Min praktbotia är mer fenbitare än jag trodde!

#1 - 5 september 2009 20:09
Ja att praktbotior kan vara aggressiva och bita fenor vet nog många, men att detta skulle hända kunde jag aldrig tänka mig.

Allt började med att min ena pansarmals fena hade gått av på mitten. Det var igår jag märkte detta. Jag tog en bild på han.
http://oloflolof.se/bilder/blandat/pansarmal.JPG (Glaset är repigt pga en sköldpadda som bodde där innan)

Sen idag när jag skulle ge de mat hade han bättrat sig något. Jag ger fiskarna bland annat maltabletter som alla tycker om. Pansamalar var först och efter en litet stund kommer mina två praktbotior. Det knuffar bort pansarmalarna och de övriga fiskar. Då ser jag att nu att hela nedre delen på fenan är av och de måste hänt vid matningen.
http://oloflolof.se/bilder/blandat/pansarmal_mer_biten.JPG

Man kan ju bara hoppas att fenan bättrar sig. Någon bild på tjuven fick jag inte idag men hans lille kompis fångade jag. (Han är mycket mindre dock.)

http://oloflolof.se/bilder/blandat/lilla_tigerfisk.JPG

Undra vad som gör vissa praktbotior så skygga och arga? Min farbrors praktbotia är inte alls så arg utan simmar snällt med de andra fiskarna.

Vad är meningen med detta inlägget? Vet inte riktigt, kan ju bara hoppas att Mally(fisken) kryar på sig.
Tänkte ta en bild för varje dag som går. (Om han blir bättre då.)

Sen kan ju vissa undra varför man har en praktbotia som bara biter och är arg. Det är den äldsta fisken i akvariet och har alltid varit en del av det. Går bara inte att slänga bort han.
#2 - 5 september 2009 21:03
Mina Praktbotior är jätte snälla och lugna, däremot är mina Pakistanbotia och Morletibotia rätt så ettriga och biter i fenor rätt så mycket speciellt vid matning när det blir ''feeding frenzy'' och dessa två har jag inte kunnat ha ihop med pansarmalar, deras fenor var alltid söndriga.
#3 - 6 september 2009 05:45
Flaxss skrev:
Mina Praktbotior är jätte snälla och lugna, däremot är mina Pakistanbotia och Morletibotia rätt så ettriga och biter i fenor rätt så mycket speciellt vid matning när det blir ''feeding frenzy'' och dessa två har jag inte kunnat ha ihop med pansarmalar, deras fenor var alltid söndriga.

Hur många praktbotior har du? Vissa säger ju att de är snällare om det är ett stim men det stämmer ju inte alltid. De jag känner har bara en.

Tråkigt läge också om tigerfisken biter på alla. Fast den tid jag har haft akvarie är det bara guppy och mollys som blivit bitna. Inga malar tidigare. Kanske bara lite otur att nedredelen slank med.

Här är en bild på tjuven
http://oloflolof.se/bilder/blandat/tigerfisk_stor.JPG

Här är två bilder som jämför storleken på han och en pansarmal
http://oloflolof.se/bilder/blandat/pansarmal_tigerfisk_suddig.JPG
http://oloflolof.se/bilder/blandat/pansarmal_tigerfisk_2.JPG

Är en viss storleksskillnad och är väl kanske logiskt att det slutar på detta viset.
#4 - 6 september 2009 10:32
ja dom vill egentligen vara i stim, jag har 7st. är dom i stim så känner dom sig säkrare och blir nog också lugnare och snällare. en ensam individ blir osäker och aggressiv.

vilken vacker praktbotia på bild. större praktbotior är ju rätts så bra på att ta för sig och då kan det nog hända att dom ''hugger till'' vid matdags.
#5 - 6 september 2009 10:57
Tack så mycket. Jo det är den finaste fisken i akvariet. Han är som sagt den äldsta och verkar klara av alla problem. Dock blir han skyggare och skyggare. När lampan är tänd ser man han nästan aldrig ute, förutom vid matdags. Hans lille kompis följer alltid efter honom som far o son. Men fadern är även elak mot honom vid matningen. :P

