Min vikt !

#1 - 4 september 2012 07:45
Är tydligen något som har stört min bättre hälft ett tag.

Så, något måste göras.

Nu halvt om halvt medlem i VV (suckar djuuupt).

Dagens vikt är 92,5 kilo med enbart kallingar på.

Målet är tydligen 80 kilo inför beach 2013.

Veckoliga uppdateringar kommer.

Hennes största motivering var att jag tydligen de senaste månaderna har klagat för mig själv, gått och muttrat över tvättmaskinen som krymper kläder, att jag klagade på semestern över hur j-a jobbigt det var att gå uppför långa trappor, etc etc.

Så, hårt mot hårt satte hon.

SLUTA KLAGA PÅ DIG SJÄLV ELLER GÖR NÅTT ÅT DET.

Att sluta klaga går ju inte sådär, man är ju svensk, klaga måste man ju.

Så, man får hänga på hennes halvtaskiga diet........

Suck....

.
#2 - 4 september 2012 08:01
Jag tycker ju inte det låter så farligt mycket men det beror ju på hur lång/kort du är också :)

Antar att du redan fått höra tillräckligt om att du inte ska småäta, äta rejäl frukost så du orkar hela dagen och så vidare? Och i alla fall är det värt att upprepa :P

Lycka till, ha ett litet häfte där du skriver upp dagsvikt och vad du stoppat i dig. Det är lite "bökigt" att komma igång med det men det hjälper väldigt mycket när man i efterhand ska försöka komma på vad som gått fel. Lätt att glömma små mellanmål... ;)
#3 - 4 september 2012 08:40
182 cm, med spinkiga armar och ännu spinkiga ben, kula mitt på, och 2 hakor....

En av sakerna hon lite smått påpekade att jag skulle fundera på är dom
där 0,4-0,6 kilo godis jag trycker i mig mellan 22,30 - 23,30 varje kväll.....

.
#4 - 4 september 2012 08:51
Ok, du har du ju några centimeter att gömma kilona på ;)
Och sen måste jag ge din bättre hälft helt rätt i godisfrågan. Bara att börja fasa ut det, börja ikväll.

Det "enkla" är att skära ner på socker/kolhydrater och äta bastantare föda. Försök få in mer sallad som mättar istället för ris/pasta exempelvis. Att bara äta mindre och röra sig mer är ju det enklaste att säga men det är ju inte så lätt, egentligen. Matdagbok och sunt förnuft röstar jag för. Svältdieter (extravaganza-pulver t.ex.) skulle jag inte rekommendera.
Christer5
#5 - 4 september 2012 08:56
Ja det där med vikten lever sitt eget liv.

Tänk att allt som är så väldigt gott är kalorifett:p.

Även jag väger 92 kilo men är 187 lång men allt sitter runt magen.

Skall försöka att bli lite mer aktiv och inte äta så mycket godis då går man ner i vikt.

Det är bara det att man skall komma igång:)
#6 - 4 september 2012 08:57
motargument!
riktiga män väger över 100kg! ;)
#7 - 4 september 2012 08:58
zoddri skrev:
Att bara äta mindre och röra sig mer är ju det enklaste att säga men det är ju inte så lätt, egentligen.

ungefär vad hon sa....

jag kontrade igårkväll med att vi kanske skulle öka upp vissa kvällsmotioner.

smack....right back in my face.....

fixa magen först så blir det nog mer "motion"----------

catch 22....

.
#8 - 4 september 2012 08:59
MrH skrev:
motargument!

riktiga män väger över 100kg! ;)

jag är i form.

rund är en form

ingen kan påstå att en val är ohälsosam bara för att den är rund.....
#9 - 4 september 2012 09:32
Skippa maten, lev på godiset istället ;) Story of my life och hittills ligger jag fortfarande på mina vanliga 52
#10 - 4 september 2012 09:32
Skit i Viktväktarna, de funkar inte, pröva istället Itrim!!
Christer5
#11 - 4 september 2012 09:54
Man kan lätt lösa det själv om man verkligen vill.

