Min mal dog, "lungorna" hade vänt sig ut o in!?

#1 - 28 september 2009 11:32
Hallå, Hittade min 1 år gamla mal död på botten förra veckan,
Han hade som utväxter ,typ spröt, under hakan och lungorna (gälarna) såg ut som dom hade vänt sig ut o in...
Riktigt skumt sår det ut,
Därefter har 3 guppisar dött en efter en, men jag har yngel som lever utan problem och andra guppisar,
Men kan nån lista ut vad felet är?

Akvariet är på 60L
Ett grov filter (plastkulor) och ett fin filter (skumsvamp)
25grader varmt, byter vatten 1/3 1gång i månaden
Har ljuset tänt mellan 05.00 och 21.00
Har rot,lavasten och shiffer i det. bottnen är grus

Har inte alls någon tidigare erfqrenhet av akvarier, haft detta igång 2 år.
och ett annat på 95 L i ett år,
#2 - 29 september 2009 09:28
Hej.

lär väll inte vara det som är felet. men 0500-2100. det är ju sexton timmar. lite väl länge enligt mig...
#3 - 29 september 2009 10:21
Jag skulle byta vatten oftare. 20-30% var vecka!
jo lite för länge har du tänt. Vet inte hur det är med bakterier och deras beroende till ljuset.
Växterna går och "vilar" efter ca 10-12 timars ljus så egentligen är det onödigt att ha lampan tänd mer än 12 timmar.

vart har du fått tag i skiffern? kan inte riktigt detta med skiffer men tydligen finns det 2 sorter. En som innehåller typ oljor eller tungmetaller. och en som är "ren"
Den rena skiffern ska få ett vitt streck när du skrapar något vasst över den. och den orena ska få ett rödaktigt streck.
#4 - 29 september 2009 13:41
Din mal dog med största sannolikhet av en bristsjukdom, antagligen mineralbrist. Då kan antingen gälar eller fenor bli deformerade. Och jag är rätt säker på att det beror på att du byter vatten för sällan. När man byter vatten så tillför man nämligen nya mineraler.
#5 - 29 september 2009 13:52
Det finns 2 andra saker som kan ha tagit dö på den också föresten; bakteriell gälröta, men det brukar man inte se om man inte lyfter på gällarna och det andra är ammoniakförgiftning eller för högt ph, vilket har frätt bort malens gälar. Ammoniakförgiftning beror tex. på övermatning. Men hur man än vrider och vänder på det så kommer jag till samma slutsatts ändå. Byt vatten oftare!
#6 - 29 september 2009 14:17
Detta är bra en gissning eller en undran.

Under tiden växterna "vilar" borde det väl flyta runt en massa gott. är det då ljust samtidigt så kanske bakterier får ett bättre fäste i vattnet gämfört med om man har lampan tänd max 12 timmar

Alltså att man gynnar bakterier i vattnet om lapman är tänd när växterna "sover"

Bara en gissning. sej till om det inte stämmer! Kom bara att tänka på det nu.
#7 - 5 oktober 2009 07:49
Jag tar åt mig av eran kunskap, nu har jag tänt akvariet mellan 07:00 - 20:00
samt byter vattnet oftare,
låter detta bra i era öron? jag ska testa med detta få se m det gör nån skillnad,
Tack för svaren
Mvh/Mats

Ps shiffern köpte jag i Zoo affären så tar för givet att den är okej.
#8 - 7 oktober 2009 18:47
Vad menar du med att växterna vilar?
Växter kör sin fotosyntes så ofta de kan, vad jag vet?
#9 - 7 oktober 2009 18:52
Lägger till lite. Om bakterierna är heterotrofa, dvs äter en annan organism, borde de inte påverkas i så stor utsträckning om ljuset är på eller av.
Däremot borde fiskarna må bättre av mer ljus, och därmed få mer energi att bekämpa bakterierna med.
Eller är jag helt ute och cyklar? :o

Annons