min kompis har nu köpt ett 54 liters akvarium..vad för fisk kan hon ha i??

#1 - 5 januari 2011 18:16
min granne har blivit inspirerad av akvarium och är väldigt glad i färger därav vad för fisk kan hon ha i och hur många..hon är intresserad av mussepigg platy och molly ev silverhaj??

tacksam för svar
#2 - 5 januari 2011 18:18
Platy är kanske ok i ett sådant mindre kar, men varken molly eller silverhaj funkar inget vidare i ett såpass ändå litet kar...
Endlers guppy kanske:)?
Bilagor:
#3 - 5 januari 2011 18:18
kör på platy!
Molly blir för stora och silverhajar skulle absolut inte, någonstans på kartan, funka i ett 54a liters :P Men säg åt henne att köra på platy om hon gillar dom! :)
#4 - 5 januari 2011 18:27
ja silverhajen kan hon bara glömma då dom behöver betydligt mycke större kar.
platyn kan hon nog ha kanske 5-10 stycken.
#5 - 5 januari 2011 18:32
ansjo skrev:
Platy är kanske ok i ett sådant mindre kar, men varken molly eller silverhaj funkar inget vidare i ett såpass ändå litet kar...

Endlers guppy kanske:)?

tack för dina snabba svar...endlers guppy gilla hon starkt men ungefär hur många pratar vi om och ancistrus el annan mal??
#6 - 5 januari 2011 18:42
Endlers behövs inte så många, kanske 3 par. Efter ett par månader är där oräkneliga, och den biten sköter de helt själva:p...
Jag skulle köra med antingen snäckor eller Amanoräkor som algätare i det karet, det finns iofs ett par malar som kan funka (Ottocinclus) men de är känsliga och med stor risk att de dör.
Vill man ha något mer levande i burken funkar alltid Posthornssnäckor, och dessa finns i några olika färgvarianter:).
#7 - 5 januari 2011 18:56
tack alla för era svar, tar me na till Karlstad te helgen å där finns en jättebra akvarieaffär me mycke varianter så hon kan kanske finna nån annan som hon blir frälst i...
#8 - 5 januari 2011 18:57
ansjo skrev:
Endlers behövs inte så många, kanske 3 par. Efter ett par månader är där oräkneliga, och den biten sköter de helt själva:p...

Jag skulle köra med antingen snäckor eller Amanoräkor som algätare i det karet, det finns iofs ett par malar som kan funka (Ottocinclus) men de är känsliga och med stor risk att de dör.

Vill man ha något mer levande i burken funkar alltid Posthornssnäckor, och dessa finns i några olika färgvarianter:).

ja men blir de oräkneliga kan alltid ja ta hand om dom me mitt lite..hahaha,,,större akvarium..hur går dom ihop me scalarerna,,.
#9 - 5 januari 2011 18:59
Våra Scalarer äter vuxna Endlerhannar utan problem....
#10 - 5 januari 2011 19:10
Jepp, med skalarer och endlers i samma kar så vet jag vilka som vinner:p...
#11 - 5 januari 2011 19:21
sen undrar då grannen vad ni kan rekommendera för växter i

Annons