Min julklapp- 105 liters akvarium

#1 - 3 januari 2010 16:04
Tänkte visa lite bilder på min julklapp, säg gärna vad ni tycker.

Bilden överst till vänster är vad jag fick, ej på bilden är en säck Rådasand 0,8-1,2 mm
Bilden överst till höger och bilden näst överst till vänster är när det är nyss fyllt
Resten av bilderna är från idag när det klarnat.

Kommentera gärna vad ni tycker om det :)
#2 - 3 januari 2010 16:24
Ser trevligt ut:).
Ett litet tips till nästa gång du ska ha en öppning på cocosnöten är att bryta en liten öppning med tex en polygrip, ser lite mer "naturligt" ut då:)...
#3 - 3 januari 2010 16:26
Tja vad kan man säga ! - jättefint :)
#4 - 3 januari 2010 18:19
En mycket fin julklapp. Snygg inredning.
#5 - 3 januari 2010 18:23
Tack :D

Kokosnötsöppningen skall genast åtgärdas ;):D skall lägga i fler nötter då byter jag plats på den med den "konstgjorda" öppningen så den kommer inte att synas.

Jag tror att malarna gillar den finkorniga sanden, de har grävt gropar under rötterna.

Skall skaffa en växt till som skymmer pumpen bättre, vill ha nåt snabbväxande, har någon nåt förslag? Dock inte vattenpest..har aldrig klarat denna växt..vet inte varför..:confused:
#6 - 3 januari 2010 18:26
Fint, en bragd att få fint i små kar!!!
#7 - 3 januari 2010 18:31
sara s skrev:
Fint, en bragd att få fint i små kar!!!

Tack, inredningstankarna har cirkulerat i min hjärna nästan dygnet runt sen jag fick akvariumet.
#8 - 3 januari 2010 19:44
Jag tycker att du lyckats mkt bra, är jätte fint :). Lizz
#9 - 3 januari 2010 19:50
PiaJo skrev:
Skall skaffa en växt till som skymmer pumpen bättre, vill ha nåt snabbväxande, har någon nåt förslag?

Limnophila sessiflora är ett hett tips:)!
#10 - 3 januari 2010 19:55
Kanon, det var den som killen i "fiskaffären" pratade om.
#11 - 3 januari 2010 19:56
snyggt:D
#12 - 3 januari 2010 20:47
Owaow!! snyggt!!!
Speciellt med det röda slimline och röda platys :) Vet vem som ska få inreda mitt 180L ;)
om hon har vägarna förbi ;)
#13 - 4 januari 2010 18:12
Nubi skrev:
Owaow!! snyggt!!!

Speciellt med det röda slimline och röda platys :) Vet vem som ska få inreda mitt 180L ;)

om hon har vägarna förbi ;)

Tack så myclet, jag kommer gärna med det är en bit...du bor så långt bort;)
#14 - 4 januari 2010 19:19
hehe... när du har vägarna förbi ;)
#15 - 4 januari 2010 19:27
Riktigt läckert, men jag måste bara fråga, hur i helsike har du fått igång det så fint på så kort tid? :P Jag har hållt på i snart två månader nu med planering, köp etc och jag har inte fått i en enda växt eller fisk än :(
#16 - 4 januari 2010 19:31
Marnat skrev:
Riktigt läckert, men jag måste bara fråga, hur i helsike har du fått igång det så fint på så kort tid? :P Jag har hållt på i snart två månader nu med planering, köp etc och jag har inte fått i en enda växt eller fisk än :(

Två månader? vad är det som tagit sån tid? Starta upp ett kar gör man på en dag, att få karet stabilt tar 2 månader.
#17 - 4 januari 2010 19:57
Nubi skrev:
Två månader? vad är det som tagit sån tid? Starta upp ett kar gör man på en dag, att få karet stabilt tar 2 månader.

för mig har det tagit tid då jag är lite av en perfektionist när det kommer till mina projekt :D

2-3 veckors planering och fundering över vilken typ av kar det ska vara.
1 vecka för planering av invånare och växter beroende på biotopen.
Storleken på karet tog också några dagar att bestämma, behövde ju specialrita skåpet etc så det blev exakt som jag ville.
1 vecka för styvfar att bygga skåpet
samtidigt hade jag beställt akvariet som också tog en vecka att göra.
2 veckors semester där jag funderade och överlade med mig själv huruvida de val jag gjort var de rätta.
1 vecka för att tänka igenom, överlägga etc om vilken teknik hur mycket teknik samt alla andra smågrejer som ska till.
1 veckas leverans från pwss när jag väl bestämt mig för allt.

Och nu är jag i uppstart och väntar på att karet ska stabiliseras i ph och temp :D
#18 - 4 januari 2010 20:01
Kanonsnyggt! riktigt imponerad av hur du fått till det i ett så pass litet kar, brukar vara svårt tycker jag men du har lyckats riktigt bra :D
#19 - 4 januari 2010 20:02
Marnat skrev:
för mig har det tagit tid då jag är lite av en perfektionist när det kommer till mina projekt :D

2-3 veckors planering och fundering över vilken typ av kar det ska vara.

1 vecka för planering av invånare och växter beroende på biotopen.

Storleken på karet tog också några dagar att bestämma, behövde ju specialrita skåpet etc så det blev exakt som jag ville.

1 vecka för styvfar att bygga skåpet

samtidigt hade jag beställt akvariet som också tog en vecka att göra.

2 veckors semester där jag funderade och överlade med mig själv huruvida de val jag gjort var de rätta.

1 vecka för att tänka igenom, överlägga etc om vilken teknik hur mycket teknik samt alla andra smågrejer som ska till.

1 veckas leverans från pwss när jag väl bestämt mig för allt.

Och nu är jag i uppstart och väntar på att karet ska stabiliseras i ph och temp :D

duktigt gjort!! :)
själv =tittar på blocket, ser något som verkar intressant, ringer och snackar m personen, åker och köper (om det är ngt att ha) och sen ställer upp den i hallen och sen kommer planeringen *asg*
#20 - 5 januari 2010 05:48
Marnat skrev:

Har velat byta upp mig till lite större så länge så jag har haft tid att fundera :)
Sen finns det ju så fina akvarium här på zoopet som man får inspiration av :D
#21 - 5 januari 2010 09:26
Det här har du fått till väldigt bra!

Hade det inte vart så kallt kunde jag skicka en del toppskott Limnophila sessiflora till dig, som sagts så brukar den växa på bra.
#22 - 5 januari 2010 11:19
benno skrev:
Det här har du fått till väldigt bra!

Hade det inte vart så kallt kunde jag skicka en del toppskott Limnophila sessiflora till dig, som sagts så brukar den växa på bra.

De hade tacksamt tagit emot, synd att det är så kallt :(
admin
Christian Alfredsson
#23 - 5 januari 2010 11:28
Jättesnyggt. Även imponerad av att tomten levererar akvarium. Det gör inte min tomte.
Bilagor:
#24 - 5 januari 2010 11:29
admin skrev:
Jättesnyggt. Även imponerad av att tomten levererar akvarium. Det gör inte min tomte.

Man får ha bra kontakt med rätt tomte :D
#25 - 14 januari 2010 20:00
Snyggt jobbat! Bra tomte!

Jag har rätt många gånger lekt med mossor på rötter. Sist blev jag inspirerad av en japansk räkodlare: när det växt till sig så man har rätt mycket mossa tar man upp roten/mossan sätter sig bekvämt och börjar täcka hela ytan av roten (det man vill täcka) med liten bit mossa i taget och lindar riktigt tätt med fiskelina och då menar jag riktigt tätt/flera varv per cm. Ser rätt skumt ut precis när man är klar men det växer snabbt igenom och blir riktigt snyggt, enligt mig.

Jag ska dra av ett foto på mitt lilla akvarium med den roten så får du se, nu har det gått en månad ungefär.

Fast det kanske blir snyggare på smala rötter men ville bara dela med mig. :)
#26 - 14 januari 2010 20:04
Här är kortet:)
Bilagor:
#27 - 14 januari 2010 20:04
Broddan skrev:
Snyggt jobbat! Bra tomte!

Jag har rätt många gånger lekt med mossor på rötter. Sist blev jag inspirerad av en japansk räkodlare: när det växt till sig så man har rätt mycket mossa tar man upp roten/mossan sätter sig bekvämt och börjar täcka hela ytan av roten (det man vill täcka) med liten bit mossa i taget och lindar riktigt tätt med fiskelina och då menar jag riktigt tätt/flera varv per cm. Ser rätt skumt ut precis när man är klar men det växer snabbt igenom och blir riktigt snyggt, enligt mig.

Jag ska dra av ett foto på mitt lilla akvarium med den roten så får du se, nu har det gått en månad ungefär.

