Min mäsk-anordning, farlig?

#1 - 10 januari 2009 11:52
Tja, har knåpat ihop en välldigt enkel mäsk anordning och undrar om jag på något sätt riskerar att få mäsk i akvariumet, eller vatten på golvet. Vore grymt om ni hadde lust att kolla på bilden och ange sådant som ser "farligt" ut. Tack på förhand!

Flaskorna står över avkvariumet och pumpen orkar inte pumpa upp vatten dit förutsatt att det inte bildas ett stort undertryck i flaskorna, hur det nu skulle gå till. Jag har inga fancy ventiler eller liknande. Är 1 bubbla per 1-2 sek lagom för mitt 112L kar?

Bilden
#2 - 10 januari 2009 13:24
Mäsken bubblar på bra av en värmekälla som rampen, när ljuset släcks kommer temperaturen i mäsk och tvättflaskan att sjunka så jäsningen kommer att avta en del, det jag skulle se är att du sätter en backventil mellan tvättflaska och mäskflaska samt tar bort slangen som du troligtvis kopplat på innerfiltrets venturi och istället låter den gå in i filterbehållarens underdel varpå impellern kommer att slå sönder bubblorna liter bättre, har du en sk bubbelsten så sätter du den i botten av filterbehållaren.
#3 - 10 januari 2009 14:08
en backventil antingen som gaffel säger eller mellan tvättflaskan och karet så har du tagit bort risken att få upp det lätt sunkiga vattnet i tvättflaskan oxå men tappar lite tryck när du byter mäsk, bästa är väl en backventil på varje slang men kanske lite överkurs fast dom kostar ju bara 2kr/st man behöver ju inte snåla så mycket (säljs i paket om 4st på ebay för 99cent inklusive frakt ;)
Bubbeltakten låter ganska lagom, har själv ungefär samma till liknande storlek på kar.
#4 - 10 januari 2009 14:22
Jag vill säga sätt dem under karet ist så slipper du att hävert effekten skulle slå in..
#5 - 10 januari 2009 16:41
tack till alla! :)
#6 - 10 januari 2009 16:42
Ganska svårsöget iom att slang no.1 från mäsk flaska till tvättflaska endast når vätska i en ände, likaså slang no.2 från tvättflaska till reaktor, problemet kan uppstå om man använder mjuka flaskor, i mitt eget fall används glasbuteljer.
Guest
#7 - 10 januari 2009 16:45
peterhaack skrev:
Jag vill säga sätt dem under karet ist så slipper du att hävert effekten skulle slå in..

Ehm? Hur ska de bli en häverteffekt om flaskorna står högre upp än karet?
#8 - 10 januari 2009 17:44
aah, glas borde vara bättre.
#9 - 11 januari 2009 16:20
peterhaack skrev:

är det inte tvärtom? allt man vill ha de högt pga detta?
#10 - 11 januari 2009 16:55
fesoj skrev:
är det inte tvärtom? allt man vill ha de högt pga detta?

Det brys ju på vad man menar, vill du ha mäsk i karet eller vatten på golvet.
något av dessa kommer att bli hävert.
Skit samma.. det kommer att bli bra som du har byggt, största risken är om du klumpar dig när du ska byta ut flaskorna, stäng av pumpen och ha slangen över karet.
Bygg en enkel co2 reaktor så får du bättre upplösning
#11 - 11 januari 2009 18:00
back ventil kostar väl en 20 på en zoobutik.

De flest använder just mjuka flaskor till detta och det kan hända och jag har hällre lite akvarie vatten i flaskorna än mäsk i karet..

och det är svårt att använda en back ventil för att förhindra att flödet går till karet =O)
#12 - 11 januari 2009 18:30
jo i en zoobutik får du säkert ge minst 20kr för en backventil så jag håller mig till ebay när det inte är väldigt bråttom :)om du har flaskorna på golvet gör ju en backventil att det inte kan rinna ut vatten på golvet men dom förhindrar inte mäsk i karet ifall flaskorna trycks ihop eller välter så att ha dom högt känns inte som det bästa lösning då gör ju backventilen ingen större nytta såvida man inte kopplat slangen till en venturi då det kan bli bakblås så vatten pumpas in i flaskorna.
#13 - 12 januari 2009 02:53
Har själv venturin på en eheim diffusor kopplad till en 30 liters vintunna på papegojträsket och pga venturins sugkraft är jag tvungen att använda mig av motståndet av 3 backventiler mellan tvättflaska och utlopp för att inte skapa undertryck i vinhinken, med 3 backventiler uppnås status quo.
#14 - 12 januari 2009 21:57
varför vill man stänga av koldioxidtillförseln på kvällen? alger?
#15 - 12 januari 2009 22:09
På "kvällen" avstannar fotosyntesen och alger och växter kommer istället att konsumera syre och andas ut koldioxid, blir halten koldioxid i akvarievattnet för hög kan inte fiskarna ta upp vattnets syre genom sina gälar.

Därför slår man av när ljuset släcks.
#16 - 12 januari 2009 22:26
oj, jag hadde inte aning om att växter gjorde koldioxid :O
okej, ska se till att stänga av den på kvällarna :)
tack!
#17 - 13 januari 2009 01:38
Koppla innerfiltret till en timer så kommer gasen att rapas upp och stiga till ytan.
#18 - 13 januari 2009 16:50
Gaffel skrev:
Koppla innerfiltret till en timer så kommer gasen att rapas upp och stiga till ytan.

dör inte bakterierna i filtret då?

CO2 löst i vatten (C(aq)+O2(aq)) innehåller ju 93% syre (2/32), borde det då inte vara bra att ha den på under natten?
#19 - 13 januari 2009 17:42
lämpligtvis har man en separat pump till co2 utan filtermatta.
CO2 löst i vatten innehåller 0% syre och 100% kolsyra H2CO3 så du ska nog friska upp dina kemikunskaper lite ;)

H2O+CO2=H2CO3
#20 - 13 januari 2009 19:51
aha, alldeles riktigt! trodde det löste dig till C(aq) och O2(aq) :D
#21 - 13 januari 2009 20:21
nja du är ju inte helt fel ute men det är växterna som sköter den omvandlingen, men dom gör det bara dagtid med hjälp av ljuset, sen behåller dom kolet som byggstenar och avger syre till vattnet.

Annons