Klockan var kvart över 2. Lillebror och jag hade suttit och kollat på tv. Jag gick in för att kika till fjärilscikliderna. Honan hade blivit ovanligt tjock och färgat ut bra. Hon hållde sig över en en liten rot och putsade. Jag tänkte: Nu är det dags! så jag släckte lysrörsarmaturen och satte en svagare lampa över karet. Hanen hållde sig runt roten medans honan i mitten ungefär. Hon hade äggläggningsröret uthängandes. Jag vänta och väntade.. Det hade väl tagit en 20 minuter. Hon böjde på sig, gick med magen över roten och "tryckte" utan att det hände något. Detta gjorde hon minst 5 ggr. Det var så sent så jag lade över en filt över karet så det blev lite mörkade och fixade så att det bara kom ljus på just roten hon höll till. Jag gick och åt kvällsmat. När jag kom tillbaka, då märkte jag att dom inte ville vara i ljuset så jag lade filten över hela karet så även roten blev mörk. Då simmade hon över dit.. Och det hände!!! Hon böjde sig och "tryckte". Ut kom 6,7 st ägg i en rad. Jag hurrade tyst, för jag ville inte störa dom. Hanen simmade ner till äggen och befruktade dom. Jag var riktigt sugen på att plocka fram kameran, men det var deras första gång. Ville inte störa dom så mycket. Min största akvaristiska händelse! Såg äggen läggas från första till sista! Såg hanen befrukta dom! Nu går dom där och fläktar..
Är medveten om att dom antagligen inte kommer klara denna gången. Rommen kommer antagligen vara borta i morgon eller dagen efter, men ändå..! Jag såg honan lägga äggen:D Är så glad, ville bara skriva av mig..