Fast det kanske blir snyggare på smala rötter men ville bara dela med mig. :)

Det måste jag testa, tror du att det går lika bra med svart sytråd för då syns inte tråden så mycket? Mossan lossnar alltid och ligger lite överallt i akvariet, jag misstänker att det är malarna som sliter loss den, de vill nämligen alltid på nåt sätt in under den.
:confused:
Lägg gärna upp bilder:)
#28 - 14 januari 2010 20:05
Broddan skrev:
Här är kortet:)

tack för kortet! så snyggt:)
#29 - 14 januari 2010 20:07
Funkar säkert. Men som du ser på kortet syns inte fiskelinan och då såg den helt plastik ut när jag la i den då jag snurrade Massor med varv. Var nästan orolig att den inte skulle klara att växa igenom men det gick fort...
#30 - 14 januari 2010 22:31
PiaJo skrev:
Det måste jag testa, tror du att det går lika bra med svart sytråd för då syns inte tråden så mycket? Mossan lossnar alltid och ligger lite överallt i akvariet, jag misstänker att det är malarna som sliter loss den, de vill nämligen alltid på nåt sätt in under den.

Testa med fiskelina, genomskinligt och av någon anledning finns det i alla hem *skratt*
#31 - 14 januari 2010 22:31
Broddan skrev:
Funkar säkert. Men som du ser på kortet syns inte fiskelinan och då såg den helt plastik ut när jag la i den då jag snurrade Massor med varv. Var nästan orolig att den inte skulle klara att växa igenom men det gick fort...

Super snygg bild!! hur stort är det karet? :)
#32 - 15 januari 2010 10:55
Det är på 37 L. Har en akvariehylla med fyra sådana akvarier. Vilken söt kattunge. I förrgår försökte min hankatt att springa in med en koltrast och igår sprang honkatten in med en levande mus... Inget emot att de tar gnagare men fåglar känns inte så kul...
#33 - 15 januari 2010 11:54
PiaJo skrev:

Jag har knutit fast växter med svart sytråd och det verkar funka bra. Syns inte alls och växten sitter. Det är dock inte mossa jag satt fast visserligen men lär ju funka lika bra.
#34 - 22 januari 2010 14:40
Broddan skrev:
Det är på 37 L. Har en akvariehylla med fyra sådana akvarier. Vilken söt kattunge. I förrgår försökte min hankatt att springa in med en koltrast och igår sprang honkatten in med en levande mus... Inget emot att de tar gnagare men fåglar känns inte så kul...

mmm kissen var på besök hos oss :) super mysig kisse. Inte annars så intresserad av katter.

Kissen försöker leka med en mus, datamusen. Enda viltdjur hon lär leka med *skratt*
#35 - 22 januari 2010 14:41
Pia! Dags att uppdatera med bild :D
#36 - 13 februari 2010 19:07
Här kommer lite bilder på några av invånarna :)

Ursäkta bildkvaliteten, är ingen bra fotograf [:o]
#37 - 13 februari 2010 19:29
PiaJo skrev:
Här kommer lite bilder på några av invånarna :)

Ursäkta bildkvaliteten, är ingen bra fotograf [:o]

din bågfenshane är så sjukt läcker alltså :)

och dina corys, vad är det för några?
ska ju byta ut mina långsträckta mot något mindre :D
#38 - 13 februari 2010 19:31
Tack, jag tycker han är fin med:)

Det är C.Julii, jag har 8 st.
#39 - 13 februari 2010 19:46
PiaJo skrev:
Tack, jag tycker han är fin med:)

Det är C.Julii, jag har 8 st.

ja antog nästan det, för min del står det mellan C. Julii och C. Trilineatus
#40 - 13 februari 2010 20:33
Oj! Jag håller med. Bågfenan är verkligen sjukt läcker. XD
Karet är jättefint också! - Tror du inte det räcker med 'vallan' för att täcka pumpen? Jag har utan problem dolt två innerfilter i min dunge.
#41 - 13 februari 2010 21:10
Tack!

Jodå "vallen" täcker pumpen fint.
#42 - 5 mars 2010 15:56
Nu har jag fått små, små yngel av mitt bågfencikildpar, så roligt!

Hoppas att de klarar sig denna gången, sist gång åt pappan upp dem men nu vaktar honan bättre, hoppas jag..
#43 - 15 mars 2010 19:48
Här kommer lite nya bilder på invånarna mm.

Det gröna "gräset" tänkte jag skulle bilda en gräsmatta när det har tagit sig, det är nyplanterat.
#44 - 15 mars 2010 20:52
riktigt snygga fiskar :D och kar :D
#45 - 15 mars 2010 21:11
Snygga fiskar !
Vad har du för fiskar än dem där corydoras och cikliden? :)
#46 - 16 mars 2010 18:31
hult87 skrev:
riktigt snygga fiskar :D och kar :D

Tack, tack :)

Virros skrev:
Snygga fiskar !

Vad har du för fiskar än dem där corydoras och cikliden? :)

Jag har 2st ancistrus, 2 st korallplatys och 10st Rasbora Galaxy.

Rasbororna går inte att ta kort på för de är inte stilla 2 sek :(:)
#47 - 18 april 2010 18:27
Här kommer en bild på en av fyra äppelsnäckorna som jag har i karet, när jag beställde/köpte dessa så fick jag fler än jag beställt :) så de som inte kunde vara i räkvasen fick bo här :)
#48 - 3 maj 2010 18:00
Här kommer lite bilder på mina ancistrusar.
#49 - 3 maj 2010 18:04
Och här kommer lite fler....
#50 - 3 maj 2010 18:53
Malen på sista bilden är det en hona?
Snygga bilder !!! :D
#51 - 3 maj 2010 19:02
Virros skrev:
Malen på sista bilden är det en hona?

Snygga bilder !!! :D

Tack, de två understa fotona är på honan.
#52 - 3 maj 2010 19:21
Superfina bilder!
Dina fiskar ser riktigt utfärgade och vackra ut. :)
#53 - 3 maj 2010 19:28
Ser ni på bilderna att ancistrusen försöker äta på äppelsnäckan....måste tycka att den såg god ut för den försökte flera gånger innan den hittade tabletten :p
#54 - 3 maj 2010 19:30
PiaJo skrev:
Ser ni på bilderna att ancistrusen försöker äta på äppelsnäckan....måste tycka att den såg god ut för den försökte flera gånger innan den hittade tabletten :p

Såg det! :P
Mina Sewellior gör samma sak från stund till stund så det måste seriktigt mumsigt ut. ;)
#55 - 29 juli 2010 14:27
Hur har bågfens ciklid ynglen klarat sig? Du skrev om dem i ananna tråd... Du vet jag har ett bra men kort minne =)
#56 - 29 juli 2010 15:34
Inget vidare, tyvärr [:-118]

Och nu är hannen död så det blir inga fler av detta paret, men men det skall i nån annan dvärgciklid i det karet :) (så snart honan är borta)
#57 - 30 juli 2010 14:40
PiaJo skrev:
Inget vidare, tyvärr [:-118]

Och nu är hannen död så det blir inga fler av detta paret, men men det skall i nån annan dvärgciklid i det karet :) (så snart honan är borta)

Oki så du väntar ut till hoan gått ur tiden ?? =) Kan inte de bli flera år gamla?
#58 - 30 juli 2010 16:30
Mick13 skrev:
Oki så du väntar ut till hoan gått ur tiden ?? =) Kan inte de bli flera år gamla?

Får se, kan bli lite sugen på att byta innan och då hon får ta keramikexpressen ;)
#59 - 1 augusti 2010 19:19
UUhh stackars fisk är det inte i så fall bättre och lämna in den hos någon bra zoobutik som inbyte eller sälja till en hugad spekulant???
#60 - 1 augusti 2010 19:23
Kanske det ;)
#61 - 6 augusti 2010 09:08
Vad hade du tänkt istället för bågfenan?
Jag Var /är lite sugen att ha någon levandefödare ett par stora svärdbärare men jag är lite feg nu för jag är inte riktigt hemma med filtren än skulle bhöva köpa en starkare power head och mer grus för att fylla på ovanför botten filtret ala Åled.
#62 - 18 augusti 2010 19:21
Jag är lite inne på att när bågfenshonan försvinner så tänkte jag att jag kanske skippar någon ciklid ett tag, vad tror ni om att köpa till några fler Coryoras Julii och ett stimm med Kolglödstetror, typ 10-15 st? Blir det för mycket för detta karet?

