Min 30L Dennerlekub

#1 - 3 januari 2011 23:08
Nu har jag beställt en 30 liters Dennerlekub från Tyskland, planen är att ha Crystal Red och Crystal Black räkor i S/S+ klassning i den. Vet inte riktigt vad jag ska ha för bakgrund osv ännu, om jag ska köra med den svarta folien som följer med eller någon BTN Slimline. Filtret blir i alla fall Dennerles hörnfilter och deras belysning också.

Bottensubstratet blir nog troligen Ebi Gold Shrimp Soil sen ska jag ha mini landskapssten i och någon liten red moor rot tror jag. De har bestämt mig hittills.
#2 - 3 januari 2011 23:12
Bilder, bilder, bilder:P...
Skojar bara, hoppas att du blir lika nöjd med kuben som jag är med mina:).
#3 - 3 januari 2011 23:12
Oki, du ska få bilder ;)
#4 - 3 januari 2011 23:16
Heja krappar. Skall bli trevligt att följa.
#5 - 3 januari 2011 23:19
Snart hela Nanoligan samlad:p...
#6 - 3 januari 2011 23:21
Det lutar nog mot att det blir Slimline Vit Kalkstenbakgrunden, borde fungera med den här som jag bara hittade hos PWSS. http://www.pwss.se/product.php?productid=6036&cat=1256&page=1
#7 - 3 januari 2011 23:26
Det gör det säkert, den ändrar färg efter ett tag i vattnet och algerna börjat fästa sig i den och det blir riktigt bra:).
#8 - 3 januari 2011 23:27
Jo det var de jag tänkte att den inte ska vara vit och för ljus så länge.
#9 - 3 januari 2011 23:32
Den blir helt klart snyggare med lite alger och mös på. Försök hitta den i en butik i närheten då kan du välja bästa biten då de inte är exakt lika målade.
#10 - 3 januari 2011 23:32
Mina tre Platy får nog gå och köra in karet tror jag. Har ni några bra tips på växter osv? Nåt högt som kan dölja filtret vill jag ha i alla fall, sen vet jag inte vad som funkar med crystal räkor? Kan man köra PMDD då?
#11 - 3 januari 2011 23:34
lillfrasse skrev:
Den blir helt klart snyggare med lite alger och mös på. Försök hitta den i en butik i närheten då kan du välja bästa biten då de inte är exakt lika målade.

Tänkte se om jag kan kika in på akvariebutiken 50 meter från jobbet imorgon, fast den inte har öppet då egentligen. Men det brukar gå bra att kika in ändå om han är där :) Men nu ska jag ta och sova, skulle ju lägga mig i tid i dag hade jag tänkte för att jag var sååååååå trött hela dagen på jobbet idag. Så gick det med de, beställde Dennerlekub och sten från Tyskland istället hehe, bättre de än att sova i tid.
#12 - 3 januari 2011 23:35
Nope, ingen PMDD då räkorna riskerar att dö. Jag skulle fundera på lite snygga rötter och ha mossa på dessa, det funkar bra i ett sådant kar:).
#13 - 3 januari 2011 23:37
ansjo skrev:
Nope, ingen PMDD då räkorna riskerar att dö. Jag skulle fundera på lite snygga rötter och ha mossa på dessa, det funkar bra i ett sådant kar:).

Jo jag hade ju tänkt mig någon red moor som får sträcka sig uppåt, bara jag hittar någon som jag tycker är snygg. Finns ju inget sånt i butikerna här, finns bara mangrove typ.
#14 - 3 januari 2011 23:40
ansjo skrev:

Vallen växer som skamm i soilen som skulle vara så närings fattig. Iofs har jag börjat mata lite hårdare men satan vad det växer co2 gör väll sitt till också kan jag tro.
#15 - 3 januari 2011 23:42
Det är ju lite tråkigt, och sådana kan vara svåra att beställa via affären med, risken finns att de bara får köpa minst en låda...men håll ögonen öppna så hittar du säkert snart:).
#16 - 3 januari 2011 23:49
Får ta det när vi ska ner till Gbg nån helg framöver tror jag. Är väl större chans att hitta nån passande i butik där. Vet inte hur det såg ut med rötter i butikerna i Karlstad, ska dit på lördag tror jag de var.
#17 - 3 januari 2011 23:50
Där finns det gott om sådana rötter du är ute efter, var själv på spaning där för ett tag sedan...
#18 - 3 januari 2011 23:51
lillfrasse skrev:
Vallen växer som skamm i soilen som skulle vara så närings fattig. Iofs har jag börjat mata lite hårdare men satan vad det växer co2 gör väll sitt till också kan jag tro.

Kanske skulle ha den där vallisnerian som skruvar sig och ha den framför filtret. Någon co2 blir det inte iaf.
#19 - 3 januari 2011 23:54
Den kommer växa som ogräs ändå. Det är snyggt med lite högre växter i bak så man får upp höjden lite.
#20 - 4 januari 2011 08:02
Hur ska man göra med doppvärmare? Behövs inte för Crystal räkorna väl? Fast jag är nog ändå sugen på någon fisk i också, läste att Boraras brigittae skulle passa bra med räkor. Hur pass känsliga är egentligen Crystal räkorna, läste på redbee och det verkade ju väldigt svårt med vattenbyten osv?
#21 - 4 januari 2011 09:33
Har du normal rumstemp så behöver du ingen doppvärmare, pumpen genererar en del värme med, så du kommer att hamna några grader över rumstemperatur i karet.
Visst kan det funka med någon fisk i karet, men köper man räkor som kostar runt 60:- så är det lite vanskligt med räklingarna, en hel del av dessa kommer at försvinna om man har lite otur. När de föds är de i storleken ett par mm, och bara de kan gå in i munnen på fisken så försöker fisken det:p. Sedan är det lite konkurrens med maten med, och risken att räkorna tynar bort.
Prova först ett tag utan fisk, när man väl följer räkornas utveckling så är det inte säkert att de vill ha fisk i karet längre:)!

Vattenbytena är inte så svåra, byt lite men oftare så håller sig karet än mer stabilt.
#22 - 4 januari 2011 09:42
Brukar försöka hålla kring 20,5 grader inne, men det kan väl sjunka till kanske 19 om det är riktigt kallt ute. Sen blir det väl en 22-23 grader när man eldar i braskaminen i vardagsrummet.

Ok, får prova utan fisk först då kanske så får jag se. Kan ju vara bra att räkorna förökar sig så att man slipper köpa nya hela tiden.

Den Ebi Gold Shrimp Soil kunde man bara köpa från Ebi shop? Nåt mer som man bör ha utöver det jag redan har till andra akvariet?
#23 - 4 januari 2011 09:44
Så härligt med en till som gillar dessa kar:D
#24 - 4 januari 2011 09:53
Visst är det, och jag tycker det är skitkul att kunna hjälpa till:)!
Ska du beställa så är det inte fel med lite räkfoder med, jag var i kontakt med Johnny som har sidan häromdagen, och till räklingarna är Ebi Gld Sadako det bästa fodret, sedan till de vuxna räkorna ligger Mosuras Excel och Mosura SpecialityCRS Food bra till så man har ett par olika sorter att blanda med:).
Detfinns även foder i de vanliga akvarieaffärerna till räkor, men jag har fått för mig att det är detta foder som är top of the class, och varför inte köpa bland det bästa när man kan:)? Prismässigt skiljer det sig inte nämnvärt, och frakten blir heller inte så mycket dyrare.
#25 - 4 januari 2011 10:25
Oki, så lite foder får jag satsa på därifrån, de där Ebi gold shrimp soil är inget som lokala butiken kan ta hem? Drog iväg ett mail till han och kollade vad han kan ge för pris på BAKGRUND BTN SLIM-LINE 40 VIT 50x35CM. Hur monterar man en sån bakgrund, bara silikon på baksidan? Tyckte inte de satte något runt kanterna i monteringsbeskrivningen på btn sidan? Hinner inte in på butiken förrän på fredag tror jag, fast jag har 50 m dit från jobbet hehe. Sambon skulle jobba ikväll så då blir det å stressa till dagis direkt efter jobbet istället.
#26 - 4 januari 2011 10:40
Nej, Ebi-shop är de enda i Sverige som har detta substratet.
En Slimline skär du till så den passar där du ska ha den och sedan är det bara ett par duttar silikon på baksidan och smäck dit den. Personligen vill jag lägga en tunn sträng utmed sidoglasen, dels för att det ser snyggare ut och sedan att inga räklingar hittar in bakom bakgrunden. Använd svart silikon, det blir snyggare i längen har jag fått erfara:)..
#27 - 4 januari 2011 10:54
Ok, men då får jag skicka iväg en beställning till ebi-shop på det substratet och lite foder. Så får jag se om det blir bakgrund från pwss eller lokala butiken. Då är det red moor rot kvar å växter, men det funkar att köra i det senare eller är det substratet väldigt poröst så att man smular sönder det när man planterar växter? Har en del javamossa i karantänkaret som jag tänkte ha i dennerlekuben sen, så tar jag nog antingen några av de nya mindre Glödbandstetrorna för att köra in karet med eller Platyna jag har i stora karet.

Men det skadar inte att sätta igång dennerle filtret så fort jag får det å låta det gå i stora karet tills jag är klar för vatten i dennerle kuben?
#28 - 4 januari 2011 11:01
Det är ett bra förslag, ju fortare du får igång pumpen i ett kar med fisk desto fortare får du balans på karet senare.
Substratet är gjort av jord, men det är brända kulor och lite halvhårda sådär. De går sönder om du pressar dem hårt mellan fingrarna men vid normal användning så är det lugnt och de behåller formen:).
#29 - 4 januari 2011 11:33
Är det här den Vallisnerian som skruvar sig? http://www.tradera.com/Vallisneria-spiralis-OBS-5-st--auktion_341860_125289961 skulle vilja ha den sorten som gör det i kuben, annars tar jag nog bara skott av den jag har i stora karet. Vet inte riktigt vilken sort jag har där vanlig rak bara, inte den större sorten.
#30 - 4 januari 2011 11:37
Snabba de där tyskarna ;)

Ship date 04.01.2011 12:07:34

363141 4 Mini Landschaft XL - per Kilo 4 3,08 € Delivered ---
010350 1 GRATIS - JBL Biotopol 100 ml - max. 1 St. pro Kunde 1 0,00 € Delivered ---
de5922 1 Dennerle Nano Light 11 W 1 27,97 € Delivered ---
de5905 1 Dennerle NanoCube - 30 l 1 27,97 € Delivered ---
de5925 1 Dennerle Nano Clean Eckfilter - Garnelensicher! 0 14,36 € Delivered ---
363140 4 Mini Landschaft - per Kilo 4 3,08 € Delivered ---
050612 1 JBL pH Test-Set 6,0-7,6 1 7,37 € Delivered ---
#31 - 4 januari 2011 12:15
FaZt skrev:
Är det här den Vallisnerian som skruvar sig? http://www.tradera.com/Vallisneria-spiralis-OBS-5-st--auktion_341860_125289961 skulle vilja ha den sorten som gör det i kuben, annars tar jag nog bara skott av den jag har i stora karet. Vet inte riktigt vilken sort jag har där vanlig rak bara, inte den större sorten.

Nope, det är den vanliga sorten.
#32 - 4 januari 2011 12:23
Ebi Gold Shrimp Soil 5L -- 189 kr
Ebi Gold - mini termometer -- 35 kr
Mosura Specialty CRS Food -- 119 kr
Mosura Excel -- 129 kr

De där ska väl räcka till att börja med eller? Jag behöver inte några speciella tillsatser för vattnet eller så? Har Nutrafin Aqua+ vattenberedningsmedel som jag använder vid vattenbyten nu.
Bilagor:
#33 - 4 januari 2011 12:28
Jag kör utan några vattenberedningsmedel, men det är av stor betydelse hur de kör vattenreningsverket där du bor.
Eller har du egen brunn?
#34 - 4 januari 2011 12:32
Nope kommunalt vatten, men jag vet inte hur de kör vattenreningsverket.
#35 - 4 januari 2011 12:36
Kolla på Kommunens hemsida, det brukar iaf stå en del där...
#36 - 4 januari 2011 12:42
Står inte ett dugg användbar information:

"Årjängs kommun har totalt 6 vattenverk med ett ledningsnät på totalt 200 kilometer. Det produceras 550 500 kubikmeter vatten per
år i hela kommunen. Det gör cirka 1500 kubikmeter per dygn. Det finns 5 reningsverk samt 2 större markbäddar."

"Töcksfors 0,65dH mycket mjukt"
#37 - 4 januari 2011 12:44
Maila dem och fråga:). Kolla om de har kloraminer eller klor, det är nog den viktigaste frågan...
#38 - 4 januari 2011 12:53
Jag mejlade de här i Surahammar och fick ett supersvar och rekommenderar alla att göra detsamma! Jag kan PM:a dig mitt gamla mejl som tar upp de flesta frågorna så slipper du skriva ett eget.
#39 - 4 januari 2011 13:01
Mailade redan VA-/Renhållningsingenjören, men jag skulle inte tro att det kommer något svar. De är så hopplöst dåliga på sånt på kommunen här tycker jag. Men klor är jag nog rätt så säker att det är, tycker att jag brukar känna en svag klorlukt när jag fyller upp vatten i hink när jag har bytt i karantänkaret.
#40 - 4 januari 2011 18:05
Så nu är en BAKGRUND BTN SLIM-LINE 40 VIT 50x35CM beställd hos lokala butiken, ca 225 skulle den hamna på. Han hade inte red more rötter hemma, men kunde ta in från 60 kr. Fast de blir ju svårt när jag vill veta hur de ser ut :)
#41 - 4 januari 2011 18:12
Det var ett riktigt kanonpris på Redmoore, är det per styck eller per kg? Till det priset hade jag lätt köpt 10 kg obesett:D!
#42 - 4 januari 2011 18:14
Ingen aning, han är lite diffus i mail
#43 - 4 januari 2011 18:17
Oavsett vilket så låter det billigt, ta reda på om det är per kilo och isf gör ett klipp:D!
#44 - 4 januari 2011 18:31
Från 60 kr skrev han bara å att det inte fanns något hemma idag, frågade om han hade några red more rötter så jag antar att de är det han menar. Men de är väl från 60 kr styck antar jag, han brukar vara billig på i alla fall de fiskarna jag köpt och lite filtertillbehör osv.

225 kr för bakgrunden var ju också bra, då pwss tog 189 kr för den biten å de har inte svarat hur mycket frakten går på ännu. Skickade en fråga om det till dem igår.
#45 - 4 januari 2011 18:37
Och det är inte fel att stödja den lokala butiken om de kan matcha priserna på tex nätet:). Att de sedan inte kan fixa fram en Dennerlekub i nuläget är inte mycket att göra åt...
#46 - 4 januari 2011 18:45
Näe precis han kan väl ta hem Crystalräkor också, men de blir väl antagligen sämre kvalite å dyrare än att köpa från privata odlare. De L052 malarna han tog hem åt mig så fick jag ju dem för ca halva priset som de stod för på akvarielagrets lista i alla fall, tror det var rätt bra pris. Sen är de ju smidigt att kunna byta in fiskar där också och kanske sälja räkor till han om det går bra med Crystal räkorna sen. Å att kunna sticka in bakvägen till butiken när han är där och matar å donar på kvällarna efter jobbet fast de inte är öppet för att prata lite är ju aldrig fel heller hehe.
#47 - 4 januari 2011 18:49
Näe nu ska jag upp och kika om barnen kanske har somnat å om Nyckelhålscikliderna är färdiga med att lägga ägg.
#48 - 4 januari 2011 18:49
Att få tag på Chrystalräkor via affären är inte så svårt, men du hittar knappast högre graderade än C och B, möjligen även A om du har tur. Men priserna på dessa lär hamna ungefär i klass med privatköpta räkor i klass S och varför då inte köpa bättre graderade räkor:)!
http://www.redbee.se/content.php/15-Graderingsguiden
#49 - 4 januari 2011 19:09
Jo jag har läst den och kommit fram till att jag gillar vanliga S klassade bäst. Å de helt svarta med nån liten vit prick bara.
#50 - 4 januari 2011 19:26
Borde ha bakgrunden på måndag och antagligen dennerlekuben också. Får ta och beställa från ebishop så att jag har substratet då också. Kan nog plocka iaf 10 Vallisneriaskott från SA karet och så har jag två bambupinnar med Javamossa i karantänkaret. Så de blir lite grönt till att börja med som jag har hemma iaf.
#51 - 4 januari 2011 19:29
Låter toppen. De svarta räkorna med en liten prick låter som king kong och är hyffsat dyra.
#52 - 4 januari 2011 19:35
Jo precis jag vet det, men som tur är för mig så är ju S klassade inte så dyra iaf.