Ändra matvanor och rör dig mer så löser det allt !:)
#12 - 4 september 2012 13:47
Så rätt Christer5.
Jag hörde om en person som äter precis som vanligt, dvs all vanlig mat. Men med mycket mindre portioner.
Hon har gått ned 10 kg på ett år. Så visst går det att ändra matvanor och ändå hänga med övriga familjen.
Christer5
#13 - 4 september 2012 14:07
Det är så att med Vikväktarna eller Itrim och allt vad dom heter hjälper för stunden om man går på möten,följer deras råd om kost och motion.

Sedan efter man har slutat så skall man hålla kvar dessa vanor och det är inte lätt.

Tror på att man själv skaffar sig nya vanor istället det går precis lika bra,vanor som man känner kan hålla på sikt !
#14 - 4 september 2012 18:32
Men ibland kan det vara bra med hjälp i motivationen. För egen del gjorde jag Kens resa. Det startades när jag skulle springa med hunden och märkte att magen och kroppen höll olika takt så att säga. Lite som Barbapapa som sprinter. Svårt att föreställa sig eller hur?

Hur som helst så körde jag med en app som hette Shapeup där jag skrev upp allt jag åt och gjorde. Det gav 9 kilo efter ett tag.
Det svåraste är ju motivationen som verkar hög hos din fru i alla fall Ken ;)
Men sedan är det ganska enkelt. Mindre portioner, mindre socker. Mer rörelse. Sedan är det fixat. Sedan kommer ju den efterlängtade kvällsmotionen som du så väl uttryckte det. Hjärnan går ju igång på allt sött (då är det inte kvinnor jag menar). så även om det är tufft kan det vara bra att avprogrammera hjärnan efter sötsug. Så en månad utan socker.......
Läs gärna "Hjärnkoll på vikten" som är kanon för att förstå varför det är så himla svårt att bli lättare. Man blir taggad och medveten.

Men det är klart. Man måste ju vilja :)
#15 - 4 september 2012 19:56
ungefär vad hon sa....

jag kontrade igårkväll med att vi kanske skulle öka upp vissa kvällsmotioner.

smack....right back in my face.....

fixa magen först så blir det nog mer "motion"----------

catch 22....

.
Ha ha du får göra en motivationsdeal med henne, du sticker ut och springer en timme, sen stretchar ni tillsammans, det köper hon nog:)
#16 - 4 september 2012 22:13
Miliimli skrev:
Skippa maten, lev på godiset istället ;) Story of my life och hittills ligger jag fortfarande på mina vanliga 52

Jag ligger kvar på mina ståtlige ~61kg sedan högstadiet, men det är mer att bevis på avsaknad av muskler än annat. Nåja, man blir billig i drift om man inte behöver käka och röra sig som kroppsbyggarna. ;)
#17 - 4 september 2012 22:51
Jag säger så här! Stoppa i dig vad du vill och hur mycket du vill MEN aktivera dig därefter. Man får inte en snygg kropp genom att äta rätt eller mindre, man får en snygg kropp genom att träna olika muskelgrupper så man får en fast kropp, snygg hållning och en snygg fördelning av de olika kroppspartierna! Nu snackar jag inte gym utan om motionsträning!!! Kenska kan gott trycka i sig ett halvt kilo godis och får då massa energi till sin löpträning;) När vi blir medelålders tycker vi att vi blir så feta och fula och så skyller vi på kosthållningen och låg kroppsförbränning mm, skitsnack! Vi har slutat röra oss och blivit så jävla bekväma så vi tar bilen till postlådan och sitter och pillar på fjärrkontrollen på kvällarna och har våra "fredagsmys" framför teven... soffproppar är vad vi är;) Tar man och springer ett par mil i veckan så kommer den där gubbkulan snart krypa ner i dem tunna grodanboll benen och kanske kommer ett arsle titta fram så byxorna har nått att sitta på och kvinnorna nåt att beundra och kanske få klämma på :D Upp ur sofforna gott folk!
#18 - 5 september 2012 04:26
Det finns bara ett sätt att tappa vikt, stoppa i dig mindre än du gör av med.. Om du då vill höja din förbränning ellerbsänka ditt intag eller en blandning är ju ditt val.. Viktväktarna är (tycker jag) ett alternativ för tanter.. De pengar du plöjer ner i points-mat och tiden du lägger på aa-möten i sekten kan du lika gärna lägga på en personlig tränare som visar dig grunderna och 45 minuter på gymmet 4 dagar i veckan.. Med viktväktarna sätter du dig i ett beroende och behåller dina spindel-lemmar, med träning kan du faktiskt se ut som en atletisk spindel till våren eftersom du dessutom ligger väldigt långt från din potential och däemed kommer att förändras väldigt fort i början.. Sen att stretcha med frugan är väl ärligt talat en jävligt bra ide.. Extra cardio och ett bättre samliv borde väl rimligtvis vara optimalt för ett par som försöker tappa vikt..
#19 - 5 september 2012 05:50
Får man som kvinna lägga sig i den här diskussionen er män emellan. Jag är motståndare till alla konstiga dieter OCH lättprodukter. Naturligt ÄR bäst. Och billigare än gym är att köpa sig ett par stavar. Väldigt effektivt faktiskt. Man jobbar med hela kroppen med hjälp av dessa. Gå i rask takt så att du blir lite svettig. Ni kanske tom kan stava tillsammans...:D

