Mina 7 motoros = karlek

#1 - 31 mars 2008 16:57
Hej !

For 3-4 veckor sen var jag i Bangkok, (bor i Thailand) och hamtade mina forsta rockor, vanliga motoros, 7 st 2 hanar och 5 honor.

Hos odlaren sa fick jag valja fritt bland 15 motoros, ca 15 cm sa jag plockade ut dom snyggaste, mycket flackar och livliga som satan, han la i lite levande smarakor och samtliga fiskar var riktigt heta pa groten och det var skoj att se
att dom var valnarda och valskotta.

Dom var haftiga och intressanta redan fran borjan men jag maste saga att efter denna korta tid sa har dom en klockren forstaplats i mitt hjarta och efter mycket gnall och tandagnisslan sa har min familj upptackt detsamma !

Har redan bestamt mej for att kopa mer rockor men av en annan art den har gangen, henlei eller pearl ar tanken, priset ar hogt men tror att jag far mycket gladje av dom.

Ska bygga en damm inne i mitt hus pa 3 x 3 x 1 meter= 9000 liter for mina rockor, dom gar i ett 600 liters kar nu tills allt ar klart.

Har ocksa bestallt ett nytt kar pa 2400 liter dar jag hade tankt att ha Tanganyika men dom far nog ge vika for nya rockor och mojligtvis nagra grona Arowanor, men den har gruppen far nog bli lite mindre, 2 hanar och 3 honor, utrymmet ar ju begransat.

Han som jag kopte rockorna av har bara gett dom levande smarakor i 4 ar och endast detta, han hade 4 stora motoro honor (den storsta sakert 50 cm, lojligt stor), 2 hade fott och 2 var fortfarande gravida. Grymma resultat. Rakorna finns i alla vattendrag har, aker ut pa kvallarna med en finmaskig hav och fangar 1 kg rakor pa en timme, har rackt en vecka fram till nu.

Fick en mail for nagra timmar sedan om en ny kull, 5 bebisar, men det ar en korsnig (crossbreed) mellan henleis och motoros, 3000 Skr for hela gruppen. Har inte fatt svar pa konsfordelningen an !

Tror inte att jag vill ha korsningar men har inte bestamt mej an.

Vad tycker forumet ?
#2 - 31 mars 2008 17:08
Jag tycker rockor e mkt snygga, tyvärr så har jag inte utrymme till såna. Iaf inte ännu :-)
Jag vet iaf det finns flera på forumet som har rockor. I akvariebutiken i Åled utanför Halmstad dom ett megasnyggt par som får bebbar med jämna mellanrum.

/Eva
#3 - 31 mars 2008 20:59
Hur är dom med ursprungs märkningen av rockor där borta? Har själv vart på jakt (ganska länge nu) efter en motoro hane men är svårt att få någon ursprungs eller bild på dom inte ens ett r-nummer verkar gå att få fram här hemma. Är det samma där borta?
#4 - 1 april 2008 02:42
Danne_K skrev:
Hur är dom med ursprungs märkningen av rockor där borta? Har själv vart på jakt (ganska länge nu) efter en motoro hane men är svårt att få någon ursprungs eller bild på dom inte ens ett r-nummer verkar gå att få fram här hemma. Är det samma där borta?

Tror att det ar svart med ursprungsmarkningar, det finns odlare har precis som i Europa som chippar sina rockor men da blir ju priset darefter.

Pratade med Frank Zijlmans i Holland som direktimporterar, odlar, chippar och saljer vidare, hans pris for 15-18 cm Leopoldi ar 1150 Euro och for en pearl samma storlek 1250 Euro. Motoron ar sakert mycket billigare, chippad och garanterat vid god halsa, transporten borde ju ganska smartfritt, sjalva flighten kan ju inte ta mer an en timme men sa kommer ju transport till och fran flygplats, incheckning, svenska tullen o.s.v.

Skicka en forfragan och se vad svaret blir.

[EMAIL="freshwaterstingray@zonnet.nl"]freshwaterstingray@zonnet.nl[/EMAIL]

Annars finns det ju vackra, valskotta motoros att kopa har till ett mycket battre pris, men om dom ska vara chippade sa blir nog priset detsamma och transporten mycket langre, i.o.f. inget problem.