Planera leverans: måndag, 10.01.2011 står det hos ups nu.
#53 - 4 januari 2011 19:38
Du får beställa soilen nu då det tog några dagar för den att hitta fram.
#54 - 4 januari 2011 19:43
Jo jag får ta och göra det å båda de där foderburkarna som ansjo rekommenderade.
#55 - 4 januari 2011 20:49
Och så har du bytat nick med, din bov:D...
#56 - 4 januari 2011 20:50
Hehe jo precis
#57 - 4 januari 2011 21:23
Tyckte att det var lika bra att ha samma på alla akvarieforum nu då, de andra nicket använder jag inte längre. Men sist jag var aktiv här 2003 så gjorde jag det å de kontot var ju kvar nu när jag skaffade kar igen så ;)

Nu är beställningen till Ebi shop gjord iaf det blev:
Ebi Gold - mini termometer
Ebi Gold Shrimp Soil 5L
Mosura Excel
Mosura Specialty CRS Food
#58 - 4 januari 2011 22:48
Gott, jag ska snart göra nästan en identisk beställning men med lite fler Soilpåsar bara:D...det är alldeles för lätt att köpa grejer via nätet:p.
#59 - 5 januari 2011 07:20
Jo de är ju väldigt lätt och smidigt å går oftast snabbt också. Speciellt smidigt när man bor på en mindre ort och inte har nära till så många bra butiker heller.

Dennerlekuben rör på sig i alla fall: Nurnberg, Germany 05.01.2011 6:05 Avgångsskanning
#60 - 5 januari 2011 11:07
Kom med lite bra växtförslag till kuben nu dåååå. Vad tror ni om Hemianthus callitrichoides som bottentäckare i förgrunden? Fast den verkade behöva näring å de funkade inte med Crystal räkorna alls?
#61 - 5 januari 2011 14:19
Jag skulle försöka hitta någon låg Cryptocoryne, och sedan inreda med ett par olika sorters mossor. Kolla in Fissidens fontanus, den är fräck:D!
#62 - 5 januari 2011 14:24
Ja, fontanus är fräck! Min har börjat ta sig i vasen där den har så gott som monopol på växtlighet. Dock så är det mycket trådalger i vasen och därmed även i mossan.
#63 - 5 januari 2011 14:29
Ja, fontanus är fräck! Min har börjat ta sig i vasen där den har så gott som monopol på växtlighet. Dock så är det mycket trådalger i vasen och därmed även i mossan.

Det är skräp när man får in de algerna och har mossa. Hade själv Fissidens som var redigt fin, men så kom de jä*la trådalgerna så det var bara att ösa ur hela karet. Jag köpte ny sådan mossa som nu är på tillväxt, och fördelen är att den sprider sig duktigt till rötter och annan inredning:).
#64 - 5 januari 2011 14:41
Jag är bara glad att ens ha en mossa som inte tynar i alla karen. ;)

Anubias nana är riktigt fin och skulle passa i nano. Nålgräs kanske?
#65 - 5 januari 2011 14:51
Nålgräs tror jag inte på, det ska mycket till för att ens klara den i ett vanligt kar...
Anubias funkar, men kan vara lite sämre om man har räkor då en del som testat Anubias även fått döda räkor...kanske besprutade från odlaren och/eller luddet som sitter runt rötterna kanske innehåller något olämpligt. Varför chansa?
#66 - 5 januari 2011 14:57
Konstigt om anubias skulle ta död på räkor, aldrig läst det. Man kan ju köpa från andra akvarister.
Nålgräset är antagligen svårt så det beror på vad man gör med karet. :p
#67 - 5 januari 2011 15:00
ansjo skrev:
Bilder, bilder, bilder:P...

Nu ska du få dina efterlängtade bilder, nästan klar med projektet nu ;)
Lite delar inköpta nyss
Så här tänkte jag använda dem, ska filas lite så de inte skaver sönder nåt bara
Här har jag röjt lite plats
#68 - 5 januari 2011 15:02
Fissidens fontanus såg riktigt läcker ut ja, om den funkar för mig så :) Javamossan verkar tyna bort i alla fall i karantänkaret, belysningen är nog rätt kass där så den kanske är borta innan jag får använt den i kuben.
#69 - 5 januari 2011 15:05
Jag har en dålig 30w IKEA-halogen till vasen och den växer, verkar inte speciellt kinkig. :p
#70 - 5 januari 2011 15:10
Oki, sån får det bli. Var får man tag den då? Var ju bra mycket snyggare än i alla fall den risiga javamossan jag har :)
#71 - 5 januari 2011 15:13
Jag har beställt min mossa från Ebay:).
Där kommer kuben att göra sig bra, det kommer att bli som en del av en möbel:)!
#72 - 5 januari 2011 15:25
Jo de blir perfekt där så kan jag se den från soffan, köksbordet och matbordet i vardagsrummet hehe. Får kika på ebay då, såg en på plantswap som hade annons också men den var från november tror jag.
#73 - 5 januari 2011 15:33
Det var från PS jag fick min. :)
#74 - 5 januari 2011 18:12
Hur fixar jag uppstarten av kuben bäst? Ska jag ta vatten från 300 literskaret som varit igång lite mer än 2 månader nu. Tänkte starta upp det med några av de nya Glödbandstetrorna, hur många blir lagom?
#75 - 5 januari 2011 18:15
Visst kan du göra så, du kommer inte att tjäna så mycket med bakteriefloran och så eftersom det inte är vattnet som är den bästa bakteriekällan, men det blir inte sämre heller:p.
Jag skulle tagit en 4-5 st, det räcker. Kör in det minst 5 veckor så är det bara att köra på med räkorna sedan. Fördelen med att göra så med karet är att du även får igång alger och bakterier som räkorna käkar, något som annars kan riskera räkornas liv pga matbrist...
#76 - 5 januari 2011 18:27
Oki kan ju ta kranvatten också så får jag inte med någon pmdd. Kan ju ta och krama ur lite bakterier från filtret istället. Har kvar sån easylife easystart
#77 - 5 januari 2011 18:28
Det låter inte fel:)!
#78 - 5 januari 2011 19:02
Tar å kramar ur lite från ytterfiltret på dennerlefiltret när jag får det då å så drar jag igång det i stora karet så får det gå där i tills bakgrund osv är klart i kuben.
#79 - 5 januari 2011 19:23
Vem av de som säljer CR å CB på Redbee är bäst att köpa av då? Såg att du hade köpt av Janne. Hur många bör man starta med sen? Funderade på 5 stycken av varje kanske till att börja med.
#80 - 5 januari 2011 19:29
ansjo skrev:
Jag har beställt min mossa från Ebay:).

Vilken säljare på ebay ska man satsa på, klarar verkligen mossan sig från Taiwan eller USA där jag hittade ifrån?
#81 - 5 januari 2011 19:45
http://www.tropica.com/plants/plantdescription.aspx?pid=056A den Vallisnerian är det ju jag vill ha, men hos Imazo som lokala butiken tar hem ifrån verkar den skruvade vara denna http://www.imazo.se/Servlet?page=11&anr=097.1706E&node=sB4&nodelev=
#82 - 6 januari 2011 04:02
fremar skrev:
Vem av de som säljer CR å CB på Redbee är bäst att köpa av då? Såg att du hade köpt av Janne. Hur många bör man starta med sen? Funderade på 5 stycken av varje kanske till att börja med.

Jag köpte av Janne och inte en enda har dött. Sedan för varje 5 st du köper skickas med en extra ifall någon skulle bli dålig på vägen:). När jag köpte de höggraderade köpte jag först 15 st, sedan när jag skickade efter mina 50%-are köpte jag ytterligare 5 höggraderade när de ändå skickades, och det är nog en ganska lagom mängd att utgå från:). Köper du 15 st så får du 18...
#83 - 6 januari 2011 04:03
fremar skrev:
http://www.tropica.com/plants/plantdescription.aspx?pid=056A den Vallisnerian är det ju jag vill ha, men hos Imazo som lokala butiken tar hem ifrån verkar den skruvade vara denna http://www.imazo.se/Servlet?page=11&anr=097.1706E&node=sB4&nodelev=

Ang. mossan så kollar jag det ikväll, kommer inte åt den sidan just nu. Även detta ska jag kolla på:).
#84 - 6 januari 2011 05:23
http://www.tropica.com/plants/plantdescription.aspx?pid=056A är ganska ovanlig och den blir ganska hög. Jag har sett den i Tyskland på mässor, men aldrig i Sverige.
Art nr. 097.1706 hos Imazo är den "vanliga" skruvvallisnerian som ofta går att hitta i affärerna och blir ca 10-15 cm hög http://www.tropica.com/plants/plantdescription.aspx?pid=056B.
#85 - 6 januari 2011 07:15
Ok skickade ett mail till akvariebutiken å frågade om han hade inne den skruvade vallisnerian och annars bad jag han ta in den till mig. Får bli 10-15 stycken räkor till att börja med då.
#86 - 6 januari 2011 09:18
Planerna låter bra. Ja mossan fixar leveransen men det är nog lite kallt just nu. Alla mossor jag köpt har satt fart utom en sort den var som en tjockare kompakt massa med grönt uppe på denna smulade sönder sig och funkade inte alls minns inte vilken av dem det var beställde nog 5 olika sist.
#87 - 6 januari 2011 11:28
Glostrup, Denmark 06.01.2011 7:25 Ankomstskanning

Närmar sig i alla fall, fast det gick segt genom Tyskland.
#88 - 7 januari 2011 07:41
Nu hade den kommit till Västerås strax före 8, blir väl stopp där hela helgen kanske? Hur gick det med att hitta mossäljaren på ebay ansjo? ;)
#89 - 7 januari 2011 08:32
fremar skrev:
Nu hade den kommit till Västerås strax före 8, blir väl stopp där hela helgen kanske? Hur gick det med att hitta mossäljaren på ebay ansjo? ;)

Tur du påminde mig, det hade jag glömt...åldern du vet;)...
#90 - 7 januari 2011 08:37
http://cgi.ebay.com/Fissidens-fontanus-Live-Aquarium-Plant-Fish-Moss-Tank-/260716531398?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cb3ea8ec6 Av den säljaren har jag köpt mycket, det har funkat klockrent var gång. Lätt att kommunicera med om man har frågor. kolla även in andra auktioner de har då man kan skicka en förfrågan på en del mossor om de tar ett bud som du tycker är rimligt. Lägger man sig runt 3 dollar per portion och köper 3-5 st brukar de ta det budet, och då får man se till att frakten ingår. Fissidens är dyrare då den är ovanligare samt växer saktare, så där funkar nog inte priset på 3 dollar:p...
#91 - 7 januari 2011 08:38
ansjo skrev:
Tur du påminde mig, det hade jag glömt...åldern du vet;)...

Jo jag förstår att minnet börjar svikta på en så gammal man som dig ;)

Om jag sen skulle tycka att Dennerles filter syns för mycket, kan ett sånt här funka? http://www.hagen.com/usa/aquatic/product.cfm?CAT=1&SUBCAT=107&PROD_ID=01005950020101 eller går det inte alls pga täckglaset och kanske bakre väggen blir för tjock med glas+slimline så den inte går över kanten där.
#92 - 7 januari 2011 08:45
Där får någon svara som testat det filtret, jag vet att Mats Bryzell kört något liknande i ett tidigare litet kar...
Om du nu är rädd för att filtret ska synas, varför inte fundera på en sådan lösning jag kör med mina Dennerlekar? Men ärligt talat så ska du nog inte vara rädd för att filtret syns, det går alltid att gömma undan hyffsat med någon rot och lite växter:).
#93 - 7 januari 2011 08:51
Nä jag bryr mig inte så värst mycket om det syns egentligen. Kommer nog bli nästan helt dolt av Vallisnerian jag tänkte plantera runt det. Tar nog och köper Fissidens fontanus och Tortula ruralis från den där säljaren med buy it now, var ju inte så farligt dyrt ändå. 65 kr och ca 30kr för den andra med frakt.
#94 - 7 januari 2011 08:55
Har du en länk till Tortula ruralis eller vad den heter, hittade den inte...
#95 - 7 januari 2011 08:56
http://www.plantedtank.net/forums/myplants/209-Star_Moss_Tortula_ruralis.html den blir det inte såg jag, verkade inte vara en mossa som klarar sig under vatten.
#96 - 7 januari 2011 08:59
Ah, jag kände inte igen namnet och då var det inte så konstigt:p. Jag var med sugen på den tills jag fick fram som du att den inte klarar sig under vatten, undrar hur många som blivit lurade på den konfekten:D...?
#97 - 7 januari 2011 10:58
Nu hade min soil och fodret kommit till dhls utlämningsställe, synd bara att kuben verkar vara kvar i västerås och bakgrunden vet jag inte när den kommer till butiken.
#98 - 7 januari 2011 13:43
Men det närmar sig iaf:D! Nu får du suga på karamellen i helgen och planera. Du vet det säkert, men soilen ska inte tvättas så det slipper du iaf;).
#99 - 7 januari 2011 15:22
Jo jag läste om nån som hade tvättat den och det var inte lyckat i alla fall. Kuben verkar ligga kvar i Västerås ännu, står fortfarande:
Vasteras, Sweden 07.01.2011 7:56 Importskanning
#100 - 7 januari 2011 18:26
Oohhh nu fanns mina saker att hämta hos akvariebutiken imorgon.
#101 - 7 januari 2011 18:34
Så kul:)
#102 - 7 januari 2011 18:34
Bara burken som fattas:p...
Bilagor:
#103 - 7 januari 2011 18:37
ansjo skrev:
Bara burken som fattas:p...

Jo precis verkar ligga kvar i Västerås ännu.
#104 - 7 januari 2011 18:43
Lite surta att det är helg nu. Men den som väntar på något gott;)...
#105 - 7 januari 2011 19:23
Sen julklapp eller väldigt tidig. Förstår det börjar klia lite i fingrarna.
#106 - 7 januari 2011 19:35
lillfrasse skrev:
Sen julklapp eller väldigt tidig. Förstår det börjar klia lite i fingrarna.

Nä ingen julklapp. Mmm bara segt att inte ups kunde kört hit den idag.
#107 - 7 januari 2011 22:27
Om man ska lösa filtreringen som ni gjort i era kuber med filtermatta i kuber bakom bakgrunden så blir de väl svårt att få det att se snyggt ut från sidan? För där jag ska ha kuben så kommer tre sidor av den att vara väldigt synliga. Hur högt upp går man med bakgrunden, ända upp till täckglaset? Bör man silikona ovankanten också när man sätter den helt mot det bakre glaset?
#108 - 7 januari 2011 23:05
fremar skrev:
Om man ska lösa filtreringen som ni gjort i era kuber med filtermatta i kuber bakom bakgrunden så blir de väl svårt att få det att se snyggt ut från sidan? För där jag ska ha kuben så kommer tre sidor av den att vara väldigt synliga. Hur högt upp går man med bakgrunden, ända upp till täckglaset? Bör man silikona ovankanten också när man sätter den helt mot det bakre glaset?

