Min största akvaristiska händelse!!

#1 - 14 juli 2007 00:39
Klockan var kvart över 2. Lillebror och jag hade suttit och kollat på tv. Jag gick in för att kika till fjärilscikliderna. Honan hade blivit ovanligt tjock och färgat ut bra. Hon hållde sig över en en liten rot och putsade. Jag tänkte: Nu är det dags! så jag släckte lysrörsarmaturen och satte en svagare lampa över karet. Hanen hållde sig runt roten medans honan i mitten ungefär. Hon hade äggläggningsröret uthängandes. Jag vänta och väntade.. Det hade väl tagit en 20 minuter. Hon böjde på sig, gick med magen över roten och "tryckte" utan att det hände något. Detta gjorde hon minst 5 ggr. Det var så sent så jag lade över en filt över karet så det blev lite mörkade och fixade så att det bara kom ljus på just roten hon höll till. Jag gick och åt kvällsmat. När jag kom tillbaka, då märkte jag att dom inte ville vara i ljuset så jag lade filten över hela karet så även roten blev mörk. Då simmade hon över dit.. Och det hände!!! Hon böjde sig och "tryckte". Ut kom 6,7 st ägg i en rad. Jag hurrade tyst, för jag ville inte störa dom. Hanen simmade ner till äggen och befruktade dom. Jag var riktigt sugen på att plocka fram kameran, men det var deras första gång. Ville inte störa dom så mycket. Min största akvaristiska händelse! Såg äggen läggas från första till sista! Såg hanen befrukta dom! Nu går dom där och fläktar..
Är medveten om att dom antagligen inte kommer klara denna gången. Rommen kommer antagligen vara borta i morgon eller dagen efter, men ändå..! Jag såg honan lägga äggen:D Är så glad, ville bara skriva av mig..
Guest
#2 - 14 juli 2007 00:46
Håller tummarna! :)
#3 - 14 juli 2007 00:53
grattis:D
#4 - 14 juli 2007 01:03
Borde egentligen inte men tog kort ändå:D
Kameran suger, men man ser iaf. Hur många ägg tror ni att det är? Är dålig på sånt..
Guest
#5 - 14 juli 2007 01:07
Om jag inte minns fel så brukade mina lägga 100-200 ägg...
#6 - 14 juli 2007 01:28
Har honan framme ägglägningsröret så tycker jag att man inte borde göra någonting extra.
#7 - 14 juli 2007 07:04
grattis till dina yngel :D......hoppas att äggen klarar sig så långt så att det blir yngel :D
#8 - 14 juli 2007 10:03
Grattis vad kul för dig! :-)

Nästa gång tycker jag inte du ska störa dom med att mörklägga karet!
Jag har aldrig hört någon gåra något liknande när de börjar leka och jag förstår inte varför du gjorde så.
Jag tror bara risken att det slutar leka ökar om du grejar så med filtar osv.

Men lycka till om det blir yngel!
#9 - 14 juli 2007 10:32
Grattis! Mycket kul att dina Fjärilar lekt!
Jag tror, som någon annan här också sade, att du inte behöver rodda med filtar och ljus - är dom på gång så är dom.
I princip skall det i nuläget inte vara några problem för dom att dra upp sina yngel, men med tanke på dagens lite "känsligare" Fjärilar så kanske det är säkrast att inte ha för höga förhoppningar. Skulle det nu vara så trist att de äter, eller av någon annan anledning goofar sina ägg, så är dom iallafall igång och leker säkerligen igen. Testa då att bara låta karet vara som det är - annars är man inne i en ond cirkel och måste specialdona med karet varenda gång de leker. Dom skall klara det ändå!
Men, visst är det en härlig känsla att se dem leka. Hoppas det fixar sig och Lycka Till!:)
#10 - 14 juli 2007 11:00
Jo, är beredd på att dom inte kommer klara rommen den här gången, men dom har skött sig bra hittills. När man ser på videos på fjärilar som fläktar, då går dom ner jätte ofta, mina går väl ner 2 ggr i minuten, ska det vara så? Anledningen till det här med filten var att det var väldigt sent, ville få lite nattkänsla men ändå kunna se dom.. Kan säga att jag inte sov en blund den natten:)
#11 - 14 juli 2007 11:06
De rör sig hela tiden över romkakan. Det är nog svårt att generellt säga hur många gånger i minuten de är nära och fläktar, dom gör det liksom hela tiden av och an. Jag tror inte du behöver känna någon oro för det.

