Min Vaillanti äter inte?

#1 - 5 juni 2007 12:08
Har en fyra dagar gammal "Brachyplatystoma cf vaillanti"-mal som inte äter, någonting. Vad ska jag göra, vad vill han äta?
#2 - 5 juni 2007 13:04
Saftsoppa skrev:
Har en fyra dagar gammal "Brachyplatystoma cf vaillanti"-mal som inte äter, någonting. Vad ska jag göra, vad vill han äta?

vad har du provat med?
skalade räkor brukar funka bra att få igång dom med.
du kan även testa att släppa i lite levande på natten, om du inte har någon annan fisk som äter upp dom då?:D
#3 - 5 juni 2007 14:01
Fyra dagar gammal - då har den väl gulesäcken kvar? ;)
Allvarligt talat, min B. juruense svälte i tre veckor innan den vande sig av med levande föda. Till sist högg den på fiskbitar som jag trätt en fiskelina genom.
#4 - 5 juni 2007 14:05
Jag Fick den för fyra dagar sedan, men den är säkert ett par månader gammal.

Är dessa malar rovfiskar som äter levande föda alltså?
Bilagor:
#5 - 5 juni 2007 15:10
Saftsoppa skrev:
Jag Fick den för fyra dagar sedan, men den är säkert ett par månader gammal.

Är dessa malar rovfiskar som äter levande föda alltså?

svar ja.

hela släktet Brachyplatystoma är rovmalar, nu vet jag inte hur rovgirig vaillanti är men den bör äta all fisk den får in i munnen :D
#6 - 5 juni 2007 17:06
aah, tusen tack för hjälpen! :)
#7 - 5 juni 2007 20:21
Saftsoppa tycker du inte din mal e väldigt lik denna?
http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=568
(jag har en jag med :rolleyes: )
#8 - 5 juni 2007 21:12
Är det alltså inte en Vaillanti?
#9 - 5 juni 2007 22:11
nä, tror tyvärr inte det.
#10 - 5 juni 2007 22:21
Hahahahaha, Havanna Zoo skickade fel. :)

Vad är det jag fått då?
#11 - 6 juni 2007 08:48
Saftsoppa skrev:

Vad är det jag fått då?

shit happens ;)

en mal ur Pimelodidae släktet skulle jag gissa, men det här är nog bäst om the-dude svarar på :D
#12 - 6 juni 2007 09:03
Iheringichthys är det en pimelodid som är rätt okänd bland akvarister - har bara sett den en gång i handeln.
Hur stor fisken som Planet C kallar Iheringichthys sp. (1) blir har jag ingen aning om. Om I. megalops har jag läst och hört att den blir allt från 15 till 35 cm. I vilket fall som helst är den lättare att inhysa än en meterlång Brachyplatystoma vaillantii...
En hygglig bild och en fråga under "What is my catfish" på Planet Catfish borde räta ut alla frågetecken.
#13 - 8 juni 2007 01:16
Saftsoppa skrev:

Vad är det jag fått då?

nja det är dessa han fick in som Vaillanti. leverantören skicka fel till havanna skulle man kunna säga.

tror det är den jag länka till, Iheringichthys sp.

det är bara sånt som händer ibland, det kommer in fel helt enkelt.
#14 - 27 juni 2007 21:32
Tjenare The Dude.
Vet du om Havannazoo har fått in "riktiga" Brachyplatystoma cf vaillanti eller om ni bara har kvar utav den felbeställda fisken? Planerar på att åka in till Havannazoo snart och vill inte gärna få med mig fel fisk med mig hem :)

Tack så mkt / Tuda
#15 - 27 juni 2007 21:55
jag har inte sett några andra än den 'felbeställda' (eller 'felskickade' rättare sagt) sorten där, men dom var slut nu vad jag kunde se sist jag var där...
#16 - 28 juni 2007 08:00
okej, fan vad kasst.
Vet du hur deras
Endlicheri
Eldål
Tiger Muräna
Fläckig alligator gädda (gar)
Channa Micropeltes
giraffnosmalar
är? storlek osv är mest intresserad av ifall de har dem inne för jag ska köra 30 mil för att köpa dessa på havannazoo, tråkigt om de inte finns i lager
Tack så mkt / Tuda
#17 - 28 juni 2007 23:59
det är nog bäst du ringer dit innan du åker. det var ett tag sen ja va där nu...

Annons