Man lämnar den några centimeter under kanten vattnet måste kunna rinna tillbaka bakom om det blir stop i rastrerna eller bottenfilter plattan. Man silikonar sidorna och ev botten. Beroende på hur man leder vattnet bakom den. Det finns lite bilder på det i början på den första dennerle tråden. På sidorna sätter man solfilm eller vad man vill ha om man inte vill se det där. Jag har gjort som en liten låda som går fram lite på sidorna i tun ekskiva.
#109 - 8 januari 2011 08:16
Oki, fast de får bli att använda det dennerle innerfiltret för mig. Paketet är fortfarande i Västerås, helt otroligt att det alltid ska stoppa upp med paket när de kommer till Sverige.
Bilagor:
#110 - 8 januari 2011 08:20
Haha, tänk dig att behöva åka med Västerås lokaltrafik flera gånger i veckan? Ingen transport fungerar här (även om det blivit bättre). ;)
#111 - 8 januari 2011 08:22
Usch lokaltrafik de har jag inte åkt med sen jag var fick körkort.
#112 - 8 januari 2011 12:20
Jag kollade in min ena Dennerle 60-litare lite närmare idag, i detta karet har jag Fissidens fontanus som jag fick hem för ca 2 månader sedan. På Slimline-bakgrunden har det nu börjat komma lite Fisiidensmossa så den är duktig på att sprida sig:).
Så för din del kommer det säkert att bli likadant, och det är absolut ingen nackdel:D!
#113 - 8 januari 2011 13:26
De låter perfekt. Idag är det flytthjälp åt en kompis som gäller så jag slipper längta efter kuben idag. Hämtar bakgrund och ev växter in de hade kommit imorgon. Sen hoppas jag på mycket snö inatt, köpte en Husqvarna 6hk snöslunga av kompisen sin flyttar idag.
#114 - 9 januari 2011 13:59
Sådär då har jag lite nya bilder att titta på dagens inköp:
Bakgrunden
Skruv Vallisneria
Någon låg växt :)
#115 - 9 januari 2011 14:14
Va tror ni att det var för växt jag köpte? :) Sen var det en annan växt jag blev lite sugen på, fast vet inte om den kommer att funka. Var som en lök och från den kom det långa tunna blad som nästan såg taggiga ut.
#116 - 9 januari 2011 14:31
Det är en Cryptocoryne av något slag, vilken är lite svårt att se men det ser inte ut som C.wendtii iaf.
Den löken låter som en Crinum, den blir stor och växer sakta, så i kuben är den ingen höjdare.
#117 - 9 januari 2011 14:38
Den är röd på undersidan av bladen och ganska mörka på ovansidan.
#118 - 9 januari 2011 14:51
http://www.tropica.com/plants/plantdescription.aspx?pid=094A den var nog den med löken. Passar nog bättre i mitt SA kar den.
#119 - 9 januari 2011 18:09
Hur länge ska man förresten låta silikonet torka innan kan kan fylla karet med vatten? Fick låna en tub med svart akvariesilikon från akvariebutiken, så jag slapp köpa en hel tub bara för att montera den. Stod dock inget om torktider på den. Svårt att bestämma mig vilken bit jag ska använda av bakgrunden också, har ju minst till imorgon kväll på mig att fundera ut det dock. Kommer nog ta ut en bit mitt i ungefär då den sidan som ska överlappa en ny bit var så väldigt tjock och den andra sidan var väldigt tunn.
#120 - 9 januari 2011 18:16
När det inte luktar ättika av siliconet, då kan du börja fylla.
#121 - 9 januari 2011 18:51
Ah smart då vet jag, hoppas det går på ett dygn i alla fall :)

Köpte lite Fissidens fontanus av den här säljaren nu http://cgi.ebay.com/Fissidens-fontanus-PAD-water-plants-moss-low-light-gh-/140496787975?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20b642da07 råkade pricka in en auktion som slutade så jag fick den för 3.25$
Bilagor:
#122 - 10 januari 2011 08:39
*håller tummarna för att en hel dennerlekub kommer med ups idag*

När man fogar sidorna på slimline bakgrunden, ska man satsa på att strö lite sand på fogarna efteråt för att dölja det svarta silikonet lite eller blir det bara fult? Har Julas filtersand som jag skulle kunna använda, den är ju ganska ljus.
#123 - 10 januari 2011 12:33
Jag har fått paaaaaaket!!! Nästan så att man blir sugen på att sluta tidigt idag och åka hem å limma bakgrund nu ;)
#124 - 10 januari 2011 13:15
Kommer nog att bli helt perfekt med placeringen på den Liva möbel, tycker inte att filtret verkar se alltför stort ut heller så de ska nog döljas rätt bra med Vallisnerian.
http://sg.kicks-ass.org/akvarium/2011-01-10.jpg
#125 - 10 januari 2011 15:39
fremar skrev:
Jag har fått paaaaaaket!!! Nästan så att man blir sugen på att sluta tidigt idag och åka hem å limma bakgrund nu ;)

Grattis, visst är det underbart med nytt kar :)
#126 - 10 januari 2011 15:46
Jag har inte strött sand eller liknande på fogarna jag gjort på Dennerlekuberna, jag tycker det ser snyggast ut utan:). Men det gäller att dra en snygg sträng utmed bakgrunden mot glaset bara;).
#127 - 10 januari 2011 17:20
Oki satsar på att försöka skära så bra så att det blir en väldigt tunn fog som syns framifrån.

Ska ta kort på de stenarna sen ansjo, fick 4 stenar bara. Var nog två mindre en mellan och en stor. Ska ta och dra igång filtret i stora karet nu å så ska jag börja kapa å montera bakgrund sen.
#128 - 10 januari 2011 19:02
Lite snabb hjälp med hur jag ska göra när jag silikonar fast bakgrunden nu hade varit bra. Jag fick kapat ut den biten jag gillade bäst och så blev det väldigt precis, har slipat till den nu så att det blir ca 1 mm på varje sida mot glaset. Kommer ju knappast kunna få ner en silikonfog i de mellanrummet väl? Tänkte om det kanske blir bättre då att lägga en fog längs med sidorna på glaset före jag trycker dit bakgrunden och sen borde den trycka till sig bra när jag sätter dit bakgrunden?

Kommer det att funka tror ni eller blir det bara fult och besvärligt att få dit bakgrunden då? Tycker att det borde gå att putsa bort det som kommer ut på framsidan med rakblad efter att silikonet har torkat? Ett annat alternativ jag funderade på är att lägga silikon på den kanten som jag kommer att se mest och så sätter jag en rand med silikon på andra sidan mot glaset. Sen sätter jag in bakgrunden med den kanten jag satt silikon på först och viker in den mot den andra sidan?
#129 - 10 januari 2011 19:33
Ingen som har nån idé? Är väl bara mot baksidan det måste bli helt tätt för att inte räklingar ska komma dit bak? Så om det kanske blir nån liten springa kvar på sidan bara tar de väl sig ut den lilla biten om det är tätt i hörnet så de inte kommer runt det?
#130 - 10 januari 2011 21:29
Då ska vi se så här blev det i alla fall, satte en massa klickar silikon på baksidan av bakgrunden, sen en sträng direkt på glaset efter en linje som jag ritade upp på tejp på utsidan. Sen satte jag dit bakgrunden, ser ut som att det blev tätt så att inga räklingar ska kunna komma in från sidorna. Den vänstra sidan blev bäst tycker jag där kom inget silkon upp när jag tryckte dit bakgrunden, på högra sidan pressades det fram. Får se om jag låter det vara så eller om jag skär rent det jämns med kanten till bakgrunden.
Lite bilder på karet med bakgrunden monterad:
Frammifrån
Höger sida
Vänster sida

Mini landskapsstenarna
#131 - 10 januari 2011 21:38
Det blev ju jättebra, lite synd att du inte fick svar på dina frågor av någon, och jag har sovit ikväll då jag har nattskift framför mig:).
När jag satt in bakgrunder så de sista karen har jag faktiskt bara silikonat fast med en tunn sträng på framsidan, så som du ungefär gjort på den sk. högra sidan. Det blir görstarkt så man behöver inte ha mer silikon än så för att det ska hålla:).
#132 - 10 januari 2011 21:39
Ser bra ut. Men jag tycker du gör en miss och inte flyttar fram den så du kan få filter och värmare bakom. Stenarna är jävligt snygga faktiskt.
#133 - 10 januari 2011 21:45
Oj, det missade jag att du fotat stenarna:p..
Jag trodde faktiskt de skulle vara större, beställde du stora eller små? Men snygga är de, utan tvekan:D!
#134 - 10 januari 2011 21:49
ansjo skrev:
Det blev ju jättebra, lite synd att du inte fick svar på dina frågor av någon, och jag har sovit ikväll då jag har nattskift framför mig:).

När jag satt in bakgrunder så de sista karen har jag faktiskt bara silikonat fast med en tunn sträng på framsidan, så som du ungefär gjort på den sk. högra sidan. Det blir görstarkt så man behöver inte ha mer silikon än så för att det ska hålla:).

Oki, lär sitta som berg min när det har torkat. Tror inte jag behöver skära bort nåt på högra sidan heller, jag gjorde likadant på båda sidorna, men fogen kom lite högre upp på högra sidan än vänstra. Så där kom den fram lite å på vänstra ligger den kanske 1 mm in från framsidan av bakgrunden.

lillfrasse skrev:
Ser bra ut. Men jag tycker du gör en miss och inte flyttar fram den så du kan få filter och värmare bakom. Stenarna är jävligt snygga faktiskt.

Jo de var snygga, fast jag får nog bara plats med de två mindre i kuben om jag ska kunna ha nån rot och växter där i. Den största fyller hela botten på kuben nästan, väger nog över 4,5 kg den stenen. Sen var det två runt 1,2 kg och en på nästan 2 kg.
#135 - 10 januari 2011 21:50
ansjo skrev:
Oj, det missade jag att du fotat stenarna:p..

Jag trodde faktiskt de skulle vara större, beställde du stora eller små? Men snygga är de, utan tvekan:D!

Beställde 4,4 kg små å 4,4 kg stora. Så det blev tydligen tre mindre och en stor som jag fick, ska ta och mäta den stora.
#136 - 10 januari 2011 21:52
Ok, det är kanske svårt att se hur stora de är. De jag fick hem har legat på max 2 kg, de runt 1 kg har nog varit de bästa att laborera med.
Men då blir det de stora jag beställer till mitt projekt:).
#137 - 10 januari 2011 21:53
Den största är 25x15x15 ca och den mellan är 28x11x9 ca. Tar nog de två på runt 1-1,2 kg i Dennerlekuben å de två större får hamna i SA karet. Får ta och beställa lite mer såna stenar nästa gång det blir dags att beställa därifrån.
#138 - 10 januari 2011 21:55
Tack bra att veta storlekarna för framtida bruk.
#139 - 10 januari 2011 21:57
De mindre är ca 20x10x8 och 16x10x7
#140 - 10 januari 2011 22:09
Satte igång Dennerlefiltret i stora akvariet så får det gå där tills jag fyller kuben med vatten. Då tänkte jag passa på att krama ur filtermattan lite från ytterfiltret i kuben sen. Ska ändå ha upp den för att kolla hur impellern och axeln ser ut då den låter lite mer än jag vill. Akvariebutiken hade visst tagit hem delarna fast jag bara frågade om priset på dem för ett tag sen :)
#141 - 10 januari 2011 22:27
Peacock moss och Flame moss kan de vara nåt att testa?
#142 - 10 januari 2011 23:13
Oja, men Peacock moss gillar jag bättre då Flame moss bara växer rakt uppåt. En annan mossa som är trevlig är både Christmas moss och Weeping moss, det går att binda upp dessa på rötter så de växer jäkligt snyggt:).
#143 - 10 januari 2011 23:16
Weeping är superläcker på bilder av folks aquascapes! :D
#144 - 11 januari 2011 15:28
Åh nu är det snart dags att åka hem, en sväg förbi akvariebutiken å lämna tillbaks silikontuben som jag fick låna. Ska bli spännande att se om det har torkat så att jag kan börja fylla karet ikväll, fast det blir nog ev att vänta tills imorgon.
#145 - 11 januari 2011 15:31
Det har säkert torkat, men det är ingen nackdel att vänta ett dygn extra:). Inte lätt att bromsa sig själv när man har allt hemma och vill få igång karet:p.
#146 - 11 januari 2011 17:06
Väntar tills imorgon, de luktade ättika ännu. Dock kan jag inte bestämma mig för om jag ska försöka att skära bort silikonet som kröp fram i mellan rutan och bakgrunden eller låta det vara. Är lite besvärligt att vara perfektionist ibland ;) kunde inte ha nano cube klistermärket snett heller så de tog jag lös å satte dit rakt igår hehe.

Tänkte ta och skruva lite på snöslungan ikväll istället så att den funkar som den ska till helgen när det skulle komma snö. Å sen får jag väl kika lite på Nyckelhålscikliderna som är på väg att leka för tredje gången nu.
Bilagor:
#147 - 11 januari 2011 17:10
2 mm per dygn i den takten härdar silikonet.
#148 - 11 januari 2011 21:14
fremar skrev:
Väntar tills imorgon, de luktade ättika ännu. Dock kan jag inte bestämma mig för om jag ska försöka att skära bort silikonet som kröp fram i mellan rutan och bakgrunden eller låta det vara. Är lite besvärligt att vara perfektionist ibland ;) kunde inte ha nano cube klistermärket snett heller så de tog jag lös å satte dit rakt igår hehe.

Tänkte ta och skruva lite på snöslungan ikväll istället så att den funkar som den ska till helgen när det skulle komma snö. Å sen får jag väl kika lite på Nyckelhålscikliderna som är på väg att leka för tredje gången nu.

Det är fanimej helt otroligt, deras klistermaskin måste vara felkonstruerad/onykter för alla Dennerle klistermärken sitter snett, en kul grej kanske men väldans konstigt...:D
#149 - 11 januari 2011 21:27
Mitt sitter helt rakt nu ;) Tog lös det med ett rakblad å satte dit det rakt, en helt unik Dennerlekub nu alltså. Satte ner landskapsstenarna i en hink med vatten, de ska väl inte behöva tvättas så noga? Ska skölja ur kuben imorgon och fylla den sen tänkte jag.
#150 - 11 januari 2011 21:30
Nope, jag sköljde bara av mina stenar då de hade en hel del damm på sig, sedan rätt ner i burken bara:D!
#151 - 11 januari 2011 21:46
Oki bra de är avsköjda nu och så sköljde jag ur kuben också så nu får det stå till imorgon kväll så fyller jag det då. Ser ut som att dennerlefiltret har samlat på sig massa fint grums från vattnet i stora karet redan.
#152 - 11 januari 2011 21:49
Nu är det spännande. Det är på upphällningen så att säga ;)
#153 - 11 januari 2011 22:03
Egentligen bara en snygg liten red moor rot och räkor som saknas nu. Såg att akvariebutiken hade lite CR räkor, fast rätt låg gradering tror jag det var. Kan ju säkert byta in räkor där sen om jag får överskott och sorterar bort de som blir sämre än S grad.
#154 - 11 januari 2011 22:04
fremar skrev:
Egentligen bara en snygg liten red moor rot och räkor som saknas nu. Såg att akvariebutiken hade lite CR räkor, fast rätt låg gradering tror jag det var. Kan ju säkert byta in räkor där sen om jag får överskott och sorterar bort de som blir sämre än S grad.

