Mina 3 små L046:or :)

#1 - 21 januari 2007 22:43
Hej!
Jag har funderingar på att flytta över mina tre L046:or till ett 45L akvarium. De har tidigare varit bosatta i ett 65L men nu nyligen fick jag en stor vattenödla som är i stort behov av ett större akvarium än 45L..

Jag har blivit intalad gång på gång hur extremt känsliga zebrorna är, men har aldrig haft några problem med mina? De lever och frodas, äter och är inte speciellt skygga.

Jag undrar om någon annan haft erfarenhet av detta akvarium:
http://www.imazo.se/sortiment/artinfo.php?Artinfo=%20%20103.7000
och kan berätta för mig om det skulle gå fint att ha zebrorna däri? Förutsatt att man stoppar i en doppvärmare förstås.

INNAN NÅGON KLAGAR:
Mina zebror är 3-4cm och simmar inte runt så mycket utan har sina favoritplatser i sin stock. Jag är väl medveten om att de kommer behöva ett betydligt större akvarium, men än så länge är de inte ens könsmogna. När de blivit det och växt lite mer så ska de självfallet få ett betydligt större hem.

Tacksam om någon svarar! :)
/Deb
#2 - 21 januari 2007 22:48
själva akvariet har väl ingen större betydelse,, menar med märke o så. eller menar du just bara storleken på karet?

varför köpa ett litet nu för att sen köpa ett större efter ett tag när dom har växt till sig.

du har inga bilder på dina malar så ja får se? :)
#3 - 21 januari 2007 22:53
själva akvariet har väl ingen större betydelse,, menar med märke o så. eller menar du just bara storleken på karet?

varför köpa ett litet nu för att sen köpa ett större efter ett tag när dom har växt till sig.

du har inga bilder på dina malar så ja får se? :)

Tjaaa.. är lite orolig att vattenkvaliten inte är den bästa med pumpen som sitter i. Pumpen är ju inbyggd i bakre delen av akvariet.

Hehe. Jag har inte råd att köpa något alls just nu. Det lilla 45L akvariet har jag fått av min syster. Hon fick det i present men har aldrig gillat fiskar så jag fick det bara någon månad eftersom hon inte orkade ta hand om det (jag räddade faktiskt hennes halvdöda fiskar!). Men nu har det stått tomt ett tag..

Tyvärr har jag inte det än. De tycker inte om blixten på min kamera ;) Men jag ska försöka snart igen! Lovar att säga till när jag fått några fina bilder :)
Men du tror dom skulle må bra om jag flyttade över dom? Jag oroar mig inte över storleken.. mer över pumpen (och då vattenkvaliten)..
#4 - 21 januari 2007 23:00
tror inte det är någon fara nej,, men jag har aldrig haft sebror så jag vet inte hur känsliga dom är.
märker du att dina värden blir sämre kan du ju byta vatten lite oftare.
men jag tror inte att pumpen/filtret är underdimmentionerat.

ricktigt läckra malar det där.
får man fråga var du köpte dom?
#5 - 21 januari 2007 23:02
Tack så mycket :)
Då kanske jag faktiskt provar... hmm.

Hehe. Jag "bokade" dom för säkert ett år sedan hos Åleds. Och i sommar så fick jag hem dom. Du kan ju alltid höra efter när dom får in zebror igen. Fast dom är ju både väldigt dyra och ovanliga numera. Gav 850kr st för mina, och de har redan gått upp i pris vad jag förstått.
#6 - 21 januari 2007 23:12
jo jag vet att dom är dyra och svåra att få tag i..
va på en auktion i norge för ett par månader sen.. där såldes 2st com va 4-5cm för 450kr/st hade tyvärr inga pengar då så jag kunde köpa dom :(

ångrar idag att jag inte tog mig råd, inte ofta man får ett sånt bra erbjudande
#7 - 22 januari 2007 08:57
Åh, ja det var verkligen ett pang pris! Men sen har jag hört att de ska vara lite billigare i Norge också.. Men jag hoppas verkligen att du hittar några, de är väldigt vackra och enligt min erfarenhet inte alls lika känsliga som folk påstår.
#8 - 22 januari 2007 09:27
awasegg skrev:
Hehe. Jag har inte råd att köpa något alls just nu. Det lilla 45L akvariet har jag fått av min syster.

Jag tycker det låter urbota dumt att först köpa så dyra fiskar och sen inte ha råd till ett ordentligt akvarie att ha dom i. Så sällsynta fiskar som l46:or tycker jag man man skall låta dom som kan odla på dom ha, så de inte försvinner från hobbyn helt...
#9 - 22 januari 2007 09:58
petnym skrev:
Jag tycker det låter urbota dumt att först köpa så dyra fiskar och sen inte ha råd till ett ordentligt akvarie att ha dom i. Så sällsynta fiskar som l46:or tycker jag man man skall låta dom som kan odla på dom ha, så de inte försvinner från hobbyn helt...

