Min kompis fiskar snappar efter syre

#1 - 11 mars 2008 06:27
aaaa
#2 - 11 mars 2008 06:35
Snälla hjälp
#3 - 11 mars 2008 06:39
Loooollo! de snappar inte efter luft! Hur många känner du med stort akvarium med bubbelpump?? Det är inte bubblorna som gör att det blir syre det är självaste cirkulationen de gör, och eftersom jag har en pump som gör rent så sprutar den ut vatten där uppe och det är cirkulation i hela karet. Och det är ju bara guldfiskarna (och kampfisken) som snappar luft så det är inget fel! Eftersom de kommer upp till ytan varje gång en människa är i närheten för de tror att de ska få mat. Jag LOOOOVAR!!!
Och de kan absolut inte dö!! :confused:
Det är inte många med bubbelpump till sitt akvarium. ELLER HUR!

// Sofie
#4 - 11 mars 2008 06:43
soffan96 skrev:
Loooollo! de snappar inte efter luft! Hur många känner du med stort akvarium med bubbelpump?? Det är inte bubblorna som gör att det blir syre det är självaste cirkulationen de gör. Och det är ju bara guldfiskarna (och kampfisken) som snappar luft så det är inget fel! Jag LOOOOVAR!!!

// Sofie

joo det är många som har en slag som det bubblar ifrån
#5 - 11 mars 2008 06:47
soffan96 skrev:
Loooollo! de snappar inte efter luft! Hur många känner du med stort akvarium med bubbelpump?? Det är inte bubblorna som gör att det blir syre det är självaste cirkulationen de gör, och eftersom jag har en pump som gör rent så sprutar den ut vatten där uppe och det är cirkulation i hela karet. Och det är ju bara guldfiskarna (och kampfisken) som snappar luft så det är inget fel! Eftersom de kommer upp till ytan varje gång en människa är i närheten för de tror att de ska få mat. Jag LOOOOVAR!!!

// Sofie

Lones skrev:
joo det är många som har en slag som det bubblar ifrån

Det är inte normalt att det snappar efter syre elr??
#6 - 11 mars 2008 06:51
Vad tror du? det är inte alls farligt och de får syre från cirkulationen!!
Har Natta bubbelpump, eller???
DE SNAPPAR INTE EFTER LUFT DE KOMMER BARA UPP TILL YTAN FÖR ATT FÅ MAT!!
#7 - 11 mars 2008 06:57
Vem utav oss två har rätt?? Jag eller Lones. Jag vill veta så svara om ni vet!

// Sofie
#8 - 11 mars 2008 07:00
Jag har då ingen Luftpump mina Akvarium :) Luft pump e mest för synes skull och efter vad jag hört Tar det bort Co2 from Växterna och Får de att Växa sämre..
#9 - 11 mars 2008 10:01
Vad är det för fiskar? Exempelvis Black molly och slöjstjärtar går gärna i ytan och snappar efter mat eller alger.

Vad gäller diskussionen om luftpump+bubbelsten, så är det så att bubblorna i sig inte tillför särkilt mycket syre i vattnet. Det är rörelsen vid vattenytan som gör det. Den stora nackdelen med att bara köra med bubbelsten är att man inte får någon större rening av vattnet jämfört med ett filter.
#10 - 11 mars 2008 13:05
Finns det en pump i karet överhuvudtaget?
#11 - 11 mars 2008 14:24
Om alla fiskarna står vid ytan och flämtar är det syrebrist. Gör genst ett delvattenbyte och eliminera det som åstadkommer syrebristen.
#12 - 11 mars 2008 15:11
Om alla fiskarna står vid ytan och flämtar är det syrebrist. Gör genst ett delvattenbyte och eliminera det som åstadkommer syrebristen.
det beror på vilken fiskart, en del står vid ytan och lapar proteinhinnan! det kan också vara höga nitritvärden då ställer sig också fiskarna vid ytan eller på botten! Men som sagt finns det pump i karet???? finns det pump så är det knappast syrebrist!
#13 - 11 mars 2008 17:43
åheim skrev:
Finns det en pump i karet överhuvudtaget?

Ja, det är klart!
Det är en vanlig pump med filter i. (vet inte vad det är för märke)
Men det är väl cirkulationen som gör att de får syre, eller?
Så det begövs väl ingen...

// Sofie
#14 - 11 mars 2008 17:51
man kan kanske ganska lungt säga att en cirkulationspump ger mer syre en en luftpump
#15 - 11 mars 2008 17:51
jo det är rätt, be BEHÖVS inte en luft pump, bara en pump med filter som rör runt ytan...
Men be din kompis att köpa "nitrit" test och testa, vad e det för fiskar i akvariumet?
#16 - 11 mars 2008 17:54
Det är jag som har akvariet, men det är bara guldfiskarna som gör så när man kommer och lite ibland annars. Men de vill väl bara ha mat eller nåt..
Och det är ju inte så att de är på ytan hela tiden, tvärt emot, de gör det lite sådär ibland.
Inte vet jag.
#17 - 11 mars 2008 17:54
Funderat på att det möjligtvis kan vara nitrit?

Annons