Min filter låter!

#1 - 9 april 2010 17:44
Min filter/pump låter.
Jag har haft akvariet igång kanske i en timma och den har låtit sen första sekunden!
Är det nått fel med den eller låter den så i början? :o
Jag har en HAILEA HL-BT700

Tack för svar ! :)
#2 - 9 april 2010 18:31
Är filtret gammalt/nytt?
#3 - 9 april 2010 18:50
Ny !
#4 - 9 april 2010 19:37
Inner eller ytterfilter?
Bilagor:
#5 - 9 april 2010 19:38
innerfilter :)
#6 - 9 april 2010 22:07
Inte helt ovanligt att innefilter väsnas lite i början, min lugnade ner sig avsevärt efter någon vecka. Ett annat fabrikat var det.
#7 - 9 april 2010 22:17
Har varit med om samma sak. Ge det nån vecka =)
#8 - 9 april 2010 22:34
Tack så mycket ! :)
Den låter inte så mycket som den gjorde förr :)
#9 - 9 april 2010 23:01
danne0301 skrev:
Inte helt ovanligt att innefilter väsnas lite i början, min lugnade ner sig avsevärt efter någon vecka. Ett annat fabrikat var det.

Samma sak hände mig, det lugnar ner sig rejält när det blåst ut luftansamlingarna.
#10 - 9 april 2010 23:11
Ett filter ska vara knäpptyst annars är det någonting som inte stämmer, dra ur sladden och öppna filtret under vatten i akvariet för att släppa ut luftansamlingar, peta på filtermattan för att pressa ur ev luftbubblor, sätt ihop filtret och sätt i sladden, låter det fortfarande så prova att vicka och vända på det, låter det fortfarande så stäng av filtret, öppna det och kontrollera impeller och axel.

En impeller som kaviterar under en längre tid kommer att skadas!
#11 - 9 april 2010 23:54
håller inte med dig här gaffel. mina filter låter med i början när man satt igång ett kar eller så. brukar ge sig efter någon dag.
#12 - 10 april 2010 07:31
Och det finns INGET filter som är knäpptyst, och ja jag har även eheim inner och ytterfilter och inte heller de är "knäpptysta";) De tystaste filtren jag har är samtliga FLUVAL!
#13 - 10 april 2010 13:56
Okej men jag har ett annat problem nu:s
De nya filtret ger för mycket ström i akvariet, det ser ut som det iallafall. är det farligt för fiskarna om det är mycket ström i akvariet?
Tacksam för svar :)
#14 - 10 april 2010 13:59
Först läste jag ström som i elektricitet och blev paff, tillslut fick jag till det i huvudet. :P
Om du riktar det ordentligt mot/efter ytan så tror iaf inte jag det kommer vara några problem om det inte är ett extremfall.
#15 - 10 april 2010 14:10
Det går inte o rikta filtret mot ytan :s

Men blir det några problem för fiskarna om det är lite ström i karet?

OCh sen en del av karet vi säger att pumpen är i vänstra delen av karet och i den högra delen så är det "svårt" för fiskarna att simma mot eftersom det är mycket ström.
#16 - 10 april 2010 14:15
Vad har du för fisk i?
Sitter det i ett hörn och blåser utmed långsidan?
Du kan ju skaffa ett strilrör eller tillverka ett, köp slang som passar på pumpen och gör den lika lång som karet. Så proppar du den i änden och borrar hål varje decimeter eller så. Då kommer den spruta från långsida till långsida om man säger så.
#17 - 10 april 2010 14:17
Jag hade inget riktbart utblås på Eheimfiltret så jag tog utblåsröret från det gamla juwelfiltret och tätade skarven med en gummisnodd.
#18 - 10 april 2010 14:39
danne0301 skrev:
Vad har du för fisk i?

Sitter det i ett hörn och blåser utmed långsidan?

Du kan ju skaffa ett strilrör eller tillverka ett, köp slang som passar på pumpen och gör den lika lång som karet. Så proppar du den i änden och borrar hål varje decimeter eller så. Då kommer den spruta från långsida till långsida om man säger så.

Aa pumpen sitter i ett hörn och blåser till andra sidan. Men pumpen kom en ett stilrör som är ca 10cm lång och har små hål. Men jag ska pröva sätta pumpen med stilröret. :)
Prövar ikväll när jag kommer hem.

