Min kalksten är inte vit längre?.

#1 - 13 februari 2007 16:34
Alltså, var jätte glad när jag fått ner 3 stora fina kalkstenar i mitt kar. :) Efter ca.tre veckor är de inte vita längre.[:o] Nu är de svart/gröna i alla sina gropar.Hur får jag bort detta? Det var kanske ingen bra idé med kalksten om man ville piffa till det lite..
#2 - 13 februari 2007 16:40
För de första va har du för fiskar?kalksten ska man inte ha tillsammans med fiskar som vill ha lågt pH.
#3 - 13 februari 2007 16:54
eh, slöjdstjärtar,neontetror,pleco,platy, mangrovekrabbor,nån annan tetra[:o]
#4 - 13 februari 2007 17:00
Hur stort kar har du?
#5 - 13 februari 2007 17:02
samtliga av dina fiskar vill ha relativt lågt pH och om du har mycket kalksten i förhållande till akvariet så bör du ta ut en hel del sten om detta påverkar pH´t i ditt akvarium
#6 - 13 februari 2007 17:12
540 liter. Har tagit ut alla kalkstenar från karet. Kanske ingen bra idé o lägga i dem igen då. [:o]
#7 - 13 februari 2007 17:15
Varför kan de inte skriva en varningsskylt i butiken angående de stenarna. Man kan ju faktiskt inte veta allting från början.[B)]
#8 - 13 februari 2007 17:18
dorothea skrev:
Varför kan de inte skriva en varningsskylt i butiken angående de stenarna. Man kan ju faktiskt inte veta allting från början.[B)]

Du har rätt i att man inte kan veta allt från början. Mitt tips till dig är att fråga i butiken och dubbelkolla här på zoopet samt läsa mycket.
#9 - 13 februari 2007 17:22
Tack för tips och hjälp!:)
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 13 februari 2007 17:23
Kenny*92 skrev:
För de första va har du för fiskar?kalksten ska man inte ha tillsammans med fiskar som vill ha lågt pH.

Om du inte bor i ett område med vatten som har väldigt högt KH så skulle jag vilja påstå att det är väldigt bra med kalksten i akvariet till dina fiskar.
Så om din affär rådde dig att lägga dit dom så var det ett osedvanligt bra råd som de skall ha beröm för.

Däremot så finns det bara ett sätt att hålla dom rena och det är att plocka upp dom ofta och skrubba rent dom med en diskborste. Alger är en naturlig del av ett levande akvarium som man inte kan undvika helt.
#11 - 13 februari 2007 17:26
Alger är inte alltid fult häller:)
#12 - 13 februari 2007 17:30
Jag skrubbar rent en o lägger i igen då om nu fiskarna gillar det. Får jag mer eller mindre alger om jag har högt eller lågt PH?
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 13 februari 2007 17:53
dorothea skrev:
Jag skrubbar rent en o lägger i igen då om nu fiskarna gillar det. Får jag mer eller mindre alger om jag har högt eller lågt PH?

Marginell skillnad - du får däremot mindre med alger om du har mycket växter i akvariet (speciellt snabbväxande), inte matar för mycket och sköter vattenbytena.
#14 - 13 februari 2007 23:04
Kalksten i sig är PH höjande, men effekten av stenar, efter att det fina kalkdammet är inte speciellt stor. En teori är att alger kapslar fort in stenarna, så att påverkan i karet blir mindre, och det är kanske inte helt fel det heller.

För att få rent nere i gropar osv, kanske inte borste duger, men det går att bada stenarna i svag/utspädd väteperoxid. Jag skulle rekommendera att man sköljer dem noga efteråt. Jag hade dock nöjt mig med att vända dem då och då, de brukar vara/bli vita på undersidan.
Lycka till.
B!
#15 - 13 februari 2007 23:40
en fråga, lite halft offtopic kanske men, Om man har en sån vit kalksten i ett 60 liters kar, gör det då stor skillnad på PH? Tänkte ha en sådan sten i ett akvarie tillsammans med ett par Kakadua ciklider.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 14 februari 2007 07:36
En fluga gör ingen sommar - dvs en sten (om den inte är mycket stor) påverkar minimalt.
Dessutom (som Mr B skriver) så blir det så småningom en "skyddande" hinna på stenen som gör att den inte släpper ut kalk alls om man inte rengör den ofta.

För övrigt så kan pH aldrig stiga över 7,6 oavsett hur mycket kalk man än lägger i
#17 - 14 februari 2007 09:50
Jag har också kalksten i mitt kar.

Om du vill hålla dessa fina så får du ta upp och skrubba dom med jämna mellanrum.

Om du har sand så kan du även vända på stenarna.
Den del som har blivit missfärgad och ful kommer att bli vit och fin igen om den ligger med den ytan nere i sanden under en tid. (om detta fungerar med grus vet jag ej) men då det är mörkt under sanden så dör allt och stenen blir vit. Så då vändar man bara på den och voila..
#18 - 14 februari 2007 14:22
Skaffa nån fisk som tycker om alger, en faxesten som betas av tropheus kan bli hur vacker som helst. mörk i groparna och skimrande vit på topparna.
#19 - 14 februari 2007 20:58
Så här mycket var det länge sen jag lärde mig på så kort tid[:o] jag lägger i stenarna upp och ner. Har provat att göra dem rena med diskborste men det var jätte svårt och tidsödande. Kan prova med väteperoxid oxå men det känns som om de inte är så naturligt...

Annons