Hur m¨ånga Pakistanbotia har du? De är lite speciella men ändå fina. :)

Får även hoppas att malen frisknar till. Är rädd att han får svamp eller någon annan infektion där. Men han verkar ändå vara kry och simmar som den andra.
#6 - 6 september 2009 12:45
här är det tvärt om full fart på nätterna och kvällarna. just nu ligger alla mina stilla i grottan och goar.

jag har 5st pakistanbotior och tycker dom är jätte härliga fiskar.
#7 - 6 september 2009 12:50
Flaxss skrev:
här är det tvärt om full fart på nätterna och kvällarna. just nu ligger alla mina stilla i grottan och goar.

jag har 5st pakistanbotior och tycker dom är jätte härliga fiskar.

Hur stort akvarium har du? :) Egentligen skulle jag köpt några mer botior då de kanske betett sig snällare men har bara 200l och de rekomenderar ju 250l + på praktbotior.
#8 - 6 september 2009 13:31
janson skrev:
Hur stort akvarium har du? :) Egentligen skulle jag köpt några mer botior då de kanske betett sig snällare men har bara 200l och de rekomenderar ju 250l + på praktbotior.

mina praktbotior har 375L och mina pakistanbotior har 250L.

du kan nog ha ca 5st i 200l ett tag, mens edan när dom blir större får man skaffa större.
#9 - 6 september 2009 17:49
En dag sedan allt hände. Inga stora förändringar men kollar man noga har den växt lite. tror jag. :P
http://oloflolof.se/bilder/blandat/pansarmal_biten_dag2.JPG
#10 - 7 september 2009 18:54
Dag tre ser man faktiskt skillnad. Den har nu börjat komma fram lite. Om det fortsätter såhär blir jag riktigt glad. :D
http://oloflolof.se/bilder/blandat/pansarmal_biten_dag3.JPG
#11 - 9 september 2009 20:07
Jag tycker du ska skaffa fler praktbotior...eller lämna din till nån som har ett stim. Jag har ett stim på fjorton stycken. Jättesnälla och malarna rör dem ej. Hade först dem i ett250 liters men har startat upp ett 540 lit. Min kompis hade en enstöring men nät ha fick komma till mitt stim gömmer han sig aldrig mer.....Det är häftigt att se dem simma runt. A.
#12 - 12 september 2009 17:39
AnnikaMo skrev:
Jag tycker du ska skaffa fler praktbotior...eller lämna din till nån som har ett stim. Jag har ett stim på fjorton stycken. Jättesnälla och malarna rör dem ej. Hade först dem i ett250 liters men har startat upp ett 540 lit. Min kompis hade en enstöring men nät ha fick komma till mitt stim gömmer han sig aldrig mer.....Det är häftigt att se dem simma runt. A.

Skaffa flerpraktobior går inte till en 200l akvarium och att sedan lämna ifrån han är inte heller så lätt. Jag känner ingen med stort akvarium sen så eftersom det är den äldsta fisken (3-4 eller nåt) vill man ju gärna inte lämna ifrån honom.

Förövrigt läker fenan bra. Han sitter ju aldrig still så har inte fått till något bra bild men den är nästan fullt utläkt. Ser bara lite roligt ut att man ser skillnad på den nya biten då den har ljusare färger. Men glad att den växer tillbaka är man!
#13 - 28 september 2009 17:47
Uppdatering, nu har det hänt igen. Jag såg inte när det hände så man kan ju inte anklaga någon men jag har mina misstankar. Innan såg fenan helt perfekt ut.
[ATTACH]23523[/ATTACH]
[ATTACH]23524[/ATTACH]

När det hände första gången trodde jag det skulle vara ett misstag från botianssida. Nu blir jag bara ledsen då jag också insett att praktbotiorna inte hör hemma i mitt akvarie.
#14 - 28 september 2009 18:46
Ja det är inte hela världen. Fenan väer ju ut igen. Men du kanske skulle se dig om för ett nytt hem till dem kanske.
#15 - 29 september 2009 18:39
Grothras skrev:
Ja det är inte hela världen. Fenan väer ju ut igen. Men du kanske skulle se dig om för ett nytt hem till dem kanske.

