Min första Guppy yngel!!!!! {Yay!]

#1 - 6 februari 2010 12:28
Igår när jag vaknade såg jag att mina 4 fiskar simmar vilt, jag rusade upp och tog en titt, 1 liten Guppy yngel som blir jagad av alla 4:o, jag knackade på glaset för att skrämma bort de vuxna, och jag som alltid hade rätt reda på yngelkassen hade svårt att hitta den, jag plockade upp yngeln som kommer nog växa ensam i en yngelkasse. hur skall jag mata den? jag delade foder till små små bitar men ändå äter den inte:confused:. de e den första som överlevde på ca 1 år, hoppas på att jag hittar flera senare, men hur skall jag mata den? har en javamossa i kassen hörde att de brukar äta växter men hjälp önskas:confused:
#2 - 6 februari 2010 13:03
Grattis :)
Det tar lite tid för ynglet att fatta att det är mat så få inte panik. När den blir hungrig så äter den ;)
En liten bit krossad flinga brukar räcka och javamossan är bra då yngel äter små partiklar från växter och alger.
Se bara till att inte mat ligger och skräpar i yngelkassen utan lägg i en snäcka om du har någon sådan. Skräpsnäckor funkar alldeles utmärkt :)
#3 - 6 februari 2010 13:44
hur långt tid tar det för att det skall bli tillräckligt stor för att inte bli uppäten? när kan jag sätta i den i min 54 liters? hoppas verkligen på flera yngel, kanske kommer fram senare
#4 - 6 februari 2010 14:07
Det beror på vilka dina andra invånare är.
Har du bara guppy och andra snällare invånare typ pansarmalar, räkor mm så rekommenderar jag att satsa på att skaffa fler växter och låta dem födas fritt.

Man brukar annars säga att så länge de får plats i munnen på de andra invånarna så bör de hållas i yngelkassen.
De lär inte sig att gömma sig på samma sätt när de blir isolerade och risken är stor att de blir uppätna när de släpps över.
Alltid det bästa om man kan låta dem föda fritt men har du inte fått yngel på ett helt år så förstår jag att du vill lyckas [:o]
Men försök ist. lös gåtan med varför du inte får några yngel att överleva...
#5 - 6 februari 2010 14:44
2 guppyhonor 1 hane och 1 platyhona (hanen och platyhonen är rätt så gamla)
#6 - 6 februari 2010 15:05
Då borde det absolut inte vara några problem att få yngel att överleva. Se till att plantera tätt. Javamossa är väldigt bra så använd den men skaffa även annan växtlighet.
Se till att yngel inte kan ta sig in i pumpen för det är nästan ett större hot för små yngel.
#7 - 7 februari 2010 08:22
jag har typ läst om nån växt som verkar bra...den heter cabomban eller nåt...och så finns det en till som heter vattenpest som är väldigt lik som jag tror oxo funkar väldigt bra om man inte har möjlighet till javamossa.

Annons