Tack för att du kommer med så TREVLIGA kommentarer. Jag startade den här tråden för att jag ville ha råd kring vad som går bra JUST NU för zebrorna. De är himla små och inte könsmogna än, så jag kan inte odla dom. Och jag kan berätta att tanken ÄR att jag ska odla dom. Självfallet ska de få ett större akvarium men jag har inte råd JUST NU. Och detta hade du förstås redan vetat om du läst ALLT jag skrev i början av tråden.

Och jag tänker inte odla dom för att sånna som du ska ha hand om dom. Jag ska odla dom för att de inte ska FÖRSVINNA från naturen och inte från din sk HOBBY. Och de är Mina fiskar, och de mår skitbra, äter växer och är inte ett dugg skygga.

Så. Har du inget trevligare att tillägga så tycker jag inte att du behöver skriva mer i den här tråden.
#10 - 22 januari 2007 10:31
Så känslig man kan vara för lite kritik då... :)

Ps:
Postar man ett inlägg på ett allmänt forum så kan man inte förbjuda andra att skriva sina åsikter, så är det bara!
#11 - 22 januari 2007 11:28
petnym skrev:
Så känslig man kan vara för lite kritik då... :)

Ps:

Postar man ett inlägg på ett allmänt forum så kan man inte förbjuda andra att skriva sina åsikter, så är det bara!

Men förstår inte riktigt vad problemet är?

Deborah skriver ju att hon ska köpa ett större akvarium och zebrorna är endast en 3-4cm så varför skulle inte det funka i ett 45L? Sen så har hon inte skrivet att hon inte ska odla på dom så du vet ju inte vad hon har för planer för dom i framtiden när dom blir könsmogna, eller hur?

Deborah zebrorna växer mycket långsamt så jag skulle säga att det funkar bra att ha dom i 45L tills dom har vuxit på sig lite:)
#12 - 22 januari 2007 12:17
Glenn skrev:
Men förstår inte riktigt vad problemet är?
Inte jag heller... :)

Jag menar bara att om man köper sällsynta / utrotningshotade malar (eller annan fisk) så tycker jag att man bör hålla dom på bästa möjliga sätt... Nu vet vi ju inte inläggsförfattarens erfarenheter, men jag tror det finns många lycksökare utan tidigare erfarenhet av mal-odling som köper denna fisk i hopp om att tjäna en hacka. och det är ju synd.
#13 - 22 januari 2007 12:29
petnym skrev:

Jag menar bara att om man köper sällsynta / utrotningshotade malar (eller annan fisk) så tycker jag att man bör hålla dom på bästa möjliga sätt... Nu vet vi ju inte inläggsförfattarens erfarenheter, men jag tror det finns många lycksökare utan tidigare erfarenhet av mal-odling som köper denna fisk i hopp om att tjäna en hacka. och det är ju synd.

[SIZE=2]Tycker att det känns som om det är många som i alla fall själv anser sig ha stor erfarenhet av malodling som har skaffat sig stora mängder l-046'er utan att med större framgång lyckas odla dem... Dessutom är det väl ganska vanligt att folk håller dem för odling i just 50l akvarium utan botten substrat. Är det bästa sätt då?
[/SIZE]
Bilagor:
#14 - 22 januari 2007 12:46
petnym skrev:

Men då baserar ju du ditt svar på antaganden och inte på fakta
#15 - 22 januari 2007 13:58
hej..jag tycker du ska satsa på ett ytterfilter till det lilla akvariet.. för att vara på den säkra sidan.. ett ytterfilter kan du få för några hundringar, och fiskarna är ju värda minst 2000kr
#16 - 22 januari 2007 14:15
jag tycker faktiskt inte att man MÅSTE försöka odla på dom för att det är en ovanlig och utrotningshotad art.. men leker dom så är det helt klart roligt och en liten bonus.

och man kan ju inte ha erfarenhet av dom om man inte har haft dom, nån gång måste ju vara den första.

funderar själv skarpt på att skaffa mig ett par bara för att dom är så otroligt fina.
så att komma med så dumma svar som petnym gör är helt onödigt.
vore väl bättre att ge tips istället.

tror oxå att det skulle funka alldeles utmärkt med ett par sånna som är så små i ett 45l kar, det är ju ingen stimfisk som är speciellt livlig om man säger så.
#17 - 22 januari 2007 14:26
jag tycker faktiskt inte att man MÅSTE försöka odla på dom för att det är en ovanlig och utrotningshotad art