Skicka du efter räkor istället betydligt mer prisvärt.
#155 - 11 januari 2011 22:09
Jo jag ska skicka efter räkor, vill ju inte betala lika mycket för en Grade C som ja kan köpa Grade S för :)
Bilagor:
#156 - 11 januari 2011 22:28
Kan dock inte riktigt bestämma mig om jag ska köra på bara CR eller om jag ska blanda CR och CB.
#157 - 11 januari 2011 22:33
Sug på den karamellen ett tag, du har ett tag att göra det på:p.
Jag har blandat i alla mina kar med Chrystal, hade jag haft fler kar hade jag inte gjort det utan haft ett kar för var färg...
#158 - 11 januari 2011 22:33
Det är en smak sak jag har fått för mig att CR är vanligast så jag tycker det är lite roligare med CB men det funkar ju fint att blanda med.
#159 - 11 januari 2011 22:41
Jo jag har ju i alla fall en månad på mig att fundera på det.
#160 - 12 januari 2011 07:30
Hur skulle man göra med vattenbyten? Räcker det med runt 5 liter 2 gånger i veckan? Är väl enklast att byta med hink och en skopa typ.
#161 - 12 januari 2011 07:55
Den mossan jag beställt är det bara att lägga ner dem på botten om jag nu får dem innan jag har hittat en rot jag vill ha? Har beställt en Fissidens fontanus 4x4 cm pad och en portion Weeping moss å så har jag lagt bud på en en Peacock moss 8x8 cm pad.
#162 - 12 januari 2011 13:51
Jag kör med ett litermått som jag tankar krukväxterna med i sin tur, och det blir ungefär samma mängd på vattenbytet här:).
#163 - 12 januari 2011 13:53
fremar skrev:
Den mossan jag beställt är det bara att lägga ner dem på botten om jag nu får dem innan jag har hittat en rot jag vill ha? Har beställt en Fissidens fontanus 4x4 cm pad och en portion Weeping moss å så har jag lagt bud på en en Peacock moss 8x8 cm pad.

Jepp. Men bli inte färvånad när du får Weeping moss, de är odlade över vatten och behöver lite tid att ställa om sig och sätta fart.
#164 - 12 januari 2011 13:56
Oki, får se om jag kanske hittar nån rot innan mossorna kommer. Den med plattor är ju lätta att lägga ner på botten bara, den lösa mossan kan bara flyta runt annars? Ev kanske det blir en sväng ner till gbg nästa helg så då kan jag ju passa på att kolla rötter i butikerna där.

Längtar till ikväll då det får bli dags för soil, växter, sten och vatten iaf.
#165 - 12 januari 2011 13:57
Blir snarare förvånad om mossorna växer :) I alla fall efter hur de tre bambupinnarna jag fick med mig från akvariebutiken för nån vecka sen, är nästan inget grönt kvar :(
#166 - 12 januari 2011 14:03
De pinnarna är inget vidare, det är sällan som mossan på de funkar faktiskt...
#167 - 12 januari 2011 19:22
Så då har jag fixat skarvsladden, hällt i soil, stenar och tvättat å rensat växterna. Så nu ser det ut så här:
Dennerlekuben 2011-01-12
#168 - 12 januari 2011 19:24
Oj, annorlunda upplägg och jag gillar det! :D
#169 - 12 januari 2011 19:30
Snyggt. Men VD så annorlunda vet jag inte sådär inreds 90% av all småburkar.
#170 - 12 januari 2011 19:31
Valliserian var inte lätt att plantera i soilen, hade så korta rötter så de åkte upp hela tiden när jag fyllde vatten. Hade tänkt att sätta nån av mossorna jag har beställt uppe på stenarna tror jag. Sen ska ja försöka hitta någon red moor rot som passar i det högra bakre hörnet, tänkte att den för sträcka sig in mot mitten och uppåt i karet därifrån, så får det bli mossa på den också.

Eller om jag flyttar ut stenarna från mitten sen så får roten sträcka sig uppåt från mitten, får se vad jag hittar för nåt om det blir Gbg nästa helg.
#171 - 12 januari 2011 19:32
Snyggt [:-106]
#172 - 12 januari 2011 19:33
Oj, annorlunda upplägg och jag gillar det! :D

lillfrasse skrev:
Snyggt. Men VD så annorlunda vet jag inte sådär inreds 90% av all småburkar.

PiaJo skrev:
Snyggt [:-106]

Tackar :)
#173 - 12 januari 2011 19:36
Nja, tycker inte de flesta jobbar med lika stora kontraster. Det kändes ovanligt film noir enligt mig.
#174 - 12 januari 2011 19:37
Det är svårt att inreda på så liten yta och samtidigt utnyttja höjden men du är något på spåren där.
#175 - 12 januari 2011 19:40
Jag har kanske någon konstig störning men ungefär såhär ser karet ut i mina ögon:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/25/BigComboTrailer.jpg
#176 - 12 januari 2011 19:42
Nja, tycker inte de flesta jobbar med lika stora kontraster. Det kändes ovanligt film noir enligt mig.

Men grund setupen blir alltid blickfång i mitten med sten eller stor rot och högre växter i bak och någon lägre marktäckare i fram och bakgrunden är väldigt ljus då blir det mesta kontrast rikt till den. Basic scape helt enkelt.
#177 - 12 januari 2011 19:44
lillfrasse skrev:
Men grund setupen blir alltid blickfång i mitten med sten eller stor rot och högre växter i bak och någon lägre marktäckare i fram och bakgrunden är väldigt ljus då blir det mesta kontrast rikt till den. Basic scape helt enkelt.

Du har nog rätt herr frasse när jag tänker efter. :p
#178 - 12 januari 2011 20:00
Jo bakgrunden är ljus nu men med alger på och förhoppningsvis fissidens fontanus också så blir den inte lika ljus.
#179 - 12 januari 2011 20:04
Det ser trevligt ut:)!
Men ang. Redmoore så stirra dig inte blind på hur roten ser ut i affären, utan då är det bättre att få snygga rotdelar som passar in i karet efter att man gått loss med sågen först. Det finns ofta snygga rötter man att de är för stora och spretiga, men vem säger att man måste ha roten som den är, det är bara att dela den:D!
Skulle man få en fult avslut på en gren/rot, är det bara att klä in den med mossa så är den väääldans snygg efter ett par månader:)!
#180 - 12 januari 2011 20:07
ansjo skrev:
Det ser trevligt ut:)!

Men ang. Redmoore så stirra dig inte blind på hur roten ser ut i affären, utan då är det bättre att få snygga rotdelar som passar in i karet efter att man gått loss med sågen först. Det finns ofta snygga rötter man att de är för stora och spretiga, men vem säger att man måste ha roten som den är, det är bara att dela den:D!

Skulle man få en fult avslut på en gren/rot, är det bara att klä in den med mossa så är den väääldans snygg efter ett par månader:)!

Varberg chainsaw massacre :D
#181 - 12 januari 2011 20:11
Oja, du ska se pallen jag har i badrummet som får fungera som mothåll till mina sågningar:D...
#182 - 12 januari 2011 20:30
Fick bli en fisk i kuben redan. Fick rädda Glödbandstetrorna från karantänkaret. Nyckelhålscikliden försökte äta upp dem när växterna försvann därifrån. En hade skadat ena ögat så den ville jag inte släppa i stora karet, de andra koppar jag in dit nu.
#183 - 12 januari 2011 20:31
Får tänka på det när jag letar red moor då, blir ju ännu svårare då.
#184 - 12 januari 2011 20:38
Jág tycker nästan tvärtom, de finns det mer att välja på om man inte behöver ha dem som de säljs:D.
#185 - 12 januari 2011 20:56
ansjo skrev:
Jág tycker nästan tvärtom, de finns det mer att välja på om man inte behöver ha dem som de säljs:D.

Inspirerad av cornelis dokumentären igår.

Styckar Anders det är jag det är jag, styckar Anders det är jag det är jag stympar rötter var dag ta mig fan.
#186 - 12 januari 2011 21:00
lillfrasse skrev:
Inspirerad av cornelis dokumentären igår.

Styckar Anders det är jag det är jag, styckar Anders det är jag det är jag stympar rötter var dag ta mig fan.

:DKlockrent ju...:p
#187 - 12 januari 2011 21:20
Va tror ni klarar en Glödbandstetra som blivit biten i huvudet å skadat ena ögat sig i kuben nu, vattnet är bara ca 22 grader nu. Filtret har ju gått i stora karet sen i måndags å de hade samlat upp ganska mycket grums i sig å så hällde jag i sånt easylife easystart också. Blir nog de tre Platyna som får gå i kuben under inkörningen sen, de ska ändå inte vara kvar i stora karet sen.
#188 - 12 januari 2011 23:53
Att den klarar av att flytta till ett nytt akvarium är inga problem, problemet är isf skadan den fått av bettet.
#189 - 13 januari 2011 07:37
Jo får se hur det går för den, simmade runt och verkade pigg nu på morgonen innan jag åkte till jobbet i alla fall.
#190 - 13 januari 2011 08:30
Hur har de mini landskapsstenarna påverkat pH i dina räkkar ansjo? Funkar eller funkar inte för CR när de innehöll kalk?
Bilagor:
#191 - 13 januari 2011 11:12
Jag har Chrystal ihop med de stenarna och räkorna mår fint. Jag kan kolla pH:t i det karet sedan:).
#192 - 13 januari 2011 11:37
pH:t låg på runt 7,0 i det karet, lite för högt för att jag ska vara rikigt nöjd. Jag ska prova att flytta ut stenarna och mäta om några dagar igen och se om inte pH:t krypit ner lite:)...
#193 - 13 januari 2011 12:03
Ok, mätte pH igår kväll och då låg mitt på 7.0 också, SA karet låg det på 7.2 då.
#194 - 13 januari 2011 12:16
Får väl använda de stenarna i SA karet istället, fast där ska ju inte pH ligga så högt heller, fast kanske mindre känsligt där. Får väl skaffa några andra stenar till kuben senare då, fast dessa var ju snygga :)
#195 - 13 januari 2011 15:12
Nån som har tips på lösning för månljus till kuben? Upptäckte ju nämligen igår att kuben står så perfekt placerat att när jag ligger i soffan och tittar på tv på kvällen så reflekteras belysningen mitt i rutan :) Funderade därför på att istället tända belysningen vid 9 och släcka den redan vid 20 å sen ha nåt månljus tänt.
#196 - 13 januari 2011 16:13
Såg typ på jula en liten läslämpa med en led i den borde funka bra som det.
#197 - 13 januari 2011 17:25
Aha, får kolla upp det. Hade varit helt perfekt att ha lite svagt ljus på kuben senare på kvällen. Flyttade lite växter nu, de låga vad de nu är för sort. Fick inte ner dem i soilen så bra igår, så jag passade på att ändra lite nu, satte ihop de mindre i en klump i mitten fram å sen en i varje hörn fram och inte utspritt över hela framkanten.
#198 - 14 januari 2011 11:11
lillfrasse skrev:
Såg typ på jula en liten läslämpa med en led i den borde funka bra som det.

Var det denna du menade? http://www.jula.se/laslampa-led-138826 behöver nya sänglampor också så jag skulle ju kunna köpa ett sånt två-pack å testa ena om de går att få dit den smidigt bakom karet så att den inte syns så mycket. Kanske blir för starkt ljus från en sån 1W led dock?
#199 - 14 januari 2011 17:39
ansjo skrev:
Det är en Cryptocoryne av något slag, vilken är lite svårt att se men det ser inte ut som C.wendtii iaf.

Den löken låter som en Crinum, den blir stor och växer sakta, så i kuben är den ingen höjdare.

Cryptocoryne wendtii ''green'' var den beställd som i alla fall, kollade det när jag var förbi butiken idag.
#200 - 14 januari 2011 17:43
Skiffer funkar det till räkorna? Hittade en väldigt tuff typ i butiken, som han plockat själv på hemlig plats. Va tror ni om dessa?
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMAG0043.jpg
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMAG0044.jpg
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMAG0047.jpg
#201 - 14 januari 2011 20:26
Skiffer är inte kalkhaltigt. Jag kör det i min kub men av en annan art jag har plockat den själv. Precis de lamporna jag tänkte på ja.
#202 - 14 januari 2011 20:33
Tyckte de där var rätt snygga. Som höga pelare, tror de högsta var runt 60 cm. De minsta hade nog fungerat i kuben.
#203 - 14 januari 2011 21:34
Ja de var inte dumma. Mitt är mera platta skivor perfekta att stapla och finns att hämta på nära håll. Du får fråga dubben var han plockar det så får du ut på upptäcksfärd.
#204 - 14 januari 2011 21:43
De var nere i Dalsland nånstans, men han ville inte avslöja var, fast han sålde för 35kr/kg.
#205 - 14 januari 2011 21:56
Det var inte farligt går ju inte åt så många kg till en kub.
#206 - 14 januari 2011 22:02
Hehe näe, får bara plats med en av de minsta av de där stenarna. Var rätt maffiga stenar
#207 - 15 januari 2011 09:09
Så tog och kramade ur lite grums från filtermattan i nedersta korgen från Fluval 405 filtret, passade på när jag ändå bytte vatten och undersökte impellern och axeln i filtret.
#208 - 15 januari 2011 19:17
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH jag blir tokig på shrimp soilen, hur lyckas ni få ner växter i den bra? Å få den att sitta kvar där, när jag kom hem från dop+bröllop idag hade Platyna som jag flyttade till kuben imorse lyckats få 3 Vallisneria att lossna från botten. Å när jag skulle få ner dem igen så lossnade resten grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
#209 - 15 januari 2011 19:21
fremar skrev:
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH jag blir tokig på shrimp soilen, hur lyckas ni få ner växter i den bra? Å få den att sitta kvar där, när jag kom hem från dop+bröllop idag hade Platyna som jag flyttade till kuben imorse lyckats få 3 Vallisneria att lossna från botten. Å när jag skulle få ner dem igen så lossnade resten grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

Tålamod min gode herre tryck ner dem långt och dra upp dem lite sedan får man trycka till det lite runt växten. Är lite bökigt tills man får in rätta knycken.
#210 - 15 januari 2011 20:09
Fungerade på om man skulle skaffa nån sån där planteringspincett om de blir lättare då.
#211 - 15 januari 2011 20:13
fremar skrev:
Fungerade på om man skulle skaffa nån sån där planteringspincett om de blir lättare då.

Tanken har slagit mig men det har inte kommit mig för riktigt å nu sitter växterna där de sitter ändå.
#212 - 15 januari 2011 20:21
Läste på plantswap att det fanns någon billig stekpincett i metall på Ica som funkade bra. Hittade inget sånt på butiken här dock.
#213 - 15 januari 2011 20:25
fremar skrev:
Läste på plantswap att det fanns någon billig stekpincett i metall på Ica som funkade bra. Hittade inget sånt på butiken här dock.

Får hålla koll nästa gång man handlar då.
#214 - 15 januari 2011 20:31
#215 - 16 januari 2011 05:52
Nackdelen med Platy är att de gärna käkar lite småalger, och dessa sitter ofta på bladen på växterna. När fisken går och nappar dessa alger hänger växten med upp om det inte är rotad tillräckligt.
Skjut Platyna:p! Eller var envis så rotar växterna sig snart:)!
#216 - 16 januari 2011 09:35
Funderar på om det kanske är så att jag satte i för lite soil också, men jag vet inte om ja orkar börja böka med att få ner mer soil nå mer nu. Har väl ca 3 cm längst fram och 4 cm bak eller nåt sånt skulle jag gissa på.
#217 - 16 januari 2011 09:47
Ungefär lika tjockt lager som jag har med:).
#218 - 16 januari 2011 09:52
Jag helt inne på att köra någon form av minikar (8-18 liter), och köra på Jans (Södermalms akvarieaffär) modell med lecakulor och posthornssnäckor som städpersonal, och alltså low tech utan värmare och pump. Byta 10-20% av vattnet med 7-14 dagars intervall. Någon liten rot täckt av javamossa och ett par, tre andra växter. Jag tänkte mig väl i det närmaste ha karet berett för yngel men någon liten räka kanske vore roligt också? Behöver något som skitar ner lite...
#219 - 16 januari 2011 13:47
ansjo skrev:
Nackdelen med Platy är att de gärna käkar lite småalger, och dessa sitter ofta på bladen på växterna. När fisken går och nappar dessa alger hänger växten med upp om det inte är rotad tillräckligt.

Skjut Platyna:p! Eller var envis så rotar växterna sig snart:)!

Platyna fick åka i en påse till akvariebutiken tillsammans med Nyckelhålscikliden, när jag ändå skulle dit och hämta impeller å axel till Fluval 405 filtret. Tar och koppar in 3 Glödbandstetror från andra akvariet dit istället nu å så ska jag ta och tömma karantänkaret nu.
#220 - 16 januari 2011 14:07
Då lär växterna få vara ifred:)...
Bilagor:
#221 - 16 januari 2011 14:29
ansjo skrev:
Då lär växterna få vara ifred:)...

