Min Groda Är Knäpp!

#1 - 20 december 2007 09:34
Hej...

Det var nämligen såhär att när jag rensade min akvarium så hoppade min groda ut från skålen som jag hade fiskarna i medans jag rensade, när jag såg att grodan hoppade ut så tog jag försiktigt upp den me hoven och satte tillbaka den, efter det så har den inte hoppatt ut mer, men sen när jag var kvar med rensningen så satte jag över alla fiskar och grodor till akvariumet, och det var då det konstiga hände, min groda såg död ut, den flöt där uppe vid utan bara så där, jag gick fram till akvariumet och petade på den men då levde den, den simmade bara ner och gömde sig, efter några minuyter så flöt den igen!
Och nu för tiden så flyter den typ alltid så, men den lever! Jag tror inte att den e sjuk men vad hkan det bero på annars?
Jag stör mig på att den ser så död ut hela tiden! Vad kan jag göra åt det?

P.S. Hur ser man könsskilnaden på grodor?
#2 - 21 december 2007 10:01
Ingen som kan svara eller?
#3 - 21 december 2007 10:16
Var det ett högt fall?
En möjlighet är att grodan skadat sig i fallet.
#4 - 21 december 2007 10:18
Där den hoppade ifrån och ner till golvet e det ca 50 cm, men den mår ju bra annars, simmar och äter, men flyter :/
#5 - 21 december 2007 15:42
Låter ju verkligen som om den har fått någon form av inre skador tyvärr. Ge den lite tid, ifall den inte slutar flyta omkring så får du nog avliva den :s
#6 - 22 december 2007 15:17
Men den mår bra annars, förutom att den beter sig lite konstigt...
#7 - 22 december 2007 15:30
Den har gissningsvis skadat ryggraden, så det gör ont för den att simma.

Grodor har otrolig regenereringsförmåga, så om jag var du skulle jag försöka låta den ta det så lugnt som möjligt, men vänta åtminstone nån månad innan jag avlivade grodan - det finns en chans att den kan läka skadan.
#8 - 22 december 2007 18:18
Höjden var ju inte speciellt hög. Om dom inte är ute och simmar flyter dom inte upp till ytan av sig själva hela tiden. Är den som uppblåst eller ser normal ut
#9 - 23 december 2007 11:31
grodorna gör så, dom vilar.... min groda, i ena sekunden vänder han upp och ner på hela akvariet, andra ligger han och flyter.. han kan ligga vid ytan upp till 12 timmar...
#10 - 23 december 2007 14:29
Janina skrev:
grodorna gör så, dom vilar.... min groda, i ena sekunden vänder han upp och ner på hela akvariet, andra ligger han och flyter.. han kan ligga vid ytan upp till 12 timmar...

tror att du har rätt...
när jag har sett albino-klogrodor i affären så ligger de antingen vid ytan och flyter där eller så ligger de vid botten- helt orörliga.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000] lordi.4ever.94 : betedde sig grodan så från början också? - att den låg stilla och bara flöt ?[/COLOR][/FONT]
#11 - 23 december 2007 14:51
Om grodan inte kan välja själv utan flyter upp till ytan så fort den inte simmar är det något fel. Som en fisk tex som svalt luft. Nu kanske det inte är på det sättet vilket vore bra. Jag kanske bara tolkade fel helt enkelt.

Om du klarar av att titta på grodan 12h i sträck har du ruggigt bra tålamod.
#12 - 24 december 2007 23:12
jag gissar på att han eller hennes simblåsa är "sönder" på grodan. En gammal guldsöm hade fel på sin simblåsa för något år sedan jag fick avliva den tråkigt nog :S.
Men det kan vara mycket annat men jag tycker det låter som det..
Ge den lite tid, inte för att dom kan läka en simblåsa men om det är något annat så vore det onödigt att inte ge den lite extra tid.
#13 - 6 januari 2008 18:33
Mina dvärgklogrodor ligger vid ytan och flyter vissa med dom långa benen rakt ut ser riktikt lustigt ut, annars är dom i sina grottor.
#14 - 7 januari 2008 11:09
LinaLW skrev:
Mina dvärgklogrodor ligger vid ytan och flyter vissa med dom långa benen rakt ut ser riktikt lustigt ut, annars är dom i sina grottor.

Helt normalt, den slappar och njuter av tillvaron!

Annons