Om du vill sitta och titta på dom, på kvällen/natten så se till att ha mörkt i rummet där karet finns. Då ser fiskarna inte dig i och med att det är ljust i karet och mörkt utanför.
#12 - 14 juli 2007 11:23
Ok.
Vågar man gå och lysa på rommen med ficklampan eller är den känslig för ljus?
Lite mer bilder, honan är smal efter äggläggningen.
#13 - 14 juli 2007 11:39
Härliga bilder!
Honan blir alltid så där smal efter äggläggning (men det var väl inget du kände oro för, va?)

En intressant grej för alla som har/haft frågor kring inredning som passar Fjärilar!; Vics bilder visar just på det här "murriga" inredandet som jag har nämnt i många trådar. Man ser tydligt den lilla glänta som de valt att lägga äggen på, en liten bit rot omgärdad av lite växter, skyddat och tryggt. Bra exempel!

Du kan nog lysa med en ficklampa på äggen... men tänk på att inte störa föräldrarna nu när de vaktar. Vet inte om de är känsliga för ljus i den bemärkelsen men jag kan tänka mig att det är störande i någon mån, du vet ju själv hur jädra irriterande det är när någon lyser med starkt ljus rätt i fejan.
#14 - 14 juli 2007 12:26
Tack så mycket. Lade också märke till det, jag har många passande äggplatser i akvariumet men dom valde just denna, antagligen eftersom det blir som ett litet öppet rum mellan växten och roten som det blev lite skugga och skydd i.

Honan har fått all uppmärksamhet, nu är det hanens tur.
#15 - 14 juli 2007 13:46
Hoppas Du Får Yngel!!:)
#16 - 14 juli 2007 14:44
Grattis!

Va kul. Hoppas de lyckas dra upp ynglen också :)

Jag har ett par fjärilar i ett 54L tillsammans med några Ottocinclus och räkor och hoppas lite smått att de ska vilja leka där :)

Min hona har blivit ganska mörk i färgerna och rejält rund över magen så jag hoppas att det är något på G snart... Men oftast tycker jag att det ser ut som att hanen bara jagar honan...

Mitt akvarium är nog inte lika bra inrett som ditt men jag vill inte greja för mycket nu heller eftersom jag fått höra att det kan störa dem.

Har du några tips eller råd att ge?

P.S. Jättefina bilder :) Visst håller du oss uppdaterade?
Guest
#17 - 14 juli 2007 14:53
Inklistrat från Nattråden:
Ett Svärdbäraryngel och en Ampullaria.. Ska försöka göra mig av med dom så fjärilarna kan vara ensamma.

Mitt råd är att låta dessa vara kvar i karet. Jag hade inte gjort något för att störa dom. En håv i karet nu stör dom mer än detta lilla yngel...
#18 - 14 juli 2007 15:41
Miaadr skrev:
Grattis!

Va kul. Hoppas de lyckas dra upp ynglen också :)

Jag har ett par fjärilar i ett 54L tillsammans med några Ottocinclus och räkor och hoppas lite smått att de ska vilja leka där :)

Min hona har blivit ganska mörk i färgerna och rejält rund över magen så jag hoppas att det är något på G snart... Men oftast tycker jag att det ser ut som att hanen bara jagar honan...

Mitt akvarium är nog inte lika bra inrett som ditt men jag vill inte greja för mycket nu heller eftersom jag fått höra att det kan störa dem.

Har du några tips eller råd att ge?

P.S. Jättefina bilder :) Visst håller du oss uppdaterade?