Jepp och nu är det bara fiskar från SA i SA karet :)
#222 - 17 januari 2011 10:36
Idag hade det kommit en mossa i posten, borde vara Fissidens Fontanus som skickades den 11:e. Får hoppas att de inte kommer någon mossa imorgon då ingen är hemma förrän vid 16 tiden så då blir mossan liggandes i lådan i 5½ timme isåfall. Peacock moss skickades 12e och Weeping moss den 13:e så risken är ju rätt stor att det kommer nån mossa imorgon med :/
#223 - 17 januari 2011 12:26
Hade fått svar från kommunen om vattenreningen i Töcksfors nu:
Vattnet i Töcksfors renas genom att det tillsäts natriumhydroxid (lut, pH-justering för fällningskemikalein) och polyaluminiumhydroxiklordlösning (Ekoflock 90, fällningskemikalie) över 3 st kontaktfilter (ROS-filter, innehåller sand), sen går det vidare till 2 st kolfilter. För desinficering andvänds (natriumhypoklorit (klor). För sista pH-justering tillsäts kolsyra och natriumkarbonat (soda).

Hur det nu ska tolkas, massa kemikalier, bildas kloramin av något som används eller är det bara kloret jag behöver oroa mig över?
#224 - 17 januari 2011 16:01
Fissidens Fontanus var det som hade kommit, var inte direkt mycket mossa kanske 1 cm hög fast i ett metallnät. De funkar att bara lägga ner hela nätet med mossan på botten nu? Har ju ingen rot att binda fast den på heller så.
#225 - 17 januari 2011 16:09
Jepp, lägg ner den bara. Den växer sakta utan co2, men min har nog dubblat höjden sedan jag fick hem den.
Såg att det har kommit på fler ställen nu på bakgrunden i mitt kar med den mossan, skitkul:)!,
#226 - 17 januari 2011 16:58
Oki lägger ner den på nåt bra ställe nära bakgrunden kanske blir bra. Nån som vet vad alla de där kemikalierna i vattenreningen här blir i slutändan? Klor eller Kloramin också?
#227 - 17 januari 2011 17:47
ansjo skrev:
Jepp, lägg ner den bara. Den växer sakta utan co2, men min har nog dubblat höjden sedan jag fick hem den.

Såg att det har kommit på fler ställen nu på bakgrunden i mitt kar med den mossan, skitkul:)!,

La ner den på soilen bara, sen var de några lösa bitar å de tryckte jag in i en skreva i bakgrunden så kanske de växer fast där.

Testade pH nu och det låg på 7.0 och KH på 2. Så jag får väl leta några andra stenar att ersätta mini landskapsstenarna med.
#230 - 17 januari 2011 20:22
Synd att den inte var längre. Jag vill ha verktyg på minst 50cm så man inte behöver doppa händerna så mycket.
#231 - 17 januari 2011 20:26
Synd att den inte var längre. Jag vill ha verktyg på minst 50cm så man inte behöver doppa händerna så mycket.

Vassego: http://www.aquaristic.net/en/Aquarium-Accessories/Aquarium-cleaning/Tong-Tweeezer-Scissor/aquaristic-tec-aquarium-terrarium-tweezer-bent.html

Om man nu ändå skall beställa från dem, annars blir det dyrt.
#232 - 17 januari 2011 20:32
Jag har 5euro i bonus i alla fall, men de har fortfarande skitit i att ge mig poäng för recensioner trots att de lovade mig...

En sådan här hade jag men de tål tyvärr inte att tappas (gripdelen gick av) så jag rekommenderar mer hållbara varianter.
http://www.aquaristic.net/en/Aquarium-Accessories/Aquarium-cleaning/Tong-Tweeezer-Scissor/aquaristic-tec-plant-and-aquarium-tong.html
#233 - 17 januari 2011 20:42
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/hagen-multitool-p-978?osCsid=c8a78a8117e728c47cc367f236f7a729 en sån har jag fast man kan ju inte plantera växter med den. De kommer ju bara med upp igen, har den till att plocka upp saker från botten och klippa växter med.
#234 - 17 januari 2011 20:48
Det lönar nog sig att köra på "kirurgverktygen" istället för plastanordningarna.
#235 - 18 januari 2011 09:36
Hur ska jag göra med Weeping moss som inte satt fast i något nät? Har ju ingen rot att binda fast den i ännu.
#236 - 18 januari 2011 10:03
fremar skrev:
Hur ska jag göra med Weeping moss som inte satt fast i något nät? Har ju ingen rot att binda fast den i ännu.

Släng i den bara inga problem.
#237 - 18 januari 2011 10:18
Åker den inte bara in i filtret och fastnar där då? Tycker att de bitarna som lossnat av javamossan har gjort det nämligen.
#238 - 18 januari 2011 20:16
Såg att det verkar som att javamossan börjat växa i kuben, var som ljusgröna knoppar lite här och där på den. Har inte växt ett dugg i varken karantänkaret eller SA karet på över en månad.
#239 - 18 januari 2011 20:27
fremar skrev:
Såg att det verkar som att javamossan börjat växa i kuben, var som ljusgröna knoppar lite här och där på den. Har inte växt ett dugg i varken karantänkaret eller SA karet på över en månad.

Det är lite konstigt med mossor de kan se helt olika ut i 2 identiska kar.
#240 - 19 januari 2011 13:01
Funderade på att köra kuben utan täckglas då det blir mycket snyggare utan det och de plastbitarna som håller uppe det. Vad finns det för för/nackdelar att köra med eller utan täckglas?
#241 - 19 januari 2011 14:18
Det dunstar betydligt mer...
#242 - 19 januari 2011 14:25
Hur är det med räkorna då tar de sig ur karet? Har väl vattenytan ca 1,5-2 cm från glaskanten och 0,5 cm under ovankanten på bakgrunden. Byter man vatten 2 ggr i veckan så borde man väl inte märka av avdunstningen så värst mycket? Blir inte så att det rinner vatten på täckglaset för mig, utan bara lite imma på det innan belysningen tänds har jag sett. Skulle väl vara de att barnen kanske får för sig att slänga i nåt skoj i karet då utan täckglas.
#243 - 19 januari 2011 14:32
...
#244 - 19 januari 2011 14:36
Lite OT men var kan man beställa mossa hem till brevlådan?

Fissidens fontanus och Peacock moss köpte jag av den här säljaren http://stores.ebay.com/aquastyle1 å de mossorna har jag fått nu. Peacock mossan hade visst kommit idag. Weeping moss köpte jag av denna http://stores.ebay.com/AquaticMagic men har inte fått den ännu.
#245 - 19 januari 2011 14:39
...
#246 - 19 januari 2011 14:46
ansjo skrev:
Det dunstar betydligt mer...

Och temperaturen sänks troligtvis till följd av dunstningen. Om det är positivt eller negativt beror på var man vill ligga för det är dyrt att "elda för kråkorna".
#247 - 19 januari 2011 14:48
Ahhh Ebay, bra saker.

Men dom klarar en sån pass lång transport?

Tack för tipset

Fissidens fontanus mossan såg fin ut i alla fall, är inte hemma än så jag vet inte hur Peacock mossan ser ut ännu.
#248 - 19 januari 2011 14:49
Och temperaturen sänks troligtvis till följd av dunstningen. Om det är positivt eller negativt beror på var man vill ligga för det är dyrt att "elda för kråkorna".

Oki, fast temperaturen ligger rätt nära rumstemp nu. Är ju ingen doppvärmare i och CR räkorna ska ju inte ha för varmt heller. Ligger på på ca 20,5 grader inomhus och i kuben ligger tempen på 21,5 grader ca.
Bilagor:
#249 - 19 januari 2011 14:55
Då är det lugnt!
#250 - 19 januari 2011 15:08
Jo är ju bara frågan om hur det går med räkorna sen om de kan ta sig ur karet då och om barnen låter bli att stoppa ner mat eller nå annat i karet :) För snyggare blir det nog helt klart utan täckglaset.
#251 - 19 januari 2011 15:40
Körsbärsräkorna jag hade i den förra kuben klättrade gärna på bakgrunden och över till pumpdelen bakom Slimlinen, Chrystalräkorna däremot har jag aldrig sett göra något sådant alls:).
#252 - 19 januari 2011 17:37
Oki får se hur jag gör sen då. Ser tomt ut i kuben nu. Plockade ut stenarna idag, fick fylla på med lite mer soil där de hade legat.

La även i metallnätet med Peakock moss som hade kommit idag. De B&W stenarna från Guldfisken innehöll också kalk. Får kanske bli att beställa Dragonstone från aquaristic då å kanske råkar få med nåt annat kul.
#253 - 19 januari 2011 17:55
fremar skrev:
Oki får se hur jag gör sen då. Ser tomt ut i kuben nu. Plockade ut stenarna idag, fick fylla på med lite mer soil där de hade legat.

La även i metallnätet med Peakock moss som hade kommit idag. De B&W stenarna från Guldfisken innehöll också kalk. Får kanske bli att beställa Dragonstone från aquaristic då å kanske råkar få med nåt annat kul.

Hur gick det med stenarna du sett på djuraffärn då de var väll rätt snygga?
#254 - 19 januari 2011 18:15
lillfrasse skrev:
Hur gick det med stenarna du sett på djuraffärn då de var väll rätt snygga?

Jo fast de var också rätt stora. De minsta var nog nästan lika höga som kuben.
#255 - 19 januari 2011 18:24
Ok det var ena höga stenar eller sten höga:d
Bilagor:
#256 - 19 januari 2011 18:30
Jo de var ju som pelare, men det kanske fanns nån som skulle fungera. Får se om jag hinner in dit imorgon eller på fredag.
#257 - 20 januari 2011 20:38
Testade pH nu ett dygn efter jag tog ur landskapsstenarna och testet visar 6.8 nu. Hade däremot fått nitrit redan nu efter bara en vecka och 2 dagar med fisk. Mellan 0.2-0.4mg/l skulle jag säga att färgen på jbl testet visar så det får bli ett snabbt vattenbyte nu.
#258 - 20 januari 2011 21:01
Så då var vattenbyte på 10 liter fixat och så hällde jag i en dos easylife easystart igen också. Betyder att nedbrytningsprocesserna börjat komma igång väl när jag har fått nitrit i kuben?
#259 - 20 januari 2011 21:05
Japp! Då är det mest att mata ytterst minimalt och vänta som gäller. 0.2-0.4mg/l är ju ett tecken på att det ändå gått lugnt och lagom till.
#260 - 20 januari 2011 21:16
Har matat väldigt lite, fast idag så tyckte jag lite synd om Glödbandstetrorna och droppade i lite Cyclops när jag ändå matade med det i andra karet. Då vaknade de till och åt som tokar :) Även den som har varit biten i huvudet, fast det syns inte på den mer nu.

Jag drog ju igång filtret i mitt andra kar redan 10:e och sen 12:e fyllde jag kuben och flyttade filtret dit. Då var det ju redan alldeles brunt av grums från andra karet. Sen flyttade ju första fisken i den 12:e redan å så körde jag i easystart då också å på lördag kramade jag ur lite från ytterfiltret när jag ändå hade upp det.
#261 - 21 januari 2011 12:30
Undra om denna skulle fungera som månljus http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50163202 kanske blir lite starkt med 4,2w led?
#262 - 21 januari 2011 12:44
4.2w är den totala strömförbrukningen, själva led-lampan tror jag är max 50% av det. Är själv sugen på att skaffa en eller två av dessa!
#263 - 21 januari 2011 12:49
Får kika på den imorgon, tänkte att den går att klämma in bakom kuben om det går att plocka bort foten från den. Annars hade ju jula å clas ohlson dessa, men de är ju dyrare och iofs snyggare:
http://www.jula.se/laslampa-led-138827
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136495051

Verkar vara samma modell de har och foten verkar vara utbytbar så den borde funka utan fot också.
#264 - 21 januari 2011 13:02
Om du inte ha bråttom så finns det ju mycket kul på DealExtreme: http://www.dealextreme.com/advsearch.dx/search.led%20spot%20light
#265 - 21 januari 2011 13:46
Jag har ikea-lampan till min fula vas med småsnäckor. Jag kan byta vatten då det är pissgult/brunt för tillfället och försöka få en hyfsat bild? Den är inte dagsljusstark men inte heller sådär månljus-aktigt dunkel.
#266 - 21 januari 2011 13:56
Jag har ikea-lampan till min fula vas med småsnäckor. Jag kan byta vatten då det är pissgult/brunt för tillfället och försöka få en hyfsat bild? Den är inte dagsljusstark men inte heller sådär månljus-aktigt dunkel.

Ah de skulle vara bra, kanske skulle gå att sätta nån solfilm eller liknande för att dra ner styrkan lite så att man får den att bli månljusaktig annars.
#267 - 21 januari 2011 14:01
Den uvecklar ju inte så mycket värme vid linsen så det nog mörjligt att sätta film över och därmed ändra både styrka och färg. Ljuset är dock ganska så rejält riktat så det är något att ha i åtanke. Det går att punktbelysa snyggt men om man vill ha spridning måste de vara ganska högt upp även om vattenytan sprider en del.
#268 - 21 januari 2011 14:05
Hade nog tänkt rikta den ner mot en sten eller vad det nu blir att inreda med när jag får tag i något utan massa kalk som inte höjer pH :)
#269 - 21 januari 2011 14:07
Den är även varmvit som du kan se (3000kelvin) så det är inget kallt ljus så som de flesta har som månsken.
#270 - 21 januari 2011 14:46
När vågar jag tidigast släppa i CR räkor? Såg att den ena som säljer på redbee skulle lägga ner sin odling och sålde ut dem 20% billigare nu. Lockade ju lite med att kunna få tag i dem till lägre pris, men de är ju rätt onödigt om de tvärdör sen då.
#271 - 21 januari 2011 15:02
Jag tror inte det ska vara några problem för om jag inte minns fel har pumpen gått ett tag i ditt gamla kar? Och du har haft inkörsfiskar i kuben någon vecka samt att det tar några dagar ytterligare innan du får hem räkorna:).
#272 - 21 januari 2011 15:05
fremar skrev:
Jag drog ju igång filtret i mitt andra kar redan 10:e och sen 12:e fyllde jag kuben och flyttade filtret dit. Då var det ju redan alldeles brunt av grums från andra karet. Sen flyttade ju första fisken i den 12:e redan å så körde jag i easystart då också å på lördag kramade jag ur lite från ytterfiltret när jag ändå hade upp det.

Hade ju nitrit igår enligt jbl testet, som låg i färgskalan mellan 0,2-0,4mg/l.

Så skickar han på måndag har den varit igång i 2 veckor när jag får dem ca och kan jag få han att vänta till 31:a så blir det tre veckor.
#273 - 21 januari 2011 15:22
Om jag läste annonsen rätt så var det inte bråttom, så betalar du nu så kan han skicka dem lite senare:).
#274 - 21 januari 2011 17:13
fremar skrev:
När vågar jag tidigast släppa i CR räkor? Såg att den ena som säljer på redbee skulle lägga ner sin odling och sålde ut dem 20% billigare nu. Lockade ju lite med att kunna få tag i dem till lägre pris, men de är ju rätt onödigt om de tvärdör sen då.
Jag kunde inte låta bli, så jag beställde 5 st S och 5 st SS av de han kallar [SIZE=2]"[COLOR=black]Tomataka Ueno Bloodline" och de kommer med posten i början på veckan:D![/COLOR][/SIZE]
#275 - 21 januari 2011 17:26
ansjo skrev:
Jag kunde inte låta bli, så jag beställde 5 st S och 5 st SS av de han kallar [SIZE=2]"[COLOR=black]Tomataka Ueno Bloodline" och de kommer med posten i början på veckan:D![/COLOR][/SIZE]

Och här har du en som beställde 10 s och 10 ss :)
#276 - 21 januari 2011 17:27
ansjo skrev:

Hehe jag kommer nog inte heller kunna låta bli men det blir vanliga CR S för mig då. Borde gå bra, verkar som att det börjat växa alger också. Bakgrunden har börjat bli grön och frontglaset också såg jag. Tror att jag tar 10 st till att börja med bara röda. Så kanske jag köper svarta senare.
#277 - 21 januari 2011 17:28
lillfrasse skrev:
Och här har du en som beställde 10 s och 10 ss :)

Och nu har han pausat försäljningen av ueno räkorna.
#278 - 21 januari 2011 17:32
ansjo skrev:
Jepp. Men bli inte färvånad när du får Weeping moss, de är odlade över vatten och behöver lite tid att ställa om sig och sätta fart.