Men kom ihåg att det är insidan på människan som är viktigast. En fin insida syns även på utsidan.. ;)
#20 - 5 september 2012 06:25
Mitt tips.. Börja motionera men skit i vikten. I alla fall till en början.
Ut och cykla några kilometer varje dag tills du kommer in i det på riktigt. När du väl är fast i en daglig motionsrutin så kommer viktminskningen av sig själv. Även kostvanorna kommer att ordna till sig eftersom du kommer att känna vad kroppen behöver och då blir det lättare att byta ut godiset till något bättre.
Ladda hem någon trevlig träningsapp till telefonen så kan du hålla kolla på det du gör och även tävla mot dig själv. Själv kör jag Sports-Tracker som jag tycker är bra, men det finns ju många andra.. Bra att prova sig fram.
#21 - 5 september 2012 06:44
Svaret har dykt upp fler gånger i tråden. Gör av med mer än du äter. Var i samma läge för ca 3 år sedan. inte viktproblem men usel kondis och rökte för mycket. På jobbet startade en grupp för just sådana med usel kondis och jag nappade på det. Det är otroligt vad kondisen stiger fort i början. Med det börjar man också vara allmänt på bättre humör. Om du lyckas släpa dig ut och röra på dig regelbundet i en månads tid kan du inte sluta längre, det blir ett behov.

Ett tips är att inte gå ut för hårt. Va på din egen nivå och öka allt efter som din kondis blir bättre. Godismängden du nämner är extrem. Grönsaksdipp smakar lika bra framför TV.n. Då du kommer igång löser sig säkert kvällsgymnastiken också. Du kommer tom att orka mycket bättre med den. Det är svårt att få tidtabellen att gå ihop då man har små barn men träna gärna tillsammans med gumman. För att det skall bli mer konkret, för gärna en träningsdagbok. Lycka till, du kommer att må mycket bättre då du kommit igång.
#22 - 5 september 2012 06:58
Godis är ju för 17 en nästan helig sak men kan ha påverkat Beach 2012 för mig. Med tanke på vikten är jag iaf tydligen en superman. Någon i familjen eller bekant att sporra med kanske? Lovade i ett sinnesförvirrat tillstånd vår son att göra dubbelt av det han börjar göra hemma. Som t ex 15 armhävningar betyder 30 för mig osv. Måtte han bara inte börja gå som en gnuhjord under deras vandring.
#23 - 5 september 2012 07:08
JLi skrev:

Ett tips är att inte gå ut för hårt. Va på din egen nivå och öka allt efter som din kondis blir bättre.

Detdär är faktiskt sjukt viktigt. Är ju inte bara en bekant som börjat med 1h joggingturer 6 kvällar i veckan bara för att sen skita i allt inom en månad.
Kroppen är väldigt bra på att meddela vad den tycker är en lämplig nivå, sen gäller det bara att hela tiden flytta den nivån... :)
#24 - 5 september 2012 07:39
en liten kommentar.

många ger rådet att det skall motioneras mer.

gott råd, bör följas........men...

mellan 1972 - 1983 var jag simmare, faktiskt ganska duktig, såpass duktig att jag
fick förfrågan 2 ggr om jag skulle kunna tänka mig stå som reserv till ungdomslandslaget. Dvs, man låg på vissa sträckor som 8-10'a i sverige.

nu blev det inget av det.

