Min gula molly står på botten ??

#1 - 25 september 2005 07:10
Hej!
Jag är nybörjare på detta. Har startat upp mitt akvarium nyligen.
Har köpt bland annat 4 Gula molly. Skall dom stå & sova på botten ?? Honungs guramin simmar runt när det är mörkt meddans mollyna står på botten . Dom kan stå där även när man tänt lampan på morgonen en stun innan dom rör på sig. I går kväll stod en av dom på botten även när lampan var tänd.
#2 - 25 september 2005 08:30
Jag har ganska många molly i olika färger, och de sover gärna på botten. Sover de gott kan det ta en stund innan de vaknar till liv även när lampan har tänts. Jag har också varit med om att ett gäng neontetror låg och slaggade uppe på flytväxterna. Var helt säker på att de hade dött, men de kvicknade till efter en liten stund och var hur friska som helst.
#3 - 25 september 2005 08:34
Så då behöver man kanse inte vara orolig.
#4 - 25 september 2005 09:17
Fast det är endå konstigt för den en ligger helatiden nu petar man på henne så simmar hon runt ett tag sen lägger hon sig igen. Hannen kan också lägga sig bred vid henne långa stunder men sen simmar han runt med den andra honan.
#5 - 25 september 2005 10:22
Ligger den ner hela tiden är det nog risk för att den är sjuk. Sjuka fiskar, där man inte kan se några yttre skador brukar gå undan mycket och ligga ner på botten innan de dör. Ändå svårt att säga om du behöver vara orolig eller inte.
En av mina platy höll sig nere på botten och gömde sig bland växterna innan den dog. Höll säkert på så i en vecka.
Du kan ju testa att ta upp den och lägga den i ett separat saltbad, med t ex ektozon. Har inga saltmängder i huvudet, men det brukar stå på förpackningen. Har man tur så funkar det.
#6 - 26 september 2005 13:25
Om du har köpt den nyligen så kan det ju bero på att den är försiktig, det har praktiskt taget alla mina fiskar varit i början. Men värst är nog en av mina nyinköpta Platy där hanen nästan hela tiden har varit uppe vid ytan snett lutandes. Då han också är ovanligt passiv vid matningen så misstänker jag sjukdom hos just honom, då han också ser ganska mörbultad ut. Men eftersom jag köpte han i lördags så ger jag honom en dag till att vänja sig.

Annons