Stimmar Kolglödstetran bra?
#63 - 21 augusti 2010 11:46
Jag hade inte köpt så många tetror kanske 7-10 st
#64 - 22 augusti 2010 10:07
Vet inte hur pass bra Kolglödstetran är på att stimma men däremot Glödbandstetror stimmar jättebra. Vackra är de också. De håller i hop i sin lilla grupp till skillnad mot Neontetror till exempel som man oftast ser utspridda en och en.
#65 - 22 augusti 2010 19:06
Mick13 skrev:
Jag hade inte köpt så många tetror kanske 7-10 st

OK, det blir nog ca 10 st beroende på vad de kostar.

Dexter skrev:
Vet inte hur pass bra Kolglödstetran är på att stimma men däremot Glödbandstetror stimmar jättebra. Vackra är de också. De håller i hop i sin lilla grupp till skillnad mot Neontetror till exempel som man oftast ser utspridda en och en.

Får hoppas att de stimmar bra för nu har min affär fått in dessa och skall nog kolla på dem imorgon.
#66 - 25 augusti 2010 18:26
Vad blev det ?
#67 - 25 augusti 2010 18:31
Det blev 10 st glödkolstetror, de var så små och söta.
Kunde inte låta bli dem [:o]
#68 - 25 augusti 2010 18:37
Då skulle du se mina nya juveler, Rubintetra:)!
Hoppas att du trivs med Kolglödstetran, en trevlig fisk som är skitsnygg i lite tätt planterade dämpade kar:!
#69 - 25 augusti 2010 18:44
ansjo skrev:
Då skulle du se mina nya juveler, Rubintetra:)!

Hoppas att du trivs med Kolglödstetran, en trevlig fisk som är skitsnygg i lite tätt planterade dämpade kar:!

När de väl färgat ut så tror jag att de blir riktigt snygga, jag har rätt tätt med växter och flera är så höga att de flyter på ytan och dämpar ljuset så förhoppningsvis kommer de att trivas :)

Jag hoppas att jag får se dina tetror nån gång ;)
#70 - 25 augusti 2010 18:45
Det blir det säkert, på bild om inte annat;):p...
#71 - 25 augusti 2010 19:00
Ansjo: jag hittar inte rubintetra, finns den i artregistret?
#72 - 25 augusti 2010 19:08
Nope:D!
Du får nog bildgoogla om du ska se den:).
#73 - 26 augusti 2010 16:24
Pijo du får läggaupp en bild på dina tetror.
#74 - 27 augusti 2010 06:08
Mick13 skrev:
Pijo du får läggaupp en bild på dina tetror.

Jag måste bara putsa rutorna och städa lite extra i karet innan ;) Det är lätt att få prestationsångest när man ser alla andras fina och väl putsade kar.
#75 - 27 augusti 2010 09:17
Vad sägs om en helbild på akvariet? :D
#76 - 27 augusti 2010 19:33
Det kommer att komma bilder i helgen.

Kolglödisarna har börjat få lite färg :D
#77 - 27 augusti 2010 19:46
Undrar vad de gör, kan det vara lek på mina anistrusar??

Undrade varför den nya hannen låg och flämtade i öppningen av en kokosgrotta..helt plötsligt far han ut och då är honan där inne med...hon som har varit aggressiv mot den andre unge hannen ( han lever inte längre) trodde aldrig att hon skulle acceptera att en hanne kom nära:p
#78 - 27 augusti 2010 20:20
De håller på fortfarande i samma grotta, om det är lek så är de uthålliga...inga 4 sek här inte...

Hon har aldrig varit i den grottan tidigare, hon har sin plats under en rot...
#79 - 27 augusti 2010 21:52
Har själv varit supersugen på kolglödstetran det senaste halvåret, men eftersom de inte är biotopriktiga får jag leva ut drömmen genom andra (ungefär som med Max B's akvariestuga. =) )..... och ser därför fram emot BILDER på de små juvelerna! XD

Trevligt att ancistrusarna får vårkänslor på höstkvisten också. ^^
#80 - 28 augusti 2010 12:22
För en stund sen så viftade hannen ut ett romkorn, tror det är det ialla fall för det är orange och några mm i diameter :d

Han har inte flyttat sig från grottan på hela dagen :)

Bilder kommer senare på romkornet.
#81 - 28 augusti 2010 12:30
Pickles skrev:
Har själv varit supersugen på kolglödstetran det senaste halvåret, men eftersom de inte är biotopriktiga får jag leva ut drömmen genom andra (ungefär som med Max B's akvariestuga. =) )..... och ser därför fram emot BILDER på de små juvelerna! XD

Trevligt att ancistrusarna får vårkänslor på höstkvisten också. ^^

Jag drömmer också om att ha lika fina kar som Max..[:-50]

Att ta kort på Kolglödisarna....är inte lätt, det är stört omöjligt :( små, ljusa mot en röd slimeline bakgrund, int stilla 1 sek.... omöjligt att få ett bra kort...

De stackars kort som blev kommer senare, har ingen sladd för att ladda upp bilderna från kameran till datorn.
#82 - 28 augusti 2010 17:28
Kan jag göra vattenbytet som vanligt imorgon även om han ligger på rom?

Räcker kanske med att jag håller mig på avstånd med slangen?
#83 - 28 augusti 2010 17:34
Det är lugnt, men är du riktigt orolig kan du köra en slang in och en ut samtidigt:).
#84 - 28 augusti 2010 17:39
Ok, tack.

Orolig? japp, liiite... har aldrig haft lek på ancistrusarn innan :) vet inte vad jag skall tänka på.
#85 - 28 augusti 2010 17:52
Att låta dem vara och inte oroa dem i onödan, så ska det gå finemang:). Har de bara börjat leka så brukar det vara problem att få dem att sluta;)....
#86 - 28 augusti 2010 17:53
Ok :D
#87 - 12 september 2010 13:43
Idag har jag försökt att plocka ur så många ancistruyngel som möjligt, de fick en egen plastpalja :)

Passade på att göra om inredningen i karet, bilder kommer så snart det klarnat och det blivit mörkt ute.

Dessa är invånarna nu:

7 st Corydoras melanotaenia http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=781&SOK=1
9 st Hyphessobrycon amandae http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1084&SOK=1
1 st ancistrushona och en del yngel
#88 - 12 september 2010 18:55
Här kommer lite bilder.

Vattnet hade inte klarnat riktigt men man ser vad det föreställer iallafall ;)
Översta bilden på akvariet är före och understa bilden är efter "renoveringen"
#89 - 12 september 2010 19:29
Efter att ha studerat Max fina kar i "Akvariestugan" så måste jag köpa mer växter omgående att binda fast på rötterna, tänkte vänta lite men det går inte, det ser för tomt ut.
#90 - 14 september 2010 17:46
Nu har jag fått dit lite växter, nu är det bara att vänta till de tar sig ordentligt :)

Vattnet och växterna är lite bösiga eftersom jag har varit där och grejsat.
#91 - 14 september 2010 18:08
Ser trevligt ut:)! Saknas bara något simmande:p...fler kolglöd kanske?
#92 - 14 september 2010 18:15
Tack:)
Jag har 9 st, hur många tycker du att jag kan stoppa i?

Om jag inte skaffar fler av kolglöden, kan jag ha någon liten apistogramma, eller blir det som jag tror... för mycket fisk?
#93 - 14 september 2010 18:20
Det ser inte så trångt ut, och att dubbla antalet kolglöd är inte fel. Efter de gått in karet, ser du ganska snart om det får plats ett Ap.par eller någon annan trevlig dvärgciklid:).
#94 - 14 september 2010 18:26
Det ser faktiskt rätt tomt ut, skall kolla om de har fler kolglödisar.
Vad tycker du om corysarna? De är 7st, han hade inte fler inne just nu.
#95 - 14 september 2010 18:45
Låter som ett ganska bra antal i ett 100 liters:).
#96 - 14 september 2010 18:48
Ja, det är nog lagom.
Är det en "lätt" sort?
#97 - 14 september 2010 18:56
Den ska inte vara några större problem, de är som Metallpansarmalar ungefär men lite större tycker jag.
Hade ett gäng sådana i mitt 900 liters förut:).
#98 - 14 september 2010 19:17
Så bra, det var nog första gången jag köpte fisk utan att veta vad det var för sort. Gick efter färgen och så klart att de var corysar:)
Bilagor:
#99 - 7 oktober 2010 13:43
Corysar är en av mina favoriter med de är bara så söta. =) Har iofs bara fyra i mitt kar men har även fyra ANC och en plecto så det får inte blir för trångt på botten av karet =)
#100 - 17 oktober 2010 15:52
Har gjort om lite i karet, tror ni kommer ett framtida par med dvärgciklider tycker denna hörnan duger?

Vet inte vad det blir för sorts dvärgciklid ännu bara eller när.
#101 - 17 oktober 2010 17:23
Mina kolglödstetror har stimmat hela dagen :D de är så fina när de gör det, synd att de inte gör det oftare.
#102 - 22 oktober 2010 19:49
Jag skall testa Éasy Carbo (happy carbo) mot algerna , men vet inte hur jag skall dosera.