1983 kom förslitningsskadorna i axlarna på mig, i efterhand kunde man konstatera att jag inte hade skött uppvärmningen före träning, ej heller strechning efter träning som jag borde.

Så, mina axlar pallar inte sådär mycket träning om man säger så.

1983 när simningen somnade in, började spela fotboll. Efter ungefär ett år så blev jag nersparkad på en träning. Kontentan av det hela var att jag fick gå på kryckor i 10 månader för mitt högerknä.

Slängde kryckorna på våren 1985, började bygga upp styrkan i benen / knät så långsamt som rekomendationerna sa.

Hade kommit nästan upp till 100% när jag ryckte in i lumpen på hösten 1985.

Efter ett par veckor där, så krockade jag duktigt med en annan under en basketmatch. Kontenta....kryckor i 6 månader för samma knä.

Sedan dess är höger knä mer eller mindre paj.

10 min joggning gör att jag har så j-a ont att jag inte kan stå på benet på två dagar.

Så, slutsats, all motion som i praktiken innebär rörande/belastande av knä + axlar är mer eller mindre kört.

Kvar är nästan bara situps och "kvällsmotion".......situps är tråkigt.......

.
#25 - 5 september 2012 07:46
Måste faktiskt säga emot det där med att gå ut mjukt.. Går man ut mjukt dröjer resultaten och det är lätt att hamna i "skitsamma, det händer ju ändå inget".. Går man ut hårt trots att det tar emot kommer också resultaten och gör en därmed mer taggad.. Och sen ska man inte tro att man kan själv eller "naturligt är bäst".. Ska du bli programmerare går du en kurs, ska du göra om badrummet hyr du kunnande, vill du kött går du till en slaktare osv.. Alltså.. Fråga någon som kan.. Jag blir så jävla sur när man ser (oftast kvinnor) som står på samma jävla srairmaster/cykel varenda gång man är på gymmet och fortfarande beklagar sig över sitt hängande arsle till sina väninnor (som alltid har ett diet-tips eller träningsmetod de hört om eller sett på tv) och en dum fortsätter leda en blind.. Så länge väninnan har samma hängröv med samma livsstil är det ju förmodligen inte vettigt att lyssna på henne?

Jag har gjort en resa på 15kg upp istället för ner och det tog mig näStan 5 år.. Om någon tycker att det låter lite kan man ju gå till köttdisken och stapla 25-30 fläskfileer på varandra.. Det finns säkert mycket mer vältränade och erfarna personer här på zoopet men jag har tex haft användare "boring" som råkar ha 6 sm-guld i simning och lite annat folk.. Med andra ord, kolla med någon som kan och vill visa.. Kroppen är en jävligt bra investering..
#26 - 5 september 2012 08:46
Förslitningsskador i axlar och ett slitet knä. Hmmm... jogging går bort direkt hör jag. Det är samma för mig ang knäet. Därav tipset om stavar. Vet inte hur mycket det tar på axlarna att stava. Det är ju ingen direkt belastning på axlar. Men.. man kan ju inte låta bli att ta i lite extra. Kanske inte så bra då.

Cykla är kanske då det mest snälla mot kroppen. Eller bara lugna sköna promenader. Eller ett bra gym med personlig tränare som kan tala om för dig vad du kan göra för att stärka upp rätt muskelgrupper. Välj efter eget intresse så blir det bäst. Och.. ät mindre godis. Sockersuget försvinner vartefter. Ta en knäckemacka istället.

Jag personligen cyklar, går, stavar, jobbar i trädgård, dansar..
#27 - 5 september 2012 10:37
Gymträning kan vara ganska svårt att komma igång med utan väldigt bra hjälp, risken för ytterligare skador är väldigt stor. Däremot skulle jag nästan vilja rekommendera det, fast det är väl bäst att prata med ett proffs på området som kan känna och klämma lite på dig. Sjukgymnast eller motsvarande alltså, inte en "personlig tränare" från lokala gymmet som fått 2h utbildning i att sälja fler timmar.

Och nej, jag är inte bitter på personliga tränare. Men i dethär fallet så är det bäst att prata med någon som vet vad han/hon håller på med och hur man rehabiliterad.
#28 - 7 september 2012 08:40
92,2 idag på morgonen.

dvs 200 gram ner......

200 gram på 3 dagar = ~ 70 gram om dagen.

