Min Arowana är sjuk!!!!

#1 - 12 september 2003 05:44
När akvariet tändes i morse såg min Arowana förjävlig ut. Han (som jag bestämt att det är) har blivit vit på fjällen och fenorna är helt trasiga och han e helt dassig, bara hänger med bakpartiet och är helt ointresserad av mat. I går kväll när akvariet slockna hade han precis ätit och roade sig med att bråka med sin Arowana kompis som vanligt. Jag märkte dock att hans övre fenor var lite trasade fast han var som sagt pigg och glad då.

Jag har bilder på honom men man kunde tydligen inte lägga ut bilder här tyvärr.

Kan någon vara snäll och hjälpa mig för jag vill absolut inte bli av med denna fisken!!!!

Jag har börjat behandla för fenröta med Myxazin om det nu kan vara det, men jag vill ha en riktig diagnos då han har blivit så dålig så fort!!!

Tack på förhand!!
#2 - 12 september 2003 06:51
Det låter nog som om han har bråkat med sin kompis under natten. Medicinera INTE om du inte har kostaterat sjukdom. Oftast så leder fel medicinríng till obalans i karet som i sin tur leder till sjukdom.
MVH
Magnus
#3 - 12 september 2003 07:29
hur stort kar har du? så vitt jag vet så är det ju ingen direkt hit att hålla fler arowanor ihopp om du inte har ett stoooooort akvarium (eller ja typ en damm) Så han har ngo fått redigt med spö under natten.

Hur stora är dom? Min erfarenhet av arowanor är att dom har riktigt bra "läkkött".
#4 - 12 september 2003 10:30
Hej Pjoter!Om du saknar webbutrymme att placera dina bilder på kan du gå till Ystart: http://www.ystart.net/index.php?do=upload
max 200KB/foto och bilderna ligger kvar 2 månader.Gratis och enkelt!Visa sedan bara url:erna här.
mvh/harbard
#5 - 12 september 2003 17:43
Arowanan har absolut inte fått spö! Han kan inte få spö eftersom han är kungen i akvariet och arowana kompisen är faktiskt en kompis till honom. Dom slåss aldrig på riktigt med varandra utan tjuvnyps bara och nu när han är sjuk låter den andra arowanan honom vara.
Akvariet är på 540l bara (planer på större är under utredning(1200l)).
Det började som sagt igår kväll med att jag upptäckte att fenorna var lite trasiga/fransiga, men han var pigg och glad. och på morronen var hela fiskens fjäll vita/bleka förutom på huvudet.
Ph värdet är helt ok och jag har gjort rent filtrena. Jag tror han är något piggare nu när jag kom hem men han ser lika kass ut han håller dock kroppen rakt nu inte hängande som i morse.
http://www25.brinkster.com/pjoter/fiskar/arowana.htm
#6 - 12 september 2003 17:46
men herregud... arowanor blir ej kompisar med varnadra om dom inte har ett jar på typ 5000 liter och då kan dom änndå slåss... den vaga färgen beror på stress efter slagsmålet och delar du inte på dom tycker JAG att du e en kass akvarist....
#7 - 12 september 2003 17:53
som sagt precis som Ekbor säger Arowanor blir inte kompisar med varandra thats it dom kommer antagerligen sloss mer å mer ju större dom blir.
#8 - 12 september 2003 18:41
Ok, ni verkar inte fatta med tanke på att denna arowanan skulle kunna äta den andra arowanan till frukost tror jag inte att det är det som är fallet!!!!!!

Och mina arowaner är nog inga arowanor om det inte går att ha fler arowanor ihop för där jag köpte dom hade dom ca 10 st i ett ca 220l akvarie...

Jag får nog vända mig till några som har koll på saken....
#9 - 12 september 2003 18:53
http://www25.brinkster.com/pjoter/fiskar/arowanor.htm
Denna bilden är ca 1 mån gammal, har haft Arowanorna i ca 1 år.

Verkar det som om dom har slagits mycket på detta kort, dvs hade dom det så hade dom nog haft märken eller trasiga fenor....

Jag misstänker att alla har sett hur tex stora påfågelciklider brukar se ut. Mer eller mindre missbildade pga slagsmål med varann.
Mina arowanor har inte några missbildningar inga ärr eller något sånt pga att dom inte slåss!!

Hade dom slagits såå hade jag givetvis inte haft dom ihop då jag har arowanor för att jag tycker att det är dom klart vackraste (mäktigaste) fiskarna som finns.
Och då vill jag väll inte ha två sönderbitna ex eller???
#10 - 12 september 2003 18:58
om du nu är så imponerad av dessa fiskar kanske du ska surfa runt lite och lära dig lite mer om dom då?

Känns ju rätt meningslöst att fråga något här om du endå tänker ignorera svar du får som du inte gillar?
#11 - 12 september 2003 18:59
tiden kanske är kommen?
#12 - 12 september 2003 19:02
Ursprungligen skickat av ossism

tiden kanske är kommen?

Om du syftar på större kar så är det som sagt på gång...
#13 - 12 september 2003 19:10
Ursprungligen skickat av gosatta

Känns ju rätt meningslöst att fråga något här om du endå tänker ignorera svar du får som du inte gillar?