Har jag mycket eller lite växter?
Det bli lite fler anubis och javaormbunke imorgon då vissa av de befintliga skall bytas ut.
#103 - 23 oktober 2010 04:38
Du får nog faktiskt räkna att du har lite-medium växtmassa när du doserar, då flertalet är saktaväxande. Men ju mer Limnophilan och rottalan växer får du dosera lite mer...
#104 - 23 oktober 2010 06:44
Ok, tack.

Jag kör med 1,5 dos pmdd, så då kör jag med samma dos på EasyCarbon.
#105 - 23 oktober 2010 07:44
Supersnyggt akvarium! Ser inte ut att vara så mycket alger i min mening.

Om du känner att du har lite mycket alger så kan det bero på att anubis och javaormbunke är långsamväxande och bladen växer inte ut i den takten algerna växer. Man brukar placera dem något mörkare för att motverka just detta. Om det stämmer eller ej, kan jag inte avgöra. Borde det inte räcka med normaldos av bägge? Easy carbo är giftigt för djur i höga doser, men nu tror jag inte det borde vara någon risk med 1,5 annat än att det kostar pengar samt onödigt för miljö avseende extra utsläpp osv.
.
Jag tror du skulle kunna ha lite mer växter trots allt, men det är mer en designgrej. Jag har mest växter för att förbä'ttra vattenkvaliteten inte för syns skull. Jag har inte kommit dit än mentalt, att engagera mig i växtdesign. Jag tycker du gör ett riktigt bra jobb.
#106 - 23 oktober 2010 12:11
Tack så mycket :d

Jag skall försöka få till mer snabbväxande, men jag drog ner på de tidigare pga jag fick rensa hela tiden. Angemänt problem egentligen men har insett att jag behöver ha lite mer av dem iallafall.

Idag har jag köpt en javaormbunke och en ny anubis, då den ena är rätt sliten.
#107 - 24 oktober 2010 13:14
Idag var jag och köpte eller rättare sagt fick en http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=62&SOK=1
den är ju snabbväxande så det borde ju hjälpa lite mot algerna.
#108 - 24 oktober 2010 14:45
PiaJo skrev:
Idag var jag och köpte eller rättare sagt fick en http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=62&SOK=1

den är ju snabbväxande så det borde ju hjälpa lite mot algerna.

Har du nån bild på den i akvariet?
#109 - 24 oktober 2010 14:49
Nu har det börjat klia ordentligt i mina fingrar och i huvudet efter nån in dvärgciklid :)

Såg när jag var på herkules i Göteborg för ett tag sen så såg jag denna
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1249&SOK=1 :p

Skulle man kunna ha två par av dessa i mitt kar?
Har ju en del gömställen och grottor och planerar att slänga i lite till rötter för att göra gömställen.

Om det inte går, finns det någon annan man kan ha två par av?
Eller får jag helt enkelt nöja mig med typ 1+2 eller 1+1.
#110 - 24 oktober 2010 14:50
Getingen skrev:

Nä, inte ännu men snart kan jag ta en bild ;)
#111 - 24 oktober 2010 15:06
Getingen skrev:

PiaJo skrev:
Nä, inte ännu men snart kan jag ta en bild ;)

Här kommer bilder, en när den är planterad i 105L och som flytväxt i 54L.
#112 - 24 oktober 2010 16:20
PiaJo skrev:
Nu har det börjat klia ordentligt i mina fingrar och i huvudet efter nån in dvärgciklid :)

Såg när jag var på herkules i Göteborg för ett tag sen så såg jag denna

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1249&SOK=1 :p

Skulle man kunna ha två par av dessa i mitt kar?

Har ju en del gömställen och grottor och planerar att slänga i lite till rötter för att göra gömställen.

Om det inte går, finns det någon annan man kan ha två par av?

Eller får jag helt enkelt nöja mig med typ 1+2 eller 1+1.

Det är nog tillräckligt med 1+1 av de snyggingarna i ditt kar:).
#113 - 24 oktober 2010 16:49
Blir skitsnyggt! :D

Inkan var verkligen så vacker att du borde köra på den. :)
#114 - 24 oktober 2010 17:19
ansjo skrev:
Det är nog tillräckligt med 1+1 av de snyggingarna i ditt kar:).

Blir skitsnyggt! :D

Inkan var verkligen så vacker att du borde köra på den. :)

Tack, visst är den snygg :p:d
Nu gäller det bara att den finns kvar och att jag får tid att åka till Göteborg, tror tyvärr inte att det går denna veckan :(
#115 - 25 oktober 2010 10:53
Nu förstår jag var för Kolglödstetran även har handelsnamnet Gnisttetra.

Solen kom i idag några minuter i karet idag och då fullkomligt gnistrade de i ljust röd-orange, så fint :D
Bilagor:
#116 - 27 oktober 2010 10:06
Har du helt vänt åt asien hållet i 105an? Jop glödbandne är otroligt fina jag funderar nu på några rödmunnar till mitt kar då bågfenne gick om intet men jag vill ha fatt i så stora så att inte scalrer och eliottina ser den som kvälls sncks =)
Vad var det för dvärgarc. du sett på hercules vi ickegold kan inte öppna länken. :(
#117 - 27 oktober 2010 17:14
Nej nej...
105:an är sydamerika inspirerad i fisksorter men växterna kommer ifrån lite varstans i världen.

Försöker köra asien i min 54:a, där går det guramisar.

Fisken som jag länkade till är en Apistogramma Baenschi. :D
http://www.google.se/images?q=Apistogramma+Baenschi&hl=sv&prmd=iv&source=lnms&tbs=isch:1&ei=Ll3ITOy4NYrqOb7I5fAI&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&ved=0CA8Q_AU

Där finns fina bilder :D
#118 - 27 oktober 2010 17:43
PiaJo skrev:
Tack, visst är den snygg :p:d

Nu gäller det bara att den finns kvar och att jag får tid att åka till Göteborg, tror tyvärr inte att det går denna veckan :(

Skall till Göteborg nästa tisdag, hoppas hoppas att den finns kvar.
Vågar ínte ringa ännu och kolla [:o] för tänk om jag får svaret att den inte finns inne vad ledsen jag blir då...
#119 - 27 oktober 2010 17:48
Synd det inte blev på onsdagen så kunde du haka på rallyt jag och Mats ska på...:)
#120 - 27 oktober 2010 17:58
Ok, blir det ändrat så hakar jag gärna på:D
#121 - 27 oktober 2010 17:59
Det är Mats lediga dag, så det är ganska spikat...
#122 - 27 oktober 2010 18:22
Ok, vad synd men det går kanske fler rejs.
#123 - 27 oktober 2010 18:24
Det är nog inte omöjligt:d...
#124 - 27 oktober 2010 18:25
Hur lång tid tar det ungefär innan man kan se resultat på växterna sedan att man har börjat med Easy Carbo?
#125 - 31 oktober 2010 19:48
F*n fattar inte hur j....vla svårt det skall vara att få ur 3 moollysar ur detta karet utan att ta ur all inredning:(:(

Har fått ur en! på hela dagen....

Antingen får de gå kvar eller så får jag plocka ur varenda en rot....
#126 - 31 oktober 2010 19:54
Jag fiskade dvärgkulor igår, så lättfångade ska alla fiskar vara, jag bara viftade med matpåsen och tog båda två samtidigt i en 10cm håv. O andra sidan har jag försökt fånga marodören till rödklo-krabba som käkar upp min anubias i säkert en månad nu.

Prova att lägga i håven så att dom får lära sig känna den som en del av inredningen, sedan tar du dem vid matdags.
#127 - 31 oktober 2010 19:58
Saturnus80 skrev:
Prova att lägga i håven så att dom får lära sig känna den som en del av inredningen, sedan tar du dem vid matdags.

Tack för tipset, men den har nästan var i hela dagen och det hjälpte inte.

Har du fler tips?