70 gram x 365 dagar = ~ 25,5 kilo

92,4 - 25,5 = ~ 67 kilo.....................

Fan, kommer att vara som en avsmalnad sticka om ett år.......

Tror jag får börja äta lite godis igen.....:)

.
#29 - 11 september 2012 09:22
morronens vikt = 92,2 kilo

getting there.....

.
#30 - 11 september 2012 09:44
Bara att kämpa på! Mindre godis och mer promenader så är du snart där :)
#31 - 19 september 2012 19:38
så...nu är det 91,9 kg

getting there....

.
#32 - 20 september 2012 07:05
Sakta men säkert neråt.. helt rätt metod.. :)

.. och.. man FÅR synda ibland. Annars blir det för trist.. :p
#33 - 20 september 2012 07:18
MonkanS skrev:
Sakta men säkert neråt.. helt rätt metod.. :)

.. och.. man FÅR synda ibland. Annars blir det för trist.. :p

syndar faktiskt ordentligt en dag i veckan.

i lördags satt jag med fetebaljan med godis i knäet när vi glodde på film.

nu på fredag tänker jag slafsa imig marängsviss ihop med mina pojkar.....

.
#34 - 20 september 2012 07:41
så...nu är det 91,9 kg

getting there....

Du grabben, klaga inte, jag vore nöjd om jag vore där. Jag har i alla fall pressat ner det till tvåsiffrigt nu, det känns som en seger det. Men mest handlar det nog om att verkligen på allvar bestämma sig och inse att det här håller inte. Knän, kläder, jo, det blir elände när det bär iväg. Nu går det åt rätt håll i a f.

Sen när det gäller det där med gym och träning osv, jovisst, det är lätt att säga. Tyvärr är vi många där skolgymnastiken har gjort obotlig skada, det är helt enkelt otänkbart. Spelar ingen roll att jag kan inse att jag nog skulle må bra av det, det går helt enkelt inte. Det får bli andra sätt att lösa det.
#35 - 20 september 2012 07:49
faktiskt ganska nöjd.

det är små saker som jag har förändrat.

bland annat så har jag lagt ner godisätandet på kvällarna.
blir jag hungrig, så tar jag en rågmacka, med bara ett lager ost, istället för 4 som jag egentligen vill ha.

istället för 6 potatis ihop med 2 kotletter + 3 dl gräddsås, så blir det 4 potatis, 2 kotletter (skär bort det västa fettet, men inte allt), tar bara 1,5 dl gräddsås, och toppar upp allt med grönfoder (tråkigt men nog nyttigt...)

hela tanken är långsam förändring som är mer hållbar.

körde för 2 år sedan ner från 105 kg till 80 på 4 månader med GI.

Klockrent gick det, men när jag nådde målet, så fixade jag inte balansen med att behålla vikten, så det gick fort upp igen.

testar mer långsamt nu.

tanken är som sagt var att beach 2013 skall bli dyr som fasen. dvs det skall där inhandlas en shitload med nya kläder som passar.

tydligen får jag enligt Reinfeldtkopian inte ha mina 80-talskläder som ligger på vinden och väntar på att jag skall nå 75-79 kg......

.
#36 - 19 mars 2013 17:02
Gick åt h-e under hösten. Massor med skit som hände.

Nya tag.

Beach 2013 Here I Come !

Startvikt för 3 veckor på nya schemat = 98 kilo

Imorse var jag nere på 92.

Kör enligt principen:

Ät som 1 elefant och skit som 2.

Dvs bytt ut allt socker mot fiber.

Bytt kvällsgodiset mot rågmacka.

tagit väck vispgrädden i matlagningen och kör på 4% "grädde".

Tagit väck den normal 0,5 liter läsken på kvällen och ersatt den med bubbelvatten med lite lime.

Samt...hör och häpna....tränat lite mer....nåja,,,"kvällsmotionerat" iaf...... :-)
#37 - 19 mars 2013 17:31
Kör på.. du kommer att nå ditt mål. Det tycks vara en bra bit kvar till sommaren som det verkar just nu.. ;)

Jag tror att många nu med lite panik i blicken börjar tänka på strandformen.

Även jag måste nog fixa till det där på ett vettigt sätt. Ta bort 3-4 kg och motionera stavarna lite mera.. :p

Annons