What??? Jag personligen skulle ALDRIG köpa en utrotningshotad art enbart för att jag blir lyckligare av att se den i mitt kar. Sen tror jag inte att vi på något sätt kan hjälpa utrotningshotade arter i sin naturliga miljö genom att odla den i hobbyakvarium. Snarare hjälper vi nog dom genom att inte köpa sådana arter VF. Eller???
#18 - 22 januari 2007 14:29
Långås skrev:
What??? Jag personligen skulle ALDRIG köpa en utrotningshotad art enbart för att jag blir lyckligare av att se den i mitt kar. Sen tror jag inte att vi på något sätt kan hjälpa utrotningshotade arter i sin naturliga miljö genom att odla den i hobbyakvarium. Snarare hjälper vi nog dom genom att inte köpa sådana arter VF. Eller???

om det inte hjälper om vi odlar dom spelar det väl ingen roll om man köper ett par.. sen skulle jag inte heller köpa VF utan jag skulle köpa odlade och det är en väldig skillnad..

du trodde kanske att ja skulle köpa VF???
#19 - 22 januari 2007 14:30
VF går inte att få tag i då det är exportförbud på denna. Enda sättet skulle vara om ågon har VF som är köpt innan exportföbudet;)
#20 - 22 januari 2007 14:31

du trodde kanske att ja skulle köpa VF???

Hmm, det var så jag tolkade det ja...[:o]
#21 - 22 januari 2007 14:34
ok nej så dum är inte ens jag :)

helt rätt att det inte går att köpa vf längre,, men folk kan ju ha vf som dom köpte innan det blev förbud,, men det är ju en annan sak.
#22 - 22 januari 2007 14:36
ok nej så dum är inte ens jag :)

Nej, jag hajjade till när jag såg ditt svar. Borde väl fattat att jag missade nåt;)
#23 - 22 januari 2007 19:47
Måste säga att jag blir glad av att se vilken diskussion som drog igång :) TACK alla som skrev snälla saker istället för att kritisera! Helt rätt! Jag var ute efter råd och inte klagomål, samt att jag skrev att de ska få ett större kar när de växt till sig.

Faktum är att jag började leta efter L46 för att min pojkvän (utan att veta hur dyr och ovanlig den var) tyckte att det var den vackraste mal han någonsin sett. SÅ Jag ville ge honom en liten krabat i 4årspresent (haha trodde jag ja..) istället blev vi bägge två så insatta i hur den var utrotningshotad och hur man tog bäst hand om dom. Så när vi väl fick tag i dom blev vi överlyckliga. Visst hoppas vi på att kunna odla dom, men inte för pengarnas skull.
#24 - 22 januari 2007 19:49
hur går det med bilderna :)
#25 - 22 januari 2007 20:03
Hehe. Jag försökte faktiskt ta lite kort nu precis. Men som sagt; de blir förbaskade när jag försöker. Lovar att jag ska försöka igen lite senare.
#26 - 22 januari 2007 20:40
kan du inte ta kort utan blixt då..
med rätt inställning på kameran kan det faktiskt bli bättre bilder har jag märkt
#27 - 24 januari 2007 14:44
ett tips om någon vill ha svenskodlade l-046:or så finns det 7st i nols ciklidhobby som är 4-6cm

pris: dyra ;)
#28 - 24 januari 2007 18:17
jag vet ett ställe där det finns 2-3st man kan köpa...men det är min hemlis det =P *sparar pengar* :D visste faktiskt inte att de var utrotningshotade...någon som kan förklara saken lite djupare för mig? danke på förhand
#29 - 24 januari 2007 20:03
Om man nu ska försöka sig på att odla t.ex L-046 så skulle jag inte välja blivande "föräldrar" ifrån samma kull.

Kanske är man nojjig, men så resornerar vi när det gäller malar, för dessa vill vi inte bidraga till att bli "sönderodlade" som många andra fiskar är.

//Calle
#30 - 24 januari 2007 20:13
Om man nu ska försöka sig på att odla t.ex L-046 så skulle jag inte välja blivande "föräldrar" ifrån samma kull.

Kanske är man nojjig, men så resornerar vi när det gäller malar, för dessa vill vi inte bidraga till att bli "sönderodlade" som många andra fiskar är.

//Calle

Kan hålla med om att man inte ska odla på generation efter generation men korsar du in nytt blod med jämna mellanrum så lär risken för inavel och missbildningar minska en hel del.
#31 - 24 januari 2007 20:19
Glenn skrev:
Kan hålla med om att man inte ska odla på generation efter generation men korsar du in nytt blod med jämna mellanrum så lär risken för inavel och missbildningar minska en hel del.

Vet inte när det anses föreligga risker, men man kan iaf tänka på det.

//Calle
#32 - 24 januari 2007 20:25
Någon som har en aning om hur ofta man bör korsa in nytt blod för att undvika inavel och missbildningar när det gäller malar?
#33 - 24 januari 2007 20:30
Glenn skrev:
Någon som har en aning om hur ofta man bör korsa in nytt blod för att undvika inavel och missbildningar när det gäller malar?

Intressant fråga, ställ gärna den på www.goc.se , så kan nog de sakkunniga reda ut detta (OM det är ett problem) :D

//Calle

Annons