Hej, ska börja på ett nytt projekt i sommar, min första damm. har kollat runt lite allmänt om dammar men måste ju givetvis uppna en tråd på zoopet också ;). Trädgården är på framsidan av huset och har måtten 3meter på bredden och 8 meter på längden. hade tänkt mig en damm runt 6000L då jag har en EasyClear hemma, men behöver kanske inköpa en till pump. Nu kommer mina frågor:
1:Om jag gräver en damm på trädgården kan gräsmattan omöjligt släppa så allt vatten bara åker ut på gatan?
2:Räcker en EasyClearer eller borde jag köpa mig en till pump, isf vilken ?
3:Vad för slags dammdukar skall man använda och vart finns dessa att köpa isf både kvalite och prisvärt.
4:Om jag nån gång i framtiden vill bygga ut min damm är det möjligt eller inte ?
5:Vad är bra mått på en damm, skall den vara djup, långsmal, fyrkantig eller kvittar detta för fiskarna?
6:Finns det några bra affärer i gbgtrakterna som säljer allt som behövs till en damm?
Här kommer några frågor som inte är så aktuella
1:Vad för fiskar kan man ha förutom guldfiskar i ca 6000l damm?
2:Är det något man borde behandla vattnet med eller behövs inte detta ?
3:Kan man plocka växter från sjöar eller måste man köpa dem i affären?
Detta var allt jag kunde komma på just nu, har säkert missat massa men lägger in det så småning om. Väldigt tacksamm för svar, långa och korta, tack på förhand.