Får ta nya tag imorgon för nu är jag trött i armarna.....
#128 - 1 november 2010 15:34
Idag tog jag mig mod att ringa och kolla om de hade Ap. Baenschi inne och de hade dem :D

Så imorgon bär det iväg till Göteborg :)

Skall köpa ett par med skulle helst vilja ha 1+2 men fick rådet att bara skaffa ett par så då får det bli så.:)
#129 - 2 november 2010 18:36
Idag har jag hämtat Aporna :D

Här kommer bild på dem i påsen under inkoppningen.
#130 - 2 november 2010 18:44
Trevligt, vänta tills de vuxit till sig och färgat ut så jäklar....
#131 - 2 november 2010 18:47
hmmm, hoppas att de blir lika snygga som på bilderna men skulle de bli hälften så snygga så är jag nöjd :):p

Tänkte ta mer bilder men det får bli imorgon för de gömmer sig i rothögen, de är lite blyga.
#132 - 2 november 2010 18:48
Vänta ett par dagar så ska du se att de börjat färga ut lite, de ser inte ut att vara så gamla ännu;)...
Bilagor:
#133 - 2 november 2010 18:53
Japp, de var rätt små så det kommer nog :D

Har du haft dessa?
Eller någon annan?
Vill veta hur det gick för andra, tips och trick mm.
#134 - 2 november 2010 18:56
Jag hade ett par i mitt 900 liters, men gjorde misstaget som så många andra att ha en massa annan konkurrentfisk i samtidigt.
Jag tror att man inte ska ha för många olika sorters Apisto eller liknande ciklider samtidigt i burken även om den är stor. Max två-tre par i ett 1000 liters akvarium tror jag blir bra, annnars verkar de bara tyna bort så sakteliga...men detta är min personliga åsikt dock:).
Bilagor:
#135 - 2 november 2010 19:07
Då har jag ju "turen" :( att jag har ett 100 liters dvs jag har inget val..kan bara ha en sort åt gången;):)
#136 - 2 november 2010 20:11
Artemia är bra föda för att få fiskar att färgaut, jag vet inte om det gäller på Apor men det funkar på mina andra ciklider =)
Det ser ut som de klarat resan fint från GBG =)
#137 - 2 november 2010 20:21
Tror att de håller på att etablera sig som par för de ser ut att dejta :D viftar med rumpan framför den andre, visar upp sig och håller på ....fasiken vad fort det gick :)
#138 - 3 november 2010 12:51
Här kommer lite bilder på de nya cikliderna :D
#139 - 3 november 2010 12:59
Här kommer lite bilder på akvariet, bilderna är tagna i olika vinklar.
Det syns inte så bra hur upplägget är på karet om man tar fotot rakt framifrån, inte när jag tar iallafall :D

Här ser man även hur fin färg Glödkolstetrorna har.
#140 - 3 november 2010 13:02
"Stor och liten"
:D
#141 - 3 november 2010 18:16
Snyggt litet akvarium du har där, bra jobbat!
#142 - 3 november 2010 18:43
Vad läckert med den gulare honan(?) mot de röda eklöven! :D
#143 - 3 november 2010 18:55
Broddan skrev:
Snyggt litet akvarium du har där, bra jobbat!

Vad läckert med den gulare honan(?) mot de röda eklöven! :D

Tack :D

Japp, det är ciklidhonan som är gul.
#144 - 3 november 2010 19:01
I vanliga fall brukar hanen utklassa honan i färgprakt, men hon var riktigt vacker.
#145 - 3 november 2010 19:04
Hon är den som är mest utfärgad än så länge... och hon kör hårt med de stackars corysarna, jag tror inte att de fattade vad som flyttade in ;):)
#146 - 4 november 2010 19:39
PiaJo skrev:
Hon är den som är mest utfärgad än så länge... och hon kör hårt med de stackars corysarna, jag tror inte att de fattade vad som flyttade in ;):)

Corysaran lever i sin egna lilla botten bökar värld verkar sällan bry sig om vilka som huserar 10cn högre upp i karet. Coryn är en av mina absoluta favoriter riktigt söta små knubissar!!
#147 - 4 november 2010 19:43
mina coysar håller sig undan henne, ibland kommer de farandes med en jävla fart och då ser man henne efter:D
#148 - 7 november 2010 21:09
Idag har det hänt grejer :D

Ciklidhonan har skottat grus :)
Med andra ord hon har lagt rom och har skottat igen grottan :)
Och lyckligtvis har hon valt den grottan som är bakom rothögen, man ser grottan perfekt i sidoglaset så nu kan jag hålla koll :p
Bilagor:
#149 - 8 november 2010 18:30
Hon har nog svårt att bestämma sig....nu har hon skottat igen en annan grotta? :confused:

Nog för att vi av den kvinnliga sorten kan göra flera saker samtidigt men detta (vakta rom) kan man bara göra på ett ställe åt gången:)
#150 - 8 november 2010 18:35
PiaJo skrev:
Hon har nog svårt att bestämma sig....nu har hon skottat igen en annan grotta? :confused:

Nog för att vi av den kvinnliga sorten kan göra flera saker samtidigt men detta (vakta rom) kan man bara göra på ett ställe åt gången:)

Har hon två omgångar med bullar i ugnen? :p
#151 - 8 november 2010 18:37
Hon kanske har klonat sig...men vi får väl se vilken hon väljer.....
#152 - 8 november 2010 18:38
PiaJo skrev:
Hon kanske har klonat sig...men vi får väl se vilken hon väljer.....

Hon är nog bara lite hormonstinn. ;)
#153 - 8 november 2010 18:39
Gillar jag , bådar gott för framtiden med en pilsk hona [:o]:D kanske kan bli några yngel...
#154 - 15 november 2010 18:26
Honan patrullerar för fullt och håller alla fiskar borta från grottan, hoppas att det finns yngel där inne:)

Håller fortfarande på i mellanåt att få upp den f....annade mollyhannen. Han är på sin vakt banne mig dygnet runt, spelar ingen roll när jag stoppar i håven så försvinner han in i rothögen....[:(!]
#155 - 15 november 2010 23:28
En algtablett i håven och gå iväg kanske får honom lite mindre vakande mot håven?
#156 - 18 november 2010 15:44
Idag är Baenshi-honan ute och vallar sina små :D
#157 - 18 november 2010 15:50
piajo skrev:
idag är baenshi-honan ute och vallar sina små :d

grattis!!! Bilder :d:d:d
#158 - 18 november 2010 15:51
PiaJo skrev:
Här kommer lite bilder på akvariet, bilderna är tagna i olika vinklar.

Det syns inte så bra hur upplägget är på karet om man tar fotot rakt framifrån, inte när jag tar iallafall :D

Här ser man även hur fin färg Glödkolstetrorna har.

Fan vad snyggt Pia!! Grymt snyggt! :D
Bilagor:
#159 - 18 november 2010 16:02
Nubi skrev:
grattis!!! Bilder :d:d:d

Nubi skrev:
Fan vad snyggt Pia!! Grymt snyggt! :D

Tack :)

Bilder....kan bli svårt.... för de är otroligt små och hon håller dem längst in bland växterna, men så snart hon kommer längre ut så skall jag försöka knäppa lite bilder :)
Bilagor:
#160 - 18 november 2010 16:49
PiaJo skrev:
Tack :)

Bilder....kan bli svårt.... för de är otroligt små och hon håller dem längst in bland växterna, men så snart hon kommer längre ut så skall jag försöka knäppa lite bilder :)

Vad säger pappan? Är han med eller håller han sig borta och gör annat? ;)
#161 - 18 november 2010 17:16
Han hjälper till med att hålla de andra fiskarna borta, du skulle ha sett när det fajtades med ansistrucen, det var en sandstorm alldeles nyss:D
#162 - 18 november 2010 18:29
Vad gör man inte mot en dammsugare? :O
#163 - 18 november 2010 21:06
Vad skoj att de hjälps åt :) ger du dem något extra i form av foder?
Ska bli kul med bilder!
#164 - 19 november 2010 16:20
Jag ger dem inget särskilt, det finns nog lite Gott&blandat i matväg redan i karet.

Bilder får nog dröja för hon håller dem bland växterna.
#165 - 20 november 2010 09:30
Tog lite kort igår kväll när "nattlampan" är tänd.

Nattlampan har jag när det har yngel i karet så att honan kan försvara dem.

Det ser lite trolskt ut :)

(kameran är inte den bästa och inte fotografen heller ;) )
#166 - 20 november 2010 09:59
JAG ÄLSKAR BILDERNA!!!!! :D:D:D
Vad heter den långa växten på sista bilden, ser ut som en lång smal svärdsplanta
#167 - 20 november 2010 10:06
Det är en Cryptocoryne crispatula var. balansae, den behöver egentligen högre kar men tycker att den passar ändå.

Om du vill se hur den ser ut i ett högt kar se på Ansjos MP-tråd, han har sånna med.
#168 - 20 november 2010 19:40
PiaJo skrev:
Det är en Cryptocoryne crispatula var. balansae, den behöver egentligen högre kar men tycker att den passar ändå. Om du vill se hur den ser ut i ett högt kar se på Ansjos MP-tråd, han har sånna med.