Jag har också mina i ett 54 liter. Jag märkte att honan höll till över roten och putsade, så håll koll efter det du med. Om du inte redan har så kan du försöka fixa en passande äggläggningsplats(du kanske inte vill störa dom?) en rot/sten med en växt eller liknande som ger skugga är perfekt. Här var det honan som jagade hanen:D Hon gör det fortfarande, när hanen simmar iväg en bit så simmar fram till honom och puttar lite och spänner sig, som att hon säger: "Det är din tur att vakta ungarna, måste man göra allting själv?"
Försök ge dom lite lugn och ro, skaffa gärna en del växter som du sätter omkring där du ser att dom håller till.
#19 - 15 juli 2007 19:35
grattis!
#20 - 15 juli 2007 20:46
Nu var rommen borta.. Ingen överraskning precis, dom klarade sig bra i nästan två dygn iaf. Ska kanske ändå inte ropa hej än, jag hittade föräldrarna på andra sidan karet och under, på bottenmaterialet så låg det några ägg som hade möglat. Dom hade kanske, kanske flyttat larverna till den sidan och råkat få med sig några ägg. Inte såg jag nåt iaf, men dom håller till minst en på just det stället hela tiden. Det är inte precis någon grop under heller.. Dom är fortfarande agressiva mot övriga invånare och när jag var i med algskrapan. Aja, får se vad som händer.. Något annat jag bör lägga märke till?
#21 - 15 juli 2007 21:50
Ynglen är ju larver till en början så kan vara mycket mycket svåra att se.
#22 - 15 juli 2007 22:49
Ja..
Nu håller dom dock inte till där lika mycket, är ändå inte så förväntansfull eftersom det är deras första lek.
#23 - 16 juli 2007 06:56
Jag märkte att dom smög upp i hörnet, bakom deras äggläggningsplats, Tänkte att det inte var någonting men såg att dom mer och mer höll till där bakom. Jag tog mig en titt, och vad ser man? jo, en grop! en riktigt rejäl sådan också. 5x5 cm. ska dom vara i den storleken? inget jag oroar mig för men har alltid trott att den skulle vara mer åt 3x3 cm. väldigt svårt att tjuvkika nu..
#24 - 16 juli 2007 20:54
Jag skulle nog inte tjuvkika för mycket om jag var dig, Dom kan bli stressade och äta upp eller lämna ynglen. Detta har hänt för mig då jag hela tiden villa hålla koll på ynglen...

Dom har klarat sig bäst de gånger dom får sköta det helt själva, Ge dom bara mat ibland så komme det bli bra...

Lycka till.
#25 - 7 augusti 2007 18:23
Hur gick det vic?

Blev det några yngel?
#26 - 10 augusti 2007 20:33
Miaadr skrev:
Hur gick det vic?

Blev det några yngel?

Lite sent svar....
Nä, dom åt upp rommen/larverna. Nu ser jag att dom är på gång igen! Honan har färgat ut fint, nästan exakt en månad sen förra gången, dom går och putsar för fullt och det ser ut som att hanen provfläktar:) Han lägger sig här och där och viftar med fenorna..

Mitt 700:de inlägg:)..
#27 - 23 augusti 2007 16:56
Jag flyttade fjärilarna till 144 liters som startfiskar. Nu, en vecka senare ser jag att dom är pågång igen! Honan har stark röd mage, hanen har slutat jaga henne(antagligen eftersom att dom ska leka), hon har ute äggläggningsröret sen igår och dom håller just nu på och putsar en modul som äggplats. Långt bak i akvariumet med en växt framför. Jag har ingen bra kamera men denna gången ska jag ta ha dom på bild/film när dom lägger den:)
#28 - 23 augusti 2007 19:01
Dom lade äggen nu!
Jättesvårt att se dom och ännu svårare att få dom på film. Jag filmade "ägglossningen" men man ser inget.

En fråga. Jag hade tänkt att föda upp på egen hand, behöver larverna någon sorts fläktning som äggen?
#29 - 23 augusti 2007 19:11
Låt dem försöka några gånger till. Att odlare som odlar i stor skala tar bort äggen för att de ska leka snabbt igen sägs vara en förklaring till att ciklider som t.ex scalarer och fjärilsciklider numera verkar ha svårare att lära sig hur de ska ta hand om ynglen, på grund av att ynglen inte blir präglade på föräldrarna, och inte lär sig yngelvård av dem.

