Min första dag som saltvattensakvarist

#1 - 14 oktober 2007 11:02
Hej

Jag startade mitt allra första saltvattensakvarium igår och idag nedlades en levande sten och två eremiter- efter inspiration från ett akvarieföredrag i Linköping av Lasse Forsberg.
Jag verkar ha fått med en fripassagerare i stenen och även om min artkunskap är begränsad så känner jag nog igen filuren. Jag tror att det är en Mantis räka- strax under en decimeter lång. Min erfarenhet av dem är några korta filmsekvenser vid matningsdags på Youtube...
Så vad göra? Kan jag ha den kvar i ett nystartat 45L? Vågar jag lägga i eremiterna igen. Och vad ska i sådana fall jag ge den att äta (utan att skapa algexplosion)?
Detta måste tillhöra kategorin "ovanliga nybörjarproblem", eller:D
#2 - 14 oktober 2007 18:29
Jag har löst det nu på så sätt att jag håller på att göra om ytterligare ett sötvattensakvarium till salt, så att eremiterna får eget.
När jag först satte ner eremiterna i akvariet idag, så fick jag syn på ett par mycket intresserade ögon som dök upp ur en hålighet i stenen och som sedan visade sig tillhöra mantisen och den blicken har jag inte sett sedan hundarna fick syn på min systerdotters hamstrar som jag skulle sitta semestervakt åt...
Vilken start...
#3 - 15 oktober 2007 12:43
Sätt i en black molly i akvariet med mantisen och se vad som händer.
MVH
Magnus
#4 - 15 oktober 2007 13:31
Måste varit en stor sten om en sådan rackare följde med oupptäckt :)

Mvh Thomas
#5 - 15 oktober 2007 17:41
Det är inte alls så svårt som mågnga tror att få med riktigt maffiga saker med Ls, har läst om dom som upptäckt att halva stenen egentligen var en krabba.
Bra Ls har ofta en massa håligheter som krabbor mantisar o andra djur kan lätt gömma sig i.

Du kan göra en petflask fälla som du betar med en räkbit för att fånga mantisen.
#6 - 15 oktober 2007 20:25
Nu får du göra så att du har två saltnano. Mantis är bland det häftigaste som finns - jag lovar dig - det blir husets kelgris.

MVH Lasse
#7 - 15 oktober 2007 20:34
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Men puh... Vad är en mantis??? Nån som har en bild att flänga upp - blir ju så nyfniken juh!! Vad kul med saltvatten cello! :)[/COLOR][/FONT]
#8 - 16 oktober 2007 11:31
http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?pcatid=1702&N=0
Dålig bild, dom är riktigt snygga i färgena live...
Vill du se på hemskheter så leta efter mantis på youtube, riktiga monster.
Amerikanerna kallar dom "Thub splitters" vilket inte är så förvånande då dom äter krabbor och annat bepansrat utan problem.

//NiXoN
Ps. min sambo vill att jag startar upp en burk för att ha en mantis;)
#9 - 16 oktober 2007 11:58
Tror det är den mest aggressiva varelsen på denna planet :). Färgerna kommer inte till sin rätt på den bilden.

Jag funderar på att göra om mitt minsta söt till mantis kar, kör man endast mantis är inte kraven på ljus etc så höga.

Mvh Thomas
#10 - 16 oktober 2007 20:17
http://www.eco-divers.com/peterlange/15.jpg

här är en bild som hyfsat återger färgerna

Mvh Thomas
#11 - 16 oktober 2007 20:21
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Ah, vilken underbart vacker varelse! Vilka färger!![:-9] Tack för länkarna!! :)[/COLOR][/FONT]
#12 - 17 oktober 2007 11:14
Den som är intresserad att se bilder på akvariet kan hitta dem här:
http://linkopings-akvarieforening.net/index.php?option=com_simpleboard&Itemid=39&func=view&id=869&catid=16

Bilden är tagen igår då saltakvariet var tre dagar gammalt. De grejor som behövdes för omvandlingen från sött till salt enligt "Forsbergmetoden" :)kostade drygt 500 kr, köpt i saltvattensaffär (dvs sand, salt, sten, eremiter, densitetsmätare för kontroll av salthalt). Tester, filtergrejor, värmare, nitrivec mm hade jag redan hemma och är samma som jag använder till mina sötvattenskar.

Tyvärr dog mantisen under första natten. Den hade väl inte den bästa början. Stenen han bodde i visade sig formad some en "fågelholk" och ingångshålet kan skymtas strax under eremiten på närbildsfotot (som fick flytta tillbaka efter mantisens frånfälle). Men nu har jag i alla fall en jättebra mantissten till nästa gång jag - mer planerat- skaffar en mantis till.

Som alltid när man testar nya saker så blir det väl båda framgångar och bakslag, men jag är jätteglad att jag äntligen vågade mig på att starta ett salt och att det finns möjlighet att göra detta utan att behöva sälja bilen :)
#13 - 19 oktober 2007 19:00
Då har jag snart haft akvariet igång i en vecka och inga större problem har uppstått. Jag hittade ännu en liten figur som bor i en liten håla i stenen och undrar vad det kan vara för art. Det är en liten "hårig" ljusbrun krabba. Jag ser bara några av benen och en liten kloförsedd arm som sticks ut emellanhåt för att äta på växtligheten runt hålan. Den måste vara under en cm i storlek. Vad kan det vara för art månne?

Annons