Tycker det ser JÄTTE fint ut :) i ditt kar.
#169 - 21 november 2010 19:12
;)Idag, nästan ett år senare, har jag äntligen fått tummen ur och köpt månljus till karet :D

Jag har köpt denna:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=150828179 blå

och en transformator eller vad det heter. Edit, det heter visst batterieliminator ;)

Hoppas att detta blir bra :)

Nu skall jag bara flörta in mig hos Gobben så han sätter upp listen i belysningsrampen.
#170 - 21 november 2010 20:36
PiaJo skrev:
;)Idag, nästan ett år senare, har jag äntligen fått tummen ur och köpt månljus till karet :D

Jag har köpt denna:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=150828179 blå

och en transformator eller vad det heter. Edit, det heter visst batterieliminator ;)

Hoppas att detta blir bra :)

Nu skall jag bara flörta in mig hos Gobben så han sätter upp listen i belysningsrampen.

Åh Uppdatera med bilder på hur Gobben din sätter dit den :) Jag har funderat precis på samma sak speciellt blått ledljus :)
#171 - 25 november 2010 18:51
Här kommer en bild på hur det ser ut när karet är släckt :)

Det är inte så bra bilder för jag hittar ingen inställning i kameran som gör att det inte blir så mörkt, för så mörkt är det inte i verkligheten.
#172 - 25 november 2010 19:06
Läckert! :D
Allt neddimmat ljus är snyggt på kvällen.

Nej, kameror verkar få spader vid enfärgat och högkontrast. :(
#173 - 25 november 2010 19:20
Det blev faktiskt riktigt snyggt skall försöka få till nåt liknande i Dennerlekuben som står i samma rum. Men har inte hittat vad jag söker riktigt ännu, men jag letar...
#174 - 25 november 2010 19:54
Kan du ta en bild på hur du har satt dit lampan :)

tänk snart har du haft karet i ett år! Undrar vad du får för julklapp i år ;) ;)
#175 - 25 november 2010 20:01
Bild kommer i helgen.

Det blir inget i akvarieväg iallafall, han tycker det är nog med 4 kar...han är såå konstig ;)
#176 - 25 november 2010 20:04
PiaJo skrev:
Bild kommer i helgen.

Det blir inget i akvarieväg iallafall, han tycker det är nog med 4 kar...han är såå konstig ;)

Hahah, han skulle ha hört min sambo...."om vi flyttar till en annan lgh så ska vi kika efter en 3.a, om det blir radhus ska vi kika så vi har ett extra rum där du kan ha dina kar" :D
Bilagor:
#177 - 25 november 2010 20:07
Nubi skrev:
Hahah, han skulle ha hört min sambo...."om vi flyttar till en annan lgh så ska vi kika efter en 3.a, om det blir radhus ska vi kika så vi har ett extra rum där du kan ha dina kar" :D

Du är en lyckligt lottad kvinna :D

Fast min gubbe är väldigt bra han med, fast han inte vill ha fler kar ;)
#178 - 25 november 2010 20:11
PiaJo skrev:
Du är en lyckligt lottad kvinna :D

Fast min gubbe är väldigt bra han med, fast han inte vill ha fler kar ;)

Man kan inte alltid få som man vill ;)
Kika på min 450l tråd *hihi* får du se vad man får göra ibland ;)
#179 - 1 december 2010 18:58
Här kommer lite bilder:)

edit: Med den nya kameran så måste man har riktigt rena rutor, oj så smutsiga de var...[:o]
#180 - 1 december 2010 19:00
ooooooooooooo vad hanen är fin!!:D det är min favorit dvärgciklid :)
#181 - 2 december 2010 15:16
Snyggt det ble med det blå ledljuset om man skulle få tid öve och sätta i hop en egen ljus list med vita och blå dioder....??
#182 - 2 december 2010 16:13
Det var enkelt, det var bara att fästa diodlisten med självhäftande kuddar i rampen och se koppla på en timer :)

Den batterieliminatorn jag köpte hade plats för 5-6 st diodlistkontakter, bra om man vill utöka.
#183 - 2 december 2010 16:17
Idag har det hänt grejer igen, honan har tagit på sig sin lekdräkt efter att ha varit hårt uppvaktad av hannen. :)

Hon har börjat skotta igen grottöppningen och försvarar reviret stenhårt, till följd att corysarna får på tafsen om de ens tänker tanken på att komma för nära :)
#184 - 2 december 2010 17:37
Hej PiaJo, vart någonstans fäste du ledljuset ngnstans på karet?
#185 - 4 december 2010 09:23
Här kommer en bild.
#186 - 4 december 2010 09:31
tänker på en sak, vad skulle hända om den lossnade o ramla ner?
vilken styrka ligger den på ?
eller har du tätat den?
#187 - 4 december 2010 09:38
Jag har inte tätat den, det finns täckglas under rampen. Innan jag satte dit den i rampen så låg den på glaset, det bästa med led är att de blir inte så varma, tror det var 2w på denna list.
#188 - 4 december 2010 09:41
ok, funderar på om jag ska dra dit mina ikea ledlister har 4 st, men får nog täta, har aquael ramp utan glas.
#189 - 4 december 2010 13:00
Icecoffee skrev:
tänker på en sak, vad skulle hända om den lossnade o ramla ner?

vilken styrka ligger den på ?

eller har du tätat den?

I mitt kar har inte jag täckglas, jag har en ståltråd runt LEDlisten i mitten så den inte trillar ner i vattnet.
#190 - 8 december 2010 16:43
Lite bilder.
#191 - 8 december 2010 17:56
Är det bilder med den nya kameran? :)
Skitsnyggt! favoritbild nr 3 :D
#192 - 8 december 2010 18:06
Japp, men det blev fel bilder, kollade inte så noga innan jag laddade upp dem, de är både suddiga och jag har oputsad glasruta...inte bra...

3:an är den som är bäst av dessa, visst är hon snygg! En riktig elfsborgare:d
#193 - 8 december 2010 18:08
mmm, jag tycker ALLA bilder är riktigt snygga och vem har INTE!! alger på sin ruta ;)
#194 - 8 december 2010 18:15
Skall se om jag hittar bättre bilder.

Dessa är lite bättre :)
#195 - 8 december 2010 18:21
Super super fina! :)
#196 - 8 december 2010 18:24
När man zoomar in på korten så ser man skärpan ännu bättre, är supernöjd med kamera så nu är det bara jag som skall bli bättre.
#197 - 8 december 2010 18:28
Kan du märka någon skillnad på ljuset med reflektor?
#198 - 8 december 2010 18:31
Jag har inte fått dit några reflektorer ännu, men jag tycker att jag har ok ljus iallafall så jag har lagt det lite på vänt.
#199 - 8 december 2010 18:42
Fina bilder på vackra lysande fiskar! Du kan din akvaristik du. :)
#200 - 8 december 2010 18:48
Snygga corydoras, de är CW009, green laser, green stripe mm väl? Har 10 små söta såna som går i ett karantänkar nu innan de ska få flytta in i 300 liters karet. Tippar att mina är 3,5 cm nu kanske, fast de ville inte vara med på kort :)
#201 - 8 december 2010 18:54
Fina bilder på vackra lysande fiskar! Du kan din akvaristik du. :)

Tack :)[:o] jag är fortfarande nybörjare :p

FaZt skrev:
Snygga corydoras, de är CW009, green laser, green stripe mm väl? Har 10 små söta såna som går i ett karantänkar nu innan de ska få flytta in i 300 liters karet. Tippar att mina är 3,5 cm nu kanske, fast de ville inte vara med på kort :)

Vet inte, trodde det dessa Corydoras melanotaenia.
Du får goggla för man måste vara guldis för att se de på artbeskr.
#202 - 8 december 2010 19:03
Hmm mer lika green laser än melanotaenia tycker jag nog?
#203 - 8 december 2010 19:06
Du har nog rätt, googlade på CW009 och de liknar mer mina :d
#204 - 8 december 2010 21:00
Är inte Greeen och CW samma fisk?
#205 - 13 december 2010 16:23
Tror att ciklidhonan har frisimmande yngel, hona har nämligen flyttat sig från grottan till bakre regionen bland alla växter :)

Ser dock inga yngel men beteendet säger mig att hon gömmer yngel :D
#206 - 13 december 2010 19:11
PiaJo skrev:
Tror att ciklidhonan har frisimmande yngel, hona har nämligen flyttat sig från grottan till bakre regionen bland alla växter :)

Ser dock inga yngel men beteendet säger mig att hon gömmer yngel :D

grattis!! :)
#207 - 14 december 2010 17:23
Idag såg jag ca 10-15 stycken småttingar :d

Man kommer på sig stirrandes in i karet för att få syn på nåt ytterst litet så att det svider i ögonen, men det är ett angenämt problem:)
#208 - 14 december 2010 17:33
Duktig mamma du har i karet. :)
#209 - 14 december 2010 18:02
grattis :)
tänk, snart har det gått ett helt år sen du fick din julklapp, dags att uppdatera sig ;)
#210 - 14 december 2010 18:30
Jag håller på att spåna på ett nytt projekt;)

Men jag lägger det i en proj.tråd lite senare.....
#211 - 14 december 2010 18:31
Duktig mamma du har i karet. :)

Även en pappa, han vaktar bredvid henne för det mesta:)
#212 - 14 december 2010 18:34
PiaJo skrev:
Jag håller på att spåna på ett nytt projekt;)

Men jag lägger det i en proj.tråd lite senare.....

större projekt ?
#213 - 14 december 2010 18:37
Nix, men två små med olika sorters fiskar.... antigen tanganika och sydamerika eller asien och sydamerika....