Se´n triggar man dem att leka fort igen om man tar bort äggen eller ynglen tidigt, vilket sliter på dem, de kan växa dåligt, och dö i förtid. Särskilt fjärilsciklider är kortlivade som det är.
#30 - 24 augusti 2007 06:15
Micke_A skrev:
Låt dem försöka några gånger till. Att odlare som odlar i stor skala tar bort äggen för att de ska leka snabbt igen sägs vara en förklaring till att ciklider som t.ex scalarer och fjärilsciklider numera verkar ha svårare att lära sig hur de ska ta hand om ynglen, på grund av att ynglen inte blir präglade på föräldrarna, och inte lär sig yngelvård av dem.

Se´n triggar man dem att leka fort igen om man tar bort äggen eller ynglen tidigt, vilket sliter på dem, de kan växa dåligt, och dö i förtid. Särskilt fjärilsciklider är kortlivade som det är.

Jo, det är jag medveten av, men hade tänkt ha med en kull nu till gbg´s auktion i höst och vill inte riskera att föräldrarna äter upp dom igen. Hädanefter ska jag låta dom klara sig själva.:)
#31 - 24 augusti 2007 14:29
Grattis till din fjärilar. Jag har också lek på mina, men senaste äggen var borta efter 1 dygn. Men de kommer nog snart igen.
Läs att odla fjärilsciklider under kommentarer längre ner på denna artbeskrivning, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194
Jättebra skrivet av tunasol.

Lycka till.

/Stefan
#32 - 24 augusti 2007 16:47
Grattis till din fjärilar. Jag har också lek på mina, men senaste äggen var borta efter 1 dygn. Men de kommer nog snart igen.

Läs att odla fjärilsciklider under kommentarer längre ner på denna artbeskrivning, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194

Jättebra skrivet av tunasol.

Lycka till.

/Stefan

Japp, den har jag läst flera ggr om redan:D
#33 - 27 augusti 2007 20:24
Nu har det snart tagit 5 dagar sen dom lade äggen, alltså är dom larver nu.
Jag åker till mamma(där akvariumet står) i en vecka nu på fredag, sen åker jag hem till pappa nästa fredagen igen. Ynglena klarar sig väl inte i ett 144 liters utan mat varannan vecka? Jag funderar på att suga upp ynglena och ta med dom till pappa på fredagen, då kan jag ha dom där och kan åka hem till pappa efter skolan för att mata dom och sen ta bussen till mamma den veckan jag ska vara hos mamma. Då får dom istället mat en gång om dagen varannan vecka och 3-5 ggr om dagen varannan vecka. Sen så kommer jag byta vatten varannan dag med. Vad tror ni om det?
#34 - 29 augusti 2007 08:20
Eller så frågar du om du kan byta en vecka?
Det gjode jag några gånger av olika anledningar när jag bodde hos båda.
#35 - 2 september 2007 13:22
Åkte som sagt hem till mamma i fredags. Kikade i karet och såg att pumpen hade vält och sprutat upp en massa sand på äggen:(
sanden satt liksom fast , så jag hoppades att pumpen vält efter att dom kläcks. Jag gav upp hoppet lite efter att inte sett några yngel efter 9:de dagen sen äggen lades. Men, idag!! När jag kikat lite i karet på en grotta jag gjort så såg jag bannemig ett liiitet yngel simma förbi! ca 2 mm bara! Blev helt till mig och slängde i en "yngelbur" och fångade upp ynglet. Har nu suttit där i ca 2 timmar och glott efter andra yngel. Har fångat ca 5 st. Dom är ju lika små som sandkornen så det är mycket möjligt att jag inte ens fångat hälften och har bara kunnat hålla koll längs framrutan och en dm bakåt. Kul det här:) nu har jag en hel vecka på mig att fånga upp resten av ynglena i karet innan jag åker hem till pappa igen.
#36 - 2 september 2007 18:22
En fråga... Tar dom Artemia nu med en gång?
#37 - 23 januari 2008 01:19
Hur gick det för de små liven? Överlevde något?
Hur har det gått med nya kullar? Fått någon?

Hoppas på det bästa
//Sultanen:)

Annons