Min kampfisk har en knöl

#1 - 25 juni 2008 14:23
Min kampis har en knöl på ena sidan av magen.
På ena sidan syns den inte, men på andra sidan ser den ut som en kula.
Han är ljusare i färgen över "kulan", ser ut som om skinnet liksom stramar.

Han äter och verkar annars må bra. Nån kunnig som har nån ide om vad det kan vara?:confused:
#2 - 27 juni 2008 14:28
ingen som ens har en gissning?:confused:
#3 - 27 juni 2008 14:35
Tumör?
#4 - 27 juni 2008 14:41
Vore kanske inte helt otroligt.

Är det vanligt? Något man kan göra nått åt?
#5 - 27 juni 2008 14:45
Vanligt kan man kanske inte säga att det är, men söker man på ordet "knöl" på Zoopet får man upp ganska många svar (inte bara mitt namn:D) men sätter man det i beaktande mot antalet andra trådar så....
Om det nu är en tumör så finns det inget att göra, utan låt fisken vara och ser du att den skulle sluta äta eller på annat vis bli sämre, fundera på att ta bort den.
#6 - 27 juni 2008 14:51
ok, tack för svar!

Ska försöka söka lite och se om jag hittar nån info nånstans.

Annars får jag se till att han har det så bra som möjligt sista tiden....
#7 - 28 juni 2008 12:03
Ja den har fått en tumör. Du bör ta upp den och lägga den i en djup tallrik med vatten och ta en liten skalpell och skära bort den onda delen. Sy ihop igen med björntråd så du har kokat i saltvatten. Om du har tur överlever fisken Lycka till ! :)
#8 - 28 juni 2008 13:57
troligare att det är en inkapslad infektion och med tiden brukar den spricka och bli ett kraterliknande sår! rek.ovan ska du strunta i eftersom man inte ska uföra kirurgiska ingrepp utan att bedöva djuret!
#9 - 3 juli 2008 10:40
ja ursäkta mig jag glömde den biten åheim ... bedövning men som sagt detta är otroligt svårt !

Annons