Fundera på detta tills jag lägger upp en tråd.... blir nog efter nyår, ett projekt startas varje år.....
#214 - 14 december 2010 18:41
PiaJo skrev:
Nix, men två små med olika sorters fiskar.... antigen tanganika och sydamerika eller asien och sydamerika....

Fundera på detta tills jag lägger upp en tråd.... blir nog efter nyår, ett projekt startas varje år.....

ohj! Vad skoj :)
#215 - 15 december 2010 09:45
Så här ser karet ut idag.

Och lite fiskar...
#216 - 15 december 2010 10:35
Jag kör 1,5 pmdd-dos men tycker inte att de så mycket tillväxt på växterna, kan jag öka lite till?
Har även i 1.5 dos med Happy Carbo.

eller har jag för lite ljus, 2 x18 aquarelle?
#217 - 15 december 2010 20:32
PiaJo skrev:

Man kommer på sig stirrandes in i karet för att få syn på nåt ytterst litet så att det svider i ögonen, men det är ett angenämt problem:)

Hmm kanske tid och skaffa glasögon??
Ähh jag är bara avundsjuk leken frö Elliottina lyckas inte någon äter upp rommen ....
#218 - 15 december 2010 20:35
PiaJo skrev:
Jag kör 1,5 pmdd-dos men tycker inte att de så mycket tillväxt på växterna, kan jag öka lite till?

Har även i 1.5 dos med Happy Carbo.

eller har jag för lite ljus, 2 x18 aquarelle?

Dina växter ser bra ut mina har blivit bruna och har genomskinliga blad jag hade för taskigt ljus men det har blivit bättre sedan jag bytte rör.
#219 - 21 december 2010 20:04
PiaJo skrev:

Idag såg jag att minst 3 st yngel har klarat sig än så länge :)
#220 - 27 december 2010 15:46
Det är fortfarande 3 yngel kvar, honan vaktar inte lika noga längre men de har klarat sig hittills:)

Jag köpte Artemia Nauplier, frysfoder om jag tänkte att de skulle få som tilllskottsfoder, om nu inte alla andra äter upp det.
Bilagor:
#221 - 30 december 2010 14:30
Mickromask är ett bra levande foder för yngel kan man dosera framförynglen med en lång pipet.
UUh jag är så avundsjuk på att du får fram yngel utan ansträngning......
#222 - 30 december 2010 18:30
Ja, idag kom jag på mig igen med svidande ögon....stått och stirrat för länge på pyttesakerna:)
#223 - 30 december 2010 18:36
PiaJo skrev:
Ja, idag kom jag på mig igen med svidande ögon....stått och stirrat för länge på pyttesakerna:)

med andra ord, dags att skaffa ett större kar som har större fisk som vill ha större foder....

kan du få en bättre anledning till att skaffa ett stooort kar ?

kan aldrig tänka mig att gubben din inte veknar om du skulle stå framför honom
med röda ögon och prata om att du är på väg att bli blind om du inte får ett kar på säg 540 liter....

(min fruga skulle dock snabbt inhandlat ett förstoringsglas....)

.
#224 - 30 december 2010 18:40
Kensa skrev:
med andra ord, dags att skaffa ett större kar som har större fisk som vill ha större foder....

kan du få en bättre anledning till att skaffa ett stooort kar ?

kan aldrig tänka mig att gubben din inte veknar om du skulle stå framför honom

med röda ögon och prata om att du är på väg att bli blind om du inte får ett kar på säg 540 liter....

(min fruga skulle dock snabbt inhandlat ett förstoringsglas )

.

Tyvärr så skulle han nog köpa mig förstoringsglas med ;) Men det hade varit härligt med ett stort kar :)
#225 - 30 december 2010 19:10
PiaJo skrev:
Tyvärr så skulle han nog köpa mig förstoringsglas med ;) Men det hade varit härligt med ett stort kar :)

fast det är faktiskt svårare att hålla ordning på mindre kar, och där är jag liiiiite avis på dig,
verkar ha en bättre hand med mindre kar än vad jag har, har nu dragit igenom hela denna tråd, mycket trevlig läsning.

gillar dagens invånare. inga jag skulle valt idag, men kanske i en framtid.

.
#226 - 30 december 2010 19:19
Kensa skrev:
fast det är faktiskt svårare att hålla ordning på mindre kar, och där är jag liiiiite avis på dig,

verkar ha en bättre hand med mindre kar än vad jag har, har nu dragit igenom hela denna tråd, mycket trevlig läsning.

.

Får väl säga tack :) och visst hade det varit härligt med ett stort kar men handen på hjärtat så trivs jag mycket bra med mina mindre kar:)
#227 - 31 december 2010 14:43
Nu hittade jag min ancistrushanne, tror att han fläktar rom :) Han har valt ett mindre bra ställe... under/i pumpen och jag som verkligen behövde göra rent den, men då får det vänta.

Igår hade jag klart vatten och växterna rena och fina, idag är alla skitiga och bösiga :( ser ut som att ancistrushonan har röjt mycket i sanden inatt för det är som en berg och dalbana i karet :)
#228 - 6 januari 2011 08:29
Har problem med att vattnet är bösigt och att det lägger sig på växterna, ser inte så fint ut. Får ruska om växterna så att det det försvinner lite.

Kan det vara för litet filter eller behöver jag slamsuga botten?
Slamsuga botten är så svårt då jag har ganska fin sand
Jag har detta filter, http://www.pwss.se/product.php?productid=8224&cat=621&page=1
Matar sparsamt 1 gång/dag så jag tror inte att det blir smutsigt av övermatning.
#229 - 6 januari 2011 08:59
Jag tror du har för litet filter, efter ett tag så sätter filtermattan igen och man får sämre flöde oavsett om man rengjort den precis. Personligen har jag lite svårt för Fluvalfilter, men jag har iofs inte provat så många innerfilter än Fluvals:p.
Kanske ett Eheim 2213 eller 2215 skulle sitta bra;)?
http://www.pwss.se/product.php?productid=511&cat=0&page=1
http://www.pwss.se/product.php?productid=512&cat=0&page=1
#230 - 6 januari 2011 09:00
Hade gärna haft ett ytterfilfter men har inte någon plats för det, har rätt bra flöde i karet men det verkar inte suga åt sig skiten :(
#231 - 6 januari 2011 09:01
idag blir det operation pumphuvud och filtermatta, pumpen jag köpte på auktionen.

Om jag skall vara riktigt ärlig så har jag kastat ut alla min fluvalfilter med men detta är det sista jag har i ett kar.
#232 - 6 januari 2011 09:07
Jag gjorde ett vattenbyte igår, hade i pmdd och om jag skall göra om filtret idag så behöver jag göra ett vattenbyte till skall jag då ha i en pmdd dos till?
#233 - 6 januari 2011 09:08
Jag tycker inte det är något större fel på Fluvals innerfilter. Dock så funderar jag personligen på att modifiera mitt lite så att insugsrastrena blir större.
#234 - 6 januari 2011 09:11
Jag tycker inte det är något större fel på Fluvals innerfilter. Dock så funderar jag personligen på att modifiera mitt lite så att insugsrastrena blir större.

Jag har 2 st eheim aquaballs filter i mina andra kar och där är det kristallklart vatten, hade ett fluval 2+ tidigare i mitt 54 liters men det bara krånglade och skitade ner så när jag plockade bort och bytte till Eheim så försvann problemen... därför är jag mer inne på eheim.
Gjorde en chansning när jag köpte detta nya fluvalfiltret, hoppades att det skulle vara bättre...
#235 - 6 januari 2011 09:14
Du är helt inne på rätt spår Ehiem is the shit :D
#236 - 6 januari 2011 09:18
Jag funderar på att slänga i detta filter så länge, för jag behöver hjälp med att borra och så...
http://www.pwss.se/product.php?productid=8931&cat=620&page=1

Räcker till kar mellan 80-130 liter.
Det är inkört och klart.
#237 - 6 januari 2011 09:24
Jag har funderat på det filtret jag också! Jag misstänker dock att förfiltret måste göras rent extremt ofta, men det är inte lika jobbigt som hela filtret. Teoretiskt sett lär den typen vara effektivare än den vanliga sorten.
#238 - 6 januari 2011 09:30
Jag plockar dän allt vad för filter och annat heter och fyller på med kuber av ppi10 filtermatta istället funkar guldfisk i mina aquaballs iaf.
#239 - 6 januari 2011 09:35
Jag har bytt ut deras egna filtermatta mot 10 ppi med, skall jag plocka ur makaronerna med eller vad det heter?
#240 - 6 januari 2011 09:40
PiaJo skrev:
Jag gjorde ett vattenbyte igår, hade i pmdd och om jag skall göra om filtret idag så behöver jag göra ett vattenbyte till skall jag då ha i en pmdd dos till?