Fick min weeping moss idag, den såg inte så mycket ut för världen. Har ju ingen rot att binda den till ännu, men jag har en tom sån bambupinne med fiskelina så den kan jag ju sätta mossan på tills jag fått roten tänkte jag.
#279 - 21 januari 2011 17:36
fremar skrev:
Fick min weeping moss idag, den såg inte så mycket ut för världen. Har ju ingen rot att binda den till ännu, men jag har en tom sån bambupinne med fiskelina så den kan jag ju sätta mossan på tills jag fått roten tänkte jag.

Samma här, den jag fick såg ut som kattskit, men har nu tagit sig och börjat visa lite gröna skott:).
#280 - 21 januari 2011 17:46
Oki, beställde 10 st CR S av han iaf.
#281 - 21 januari 2011 19:34
Kollade nitriten nu och den låg på 0.05mg/l bara så vattenbytet igår och en dos easystart verkar ha hjälpt.
#282 - 21 januari 2011 20:45
Några såna här stenar i en hög kanske skulle funka? http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2681.JPG
#283 - 21 januari 2011 21:02
Så här såg de olika mossorna ut:
Fissidens Fontanus
Peacock moss
Weeping moss
#284 - 22 januari 2011 13:04
Hittade en red moor rot som jag tror blir perfekt i kuben. Fick köpt den från eremitkräft terrariet på DM. Annars hade de inga med bra mängd små rötter som denna roten hade. Storleken var bra med tror jag, får väl koka den lite extra bara?
#285 - 22 januari 2011 20:16
Här är en bild på roten framför kuben så ser man storleken på ett ungefär. Får kapa av nån bit på den, sen är det två sågade ytor på baksidan av den, men de tänkte jag sätta så de blir bakåt mot vallisnerian.
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2710.JPG
#286 - 22 januari 2011 20:19
En riktigt snygg rot det där, så ska de se ut:)!
Bilagor:
#287 - 22 januari 2011 20:21
ansjo skrev:
En riktigt snygg rot det där, så ska de se ut:)!

Hehe ja och jag var ju bra tvungen att ha den när jag råkade se den inne i eremitkräftterrariet, fast det gick bra att få köpa den ändå ;) Vet inte om de kan vara några skumma bakterier på den, men jag kokar den ordentligt nu. Det jag lyckas få ner i största grytan iaf hehe
#288 - 22 januari 2011 20:22
fremar skrev:
Här är en bild på roten framför kuben så ser man storleken på ett ungefär. Får kapa av nån bit på den, sen är det två sågade ytor på baksidan av den, men de tänkte jag sätta så de blir bakåt mot vallisnerian.

http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2710.JPG

Roten var riktigt snygg :)
#289 - 22 januari 2011 20:56
Tack, jo det var den snyggaste jag kunde hitta. Blir inte några stenar nu för denna roten fyller nog ut karet bra. Får se om jag får flytta runt lite på växterna också.

Vilka av mossorna passar bäst att binda på roten. Å vad är bäst att binda fast mossan med. Sytråd ska fungera med? För fiskelina har jag bara så tjock av typ 0.55 fiskar bara stort ;)
#290 - 22 januari 2011 21:25
Häftig rot! Inte ofta men stöter på en så vacker en. :)
#291 - 22 januari 2011 21:37
Nu har den kokat i nästan 2 timmar så nu får den ligga i blöt inatt, men det brukar väl ta rätt lång tid innan de sjunker så jag får väl tynga ner den med en sten i början.

Testade vattnet igen och pH ligger på 7.0 fortfarande å nu hade Nitriten sjunkit till <0,01mg/l eller 0,025mg/l lite svårt att se vilken knappt ljusgula färg testet ska visa.
#292 - 23 januari 2011 09:12
Jag binder fast mossa med svart sytråd, det funkar bättre än fisklina tycker jag. Den multnar med, något som fiskelinan inte gör i brådrasket. Weeping moss är ett bra val för sådan fastsättning.
#293 - 23 januari 2011 09:24
Oki kör på sytråd då, tänkte sätta weeping moss på några av grenarna och sen tänkte jag sätta peacock moss nere på de tjockare delarna. Har ju två sågytor som blir på baksidan av roten, funderade på om det går att få peacock mossa att fästa där. För den javamossan som jag har ser inte så rolig ut, verkar inte trivas i vattnet här :)

Fissidens fontanus får nog sitta kvar på den lilla metallnätbiten och växa till sig lite, känns som att den blir för jobbig att binda fast nånstans nu :)

Borde nog kunna få ner roten i karet idag, den verkar kunna hålla sig under vatten ganska lätt redan. Fast då har det ju tagit upp rätt mycket vatten av kokandet antar jag
#294 - 23 januari 2011 10:14
Åh va snygg den blev när jag fick ner den i karet, tryckte ner den så att några förgreningar trycker mot glas/bakgrund, men det gör väl inget? Lite bilder vill ni väl se? ;)
Framsidan
Höger sida, liten sågyta synlig nere mot soilen
Vänster sida, där syns den andra sågytan som blir mest synlig
Ännu mer sugen på att köra utan täckglas
#295 - 23 januari 2011 18:04
Vilket pillande det var med att försöka binda fast de små bitarna weeping moss, räckte inte till speciellt mycket heller. Inte blev jag nöjd med hur jag fick dit den, men det får vara nu så får jag bara ta och binda dit nya bitar om den börjar växa sen.
#296 - 23 januari 2011 18:12
Det blir nog kanoners när det får växa till sig:)!
#297 - 23 januari 2011 18:57
Fissidens fontanus ska gå att binda fast också väl? Får se om jag tar och gör det när den har växt till sig lite, tyckte att det var lite för korta bitar för att få fast dem bra nu. Går väl att plocka upp roten och binda dit mer mossa senare fast man har räkor i karet, får väl bara se till att man inte tar med några. Lär ju ändå behöva ta upp roten om jag ska kunna håva upp räklingar om det blir några såna som skall sorteras ut senare :) Kommer knappast ner med någon håv med roten i karet iaf hehe.
#298 - 23 januari 2011 19:24
fremar skrev:
Vilket pillande det var med att försöka binda fast de små bitarna [...]

En videosnutt (efter reklamen) som visar ett proffs pillande... http://www.aquanet.tv/Video/155-mr-crystal-red-shrimp-hisayasu-suzuki. Start vid cirka 05:20 in i huvudfilmen (länk funnen i redbee.se)
#299 - 23 januari 2011 19:39
Så här blev det iaf, räckte bara till någon lite klick högre upp på roten. Använde det mesta till att dölja den biten av sågytan som syntes åt höger sida.
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2727.JPG
#300 - 24 januari 2011 17:30
fremar skrev:
Fissidens fontanus ska gå att binda fast också väl? Får se om jag tar och gör det när den har växt till sig lite, tyckte att det var lite för korta bitar för att få fast dem bra nu. Går väl att plocka upp roten och binda dit mer mossa senare fast man har räkor i karet, får väl bara se till att man inte tar med några. Lär ju ändå behöva ta upp roten om jag ska kunna håva upp räklingar om det blir några såna som skall sorteras ut senare :) Kommer knappast ner med någon håv med roten i karet iaf hehe.
Det räcker att du har mossan ligandes på botten så kommer den att sprida sig av sig själv:).
#301 - 24 januari 2011 18:26
Så nu är Glödbandstetrorna upp håvade ur kuben. Trångt var det att håva upp dem, en cryptocyrone lossnade och så råkade jag få med mig roten upp en bit. Räkorna var skickade idag ev kanske det kom med någon av de där med starkare färger också.
#302 - 24 januari 2011 21:05
Nått speciellt att tänka på när jag får räkorna imorgon? Hur ser jag om jag fick med någon sån där med Tomataka Ueno i sig?
#303 - 25 januari 2011 09:33
Kom inga räkor i posten idag, fast de skickades igår på dagen, så nu blir de ju liggandes minst ett dygn extra hos posten. Får hoppas att det går bra med dem trots det.
#304 - 25 januari 2011 09:59
Det ska det säkert göra, posten ligger inomhus iaf. Maila honom och fråga så de verkligen kom iväg igår...?
#305 - 25 januari 2011 10:06
Han skrev i alla fall igår vid 3 att han hade skickat räkorna med posten den dagen. Hur klarar de sig med syre då när han skickar i pet-flaska så kommer ju inget syre in eller co2 ut. Fick du eller lillfrasse några räkor idag då, för ni köpte väl av han båda två? Verkligen irriterande om inte posten klarar av att sköta sitt jobb och transportera ett brev ynka 28 mil på ett dygn.
#306 - 25 januari 2011 10:20
Mina skall skickas idag så jag får de imorgon (onsdag)
Bilagor:
#307 - 25 januari 2011 10:21
Risken med PET-flaska är dels storleken på paketet, det är inte säkert att brevbäraren tar med det ut på rundan utan att du får en avi så du får hämta paketet på utlämningsstället. Sedan funkar en PET-flaska bra då den är hårdare än en påse, men å andra sidan är en breathingbag i en frigolitisolerad låda med hatpack det bästa i mina ögon.
Jag bad att han skulle skicka mina räkor idag då jag inte skulle varit hemma idag. Nu blev det lite ändrade planer så jag slutade tidigare, men det kunde man inte veta...så jag hoppas att jag får mitt paket i morgon, Frasse skulle nog få sitt idag.
#308 - 25 januari 2011 10:23
Ok, jo fast om inte brevbäraren tog med sig paketet så borde jag ju ha fått avin i postlådan istället å det fanns ingen sådan heller. Får hoppas att han inte skickade det igår, men det tror jag nog han gjorde.
#309 - 25 januari 2011 10:25
De ska klara den tiden i en PET-flaska så det är lugnt. Skulle det vara dödsfall så läs i hans annons hur du går tillväga isf.
#310 - 25 januari 2011 10:31
Får höra med postens företagscenter här om det varit några förseningar i posten när jag lämnar in jobbet post när jag åker hem i eftermiddag.
Bilagor:
#311 - 25 januari 2011 10:37
Nu hade de visst kommit, sambon kollade postlådan en gång till innan hon åkte å hämtade barnen från skola/dagis å då låg paketet där. Så postgubben/tanten hade väl glömt att lämna det när posten kom vid 10. Alla levde i alla fall, var lite olika storlekar på dem tydligen. Hon skulle försöka ta nåt kort när hon kom hem igen.
#312 - 25 januari 2011 10:38
Jag har fått i pet flaska förut har funkat bra nackdelen kan vara om det blir liggande hos post ombudet.
#313 - 25 januari 2011 10:41
Gott:)!
#314 - 25 januari 2011 10:46
Hur ser jag skilland sen på vanliga S och såna som har Tomataka Ueno i sig? För han hade ju tydligen lagt ihop dem efter att han sorterat ut de ni skulle ha så jag kunde ha fått med några såna också.
#315 - 25 januari 2011 10:51
fremar skrev:
Hur ser jag skilland sen på vanliga S och såna som har Tomataka Ueno i sig? För han hade ju tydligen lagt ihop dem efter att han sorterat ut de ni skulle ha så jag kunde ha fått med några såna också.

Bättre färger och nästan vuxna har jag tolkat det som.
#316 - 25 januari 2011 10:53
Oki, för det var lite blandade storlekar på de som kom några större å några mindre. Får väl se sen när jag kommer hem :)
#317 - 25 januari 2011 10:57
De flesta som säljer räkor och skickar dem vill skicka mindre yngre räkor då dessa är tåligare, och skulle du köpa räkor från någon annan som inte ska lägga ner sin räkodling är det oftast dessa mindre räkor du får hem:).
#318 - 25 januari 2011 11:00
Jo det vet jag att de brukar vara vad det var Janne skrev 0,8-1,5 cm å 1-3 månader, men Jerker skickar väl med större också då han ska lägga ner. Gör ju inget om jag får med av den finare Ueno stammen direkt ;)
#319 - 25 januari 2011 12:28
Här är bilder på de små räkorna, tyckte att en del såg väldigt färglösa ut? Blir kanske så av stressen vid transport osv?
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2731.JPG
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2733.JPG

Edit: Beskärde bilderna lite istället för att förminska dem bara. Verkar visst vara 13 stycken räkor.
#320 - 25 januari 2011 14:00
Det tar något dygn i karet innan de färgar ut, kyla, stress osv är inga bra faktorer om man vill ha snygga räkor:p.
Var de packade med heatpack med?
#321 - 25 januari 2011 14:04
De antar jag att de var, han sa i alla fall att han skickade med heatpack alltid på vintern. Har inte kollat de med sambon, hon fixade iaf lite kort och koppar in dem i den plastbyttan nu, nån matsked vatten från kuben åt gången. Tänkte ta å flytta dem till kuben sen när jag kommer hem efter 17 tiden.
#322 - 25 januari 2011 14:25
Hur gör man med matningen, ska jag köra igång direkt med de Mosura Specialty CRS Food å Mosura Excel varannan dag? Hur mycket av det fodret skall man ge per dag till den mängden räkor?
#323 - 25 januari 2011 14:34
Det är ytters lite du matar dem med, jag vet inte hur stort det fodret är då jag inte beställt ännu men 10 räkor äter inte mycket. Kanske 3-4 granulatbitar...
#324 - 25 januari 2011 14:36
De var 13 räkor han hade skickat mig, fick med en extra bonus i form av en SS räka också utöver de 2 bonusräkorna. Kanske inte behövs nåt nu direkt då? Eller äter de algerna som blivit i burken? Är grönt på glaset, bakgrunden och soilen lite här och där.
Bilagor:
#325 - 25 januari 2011 14:37
De käkar på det som finns i karet, det räcker säkerligen att bara mata ett par gånger i veckan nu när de inte är fler...
#326 - 25 januari 2011 14:43
Oki, ska bli kul att komma hem och få släppa ner dem i karet sen. Ser fram emot att se dem färga ut om några dagar.
#327 - 25 januari 2011 17:27
De flesta såg ut att få rätt bra färger ganska fort efter att de kom ner i karet, verkar trivas där i började käka från allt direkt. Den som har sämst färger är nog den som är SS. Var inte helt lätt att fota dem, har ju varken extern blixt eller macroobjektiv.
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2758.JPG Roten verkade populär
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2762.JPG Där ser man hur mycket alger det är på bladen, även på framrutan är det rätt mycket av nåt grönt.
#328 - 25 januari 2011 19:14
Usch vad jag väntar nu såg bra ut.
#329 - 25 januari 2011 21:25
Så nu är det bara att ta det lungt med matandet å byta vatten 2 ggr i veckan eller behöver jag byta oftare om jag byter ca 5 liter? Räkorna verkar ju bara äta å bajsa hela tiden, de har rätt mycket att av i karet verkar det som. Kollade pH som var på 6.8 nu och Nitrit låg på den lägsta <0,01mg/l.
#330 - 25 januari 2011 21:41
fremar skrev:
Så nu är det bara att ta det lungt med matandet å byta vatten 2 ggr i veckan eller behöver jag byta oftare om jag byter ca 5 liter? Räkorna verkar ju bara äta å bajsa hela tiden, de har rätt mycket att av i karet verkar det som. Kollade pH som var på 6.8 nu och Nitrit låg på den lägsta <0,01mg/l.

Du behöver nog bara byta 1 gång i veckan.
#331 - 26 januari 2011 11:15
Oki fast det var väl bättre att byta mindre och oftare? Har ni fått några räkor med posten idag då?
#332 - 26 januari 2011 11:20
Sitter som en väntande, äggsjuk höna och tittar ut genom köksfönstret:p...

