Min filterkammare..åsikter?

#1 - 19 april 2005 22:27
--------------------------------------------------------------------------------

Jag har startat upp mitt nya 310l för en vecka sedan.
jag har gjort en hörnfilterkammare av blå filtermatta 10ppi 3cm tjock. Drivs av en aquaclear 802 (1500l/h)och i kammaren sitter en doppvärmare.

Jag har några frågor:

1. Pumpen ligger ned på en filtermattebit mot botten. blir det ett jämt sug över hela filtermattan eftersom insuget inte ligger helt emot mattan ca: 8cm ifrån

2. Är lite osäker på mitt utblås. några åsikter om placeringen?

3. Räcker denna filterlösning till mitt 310 mbuna akvarium.

För att hjälpa till att besvara dessa frågor har jag tagit några bilder... se min zoon

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=298584&gid=
#2 - 20 april 2005 09:23
någon? vill vara på den säkra sidan.....
#3 - 20 april 2005 09:56
Hej
Sitter ditt insug längst ner där du gjort ett tillägg med foam?
Isf lär det nog bli en koncentrerad "sugning där nere" och mindre uppåt...
men jag kan ha fel för jag gillar inte innerfilter av det slaget så jag har inte själv provat, så egentligen skall jag nog inte uttala mig...=O)

Utblåset hade jag nog placerat lite högre upp då jag vill ha ytrörelse men det är min första tanke, jag vet inte vad du vill ha?

Men det är min funderingar på dina lösningar =O)

Men det ser jättefint ut...
#4 - 20 april 2005 10:08
1 Min kunskap om teoretisk flödesmekanik är lite rostig, (säg obefintlig) men om jag har rätt för mig, ska du ha lite bättre flöde närmast pumpen, tills filtermassan utjämnas av nämda flöde, altså, tills det har blivit en kanske 1-2%'ig skillnad i motståndet på vattenflödet genom filtermaterialet, från ena ändan till andra. I allt praktiskt intressant, ja, du kommer ha ett jämt sug.

2 Vad det gället utblåsets plasering vågar jag inte säga nånting, det mesta funkar, bara fiskarna trivs så är det kanon.

3 inte säker på vilket powerhead det är, så pumpen kapacitet är okänd, men filtermassan i sig borde vara fullgod.

B!
#5 - 20 april 2005 13:05
utblåset ska sitta så att vattenytan rör sej och därigenom ökar syresättningen av vattnet.
#6 - 20 april 2005 14:03
Hur stor är chansen med syrebrist egentligen? har funderat lite på det..
Någon som haft fiskar som dött p.g.a. detta?
Räcker det att vattenytan inte är helt still....?
Jag har tillräckligt tryck så att vattenytan inte är still någonstans i karet.

frågar om detta eftersom om jag måste flytta upp utblåset är min filtermatta förstörd.... (ett stor hål där utblåset sitter nu)

det är en aquaclear 802 (~1500 l/h)
#7 - 20 april 2005 14:08
vet inte.
bara läst att ytan skall va i rörelse men ingen definition på hur mycket.
själv föredrar jag rätt mycket rörelse dels pga att växterna blir finare då dom rör sej en del.
#8 - 20 april 2005 14:12
har inga växter... än så länge. flickvännen tjatar om att det ser så sterilt ut nu... någon växt som kan vara snygg tillsammans med lavasten....?
är det bara vallisneria som gäller i malawikar eller finns det något annat?
gillar inte den växten....svår att få snygg. (har inga bra växtrör direkt, se nedan)
#9 - 20 april 2005 14:12
Jag tror det är rätt omöjligt att få syrebrist med 1500l/h i 310 liter. Om du märker att det blir väldigt oljigt på ytan så kanske det är värt att bry sig. Om du vill byta plats på utblåset så kan du kanske ta lite av filtermattan i underkant och trycka in i det gamla hålet. Det går nästan att lappa osynligt om man verkligen anstränger sig och låter man det bli lite skitigt så går det väldigt bra. Annars kanske du bara kan korta slangen lite eller på annat sätt vinkla om slangen så den pekar mer uppåt. Men jag tror inte alls att det kommer att bli problem.

/olivia
#10 - 20 april 2005 17:43
1: Det kommer bli jämt sug över hela filtermattan, den lilla skillnaden som det kanske kan bli är helt försumbar !

2: Nu ser man ju inte på bilderna hur vattnet rör sig, men om du vill ha lite mer fart på vattenytan så är det ju bara att sätta ngn "böj" som riktar vattenflödet lite mer uppåt....

3: Jajjamän ! :)

Jag tycker det ser riktigt bra ut !

Mvh/Janne

Annons