Du behöver inte göra ett extra vattenbyte, och då slipper du även PMDD-problemet:p...
#241 - 6 januari 2011 09:45
ansjo skrev:
Du behöver inte göra ett extra vattenbyte, och då slipper du även PMDD-problemet:p...

Nä, kan ju faktiskt hälla tillbaka vattnet jag tar ut...tänker inte riktigt klart innan morgonkaffet har verkat färdigt [:o]
Bilagor:
#242 - 6 januari 2011 09:53
PiaJo skrev:
Jag funderar på att slänga i detta filter så länge, för jag behöver hjälp med att borra och så...

http://www.pwss.se/product.php?productid=8931&cat=620&page=1

Räcker till kar mellan 80-130 liter.

Det är inkört och klart.

lillfrasse skrev:
Jag plockar dän allt vad för filter och annat heter och fyller på med kuber av ppi10 filtermatta istället funkar guldfisk i mina aquaballs iaf.

PiaJo skrev:
Jag har bytt ut deras egna filtermatta mot 10 ppi med, skall jag plocka ur makaronerna med eller vad det heter?

Vad tror ni, är det onödigt arbete eller skall jag testa?
Bilagor:
#243 - 6 januari 2011 09:56
Vad jag förstod vill du rensa ur akvariumet, så kör bara med filtermatta, makaronerna kommer bara dela vattnet mer jämt. kör pumpen på olika ställen olika dygn o krama ur mellan varven, ev aktivt kol i om du har nån missfärgning i vattnet?
#244 - 6 januari 2011 15:30
PiaJo skrev:
Vad tror ni, är det onödigt arbete eller skall jag testa?

Kör du i lite makaroner med jag har det i varje fack i aquaballen i botten lisksom finns ingen anledning att köra kol och filtervadd å sådant blir bara massa slabbande och rengörande då.
#245 - 6 januari 2011 17:05
Jag slängde ut allt ur fluvalen och fyllde tomrummet med filtermassekuber, tog med gammal filtermassam med så det blir inte bara nya kuber.

Det gick i en hel del när man rensade ut alla fack, facken för att hålla filtermassan på plats är ute sen start men tog ut makaronhållaren.

Skall jag sätta ett litet pumphuvud vid andra hörnet, men det är rätt bra drag i karet redan. Har på högsta flödet. Tetrorna och Corysarna gillar men jag inte vet om cikliderna gillar det starka flödet...
#246 - 6 januari 2011 17:07
Det ska inte behövas, se hur resultatet blir efter din ombyggnad först:).
#247 - 6 januari 2011 17:10
Glömde säga att jag flyttade om rötterna där pumpen är så att vattnet får ett bättre flöde till filtret, hoppas jag iallafall.
#248 - 9 januari 2011 18:23
Här kommer lite snabbbilder.
#249 - 10 januari 2011 23:18
Måste säga att bilden med fisken d.v.s bild nr. 1 är riktigt effektfull, ryggfenan ser ut som en snygg "Lugg" ;)

Ditt kar ser mkt bra ut nu, särskilt när det börjar gå in sig efter en liten inkörningsperiod :)

Nicke
#250 - 11 januari 2011 05:49
Tack så mycket :)

Du skall se när han skall impa på honan och reser fenan till max, då är han riktigt fräck:)
#251 - 11 januari 2011 08:09
PiaJo skrev:
Tack så mycket :)

Du skall se när han skall impa på honan och reser fenan till max, då är han riktigt fräck:)

Kanske något att försöka fånga på bild om du inte redan har lyckats?

Nicke
#252 - 15 januari 2011 13:46
Nu har jag försökt i flera dagar på att ta kort på honom men det är nästan stört omöjligt, men här får man en liten känsla över hur han ser ut med upprest fena.
#253 - 15 januari 2011 13:50
Här kommer bild på honan och en liten ancistrus
#254 - 15 januari 2011 15:33
Tack för bilderna
#255 - 20 januari 2011 18:39
Det märks att jag matar ytterst lite i karet nu, fiskarna står och väntar i mathålet när jag närmar mig karet :)
De ser så söta ut, som att de står i en matkö :D
#256 - 25 januari 2011 19:59
Så, nu vet jag hur det är att paniktömma ett kar....... [:(!][:(!]

kom ner för att mata och matar fiskarna i detta karet frid och fröjd än så länge.....matar resten av fiskarna och går tillbaka till detta karet och ser att det har läckt vatten!!!
Nån-några deciliter låg vid kanten av alukanten men det hade inte funnit ut på golvet, guselov...

Paniktömmer karet för jag vet ju inte om det är på väg att läcka ännu mer så fram med baljor och ut med fiskar växter...nu står karet med någon liter för att utröna vart läckan är, finns ingen spricka eller så.

Hoppas att alla fiskarna klarar sig
#257 - 25 januari 2011 21:31
Usch va trist, hoppas att det går bra allt
#258 - 25 januari 2011 21:38
Fy fasen, önskar dig så mycket lycka till jag kan ge!
#259 - 26 januari 2011 11:37
Nu har karet stått med lite vatten i under natten och inget mer har läckt ut, skall hem sen och fylla på mer och se om det kommer ut vatten.

Det är så tråkigt för jag var riktigt nöjd med inredningen.
Inga fiskar hade dött under natten men de har pump men ingen doppis än så länge skall fixa detta när jag kommer hem.
#260 - 26 januari 2011 13:41
Om jag fyller upp karet och det inte läcker vatten, vad kan det ha varit som gjort att det kommit vatten??

Vågar jag använda karet mer..?
#261 - 26 januari 2011 14:00
Nu vet jag inte vem som tillverkat ditt kar, men ofta kan de löpandebandtillverkade karen ha för lite silikon i överkanten runt alu-ramen så kolla där först. Gör du då ett vattenbyte och fyller lite mer vatten än vanligt så finns risken att det letar ut sig lite vatten där då vatten har en jäkla förmåga att leta sig fram och luras att det är där det läcker.
En dl vatten på bänken/golvet är mycket vatten, det räcker med någon matsked så tror man det värsta...
#262 - 26 januari 2011 14:09
Det är säkert ett "löpandeband" akvarie, hade gjort vattenbyte i söndags och vet att jag fyllde nån halvcentimeter vatten för mycket, skall fylla karet ikväll lite undan för undan så kanske jag kan se vart det isåfall läcker.
#263 - 26 januari 2011 14:11
Då skulle jag inte bli förvånad om det är från överkanten någonstans det kommer...där kan du silikona en sträng utan att det syns isf:).
Bilagor:
#264 - 26 januari 2011 14:17
Ok, vad skall jag använda för medel att göra rent med utan att jag skadar befintliga silikonet?
#265 - 26 januari 2011 14:20
T-röd på en trasa efter du rengjort från alger(om där är några). Sänk vattennivån ordentligt först bara, (säkert onödigt att påminna dig men för säkerhets skull:)).
Bilagor:
#266 - 26 januari 2011 14:26
T-röd på en trasa, ok.

Hur gör jag där slimlinen är? Kan jag bara fylla mellanrummet mellan kant och bakgrund utan att göra rent, det är så förbaskat trångt.

Om det är där det läcker, får verkligen hoppas på detta.
#267 - 26 januari 2011 14:41
Kanske du kan göra rent med en tandborste, bara så silkonet fäster. Men så först var det läcker, fyll upp till vanlig nivå och kommer det inget då så får du avgöra vilket som är lättare, att inte fylla mer än dit eller silkona kanten:p.
#268 - 30 januari 2011 15:05
Detta akvariets framtid fortsätter här...:)
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=145216
#269 - 11 februari 2011 15:13
PiaJo mirakeltrasa är bra till och få väck alger och bös från silikonet och du riskerar inte och frögifta fiskar och annat om nu trasan är ren från kem.
#270 - 11 februari 2011 18:30
Mick13 skrev:
PiaJo mirakeltrasa är bra till och få väck alger och bös från silikonet och du riskerar inte och frögifta fiskar och annat om nu trasan är ren från kem.

Ok, bra tips!

Annons