min fisk beter sig konstigt

#1 - 18 februari 2008 17:17
hej!

fixade mitt första akvarium(220L) för en dryg månad sen.
har , kampfisk,silverhaj,sen några andra arter jag inte kan namn på, en salamander och nu til problemet en " fladdermusfisk" "Myxoctrinus Asiaticus".
och den här fladdermusfisken verkar hur tråkig som helst , ligger på ett ställe simmar lite, sen ligger på sitt ställe, är den inte frisk? någon annan med en sådan fisk som kan ge lite tips?
och har lyckats få yngel me några röda små fiskar som jag har i ett hängande nät, vilket salamdern verkar tycka om då han försöker klättra upp ( kommer till halva där han hänger ett bra tag) orolig för att han ska dyka i och käka upp allt ( om han nu äter yngel?) tacksam för lite tips och svar!

sugen på mer fisk så säg till om ni har några ideér :)

mvh kim
#2 - 4 mars 2008 14:33
Din fladdermusfisk kan vara rädd eller blivit bliten/skadad av någon annan fisk.
Min guppyhane blir "mobbad" av den andra guppyhanen jag har.
Jag vet tyvärr inte vad du kan göra åt det (om det är som jag tror).
;)

// Sofie
#3 - 4 mars 2008 16:06
Jag kan inte yttra mig om fiskarna i fråga, men salamandern (jag antar att det är någon av de vanligare arterna i handeln, någon eldbuk eller revbens?) är inte lämplig i ett helakvatiskt akvarium, den behöver en landdel att klättra upp på vid behov och en vattennivå som inte är mycket högre än 15-20cm.
Det är antagligen därför han är på nätet och klättrar.
Och han kommer att äta all fisk som han får tag i och får in i munnen,

Ett tipps är alltså att skaffa ett eget akvarium på sidan om till salamandern, så att han får en lämplig miljö.

Annars är det väldigt bra att du skaffat ett så pass stort akvarium till att börja med, det blir mycket lättare och roligare som nybörjare då :)
#4 - 5 mars 2008 10:08
.... Du har en väldigt olämplig blandning av individer så det bör du nog fundera över!
#5 - 5 mars 2008 12:24
Precis som det skrivs här ovan kan det bero på vantrivsel på grund av fisksoppan. Gå in på artbeskrivningarna här på zoopet på varje enskild art du har & kolla hur just dina fiskar ska ha det & försök att anpassa efter det. Då skulle jag tro att dom kommer att trivas mkt bättre & u får ett betydligt roligare kar att titta på.

Lycka till & välkommen till denna fantastiskt roliga hobby & till zoopet!

Mvh Eva

Annons