Jag har en paradisgurami som för några dagar sedan plötskigt saknade underläpp. Det var bara ett rött läskigt sår där. Jag ringde till djuraffären där jag hade köpt honom och frågade vad jag skulle göra, och de sa att fiskar läker bra själva så jag skulle inte göra någonsting.
Så jag har inte gjort något, jag har bara observerat honom noga den senaste tiden. Och det verkade bli bättre, som att såret växte ihop. Men så igår var jag borta hela dagen och fick aldrig tid att besöka mina fiskar, och idag när jag kom dit så hade såret växt så att det nu ser ut som att halva huvudet är borta på fisken. Han kan inte stänga munnen och störtar ständigt upp till vattenytan och kör upp hela halva sig i luften.
Jag vet inte om det här är orsakat av någon sjukdom, eller om det är den andra paradisguramin som har gjort det. Båda är nämligen hanar. Dock har den skadade alltid tidigare varit den dominanta. För att han skulle få vara ifred har jag dock flyttat honom till ett mindre akvarium där han får vara för sig själv. Problemet med detta är dock att det var i lördags jag startade upp det, så det är inte ett dugg inkört om man säger så.
Min fråga är om det finns något jag kan göra för att hjälpa min gurami. Finns det något medel eller liknande som hjälper såren att läka? Vore väldigt tråkigt om han inte blir bättre.