Tack för svar ! :)
#19 - 10 april 2010 14:46
Men ska man lägga stilrören så att den sprutar mot andra sidan alltså högersidan eller ska man göra så att den sprutar mot framrutan?
#20 - 10 april 2010 15:09
beror på hur du vill ha flödet i karet. vilken typ av fiskar har/ska du ha i? malawi gillar strömt så då kan du köra på med bra flås :D
#21 - 10 april 2010 15:21
Jag har neontetror och malar :)
Sen ska ja köpa små ciklider :)
Bilagor:
#22 - 10 april 2010 15:39
okej. a då kan det vara bra med strilrör. jag skulle vända det så flödet gå från kortsida till kortsida..asså längs med hela karet. då får du ett högre tryckfall längs hela den vägen.
#23 - 10 april 2010 15:45
hannesc skrev:
okej. a då kan det vara bra med strilrör. jag skulle vända det så flödet gå från kortsida till kortsida..asså längs med hela karet. då får du ett högre tryckfall längs hela den vägen.

För att inte glömma en längre ordentlig ytrörelse och antagligen en effektivare filtrering.
#24 - 10 april 2010 15:47
bra uppmärksammat darkie!
#25 - 10 april 2010 15:53
hannesc skrev:
bra uppmärksammat darkie!

Jag ska ju kanske länga i ett till filter i mitt kar och funderar på att simulera någon slags bäckmynning långsida till långsida så slipper kampfiskarna få storm i hela karet! Men med ett filter skulle jag precis som du låta vattnet gå den längsta vägen, annat känns bara dumt. :)
#26 - 10 april 2010 15:57
Så ni menar att jag ska ha pumpen på bakrutan så att de sprutas mot framrutan?

Förlåt för att jag inte riktigt förstår. :P
#27 - 10 april 2010 15:59

(Dumma forum som formaterar om...)
#28 - 10 april 2010 16:00
Taackar ! :)
#29 - 10 april 2010 16:08
Virros skrev:
Så ni menar att jag ska ha pumpen på bakrutan så att de sprutas mot framrutan?

Förlåt för att jag inte riktigt förstår. :P

ne vi menar från en kortsidan...till den andra..asså längs med längden på karet.
#30 - 10 april 2010 16:09
hannesc skrev:
ne vi menar från en kortsidan...till den andra..asså längs med längden på karet.

Som min vackra bild! ;)
#31 - 10 april 2010 16:10
exakt..jag bara satte ord på den ;)
#32 - 10 april 2010 16:27
hannesc skrev:
exakt..jag bara satte ord på den ;)

Vilket team vi är! Vi borde göra "en filterguide for dummies" (inget illa menat, bara ett uttryck;))!
#33 - 10 april 2010 16:58
Vilket team vi är! Vi borde göra "en filterguide for dummies" (inget illa menat, bara ett uttryck;))!

haha lugnt ;)
#34 - 10 april 2010 19:49
Så nu har jag fixat och det ger inte alls lika mycket ström längre, men det strömar på lliiiiiite, men det skadar inte fiskarna va? :)
#35 - 10 april 2010 20:18
hannesc skrev:
håller inte med dig här gaffel. mina filter låter med i början när man satt igång ett kar eller så. brukar ge sig efter någon dag.
Då beror det på lathet att du inte kramat ur luften ur filtermattorna eller evakuerat ev luftansamlingar.
åheim skrev:
Och det finns INGET filter som är knäpptyst, och ja jag har även eheim inner och ytterfilter och inte heller de är "knäpptysta";) De tystaste filtren jag har är samtliga FLUVAL!
mitt tystaste är en 11W stream men det har inte med saken att göra, ytter som innerfilter ska vara knäpptysta, finns det minsta antydan till mekaniskt oljud så sitter man antingen med billigt skit eller dyra grejer i behov av renovering.
#36 - 10 april 2010 21:11
Varför är det bättre att gå kortsida kortsida med flödet? Jag har min hemmasnickrade slang utmed baksida som blåser mot framrutan, mest för att det kändes naturligast. Men grejen är den att slangen blev lite kort så det är rätt stillsamt i en femtedel eller så..man kanske skulle kapa slangen och flytta till kort-kortsida..
#37 - 10 april 2010 21:17
Man får ju som du själv säger ett ganska dåligt flöda i karets bortse del, men visst kan även det vara önskvärt ibland.
#38 - 10 april 2010 21:22
Jo det är ju sant *handflata mot panna* [:o]
#39 - 10 april 2010 23:32
Själv har jag 4 ytterfilter kopplade till dels ett vågrätt strilrör på vänster gavel, samt två lodräta stående strilrör från det bakre vänstra samt det bakre högra hörnet i papegojträsket, nästan mitt på det bakre glaset har jag ett utblås från en diffusor riktad mot den vänstra gaveln plus att det sitter en stream på den högra gaveln för lite extra flås! :d

Annons