Min sköldpadda har blåmärken?!

#1 - 17 september 2006 18:40
Min sköldpadda har blå märken under sitt skal. Ser ut som någon har slagit honom på skalet! Hur kan han få blåmärken på skalet. Vatten temperaturen är okay, vatten kvaliten är okay och han får sin dagliga solning + kalcium tabletter. Hur blir han blå slagen? Kan det vara för min lilla syster tar upp honom och lägger honom i marken som han har fått dem då han släpar med skalet. Jag har bett henne sluta ta upp honom men hon lyssnar inte.
#2 - 17 september 2006 21:29
bild?
#3 - 18 september 2006 16:32
Danne_K skrev:
bild?

Ser du det rosa aktiga (utkanten av skalet). Vad är detta?! En sjukdom lr!!!!:(
#4 - 18 september 2006 18:26
Det skulle kunna röra sig om blodförgiftning ("septicemia" om du vill söka på nätet). Där får man rosafärgning av plåtar pga blödningar, och det kräver veterinärvård.
#5 - 18 september 2006 19:24
....ojävlar....
Han verkar frisk för övrigt och jag har inte sett honom skadat sig alls. Det kanske hände innan jag köpte honom då han aldrig fått en enda skråma i mitt hus...... Men han hade inte dem när jag köpte honom utan de började komma 3-4 dagar efter jag haft honom.
#6 - 19 september 2006 19:36
skulle kunna vara blodförgiftning men känns inte så troligt.. ger du han några vitaminer? lite svårt att se hur fläckarna ser ut på bilderna.. men kanske vore ide att visa de för någon vetrinär.. dock om du ska gå till någon vetrinär ska du gå till någon som kan saker om retiler.. har själv varit iväg med min en gång och märkte ganska fort att dom inte riktigt hade koll på reptiler över huvud taget..
#7 - 20 september 2006 13:25
Danne_K skrev:
skulle kunna vara blodförgiftning men känns inte så troligt.. ger du han några vitaminer? lite svårt att se hur fläckarna ser ut på bilderna.. men kanske vore ide att visa de för någon vetrinär.. dock om du ska gå till någon vetrinär ska du gå till någon som kan saker om retiler.. har själv varit iväg med min en gång och märkte ganska fort att dom inte riktigt hade koll på reptiler över huvud taget..

Märkte... det. I alla fall så verkar han frisk och troligen så har han fått blåmärken efter försök av att klättra upp och ramlat ner. Troligen inre blödningar då endast kanterna är röda (där han brukar falla).
Samtidigt så har han aldrigt haft en skråma ens, så verkar konstigt att det kommit in i blodet bakterier.
#8 - 20 september 2006 19:25
känns som att han ska falla från ett bord förmoderligen betyderligt högre för att de ska bli nå... ingen av våra har fått något sådan och då har dom ramlat från lite allt möjligt utan att det har synts någonting alls..
#9 - 20 september 2006 21:20
Danne_K skrev:
känns som att han ska falla från ett bord förmoderligen betyderligt högre för att de ska bli nå... ingen av våra har fått något sådan och då har dom ramlat från lite allt möjligt utan att det har synts någonting alls..

Fyfan... men han har ju aldrig haft sår och vattnet har alltid varit rent (byter varannan dag).
#10 - 21 september 2006 17:44
hittade den här sidan nu när ja googlade lite du kan ju läsa och kolla om du hittar något som kan stämma...
http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_vattenskp.htm

sen kan du testa att skirva på repits forum tror dom kan ha lite bätre koll.
www.repti.net

Annons