Min ena fisk attackerar dom andra!!

#1 - 16 mars 2008 09:47
Hejsan!
Idag har jag 3 st oscarsciklider i mitt akvarium och dom har bott där i nästan 1 vecka, dom första dagarna gick allt bra o alla fiskarna verkade trivas med varandra, men nu dom senaste dagarna så har den största av dom 3 börjat jaga dom andra runt i akvariet, så nu står 2 utav dom bara o trycker i ett hörn.!
Vad ska jag göra? Ta bort han som bråkar?
#2 - 16 mars 2008 10:00
kan va 3 hanar du fått
#3 - 16 mars 2008 10:24
Men 2 utav dom är jättesnälla mot varandra, bara den 3.e som bråkar.
Vad ska jag göra?
#4 - 16 mars 2008 10:33
jocks skrev:
Men 2 utav dom är jättesnälla mot varandra, bara den 3.e som bråkar.

Vad ska jag göra?
alltid en som styr och ställer och tar du bort den som bråkar så kommer troligen någon av de andra två att ta den platsen[:o] vilken papegojart har du?
#5 - 16 mars 2008 10:38
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=171
Den arten är de...
Men asså jag måste typ ta bort den, dom 2 andra har suttit bakom pumpen i över 2 timmar nu, så fort som simmar fram så kommer han o jagar in dom bakom pumpen igen...
#6 - 16 mars 2008 10:40
Den ena ligger typ på botten helt stilla också, kommer jag fram till glaset rör han lite på sej men sen lägger han sej igen...
#7 - 16 mars 2008 10:48
Hur stort är akvariet? De är ju revirhävdande och är akvariet för litet blir det problem. Du får nog lämna tillbaka honom.
#8 - 16 mars 2008 11:02
Lämna tillbaks? vart då?
Jaa de är för litet för fullvuxna, de är på 150 liter just nu, men i maj får jag ett 720 liters akvarium, så jag tänkte att eftersom dom var yngel nu kunde dom va i mitt 150 liters tills maj, är de fel tänkt?
#9 - 16 mars 2008 11:07
har samma problem med mina två guramis... hanen jagar honan konstant... de båda flyger in i glaster ner i sanden och in i stenar.... Tror nån utav dem kommer Dö utavstress... det funkade när jag satte min hanne i en större yngel box som flyter på ytan av akvriumet.men han kan ju inte vara där längre tid.... då blev det genast lugnare och alla lite Skyggare fiskarna kom fram (corydoras, Ancistrus, Gibbi, och min fjärilcilklid hona..)...måste hitta en butik som vill ha min Gurami (hanen)
för som han håller på kommer jag hitta honom nån gång med krossat mun eller nått från att simma in i glaset. han e typ 10-11 cm lång just nu och jag e hundra på det är en hane och en hona..
#10 - 16 mars 2008 11:24
jocks skrev:
Lämna tillbaks? vart då?

Jaa de är för litet för fullvuxna, de är på 150 liter just nu, men i maj får jag ett 720 liters akvarium, så jag tänkte att eftersom dom var yngel nu kunde dom va i mitt 150 liters tills maj, är de fel tänkt?

Uppenbarligen funkar det inte med 150 liter även om de inte är fullvuxna. Lämna tillbaka till affären förstås.
#11 - 16 mars 2008 11:30
har samma problem med mina två guramis... hanen jagar honan konstant... de båda flyger in i glaster ner i sanden och in i stenar.... Tror nån utav dem kommer Dö utavstress... det funkade när jag satte min hanne i en större yngel box som flyter på ytan av akvriumet.men han kan ju inte vara där längre tid.... då blev det genast lugnare och alla lite Skyggare fiskarna kom fram (corydoras, Ancistrus, Gibbi, och min fjärilcilklid hona..)...måste hitta en butik som vill ha min Gurami (hanen)

för som han håller på kommer jag hitta honom nån gång med krossat mun eller nått från att simma in i glaset. han e typ 10-11 cm lång just nu och jag e hundra på det är en hane och en hona..

Om jag inte minns fel så är de blåguramis va? De kan vara ganska aggro mot varandra. Det är inte heller ovanligt att hanen jagar bort honan. Han vill då att hon ska lämna hans revir men om akvariet inte är tillräckligt stort har hon ju ingenstans att ta vägen.
#12 - 16 mars 2008 11:33
nej han har väll guldgurami
#13 - 16 mars 2008 11:39
nej han har väll guldgurami

Jo men det är ju samma art. Guldgurami är bara en avelsform av blågurami.
#14 - 16 mars 2008 12:16
guld gurami är trista på det viset men jag tycker det funkar bättre om man har många!
#15 - 16 mars 2008 12:45
det e en blå gurami (honan) och marmor gurami (hanen).... borde inte 220L räcka åt två st Guramis? aja... blir nog att ge bort hanen för när jag testade att flytta honan så ha han på de andra fiskarna istället

jag har rubin gurami hemma hos morsan, men de e så Lugna å fina
#16 - 16 mars 2008 12:52
men båda e ju fullt utfärgade så de verkar ju inte "Vantrivas"... iaf nån måste bort.. eller så får jag skaffa fler... dock kanske det blir för trångt...
#17 - 16 mars 2008 12:58
det e en blå gurami (honan) och marmor gurami (hanen).... borde inte 220L räcka åt två st Guramis? aja... blir nog att ge bort hanen för när jag testade att flytta honan så ha han på de andra fiskarna istället

Kompisen hade 2 blåguramis i sitt 310 och det funkade för det mesta bra. Men ibland bråkade de ändå.

jag har rubin gurami hemma hos morsan, men de e så Lugna å fina

Ja de brukar vara lugnare.
#18 - 16 mars 2008 13:02
jo men nu e det inte Blåguramin som Bråkar :P liksom om honan (blåguramin) gömmer sig letar hanen upp henne.. alltså han Letar efter henne och sen börjat han röra henne med sina antenner.. då drar hon iväg och han efter.. hon e lite smidigare så hon hinner oftast iväg runt en rot.. men han verkar lite trög och flyger in i glaset
#19 - 16 mars 2008 13:12
Jodå, marmorgurami är (precis som guldgurami) bara en avelsform av blågurami.

Annons