Min papegojciklid bleknar varför?

#1 - 21 mars 2011 12:25
Min papegojciklid har börjat blekna mer och mer, är det någon som vet varför, den började blekna för en vecka sen och innan dess hade den svart över ögat vilket har försvunnit men sen började detta.
Min hane ser ut som vanligt.
Hon är runt 16 cm från mun till bakfenan.

[ATTACH=CONFIG]43247[/ATTACH]För några månader sen när hon så normal ut
[ATTACH]43248[/ATTACH]Så här ser hon ut nu
[ATTACH]43249[/ATTACH]
#2 - 21 mars 2011 12:55
solis skrev:
Min papegojciklid har börjat blekna mer och mer, är det någon som vet varför, den började blekna för en vecka sen och innan dess hade den svart över ögat vilket har försvunnit men sen började detta.

Min hane ser ut som vanligt.

Hon är runt 16 cm från mun till bakfenan.

[ATTACH=CONFIG]43247[/ATTACH]För några månader sen när hon så normal ut

[ATTACH]43248[/ATTACH]Så här ser hon ut nu

[ATTACH]43249[/ATTACH]

Förmodligen härstammar "papegojcikliden" från Amphilophus citrinellum/labiatus, och de kan skifta färg har jag för mig. En del börjar som randiga, och blir gula eller orange senare, om jag minns rätt. Vet inte hur sent de kan ändra färg, men skulle tro att det är nå´t så´nt.
#3 - 21 mars 2011 13:16
Bara det inte är något fel på henne så, men det är trist att den vackra färgen har försvunnit.
Kan dom skifta tillbaks eller detta är det som blir bestående.
Undrar om inte hanen börjar få lite annan orange färg i ansiktet med.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 21 mars 2011 13:21
De flesta (inte alla) papegojciklider är "målade" och tappar så småningom färgen.
Om det är vad som hänt i detta fallet vet jag inte.
#5 - 21 mars 2011 13:33
När dom tappar färgen? vet ni om det går snabbt för detta förloppet har hänt på en ca en vecka och började på magen. Hon är också ganska stor så isåfall har det dröjt till hon blivit bleknande.
Tack för alla svaren.
#6 - 21 mars 2011 14:05
Låter konstigt om det går så fort. Slufärgen på citrinellum och labiatus brukar bli tydligt vid 1-2 års ålder eller så men inte svänga på en vecka. Kan det vara lekhumör? Centralamerikaner är kända för att drastiskt ändra färg under leken.
Jag har inget bra svar. Är de friska och beter sig som vanligt i övrigt?
#7 - 21 mars 2011 14:09
Jo lika nyfikna och envetna som vanligt och matglada, förra gången när dom lekte så blev hon inte blek utan fick några svarta fläckar istället som försvann efter lek.
#8 - 21 mars 2011 15:01
Tror inte de gula och orange/röda är målade, eftersom det är normala färger på citrinellum/labiatus... Däremot ska man dra öronen åt sig om de är blå, gröna, eller lila t.ex :p
#9 - 21 mars 2011 15:38
Har läst någonstanns med att oranga brukar vara normalfärg och ofärgade.
Får se var det slutar någonstans
#10 - 21 mars 2011 15:45
Citrinellum kan vara helt vita också, men det brukar synas rätt tidigt och inte skifta så snabbt. Bäst expertis finns säkerligen på ciklid.org. Kanske inte på just papegojan, men CA.
#11 - 21 mars 2011 16:06
Får inte fram någon ruta där så att jag kan registrera mig.
#12 - 21 mars 2011 16:29
Forum - Rullist längst ner: Registrera användare
#13 - 21 mars 2011 16:51
Jag har försökt så men det kommer inte fram något som man kan fylla i.
#14 - 21 mars 2011 18:14
#15 - 21 mars 2011 18:46
Nope
#16 - 21 mars 2011 19:32
Om du klickar här
http://www.ciklid.org/forum/register.php
Då ska du få upp en radda med bilder och under dem en text. I texten sto di mitt fall " A Flower" klicka då på bilden som liknar en blomma.
Då får jag upp detta:

Sedan borde det bara vara att fylla i...
#17 - 21 mars 2011 19:41
Detta är det enda jag får upp det kvittar om jag tar din länk eller försöker ta registrera mig någon annanstans så får jag bara upp denna sidan ändå.
[ATTACH]43260[/ATTACH]
#18 - 21 mars 2011 20:14
Skumt. Om du håller musen över texten "Forum" och därefter testar olika alternativ på de menyer som trillar ned vad händer då?

Vilken webläsare har du? Ser ut som firefox, men vilken version i så fall? Jag har samma fast senaste versionen.
#19 - 21 mars 2011 20:34
Jag kommer in i menyerna men när jag ska registrera användare så får jag denna sidan.

Vet inte villken firefox jag har och jag vet inte hur man kollar det heller, är inte den kunnigaste när det gäller datorer.
#20 - 21 mars 2011 21:01
Kanske problem med bildverifikationen. Kan du prova med internet explorer?
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 21 mars 2011 21:07
Animaniac skrev:
Tror inte de gula och orange/röda är målade, eftersom det är normala färger på citrinellum/labiatus... Däremot ska man dra öronen åt sig om de är blå, gröna, eller lila t.ex :p

Nej i regel inte, i alla fall inte för de röda - MEN jag har sett både orange och gula som varit målade
#22 - 21 mars 2011 22:09
DaRe skrev:
Kanske problem med bildverifikationen. Kan du prova med internet explorer?

Provade med google och där syntes det du skrev om. så det har säkert med firefox att göra.
#23 - 22 mars 2011 05:47
Om du kan registrera dig så kan du säkert använda firefox sedan vid vanligt användande, jag kör som sagt firefox utan problem så kanske ska se om du kan uppgradera?

I menyn hjälp finns ett alternativ "Sök efter uppdateringar..."
#24 - 22 mars 2011 17:47
Ska prova det senare.
Det lustiga är att under dagen har min papegoja börjat få tillbaks färgen så nu är det bara lite på magen kvar som är vitt:)
#25 - 22 mars 2011 21:11
Mysko!
#26 - 22 mars 2011 21:14
MM men glad blev jag för nu är hon vacker igen, ska bli spännande att se imorgon hur hon ser ut men det var inte mycket vitt kvar sist jag kollade henne.
#27 - 23 mars 2011 06:56
Som Kjell säger, även de gula eller Orange kan vara färgade/målade.....Ofta (inte alltid) på de orange som är målade ser man en svag röd ton i färgen.......

[ATTACH=CONFIG]43302[/ATTACH]

Här ser man tydligt en röd ton under buken och över ryggfenan, den här är med största sannolikhet färgad/målad.

Men för att återgå till grundfrågan...De KAN tappa färg om de blir stressade eller osäker/ nervösa av någon anledning.

Har du gjort några större ändringar i karet på sistone ?? Nya fiskar ? Större vattenbyte ?? Ny inredning ??
#28 - 23 mars 2011 10:44
Så här ser hon ut idag:)
[ATTACH]43303[/ATTACH]
[ATTACH]43304[/ATTACH]
#29 - 30 mars 2011 22:37
Hej solis, jag har ett citrinellum par som papegojorna härstammar från och när dom var små så var dom gråaktiga med svarta tydliga ränder. När hanen var 10-15cm så tappade han färgen och vart helt benvit. Och allt detta hände på ca 4-7dagar.. jag visste inte att de gick så fort så jag vart alldeles paff när de hände.
Jag hade papegojor själv när jag var lite yngre och inga av dom såg likadana ut när de gäller färger eller former. jag hade nån som var rosa och nån som var orange och dom ändrade lite färg vart eftersom dom växte så de är inget att oroa sig för.

mvh patrick

Annons