Jag byter ungefär ca 5 liter i karen 3 ggr/vecka, hur du gör får du avgöra själv det som passar dig men det är inte fel att byta mindre och oftare:).
#333 - 26 januari 2011 11:27
Vill ju göra det som är bäst för räkorna, å eftersom att jag har klor i vattnet så bör vattenberedningsmedel användas? Har ju inte så många räkor nu så det kanske räcker med 5 liter två gånger i veckan till att börja med då.
#334 - 26 januari 2011 11:35
Det låter som en bra plan:).
Nu håller jag på att koppa in räkorna, det ser bra ut än så länge iaf...
#335 - 26 januari 2011 12:51
Hur blir det med SS räkan som jag har bland mina S, kommer den göra att en del yngel kan bli SS då? Om jag nu får några ens :) Kommer bara att köra med Crystal Red i kuben har jag bestämt mig för i alla fall. Å så får det räcka med de 13 räkorna jag har nu till att börja med så får jag se hur de klarar/förökar sig.
#336 - 26 januari 2011 13:01
Ja, men du får gallra räkorna så graderingarna inte sjunker. Ett till kar är inte fel att ha, som du kan släppa i de som är lägre graderade:).
#337 - 26 januari 2011 13:09
Kommer nog ta och göra så att de som blir lägre gradering på än S kommer jag byta in mot annat på akvariebutiken. Är nog inte aktuellt med några fler kar just nu i alla fall. Om jag nu lyckas lära mig att se skillnad på graderingar och lyckas håva upp nåt från karet ;) Roten är ganska så heltäckande med att blockera alla möjligheter till att få ner en håv. Enda stället som det går på är höger hörn i framkant typ.
#338 - 26 januari 2011 17:30
Hur vet man att räkorna är av tex S grad och inte en lägre grad nu då? Idag har de flesta bättre färger, men några är ändå rätt transparenta i färgerna ännu.

Provade en liten bit sån där mosura specialty crystal red shrimp food. Var rätt stora bitar ca 2 cm långa 4 mm breda å 1 mm tjocka. Bröt en bit men de blev nog rätt mycket ändå.
#339 - 26 januari 2011 17:39
Det med gradeingar är en liten djungel och något man snappar upp med tiden. Ju mer vitt desto högre graderade kan man kort säga. Sedan beror det på hur transparante de är i färgerna med, samt hur de är tecknade som avgör hur de graderas.
För att ytterligare krångla till det så har en ny graderingsskala tagit form i Tyskland där det går från K0 till jag tror det är K14 som är den högsta graderingen.
Så en bra S i den skalan blir K6 ungefär.
#340 - 27 januari 2011 16:53
Nu hade tre räkor ömsat skal vad jag kunde se i karet. Ska man plocka bort de eller låta vara?
#341 - 27 januari 2011 17:12
Låt de vara, de försvinner på ett par dagar. Räkor ömsar ofta skal efter de kommit i nytt vatten, så det är helt normalt:).
#342 - 27 januari 2011 18:06
Är de gröna algerna som har börjat komma något som räkorna kommer att äta ifrån eller är de algerna ett problem? Ser ut som grönt slem/trådar, mest högst upp vid lampan, men även ganska mycket på rutorna. http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2772.JPG
#343 - 27 januari 2011 18:14
Hur länge har du tänt? Så mycket alger har jag inte fått på 3 månader i mina kuber...
#344 - 27 januari 2011 18:15
Hur länge är ljuset på? De äter inte så mycket alger.
#345 - 27 januari 2011 18:16
11 timmar har jag tänt ljuset
#346 - 27 januari 2011 18:18
Dra ner den tiden till 7-8 timmar så har du kommit långt:).
#347 - 27 januari 2011 18:18
Oj så kort tid? Körde på samma tider som jag har i det andra karet tänt från 11-22.
#348 - 27 januari 2011 18:19
ansjo skrev:
Dra ner den tiden till 7-8 timmar så har du kommit långt:).

Någonstans runt 8 brukar jag köra längre om man kör led.
#349 - 27 januari 2011 18:21
fremar skrev:
Oj så kort tid? Körde på samma tider som jag har i det andra karet tänt från 11-22.

Växterna tillgodogör sig högst 8-9 timmar an ljuset medans algerna kan tillgodose sig ljuset 24/7
#350 - 27 januari 2011 18:21
Ändrar det till 8 timmar då, men ska jag försöka göra nåt med de där algerna som finns i karet redan nu? De har bara varit lite grönt innan, men nu verkar de ha börjat växa mer.
#351 - 27 januari 2011 18:23
fremar skrev:
Ändrar det till 8 timmar då, men ska jag försöka göra nåt med de där algerna som finns i karet redan nu? De har bara varit lite grönt innan, men nu verkar de ha börjat växa mer.

Ta det du kan för hand om du kan dra loss det om det är såpass mycket.
#352 - 27 januari 2011 18:49
Dennerle har ett förslag om belysningstider med paus på sin sajt: http://www.dennerle.eu/global/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=131&Itemid=178&lang=en

Det stämmer överens med vad Diana Walstad rekommenderar - om jag läst rätt.

Tanken är att gynna växterna och missgynna algerna - och samtidigt få mindre svängningar i pH över dygnet som följd av fotosyntesen - vilket i sin tur sägs gynna djuren och vara mindre drivande av algtillväxt.

/Bengt
#353 - 27 januari 2011 19:28
Verkade krångligt med pauser mitt på dagen å så. Ändrade timern till att vara på 12-20 nu. Får väl se om det gör någon skillnad.
#354 - 27 januari 2011 21:00
lillfrasse skrev:
Ta det du kan för hand om du kan dra loss det om det är såpass mycket.

Nä var ju inte så mycket att man fick tag i det. Försökte att putsa glaset med en algmagnet, men jag behöver nån mindre än den jag har i stora karet. De rundade hörnen var ju inte så lätta att få rent i heller.
#355 - 28 januari 2011 07:09
Har ni några bra tips på en algmagnet som kommer åt bra? Hörnen fram var ju svåra och sen är det ju rätt svårt att få rent runt roten där den ligger mot glaset. Det med kortare belysningstid, de gör inget att rummet är ljust före och efter belysningen släcks då?
#356 - 28 januari 2011 07:31
Nope, det gör ingenting:).
Jag skrapar mina rutor med en isskkrapa av plexiglas, i hörnen gnider jag med fingrarna vid behov.
#357 - 28 januari 2011 07:36
Hehe isskrapa är rätt kört får inte ner handen utan att få med mig hela roten isåfall ;) Bara det främre högra hörnet som det går att få ner handen, sånt man får leva med me en fin rot. Funderade på om den algmagneten för fluval edge skulle vara nåt.
Bilagor:
#358 - 28 januari 2011 07:45
Får se om jag kanske testar det där med en paus mitt på dagen istället, för att ha tänt från 12-20 så hinner jag ju knappt se på karet :) Kanske ska köra 10-14 sen släckt 14-17 och sen tänt igen 17-22 så blir det totalt ljus i 9 timmar.
#359 - 28 januari 2011 18:48
Köpte min BTN Nanoakvarie boken idag, sen beställde jag hem Fluval Edge algmagnet och en ANTENNSNIGEL ALGÄTANDE 1C Clithon brenspinas från Imazo's lista till akvariebutiken. Den snigeln skulle visst vara bra på att äta alger så jag får testa med en sån tänkte jag.

Det har börjat bli en del vitt slem på roten i gropar och skrevor, är det nåt att oroa sig för eller är det ofarligt?
Bilagor:
#360 - 31 januari 2011 12:37
Ingen som vet om det slemmet var farligt för räkorna eller inte? Igår kunde jag i alla fall räkna till alla 13 stycken, så de har inte dött än i alla fall och första vattenbytet gjorde jag på lördag morgon. Nästa får bli på tisdag kväll så kör jag så då blir det runt 5 liter bytt två gånger i veckan, bör väl räcka till att börja med när jag inte har så många räkor. Köpte lite Frogbite av en på plantswap som jag tänkte ha i räkkaret också, funkar det bra med såna tror ni?
#361 - 31 januari 2011 13:42
fremar skrev:
Har ni några bra tips på en algmagnet som kommer åt bra? Hörnen fram var ju svåra och sen är det ju rätt svårt att få rent runt roten där den ligger mot glaset. Det med kortare belysningstid, de gör inget att rummet är ljust före och efter belysningen släcks då?

Varför inte använda scots vita björntunga - den funkar bra i alla akvarier stora som små. Använd aldrig den gröna eftersom visa sorter kan innehålla sten eller annat hårt material som förstör glaset...
Det är aldrig fel att använda gammal hederlig filtervad att skrubba rutorna med - det skadar aldrig någon ruta och är mycket effektivt!
Bilagor:
#362 - 31 januari 2011 13:46
022helpek skrev:
Varför inte använda scots vita björntunga - den funkar bra i alla akvarier stora som små. Använd aldrig den gröna eftersom visa sorter kan innehålla sten eller annat hårt material som förstör glaset...

Det är aldrig fel att använda gammal hederlig filtervad att skrubba rutorna med - det skadar aldrig någon ruta och är mycket effektivt!

Titta på de bilderna där jag har från alla sidor med roten i så förstår du kanske :) Går inte att få ner handen någonstans förutom i det ena främre hörnet.
#363 - 31 januari 2011 13:47
fremar skrev:
Titta på de bilderna där jag har från alla sidor med roten i så förstår du kanske :) Går inte att få ner handen någonstans förutom i det ena främre hörnet.

Men det finns sånt i min zooaffär som du kan dra runt med en elegant lite pinne... inga fingrar någonstans och någon model är ganska slank kolla upp det
#364 - 31 januari 2011 13:53
Funkar inte heller, då man inte kommer åt pga alla förgreningar på roten. Tappade i en sån glasflaska från JBL's vattentester sist jag skulle kolla vattnet och skölja den före i akvarievattnet. Fick med mig roten på vägen upp trots att jag använde en sån ganska smal växttång för att plocka upp flaskan med :) Blir lite komplicerat att komma åt med en snygg red moor med massa förgreningar som fyller ut hela karet i stort sett.

Kommer däremot troligen att fungera rätt bra att komma åt med fluval edge algmagneten jag beställde hem sen får jag göra rent det hörnet jag kommer åt med fingret, det andra får väl bara vara grönt :)
Bilagor:
#365 - 31 januari 2011 13:55
Lite filtervad på en växt pincett måste ju gå -den raka modellen...
#366 - 31 januari 2011 17:12
Hoppas verkligen att algerna minskar lite snart, har ju minskat ner belysningen till 8 timmar och ändå ser roten ut så här efter en vecka i karet. http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2785.JPG
#367 - 31 januari 2011 18:59
Testade lite vatten idag å värdena var:
ph 6,8-7,0
KH 2
NO2 <0,01mg/l
NO3 1mg/l
Fe 0,1 mg/l
#368 - 31 januari 2011 19:08
NO3 1mg/l var ju lågt så det kanske begränsar dina växter?
#369 - 31 januari 2011 19:13
Möjligt, men jag vågar inte ha i nån gödning pga räkorna. Kan ha varit lite högre, färgen var nånstans mellan 1 och 5 mg/l fast närmare 1 bedömde jag det.
#370 - 31 januari 2011 19:15
Det är nog orsaken till algerna som sagt men räkorna är nog glada. :p
Man får nog bita i de sura äpplet och låta karet gå in sig och ordna till balansen av sig självt. Annars tycker jag algerna på bilden bara var snyggt, får det att se mer levande och naturlig ut.
#371 - 31 januari 2011 19:20
Jo så länge det inte blir så mycket mer än det där är det ingen fara. Rutorna går ju att skrapa ren från algerna, de som växer på bakgrunden lossnar också rätt så lätt, bara att dra fingret över det så lossnar de. Den snäckan jag borde få imorgon får ju mycket att smaska på, skulle tydligen vara bra algätare de där Clithon snäckorna.
#372 - 1 februari 2011 13:48
Det är ofarligt, ta bort det du kan om du vill och det kommer att försvinna med tiden:).
Prova kan du göra med Frogbite, men det kan vara lite dåligt med plats till ljuset så de inte får plats att växa...
#373 - 1 februari 2011 13:56
ansjo skrev:
Det är ofarligt, ta bort det du kan om du vill och det kommer att försvinna med tiden:).

Prova kan du göra med Frogbite, men det kan vara lite dåligt med plats till ljuset så de inte får plats att växa...

Jo får väl se hur det går med Frogbiten, de hade kommit i posten idag i alla fall. Funkar de inte i kuben så får jag ha de i det andra karet :)
#374 - 1 februari 2011 20:11
Ska jag få bort det vita slemmet från roten så måste jag få upp den så det får vara. Räkorna var lite svåra att hitta idag då flera hade upptäckt alla gångar och hålor som finns på roten så den kommer nog bli fin för räklingar att gömma sig i.

Fick inte med mig den snäckan och algmagneten idag då han inte hade hunnit till lokalen innan jag åkte hem från jobbet. Får kolla imorgon igen, är ju egentligen bara öppet torsdag-söndag.
#375 - 1 februari 2011 20:15
Det kan vara värt att prova ett vattenbyte med en luftslang som du samtidigt suger en del av slemmet. Det brukar funka hyffsat då du inte tömmer ur karet i ett naffs med en så klen slang:).
Bilagor:
#376 - 1 februari 2011 20:22
Jo det skulle ju fungera. Har dock ingen luftslang :) Bytte vatten kväll, men det vita slemmet verkar minska i mängd nu iaf.
Bilagor:
#377 - 2 februari 2011 16:52
Nu fick jag hämtat algmagneten för fluval edge karet och Clithon brenspinas snäckan. Får se om den äter nåt av algerna, verkar i alla fall inte göra nån skillnad med kortare tid på belysningen än så länge. Snäckan var bara svart med en vit fläck på toppen och inte såna snygga färger som dessa Clithon http://jayaaquarium.com/my_admin/ad_picture.php?var_picture=http://www.jayaaquarium.com/pics01_01/pic_125.jpg
#378 - 2 februari 2011 18:07
Fluval edge algmagneten var i alla fall helt perfekt för mig, funkar bra att få rent runt roten där den sticker ut ända mot rutorna också. Gick att få rent runt hörnan också med lite tålamod :) Så nu har jag algfria å rena glas igen att titta igenom.
Bilagor:
#379 - 3 februari 2011 17:50
Här är en bild på Clithon brenspinas snäckan i arbete, den har att göra som sagt:
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2803.JPG
#380 - 5 februari 2011 19:13
Ser lite hopplöst ut att Clithon snäckan ska klara detta http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2825.JPG
Bilagor:
#381 - 5 februari 2011 21:19
Sju posthornssnäckor och två amanoräkor gjorde susen i mitt kar, varenda gnutta alg är uppkäkad :d
#382 - 6 februari 2011 17:19
ansjo skrev:
Det kan vara värt att prova ett vattenbyte med en luftslang som du samtidigt suger en del av slemmet. Det brukar funka hyffsat då du inte tömmer ur karet i ett naffs med en så klen slang:).

Funderade lite på om jag ska testa att göra så med algerna där jag kommer åt också. De sitter ju väldigt löst så de lossnar om man bara drar fingret över dem. Får se om jag hinner förbi akvariebutiken nån dag och köper nån meter luftslang, kanske man tom kan köpa på zoobutiken i köpcentret här, de har ju öppet varje dag iaf.
#383 - 7 februari 2011 17:42
Testade vattnet lite igen:
KH 2°d
pH 7,0
NO2 <0,01 mg/l
NO3 <0,5 mg/l
Fe 0,1 mg/l

Känns som att det är NO3 som begränsar växterna och kanske gör att de gröna algerna växer på fint? Funderade på att tillsätta KNO3, men hur mycket vågar jag hälla i pga CR räkorna?

