Min kul fisk dog..varför?

#1 - 7 april 2004 20:42
Igår när jag matade den, den va pigg o mådde bra, men idag den va alldeles mager o sen på kvällen dog den,
på grund av vad dog den?
nån förgiftnig?
resterande fiskar, argusar o månfiskar mår alldeless utmärkt.
undra vad som har orskakat dens död.
#2 - 7 april 2004 20:48
Stress kanske?!
#3 - 7 april 2004 21:07
dem softade ihop lään typ homiez bree
#4 - 7 april 2004 21:15
Nytstartat kar? Har du kollat nitriten?
#5 - 7 april 2004 21:54
Ursprungligen skickat av Lipari

dem softade ihop lään typ homiez bree

Jag fattade inte helt...

Menar du "dem (Dom) softade (tog det lungt, trivdes) ihop lään (????) typ (nästan som) homiez (kompisar) bree (vadå bree?)"??
#6 - 7 april 2004 21:55
Ålder kanske?
#7 - 7 april 2004 22:01
supersunk jag vet att det är inte helt lätt att hänga med dagens slagord ;)
#8 - 7 april 2004 22:01
hur gammal blir en kulfisk?
#9 - 7 april 2004 23:16

supersunk jag vet att det är inte helt lätt att hänga med dagens slagord ;)

Jisses Lipari, ska vi behöva gissa vad du vill veta. Skriv en översättning så kanske du kan få svar. Slang hör inte hemma på ett allmänt forum... [:-20]
#10 - 8 april 2004 00:01
märker att det inte finns så många ungdomar me invandrar bakgrund på den här forum.....=(
#11 - 8 april 2004 00:08
jag använder vilka ord jag vill...................
#12 - 8 april 2004 00:47
Ey gangster, kör på me vilka ord du vill men vill du ha snabbare svar på dina frågor så ställ dem i 2 versioner. En som vi vanliga dödliga fattar och en som alla homies förstår, hehe.
Vet inte hur gammal en kulfisk kan bli tyvärr, men det finns säkert nån här på forumet som vet de.
#13 - 8 april 2004 01:14
hehehe okej, =)
min kulfisk dog efter att den hadde blivit skrämmande smal på en dag..
men resten av firrarna verka må bra =)
#14 - 8 april 2004 02:45
du vet att månfisk och vissa kulfiskar är bräckvattensfiskar va?..

kulfisk (har jag för mig) skall äta snäckor, dom kanske var slut?.
#15 - 8 april 2004 06:53
Klart att du får använda vilket språk du vill. Själv är jag 21 (relativt ungt) och uppväxt i en "invandrarförort" men jag vet ändå inte vad till exempel "lään"(menar du "len" i den mening som Latin Kings använder det?) och bree betyder vilket gör att det blir svårt att svara på dina inlägg. OK, thug?
#16 - 8 april 2004 07:10
Det finns bräckvattenskulfiskar OCH sötvattenskulfiskar. Frågan är vilken sort du hade?Och i vilket vatten?Kanske spelar roll i sammanhanget?Själv har jag invandrarbakgrund men hängde inte heller med i snacket! [8D]
#17 - 8 april 2004 09:45
jag hade en grönkul fisk....dem lever i bräckvatten...
hmmmm aha...
#18 - 8 april 2004 09:47
Jag har bräckvatten i mitt kar, men den dog plötsligt...blev smal o sen dog den...konstigt
#19 - 9 april 2004 18:06

märker att det inte finns så många ungdomar me invandrar bakgrund på den här forum.....=(

Invandrare är jag - men inte ungdom [:-68]
#20 - 28 april 2004 07:45
Hej!

Hur länge hade du haft kulfisken? Många kulfiskar är undernärda när de säljs i affärerna, har du fått en sådan kan det vara svårt att få den att överleva. Jag har lyckats med en av mina figure eights som var undernärd och ruskigt mager. Det tog lång tid innan den "fick upp hullet". Det bästa är att kolla noga på kroppsformen så den är välnärd innan man köper dem. Det har jag gjort med mina övriga kulfiskar och har inte haft några problem med dem. Det är viktigt att mata lagom åt gången och ett par gånger på en dag helst.

