Min fisk har snart inget huvud kvar.

#1 - 11 juli 2007 12:29
Jag har en paradisgurami som för några dagar sedan plötskigt saknade underläpp. Det var bara ett rött läskigt sår där. Jag ringde till djuraffären där jag hade köpt honom och frågade vad jag skulle göra, och de sa att fiskar läker bra själva så jag skulle inte göra någonsting.

Så jag har inte gjort något, jag har bara observerat honom noga den senaste tiden. Och det verkade bli bättre, som att såret växte ihop. Men så igår var jag borta hela dagen och fick aldrig tid att besöka mina fiskar, och idag när jag kom dit så hade såret växt så att det nu ser ut som att halva huvudet är borta på fisken. Han kan inte stänga munnen och störtar ständigt upp till vattenytan och kör upp hela halva sig i luften.

Jag vet inte om det här är orsakat av någon sjukdom, eller om det är den andra paradisguramin som har gjort det. Båda är nämligen hanar. Dock har den skadade alltid tidigare varit den dominanta. För att han skulle få vara ifred har jag dock flyttat honom till ett mindre akvarium där han får vara för sig själv. Problemet med detta är dock att det var i lördags jag startade upp det, så det är inte ett dugg inkört om man säger så.

Min fråga är om det finns något jag kan göra för att hjälpa min gurami. Finns det något medel eller liknande som hjälper såren att läka? Vore väldigt tråkigt om han inte blir bättre.
#2 - 11 juli 2007 12:55
Om det är så stort sår,är det inte humanare o avliva den stackarn?Mvh Elis:confused:
#3 - 11 juli 2007 12:56
Jag hade en guppyhona som fick ett sår på ena sidan, då fick jag tipset här att bada i saltbad. Gärna flera omgångar. Hon blev helt frisk och såret läkte. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur mycket salt det skulle vara men sök på "saltbad", eller om ngn annan vet?
#4 - 11 juli 2007 13:48
Jag har för tillfället en dvärggurami med vita sår på ena sidan, jag tror det är en bakterieinfektion, han är i ett mindre karantänakvarium med en relativt svag saltlösning: 1 tsk till 8 liter vatten. Om det inte börjar läka till imorgon tänkte jag öka salthalten, så jag vill också gärna veta en bra koncentration. Man kan väl också bada i en mycket starkare saltlösning en kort stund som en medicinering. Obs! Jodfritt salt.
#5 - 11 juli 2007 14:19
"Ruttnande huvud" är Columnaris. Det finns rätt mycket info om sjukdomen här på zoopet om du söker. Det går att bota, men de bitar som ruttnat bort är borta, och om fisken är illa skadad kan det som sagts vara humanare att avliva den.
Columnaris är smittsamt, så du bör i alla fall ta ut fisken ur akvariet.
#6 - 11 juli 2007 17:42
Oj, jag var med om en Black molly som fick ett sår. Flera andra fiskar dog i akvariumet (troligen) pga. det. Antar att det ar någon sjukdom som ssmittade av sig. Sätt honom i ett annat akvarium, eller ta bort honom om han blivit sämre. Det är mitt råd iallafall!
#7 - 11 juli 2007 19:51
Azur skrev:
"Ruttnande huvud" är Columnaris. Det finns rätt mycket info om sjukdomen här på zoopet om du söker. Det går att bota, men de bitar som ruttnat bort är borta, och om fisken är illa skadad kan det som sagts vara humanare att avliva den.

Columnaris är smittsamt, så du bör i alla fall ta ut fisken ur akvariet.

Det här känns inte roligt alls. Fast jag sökte på bilder på google, där har fiskarna vitt runt såren, som svamp. Det har inte min. Det är liksom bara ett öppet rött sår. Men jag antar att munnen inte kan växa ut igen, så det får väl bli fiskhimlen. :( Hur gör man för att orka fortsätta när alla ens fiskar dör? Eller det är bara det ultimata tecknet på att man borde lägga av? Jag borde kanske ha en plastanka i akvariumet i stället..
#8 - 11 juli 2007 20:07
Men hjälp. Jag sökte på "Columnaris", och då fick jag läsa om att någon hade det i sitt akvarium, och fiskarna hade vita fläckar på sig. Det har ju mina sebrafiskar med! Om det är den här sjukdomen, hur blir man av med den?
#9 - 12 juli 2007 13:40
Hoho?!

Jag är fortfarande inne på att bli av med sjukdomen.. Gick till djuraffären idag och frågade om hjälp, fick en tysk medicin, som jag tror heter eSHa 2000. Svårt att tolka vilket namnet är när man inte kan tyska. Så här står det i alla fall på den: "EXIT botar alla prick-orsakade parasitsjukdomar (Ich eSHa 2000 botar primära och sekundära svampinfektioner, bakteriella hudinfektioner och hud-/gälparasiter. En extra fördel är dess förmåga att gynna läkandet av sår och skydda hudlagret."

Dock verkade hon i affären tveksam, och då blev så klart jag också det. Ska jag använda det här preparatet, eller bör jag bege mig till en annan djuraffär? Jag känner mig inte helt säker på universalmedel, det känns som att då vet man inte riktigt vad det är man behandlar mot. Men funkar det så får det ju gå... Någon som vet om det här hjälper? Räknas huvudhål som en hudinfektion?
#10 - 12 juli 2007 14:54
Avliva aldrig en fisk som inte simmar upp och ner, det är onödigt.
själv bultar hjärtat i 200 när jag dödat en fisk[B)]
#11 - 12 juli 2007 17:44
Så du tycker det är ok med en fisk som saknar halva huvudet, aldrig kommer att kunna stänga munnen igen och har svårt för att äta?
#12 - 12 juli 2007 17:53
maria_ skrev:
Så du tycker det är ok med en fisk som saknar halva huvudet, aldrig kommer att kunna stänga munnen igen och har svårt för att äta?

det kommer kanske väka ut.
#13 - 12 juli 2007 17:57
Och till dess ska fisken simma med huvudet ovanför ytan hela tiden? För det gjorde den. Måste vara ganska jobbigt..
#14 - 12 juli 2007 18:22
Är den i fiskhimmeln nu Maria?[:(]
#15 - 12 juli 2007 18:26
Bilden jag får i mitt huvud av beskrivningen hade t o m jag avlivat den, tyvärr
#16 - 12 juli 2007 18:56
elis12 skrev:
Är den i fiskhimmeln nu Maria?[:(]

Ja, det var för synd om den. :(
#17 - 12 juli 2007 18:59
Trist,men du gjorde det rätta tycker jag.
Mvh Elis
#18 - 12 juli 2007 19:02
Men den var den finaste fisken i hela akvariumet. Han var linslusen, alltid ville han ha uppmärksamhet, och han förtjänade det för han var så snygg. Alla mina snyggisar dör. Buhuuuuuuuuuu! :(

Annons