MVH Rickard
#5 - 1 april 2008 10:24
du missförstod mig lite ursäkta. det jag menade med ursprungs märkningen var inte vem som har odlat dom utan. vars dom kommer ifrån ursprungligen (vilken flod el ännu bättre vilket ställe på floden dom har fångats). En här på forumet var i kontakt med Holländaren dära för vi tänkte beställa från han men det visade sig att han skulle vara svin dyr ville ha ett par leopldi och en motoro (han hade visst inte ens motoro så det gick ju inte alls) men leopldi paret skulle han ha 2400euro för å sen tillkommer frakt vetrinär osv osv och så var man tvungen att ta minst 6 par så det skulle ha slutat på ca 150 000:- + frakt å vetrinär osv om vi skulle beställa från han så ja då förstår säkert.
#6 - 1 april 2008 11:37
Jag tycker inte att du ska korsa flera olika, orginal är alltid det mest perfekta enligt mig. själv har jag en liten Reticulata, totalt underbar. Han heter Rocco :-)
#7 - 1 april 2008 12:17
Ja, jag har samma installning, tycker inte om korsningar, tackade nej for nagra timmar sedan !!!
#8 - 1 april 2008 12:26
vad tycker ni om att korsa fisk från olika fångst platser? tex motoron ser ju helt olika ut beroende på vars den har fångats.
#9 - 1 april 2008 17:33
Danne_K skrev:
vad tycker ni om att korsa fisk från olika fångst platser? tex motoron ser ju helt olika ut beroende på vars den har fångats.

Da tror jag att du har allvarliga proplem, lokala fiskare fangar rockorna i lokala vatten, transporterar dom langa strackor till en uppkopare som inte bryr sej ett dugg om fragor som desa, och skulle du fa svar sa tror jag knappast att man kan lita pa dom !

I t.e.x Afrika med Tropheus-variantarna sa finns det europeiska uppkopare/dykare/grossister i europa som har koll, men inne i Amazonas tror jag inte att det finns nagon storre lokalkannedom bland uppkoparna.

Snabba cash !
#10 - 2 april 2008 09:38
Beror ju lite på vem som fångar osv det finns dom som är väldigt noga med att ta upp varifrån dom kommer ifrån tex discus scalar osv. Dock verkar dom inte bry sig så mycke vars motoros kommer ifrån trots att den finns i princip i hela sa. är ju otroligt stor skillnad i allt från vatten värden utsende värme osv på platserna dom kommer ifrån. Tex dom som kommer från uruguay kanske man borde sänka tempen lite på under sommarn typ runt 15 grader vore nog inte för varmt i varje fall. medans dom kommer från vissa andra ställen kanske bör gå i nästan 30grader.
#11 - 2 april 2008 14:24
Danne_K skrev:
Beror ju lite på vem som fångar osv det finns dom som är väldigt noga med att ta upp varifrån dom kommer ifrån tex discus scalar osv. Dock verkar dom inte bry sig så mycke vars motoros kommer ifrån trots att den finns i princip i hela sa. är ju otroligt stor skillnad i allt från vatten värden utsende värme osv på platserna dom kommer ifrån. Tex dom som kommer från uruguay kanske man borde sänka tempen lite på under sommarn typ runt 15 grader vore nog inte för varmt i varje fall. medans dom kommer från vissa andra ställen kanske bör gå i nästan 30grader.

Jag tror att efterfragan ar storre an tillgangen pa rockor for tillfallet, precis som det var med discus och scalarer for 25-30 ar sedan, ingen koper ju en vildfangad discuc eller scalar langre utan att veta vilken ar. Kraven som koparen staller har okat med aren p.g.a. att tillgangen ar storre an efterfragan. Varianter/korsningar har ju ocksa okat.

Rockor daremot kops nog direkt utan fragor eller krav, tror att dom aldsta importorerna har forkopsratt och uppkoparna plockar ut dom basta till dom, alltsa dom vackraste individerna. Dom gar sedan vidare till t.e.x. hollandaren + andra proffsodlare for avel. Resten kommer ut i vanliga affarer.

Daremot sa jag att det kommer att andra sej ganska snart, framfor allt med motoros som ar lattlekta och formodligen blir tillgangen storre an efterfragan, det ar ju trots allt en stor fisk som kraver en stor tank. Da tror jag att det blir viktigt med ursprung/varianter i farg/teckning.

Har i Thailand ar det stort intresse for rockor och det finns manga proffsodlare, seriosa och mindre seriosa.
En motoro med mycket prickar/flackar ar dyrare an en med lite, ju fler desto dyrare.