HÅller med

Dag 2: Det har börjat läka ihop lite, man ser redan skillnad då det längst in börjat sätta ihop sig.
[ATTACH]23554[/ATTACH]
#16 - 9 oktober 2009 10:59
Hur går det?
#17 - 9 oktober 2009 11:04
ToveTott skrev:
Hur går det?

Praktbotian verkar bara bli värre. Senaste gången den ena blev biten blev det något vitt på fenan så han simmar nu i karantän med baktopur. Fenen har nu börjat läka ut igen! Han får simma där ett par dagar till tills fenen är helt tillbaka.

Har mejlat den lokala akvarieföreningen om de vill ta hand om praktbotian. DÄr lär han få bättre hem än om jag ger han till en affär.
#18 - 14 oktober 2009 07:28
Ja, jag skulle aldrig ha pansarmalar och botior ihop, hade det och mina botior bet pansarmalarna på "nosen" så de dog en efter en, och då hade jag ändå 3 botior ihop. Jag tror att de konkurrerar för mycket om samma utrymme i akvariet helt enkelt, och då drar de snällare pansarmalarna det kortaste strået.
#19 - 14 oktober 2009 09:03
tummen skrev:
Ja, jag skulle aldrig ha pansarmalar och botior ihop, hade det och mina botior bet pansarmalarna på "nosen" så de dog en efter en, och då hade jag ändå 3 botior ihop. Jag tror att de konkurrerar för mycket om samma utrymme i akvariet helt enkelt, och då drar de snällare pansarmalarna det kortaste strået.

Bita på nosen låter ju värre än på fenorna. Blev de stora bitsår då? Men du har rätt. Det är fel att köra botior och pansarmalar tillsammans. Har mejlal bland annat akvarieförening ifall de vill ta hand om dem men de är inte jättesnabba på att svara.
#20 - 14 oktober 2009 17:24
Sen en annan sak jag tänkt på ibland. Kan agrgesiva fiskar lära sig att acceptera varandra? Tänk tex om man köper typ gurami eller något i samma storlek. Kan beteendet förändras? Både till bättre och sämre?
#21 - 15 oktober 2009 18:59
Hej..på er. Mina praktotior är fortfarande jättesnälla. Har råkat utöka så nu har jag 16 stycken. 540 liters. Men jag har även pansarmalar en sådär 12-14 stycken. De funkar jättebra ihop. Jag ger dem nästan varje dag pansarmal fodertabletter.
Tro det eller ej så har jag även guramis....och aldrig några problem....
Det är jättekul och vackert. Mitt råd är nog fortfarande; ge bort din gamling till nån som har ett stim eller skaffa fler.
Min kompis hade bara en och den var oxå en enstöring tills han kom till oss.
Lycka till A.
#22 - 7 december 2009 20:00
Jag har 3st Pakistanbotior och 4 metallpansarmalar tillsammans och det fungerar jättebra. Det händer till och med att dom stimmar ihop ibland.
#23 - 9 december 2009 13:30
janson skrev:
Bita på nosen låter ju värre än på fenorna. Blev de stora bitsår då? Men du har rätt. Det är fel att köra botior och pansarmalar tillsammans. Har mejlal bland annat akvarieförening ifall de vill ta hand om dem men de är inte jättesnabba på att svara.

Skänk/byt in dem i affär istället, då får du kanske snabbare svar....;)
#24 - 9 december 2009 13:32
AnnikaMo och Grottbert:
Kom inte och säg att jag inte varnade er....Hoppas jag har fel dock, men det kan ju skilja på olika individer också, men mina var ganska stora, kanske bitskheten kommer med åldern....?
Bilagor:

Annons