Vissa kulfiskar är dessutom känsligare än andra för för höga nitrat/nitrithalter i vattnet. Förmodligen var det något som pågått ett tag och som du inte märkt. De brukar inte dö knall och fall. Testa vattenkvaliten så får du reda på om något sådant ligger bakom.

Man kan också få med parasiter från affären. De finns maskar som lever i magen på fisken (argusar kan ofta ha med sig dessa) och de tar näring från fisken så att de tillslut dör. Ha alla nyinköpta fiskar i karantän ett par veckor och kör en medicinering för parasiter på dem innan du stoppar dem i ditt riktiga kar (om du redan har fiskar där) Och ta inte med nåt vatten från karantänakvariet med till ditt ordinarie.

Kulfiskar äter sniglar/snäckor. De måste inte ha sniglar/snäckor för att överleva. Däremot är det bra med snäckor eftersom det hårda skalet sliter ner kulfiskarnas tänder som växer konstant. Får tänderna växa och bli för långa, kan de tillslut inte få i sig någon mat.

BTW Sötvattenskulfiskar klarar av att gå i lätt saltat bräckvatten.
#21 - 28 april 2004 08:05
Har varit med om liknande.

Köpte 3 st Fig.8-kulfiskar (alla som var kvar i affären). En av dessa tre var undernärd med insjunken kropp men den fick följa med hem ändå.

Alla tre åt med god aptit och fick runda fina magar efter matningen, men den med insjunkna magen blev alltid lika smal igen efter några timmar.

Efter 3 mån dog den smala kulfisken. Vet inte vad detta berodde på. Kan kanske ha varit någon form av invärtes parasit. De andra två kulfiskarna lever och frodas. Har nu haft dem i lite drygt 3 år.

//Annika
#22 - 28 april 2004 23:03
Jag fick med mej kulfisken när jag köpte akvariumet av en snubbe, han sa att han hadde haft kul fisken i typ 3 år...jag har aldrig haft kulfisk innan så jag vet inte vilken kropps form som är normal för dem, men den va smal när jag fick den, sen startade jag karet om igen, o då kanske det blev höga värde av nitrit,men dem andra fiskar (argus o månfisk) klarade sig utmärkt..
#23 - 28 april 2004 23:06
Annika, hur länge lever arugus o månfisk?
vad brukar du mata dem med?
berätta alla dina erfarenhet o tips om dessa fiskar..=)
#24 - 29 april 2004 06:56
Hej!

Jag har inte kvar mina Argusar och Månfiskar. Jag har sålt alla fiskarna i hörnakvariet så det står för närvarande tomt. Jag har en 850-liters tank med ca 300 liter bräckvattenvatten i. Där bor det Fyrögonfiskar, Slamkrypare, Pristellor, Fig.8 kulfisk och en flundra.

När jag sålde mina Argusar var den älsta ca 6 år och 20 cm. Jag vet inte hur gamla Argusar och Månfiskar kan bli men troligtvis betydligt äldre än så.

Argusar äter ALLT och är svåra på akvarieväxter. Månfiskar äter inte växter men all sorts fiskfoder, flingor till frysfoder.

Argusar och Månfiskar lever som små i bräckvatten men som fullvuxna i havet. Ju äldre dessa fiskar blir ju mer salt vill de ha i vattnet.

Jag började med 4 st pyttesmå Argusar i en 220-liters tank. De växte ganska så snabbt ur den tanken och jag skaffade ett 350-liters hörnakvarium. Mot slutet var även denna tank i minsta laget. Argusar och Månfiskar är ganska så livliga och kräver en del utrymme.

//Annika
#25 - 30 juni 2004 18:15
insjuken mage på kulfiskar brukar tydda på inälvs parasit, givetvis kan den vara undernärd också.
läs lite trådar här så kan du hitta mer info om möjliga orsaker om det här http://puffer.proboards2.com/index.cgi?board=hospital.

Startade en tråd om inälvsparasiter och vilken medecin som finns att köppa i europa, häromdagen just med tanke på minna kulfisk akvarium som skall upp nu till hösten.

I usa använder dom discomed med stor framgång.

Annons