Verkar dessutom som att pH stabiliserat sig på 7,0 borde inte shrimpsoilen sänka pH:t ännu mer?
#384 - 7 februari 2011 17:47
Det beror lite på hur mycket soil man har i karet, men 7,0 är ett bra värde:).
Jag skulle vara försiktig när det gäller PMDD och Chrystalräkor. Jag har ingen gödning alls i mina Dennerlekuber, men å andra sidan har jag mest bara olika mossor....
#385 - 7 februari 2011 18:14
Beror ju på hur bra buffrat ditt vatten är från början jag har tev surare vatten än ansjo med soil.
#386 - 7 februari 2011 21:36
Ok, låter det vara så länge då. Vågar nog inte hälla i nån KNO3 ändå så. Växterna växer ju trots allt, några nya blad har det kommit på den oidentifierade Cryptocyronen, tycker att bladen på Vallisnerian blir längre och Frogbiten som jag fick förra veckan verkar också växa och göra nya plantor. Så algerna borde väl börja må dåligt snart kanske. Funderade på om jag ska testa att köra med de där belysningstiderna som Dennerle rekommenderade:
The following lighting rhythm has proven effective:

&#9632;4-5 hours of light in the morning
&#9632;Then a break of 2-4 hours without light
&#9632;Followed by 5 to 7 hours of light
#387 - 7 februari 2011 21:58
Var det Catappa blad man bör/ska ha i CR kar? Såna som finns på ebay typ dessa http://cgi.ebay.com/60-LRG-INDIAN-ALMOND-CATAPPA-LEAVES-Amy-Kibota-choice-/250635046825 Fast mindre storlek kanske?
#388 - 8 februari 2011 03:55
Du behöver inte ha i hela bladet, det räcker att du tar mindre bitar fån bladen.
#389 - 8 februari 2011 06:27
Oki funkar det bra att beställa löven via ebay då? Läste om att tullen hade stoppat paket med såna löv och trott de var nåt annat :)
#390 - 8 februari 2011 07:55
fremar skrev:
Oki funkar det bra att beställa löven via ebay då? Läste om att tullen hade stoppat paket med såna löv och trott de var nåt annat :)

Det har jag aldrig provat kanske är rökbara Ek eller Bok löv funkar också. Ebi shop har mandellöv.
#391 - 8 februari 2011 09:52
Behöver jag köpa nåt mer foder eller annat till mina räkor? Just nu har jag bara Mosura Excel och Mosura Specialty CRS Food. Behöver jag sån där Mosura Mineral Plus? Nåt annat som kan vara bra att ha?
#392 - 8 februari 2011 14:17
fremar skrev:
Behöver jag köpa nåt mer foder eller annat till mina räkor? Just nu har jag bara Mosura Excel och Mosura Specialty CRS Food. Behöver jag sån där Mosura Mineral Plus? Nåt annat som kan vara bra att ha?

Jag har nog 3 olika sorters mat jag varierar mellan det enda jag saknar är någon mindre sort till räklingar så jag skall ta hem en sort från ebi som skall vara anpassad till det. Dessa mineraler eller inte kan jag varken säga bu eller bä om jag upplever inga av de problem som beskrivs i dess artikelbeskrivning så jag använder det inte.
#393 - 8 februari 2011 14:23
fremar skrev:

Jag köpte en 25-pack via Ebay och fick hem dem, men det var kanske bara tur:p...
#394 - 8 februari 2011 14:32
Kanske skulle testa att beställa såna löv då, såg att det fanns lite mindre också. http://cgi.ebay.com/50-Gr-B-SMALL-FLAT-Thai-INDIAN-ALMOND-CATAPPA-LEAVES-/380213313758 ca 13-19 cm.
#395 - 8 februari 2011 21:12
Fick bort en del av algerna på roten idag vid vattenbytet. Slamsög den med en luftslang. Gick ganska bra förutom att det är lite svårt att komma åt. Får fortsätta att slamsuga bort algerna så minskar mängden iaf och då kanske Clithon snäckan klarar att hålla rent sen.
#396 - 9 februari 2011 17:56
Hur ofta kan jag göra vattenbyten på 5 liter? Varannan dag, varje dag eller mindre?
#397 - 9 februari 2011 18:25
fremar skrev:
Hur ofta kan jag göra vattenbyten på 5 liter? Varannan dag, varje dag eller mindre?

Jag byter runt 5 liter 2 gånger i veckan i regel på helgen och sedan onsdag eller torsdag lite beroende på vad man har för sig.
#398 - 9 februari 2011 18:32
Jo nu byter jag runt 5 liter på lördag förmiddag oftast och sen på tisdag kväll. Tänkte om jag kunde byta oftare nu för att kunna slamsuga bort mer alger, fast jag kanske bara ökar förutsättningarna för algerna med tätare vattenbyten?
#399 - 10 februari 2011 11:25
Nu har jag iaf köpt ett 20 pack Catappa blad från Ebay å så köpte jag en burk Tropical Shrimp Sticks och en burk Ebi Gold Sadako på Tradera, var billigare än från Ebishop.

Fungerar det att mata räkorna med nåt av maten jag har till fiskarna? Tex JBL NovoPleco http://www.jbl.de/factmanager/frame_page.php?action=show&PageMode=2&IdType=2&Id=55&linklabel=NovoPleco eller Tropical Supertabin B http://www.tropical.com.pl/supertabin-b,d86,0,en.html
#400 - 10 februari 2011 11:38
De är nog framme och käkar på de också. Jag hade nog inte bytt så mycket mer vatten du behöver få lite stabilitet i karet. Jag hade eventuellt planterat någon snabbväxande växt det brukar mota tillbaka algerna. Det där med middags vila för växterna har jag inte hört talas om men kanske är värt att testa.
#401 - 10 februari 2011 12:12
Alltså jag matar inte med NovoPleco eller Supertabin B till räkorna nu, men till Corydorasarna och L052 i stora karet. Tänkte mer om de funkade att ge det till räkorna också nån dag. Såg att det stod "SUPERTABIN B is also intended for crustaceans, snails and aquatic turtles." om den iaf.

Har ju haft i några Frogbite förra veckan och de verkar växa på rätt bra, tänkte skaffa lite Vattenpest också, men de fanns ingen på zoobutiken i köpcentret. Ska se om jag hinner förbi akvariebutiken här efter jobbet idag, han borde iaf ha de hemma.
#402 - 10 februari 2011 12:18
Låter som en bra plan.
Bilagor:
#403 - 12 februari 2011 17:02
Ny bild från idag, efter att jag skrubbat bort algerna från rutorna med algmagneten och slamsugit bort alger från roten vid vattenbytet:
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2833.JPG
#404 - 15 februari 2011 19:30
Nu verkar inte algen så kaxig längre efter att jag misshandlat den med bortskrapning från rutorna, rengöring och bortsugning av den från roten med slamsugning med hjälp av en luftslang och rengöring av rötterna på Frogbiten som växer på bra och samlar på sig massvis av algen på sina rötter som är lätt att tvätta av.
#405 - 17 februari 2011 11:15
Hade fått mina Catappa blad med posten idag, beställde härifrån http://cgi.ebay.com/20-Catappa-Ketapang-Indian-Almond-Leaf-Fish-Tank-/250521781705 Är det bara att slänga ner ett blad i karet eller måste man koka dem först eller nåt?
#406 - 17 februari 2011 11:22
Bara att ösa i, men dela gärna upp den då ett blad blir väldigt mycket:).
#407 - 17 februari 2011 11:30
Ah jo får nog ta 1/4 blad eller kanske ännu mindre gissar jag på. Har inte direkt mycket bottenyta att lägga nåt blad på, kan ju iofs få ligga på roten också.
#408 - 18 februari 2011 12:05
Tog och slängde i två 1/4 bitar av att blad som jag delade upp.

Tänkte ta och beställa lite mer räkor till veckan tycker det ser lite tomt ut med de 13 stycker CR jag har nu. Så jag tänkte beställa 10 till så blir det totalt 25 stycken med bonusräkorna då.
#409 - 19 februari 2011 08:21
Inatt hade en räka dött, igår kväll såg jag en räka som var väldigt blek nästan helt vit var den. Fast den rörde sig och verkade pigg, antagligen den som dött, för jag såg de andra 12 räkorna nu och de hade sin vanliga färg. Undra vad som kan ha hänt med den, enda förändringen i karet är ju att jag la i ½ sånt Catappa blad.
#410 - 19 februari 2011 09:30
Vattenbyte? Gödning? Temp?
Troligen inget du behöver oroa dig över, skulle tro att det bara är tillfällighet.
#411 - 19 februari 2011 11:59
Har inte bytt vatten, men ska göra det nu idag. Kom precis hem efter att ha hämtat redmoor rötterna. Ingen gödning, NO2 <0,01mg/l NO3 var också på lägsta <0,5mg/l å pH 6.8. Temp är som den brukar 21-22 grader.
#412 - 22 februari 2011 12:30
Har i alla fall inte sett till några fler döda räkor, igår kunde jag hitta 10 av 12 räkor när jag kikade. Fast de har ju massvis med gångar och grottor in under roten att gömma sig i så de är inte så lätt att hitta alla hela tiden :)
#413 - 23 februari 2011 18:18
Fortfarande 12 räkor kvar, tycker inte direkt att alla når upp till S gradering, men denna gör väl i alla fall det:
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2914.JPG en lite räka på språng.

Den här SS räkan vet jag inte vad som hänt med? Den har varit väldigt blek i den vita färgen, men nu har den fått nå konstiga bruna fläckar:
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2904.JPG
#414 - 23 februari 2011 18:34
Det är en dåligt färgad räka helt enkelt. Skulle nog klassa den bra mycket lägre än S iaf...
#415 - 23 februari 2011 18:38
ansjo skrev:
Det är en dåligt färgad räka helt enkelt. Skulle nog klassa den bra mycket lägre än S iaf...

Båda bilderna eller?
#416 - 23 februari 2011 22:23
Nope, den sista.
#417 - 26 februari 2011 09:33
Hittade en död räka igen nu på morgonen, förstår inte vad det kan vara :( Vattenvärdena är samma som förra veckan.
#418 - 26 februari 2011 20:50
Aja, algerna börjar i alla fall se ut som att de tröttnat och är på väg att försvinna:
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2924.JPG
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2929.JPG

Å så en ny liten helhetsbild på kuben:
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2933.JPG
#419 - 23 mars 2011 07:44
Nu har jag utölat med lite mer räkor. Hade kvar 11 från de tidigare och har utökat med 9 st CR S och 3 st CR SS. Så nu ser man lite fler räkor i kuben i alla fall.
#420 - 6 april 2011 18:18
Wohooo äntligen:
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_3067.JPG

Ingen aning om hur länge den har gått med rom och om det är fler än en som gör det. Lyckades hitta denna längst bak i karet idag gömmer sig i peacock mossan så de var inte helt lätt att få den på bild alls.
#421 - 7 april 2011 17:07
En lite bättre bild från idag:
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_3103.JPG
#422 - 7 april 2011 20:20
Svårfotade små rackare de där räkorna, detta foto duger väl iaf. Har ju bara de vanliga standard 18-55mm objektivet å ingen extern blixt heller. Här ser man iaf rommen rätt bra:
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_3117.JPG
#423 - 7 april 2011 21:48
Riktigt fina wooktillbehör! :D
#424 - 8 april 2011 06:48
Riktigt fina wooktillbehör! :D

Haha tackar, fast de räkorna som äts köper jag i Norge ;)
#425 - 24 april 2011 17:12
En ny bild på kuben, Vallisnerian och Frogbiten växer på bra, Cryptocyronen har därmot bladen plötsligt börjat smälta bort på. De gröna tunna trådiga algerna har börjat dö tror jag, har blivit gråa på roten istället.
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_3218.JPG

Honan som går med rom bär fortfarande på den, fast det har minskat tycker jag. Kanske 10 korn nu och i början var det nog runt 20. Kunde se ögon i romkornen med förstoringsglas nu, fast på bild var det inte lätt att få med det. Om jag räknat rätt så bör det vara dags för kläckning nån gång under veckan.
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_3256.JPG
#426 - 24 april 2011 19:23
Fina bilder! Att cryptos smälter är ju inget konstigt, de kommer tillbaka.
#427 - 24 april 2011 19:39
Jo fast brukar inte det hända efter plantering i nytt kar? Dessa har ju inte flyttats på 3 månader
#428 - 25 april 2011 06:16
Jodå, det kan hända då med:).
#429 - 25 april 2011 13:54
Crypton kommer nog tillbaka de är lite nyckfulla men får de fäste och trivs växer det på sedan. Då får vi snart se om det blir räklingar då.
#430 - 28 april 2011 16:26
Igår var det räkrace igen och resultatet idag ser mycket lovande ut tycker jag:
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_3374.JPG

Räkan som gått med rom i eventuellt 4 veckor igår hade runt 4 romkorn kvar vad jag kunde se på den igår och idag vet jag inte då jag inte hittat den eller lyckats se några yngel ännu. Får spana senare ikväll när jag lagt barnen.
#431 - 28 april 2011 20:46
fremar skrev:
Igår var det räkrace igen och resultatet idag ser mycket lovande ut tycker jag:

http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_3374.JPG

Räkan som gått med rom i eventuellt 4 veckor igår hade runt 4 romkorn kvar vad jag kunde se på den igår och idag vet jag inte då jag inte hittat den eller lyckats se några yngel ännu. Får spana senare ikväll när jag lagt barnen.

Härligt! Bilden påminde mig om det här dock. :p

" target="_blank">
#432 - 23 november 2011 18:58
Har nog tröttnat på att all rom mina CR haft inte har gett ett enda yngel, är väl något jag inte får bort från vattnet. Har funderat på att istället ha Boraras brigittae istället nu. Hur många skulle fungera tror ni?
#433 - 23 november 2011 20:55
Det verkar som vi har/haft liknande problem, kolla in i min Dennerletråd så får du en hel del att läsa om saken...
#434 - 23 november 2011 21:26
Alltså att shrimpsoilen inte fungerar med väldigt mjukt vatten? Har typ supermjukt vatten här, 0,65dH mycket mjukt enligt kommunens hemsida. Brukar få 1-2 på KH testet har jag för mig.
#435 - 24 november 2011 11:51
Det har spekulerats i både min tråd och i en annan med om just detta, men med mjukt vatten och shrimpsoil verkar det vila en förbannelse...jag bytte soil i alla mina små räkburkar och efter det funkar det. I det enda karet det inte funkar har jag fortfarande kvar shripmsoilen, och vad än folk säger så skyller jag på det iaf;).
#436 - 24 november 2011 12:12
Ok, vad ska man satsa på att byta till isåfall? Vet inte riktigt om jag kommer att ge mig på det, men ifall att.
#437 - 24 november 2011 12:17
Vad som helst, bara det inte är Shrimpsoil;)...
#438 - 24 november 2011 12:26
Nåt bra tips på nån annan snygg mörk soil som fungerar och hur man rent praktiskt ska utföra ett byte av soil lättast. Antar att blästersand kanske inte är så bra, är väl snyggare med mörk botten till räkorna också tycker jag nog.
#439 - 16 december 2011 10:46
Näe nu har jag bestämt mig för att skaffa Boraras brigittae istället, så får de få räkorna som är kvar vara där tills de också dör. Är bara 7 stycken kvar nu, känns som att det droppar av en i veckan just nu. Hur många Boraras brigittae ska jag satsa på i 30 liter? 10, 15 eller 20 stycken? Om jag nu ens kan ha dem, såg att de vill ha 23-28 grader och min kub håller nog bara runt 21-22 grader nu, får sätta i doppvärmare isåfall.
#440 - 3 juni 2012 10:01
Nu tar jag nog och avvecklar det här karet snart, får inte ordning på algerna i det. Har Boraras brigittae i karet och sen har jag haft amanoräkor som höll det rent och fint, men så fort de byter skal så har det dött i samband med det. Trodde att var shrimpsoilen som var orsaken till det med då jag inte kunnat se några tokiga värden med dropptesterna och fiskarna mår bra.

Så jag tog och sög bort all shrimpsoil och bytte till sand istället, men fortfarande så dör amanoräkor när de bytt skal. Finns det någon annan bra algätare att ha i karet tror ni?

Annons