Vad tror ni pa forumet ?
#12 - 2 april 2008 18:58
jag tror det där med prickar har mer att göra med ursprung. sen så är det en smak sak om man vill ha väldigt mycket prickar så att det nästan liknar mer ett mönster än just prickar. Själv så föredrar jag dom som har lite färre och tydligare prickar men du vet ju vad man brukar säga om smaken.
#13 - 2 april 2008 19:52
Danne_K skrev:
jag tror det där med prickar har mer att göra med ursprung. sen så är det en smak sak om man vill ha väldigt mycket prickar så att det nästan liknar mer ett mönster än just prickar. Själv så föredrar jag dom som har lite färre och tydligare prickar men du vet ju vad man brukar säga om smaken.

Att det har med ursprung att gora ar jag helt overtygad om och det ar just det som jag tror blir avgorande for motoros i framtiden, precis som med manga andra fiskarter. Om dom exclusivare har mycket eller lite prickar kan ju bara efterfragan i framtiden avgora, men jag tror att vi kan se ganska snart vartat det lutar.

Sa som det funkar har behover ju absolut inte betyda att det ar sa det blir i resten av akvarievarlden, har har dom enligt mej otroligt dalig smak pa vissa arter, t.e.x. en sydamerikansk ciklid med jattebula pa huvudet.

Har sett annonser fran "veterinarer" i akvarietidningar som erbjuder mojligheten att pumpa upp "bulan", vad dom pumpar in vet jag inte.
Missbildningar ar ocksa populart i vissa kretsar och exklusivt, crossbreeds ar ocksa ett hett amne.

Pa andra arter staller man fruktansvart hoga krav for att dom ska godkannas som exklusiva men nar man dessa krav sa finns det alltid en stor marknad och priserna ar enorma.
Sag den vackraste Arowana jag har sett for 4-5 veckor sedan, malaysian red, 65 cm lang och priset var 150.000 Skr, har sett annu dyrare i Singapore men den har var den vackraste jag har sett.
Sag samtidigt 4 st vuxna Leopoldi, 2 hanar 2 honor, for 130.000 Skr.

Vagar pasta att jag har sett riktigt, riktigt fula fiskar for lojliga summor, samtidigt som jag har sett dom vackraste (i mitt tycke vill saga), ocksa har till lojliga summor, sa smaken ar ju absolut som baken.
#14 - 3 april 2008 01:10
Du rratz34! Har en liten fråga till dig =) !
Vad tror du att ett 1000L akvarium kostar i Thailand om man gämför det i Svenska kronor? :)
#15 - 3 april 2008 09:10
Aircut64 skrev:
Du rratz34! Har en liten fråga till dig =) !

Vad tror du att ett 1000L akvarium kostar i Thailand om man gämför det i Svenska kronor? :)

Har precis fatt ett pa, 153 x 90 x 70 cm, = 964 liter med lysramp, stalstallning, inbyggt biofilter pa ovre kortsidan och 2 powerheads, 2 x 2000 liter och det gick pa 3700-3800 Skr.

Det ar inte supersnyggt men helt ok !:)
#16 - 3 april 2008 12:13
rratz34 skrev:
Har precis fatt ett pa, 153 x 90 x 70 cm, = 964 liter med lysramp, stalstallning, inbyggt biofilter pa ovre kortsidan och 2 powerheads, 2 x 2000 liter och det gick pa 3700-3800 Skr.

Det ar inte supersnyggt men helt ok !:)

Tack och wow :3 !!

Men kan man importera hem dom till Sverige?
#17 - 3 april 2008 13:04
Aircut64 skrev:
Tack och wow :3 !!

Men kan man importera hem dom till Sverige?

Importera ett akvarium blir sakert dyrt, men ar man ett gang med folk som bestaller samtidigt sa skulle det sakert lona sej.

Ett sa stort antal personer som mojligt, ju fler desto billigare, bestaller sin storlek pa akvariet som inte ar ihoplimmat utan endast fardigskuret glas, limma dom i Sverige. Sen ar det ju stallningarna som ar skrymmande men dom skulle ju ocksa vara mojligt att transportera nedmonterade och sedan svetsa ihop dom i Sverige.

Lysramperna maste nog nastan vara monterade.
Har aldrig tankt pa det forut faktiskt men man maste nog ta manga om det ska bli en bra affar.

Sen kvarstar ju det storsta problemet, svenska tullverket (dom ockrarna), man borde ju kolla med dom vad detta skulle innebara sa att inte dom borjar javlas nar allt kommer till Sverige.

Jag har absolut inget erfarenhet av detta, men det ar sakert fullt mojligt om man bestaller manga akvarium nedmonterade.
#18 - 3 april 2008 23:11
Okej men tack :) Ska se vad jag kan göra tills sommaren ;D !

Annons