Absolut inte! Men är svaret helt uteslutet dvs att denna fisken skulle åkt på spö, så måste man ignorera det...
Hade det mot all förmodan varit den andre arowanan om varit kass så hade jag allt tagit mig en funderare eller om det varit någon annan av dom mindre fiskarna så hade jag absolut sett det som en möjlighet.
Men som sagt denna fisken åker inte på spö.. Den skulle i så fall GE SPÖ..vilket den faktiskt inte gör heller..
#14 - 12 september 2003 21:00
det är samma sak som med "gasolgrill" han påstår att eldstjärtar går bra ihop, ja nu menar jag i flertal. de är bara tt kolla på artpresentationen på eldstjärten de, så får ni se.
#15 - 12 september 2003 21:13
du kanske inte vet att det e stressat at spöa också inte bara att få spö så om du inte fattar att din arowana har förlorat färgen PGA stress och att den/andra kommer att stryka med om du inte skärper dej...
#16 - 12 september 2003 22:58
http://www.arowanaclub.com/ kolla runt på sånna ställen istället, hadde dom slagits på riktigt så borde nån av dom varit dö för länge sen eftersom du haft dom i ett år

lycka till med firren
#17 - 13 september 2003 04:24
Snälla Ekbor, tack för att du gav förslaget att det var pga stress men, jag vet hur en fisk ser ut pga stress och denna fisken har inte dom symptomen. Fjällen är inte bleka utan dom är helt klart angripna av något(slemhinnorna är borta), tyvärr har fisken blivit sämmre under natten även om jag har isolerat den från dom andra.
Jag hoppas den kommer hålla sig vid liv tills min Zoohandlare öppnar (som av dom flesta anses vara en av dom främsta zoohandlarna i Göteborg).
Om den blir sämmre får jag nog tyvärr avliva den men jag ger den så mycket tid som möjligt.

Jag måste bara fråga Ekbor och gosatta, har ni själva haft Arowanor eller är det som ni läst att dom är fruktansvärt aggresiva mot varandra? Om ni har läst det så kan jag informera er om att det har jag med...Men då min Zoohandlare informera mig om att det kan gå bra så testa jag, och det gjorde det ju....

Sen robban, tack för länken, verkar vara en grymm sida!
Den skall lusläsas!

och slutligen zingo_boy, tack för stödet!
Om det var så du menar, det visar att vissa fiskar går att ha ihop trots att det egentligen inte ska gå.....
Alla har väll hört om jag tror det var ett lejonhona som adopterade en gasell utan att skada gasellen. Tyvärr slutade det ju med att dom andra lejonen i flocken plocka gasellen när "mamman" inte höll koll.

#18 - 13 september 2003 07:45
ekbor!!!!
tycker du ska lägga ner det där snacket .grabben bara frågar om råd och du förolämpar han kan du inte svara på ett snällt sett tycker jag att du inte ska skriva i forumet
"SKÄRP DIG ELLER LÄGG NER"
#19 - 13 september 2003 18:48
Tyvärr dog Arowanan idag...
Men det blev ändå en rejäl bit! När jag köpte den i november i fjol var den knappt 20 cm lång. När den dog var den 47 cm lång ca 15 cm hög och vägde 950 gram!!!

Men inget ont som inte för något gott med sig, mina Guldsöms ciklider har precis lekt för första gången så snart har man hela karet fullt av yngel....
#20 - 13 september 2003 19:12
hur kunde du väga den?
#21 - 13 september 2003 19:19
jag syftade på att dom kanske börjar slåss från och med nu. hur stort kar ska du köpa? 1200 är väl minimum? jag tycker att mina 5 tuppkammar har det trångt i sin 1200 och då är dom bara 15cm som störst.
#22 - 14 september 2003 05:35
#zingo_boy
Det är ju bara att lägga fisken i en påse och väga den på hushållsvågen och sen dra bort påsens vikt från bruttovikten.

#ossism
Jag har ett 1200l på gång, det ska nog räcka ett tag iallafall. När det sen blir för litet hoppas jag att jag har skaffat mig ett hus så att jag kan bygga en vinterträdgård med en stor damm i.
#23 - 15 september 2003 08:48
Ursprungligen skickat av Pjoter

Tyvärr dog Arowanan idag...

Men det blev ändå en rejäl bit! När jag köpte den i november i fjol var den knappt 20 cm lång. När den dog var den 47 cm lång ca 15 cm hög och vägde 950 gram!!!

Men inget ont som inte för något gott med sig, mina Guldsöms ciklider har precis lekt för första gången så snart har man hela karet fullt av yngel....

Och denna fisken hade du tillsammans med en annan arowana i ett 540? Vilka fler fiskar? Jag menar inte detta som att strö salt i såret. Men du kan inte mena på fullt allvar att du tycker att det är ett bra sätt att hålla djuren? Kanske ett 1200 räcker i ett par månader men knappast mer. Denna lilla vattenvolym tillsammans med att du har rengjort filtret nyligen är deffinitivt tillräckligt för att utlösa parasitangrepp. Lägger du till att den hade en kompis som kunde hjälpa till att "nafsa" upp små hål som parasiterna kan fästa sig i så är i allafall inte jag förvånad.
MVH
Magnus

Annons