Min kulfisk mår inge bra :(

#1 - 13 maj 2007 10:26
Hej, jag har haft två kulfiskar ett par månader nu och de har mått jättebra, de har hållt sig framme i akvariet hela tiden. nu de senaste dagarna har de gömt sig i en grotta och längst bak i akvariet och bara kommit fram efter att man har hittat dem och hälsat på dem (dom gillar uppmärksamhet). idag när jag ficck fram dem så upptäckte jag att den ena av dem var ovanligt smal och när jag tog en närmare titt så har han mörka områden på kroppen, ringar runt ögonen och magen ser ut som sammet. han har spenderat mycket tid på botten idag och han verkar undvika att använda höger sidofena. jag är jätteorolig och vet inte vad jag ska göra, snälla hjälp mig....

Tack på förhand
Mics
#2 - 13 maj 2007 22:18
Har hört det där med mörka områden på kroppen någonstans...kolla på puffernet.net eller pufferforum.

Mina mådde inte bra alls av rödmygglarver, minns jag. De fick någon infektion, och sedan dog de. Försökte bota dom med alla möjliga saker, men det funkade inte. :(
#3 - 14 maj 2007 15:39
Hejsan!

Jag har nyss skaffat mig två stycken små kulfiskar också och idag hittade jag en av dom död och den andra verkar vara i dålig kondition, simmar inte så mycket längre t.ex.

Jag har matat mina fiskar med röda mygglarver (!) för att han i akvariebutiken sa att det var det jag skule mata dom med!

Varför får man som råd att ha ihjäl sina fiskar? :S
#4 - 14 maj 2007 16:42
vi har haft problem med dvärgkulfiskar förut men våra stora har mått bra... vi matar dem mest med räkor , rom och räkkoktail.... buhu, nu har den dött... tack för att ni tog er tid att svara....
#5 - 14 maj 2007 16:50
De kan tydligen vara rätt knepiga att få att äta, mina äter bara artemia. Mörka områden på kroppen? Dvärgkulfisk hanar blir gulbruna på undersidan när de är könsmogna (mer när de är dominanta har jag läst), hanarna får även vita streck runt ögonen
#6 - 15 maj 2007 15:15
Mics skrev:
vi har haft problem med dvärgkulfiskar förut men våra stora har mått bra... vi matar dem mest med räkor , rom och räkkoktail.... buhu, nu har den dött... tack för att ni tog er tid att svara....

Tråkigt.. de ju så härliga fiskar :(
#7 - 15 maj 2007 20:18
Röda mygglarver lever i surt och smutsigt vatten..och de har med det sig när man matar fiskarna med dom.
Tror räkor är ett bättre kulfiskfoder...allra bäst är levande snäckor, vilket de är alldeles tokiga i.
#8 - 16 maj 2007 09:12
fannnnnnnn!..... *ursäkta*
nu verkar det som om min andra kulfisk oxå är sjuk......
även den har fått svarta partier på kroppen... jag får panik.... jag vill inte förlora den oxå...
*ledsen*....
Bilagor:
#9 - 16 maj 2007 10:29
Hm. Kolla vattenvärdena, pH, salthalt, nitrit, nitrat osv.

Det är verkligen trist att bli av med kulfiskar, ja...de är så personliga.:(
Försök få tag i någon antibiotika för behandling, om det nu inte är vattenvärdena som är fel.

Annons