Hej !
For 3-4 veckor sen var jag i Bangkok, (bor i Thailand) och hamtade mina forsta rockor, vanliga motoros, 7 st 2 hanar och 5 honor.
Hos odlaren sa fick jag valja fritt bland 15 motoros, ca 15 cm sa jag plockade ut dom snyggaste, mycket flackar och livliga som satan, han la i lite levande smarakor och samtliga fiskar var riktigt heta pa groten och det var skoj att se
att dom var valnarda och valskotta.
Dom var haftiga och intressanta redan fran borjan men jag maste saga att efter denna korta tid sa har dom en klockren forstaplats i mitt hjarta och efter mycket gnall och tandagnisslan sa har min familj upptackt detsamma !
Har redan bestamt mej for att kopa mer rockor men av en annan art den har gangen, henlei eller pearl ar tanken, priset ar hogt men tror att jag far mycket gladje av dom.
Ska bygga en damm inne i mitt hus pa 3 x 3 x 1 meter= 9000 liter for mina rockor, dom gar i ett 600 liters kar nu tills allt ar klart.
Har ocksa bestallt ett nytt kar pa 2400 liter dar jag hade tankt att ha Tanganyika men dom far nog ge vika for nya rockor och mojligtvis nagra grona Arowanor, men den har gruppen far nog bli lite mindre, 2 hanar och 3 honor, utrymmet ar ju begransat.
Han som jag kopte rockorna av har bara gett dom levande smarakor i 4 ar och endast detta, han hade 4 stora motoro honor (den storsta sakert 50 cm, lojligt stor), 2 hade fott och 2 var fortfarande gravida. Grymma resultat. Rakorna finns i alla vattendrag har, aker ut pa kvallarna med en finmaskig hav och fangar 1 kg rakor pa en timme, har rackt en vecka fram till nu.
Fick en mail for nagra timmar sedan om en ny kull, 5 bebisar, men det ar en korsnig (crossbreed) mellan henleis och motoros, 3000 Skr for hela gruppen. Har inte fatt svar pa konsfordelningen an !
Tror inte att jag vill ha korsningar men har inte bestamt mej an.
Vad tycker forumet ?