Mina akvarier

#1 - 10 november 2013 17:55
Jag har funnits på Zoopet i några månader och frågat mycket och läst massor av projekttrådar och nu tänkte jag försöka göra en egen, eftersom jag har "fuskat" och haft akvarier igång i några månader nu så blir det inte samma process som många andra trådar utan jag börjar istället med att visa några bilder på hur det ser ut just nu.

Akvarier är något nygammalt för mig, jag hade mitt första akvarium medan jag fortfarande bodde hemma i mitten/slutet av 90-talet, det är också ett av dom båda akvarierna jag har idag, det fanns fortfarande kvar i ett förråd hemma hos pappa så det kändes naturligt att låta det vara en del av min nystart.

Hursomhelst så tänkte jag att det kunde vara kul att börja med att visa några bilder av hur mitt första akvarium såg ut, det här är alltså bilder tagna med en digitalkamera på 90-talet, därav den dåliga upplösningen/kvaliteten på bilderna:
[ATTACH=CONFIG]65246[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65247[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65248[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65249[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65250[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65251[/ATTACH]

När jag nu bestämde mig för att starta om så började det med att jag läste en massa projekttrådar här på Zoopet, varav dom flesta handlade om SA, vilket tillsammans med att det var SA som gällde när jag trivdes som bäst med mitt akvarium förra gången gjorde att det fick bli SA nu också. I slutet av min akvarietid hade jag gått över till centralamerikanska ciklider, men det känns som om det är roligare med lite fler fiskar, och helst då såna som inte slår ihjäl varandra om man tänker fel.

Så över till nystarten, efter att ha läst alla tips här så bestämde jag mig för att det skulle bli mycket växter, och PMDD och så blev det också, sen blev det premiär för riktiga rötter i akvariet, tidigare hade jag mest bara sten och en rot av plast. Jag inledde med att hämta det gamla akvariet från förrådet hos pappa och ta det i drift i slutet av augusti, det blev nog ett bra tillfälle eftersom jag och min sambo åkte till Grekland några dagar efter att dom första fiskarna hade koppats i. Just för att det ledde till att jag inte matade för mycket, när vi kom hem efter en vecka i solen mådde nämligen fiskarna toppen, och växterna också, efter det så fick jag för mig att jag skulle göra om inredningen vilket resulterade i flera ändringar. Dom här ändringarna resulterade i ett massivt cyanoangrepp som jag fick ordning på först med mörkläggning, men då kom det tillbaka några dagar senare, då fick det bli Easy Life Blue Exit som verkligen gjorde susen, sen dess har jag inte haft några problem med Cyanon.

Så här såg det ut dagen efter nystarten och inkoppningen av dom första fiskarna:
[ATTACH=CONFIG]65236[/ATTACH]
En riktig röra med växter, stenar och rötter kan man kanske sammanfatta det som:)

Och så här ser det ut just nu:
[ATTACH=CONFIG]65237[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65238[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65239[/ATTACH]
Jag inbillar mig att det är en förbättring:) Tyvärr så hade jag missat att läsa på om hur mycket substrat man bör ha och i ett akvarium på 250 liter (125x45x45 cm) är ju 25 kg väldigt lite, men jag vill inte riva upp allt igen så det får gå. Här inne går 5 Marmorskalarer, 2 Regnbågsciklider (1+1), 3 Nyckehålsciklider, 5 Fjärilsciklider, 10 Fläckiga pansarmalar, 20 Neontetror, 6 Vinkeltetror, 2 Ancistrus och ett gäng med levandefödare (eftergift åt flickvännen som ville ha lite färg;)).

I början av oktober så hade jag redan börjat känna mig begränsad av bara ett akvarium, en vanlig åkomma bland akvarister efter vad jag har förstått:D Hursomhelst så hittade jag ett Juwel Lido akvarium på 120 liter på Blocket som jag slog till på. Här inne bor just nu Kakadua ciklider (1+2), 7 Svarta pansarmalar och drygt 30 Neontetror. Det kändes som om inredningen blev mycket bättre i det här akvariet redan från början, kanske har snappat upp lite på vägen, visar några bilder på processen:
[ATTACH=CONFIG]65240[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65241[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65242[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65243[/ATTACH]

Jag avslutar med några bilder på invånarna i Lido-karet:
[ATTACH=CONFIG]65244[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65245[/ATTACH]

Av någon anledning så gillar mina Corydoras sp Venezuela Black att ligga och vila på Anubis-bladen, i alla fall en del av dom, har totalt sju stycken just nu. På den andra bilden ser man Lido-karets okrönte konung, en Kakaduciklid som precis har lekt med sin favoritfru, återstår att se om det blir något av det. Tyvärr bestämde dom sig för att lägga äggen inne i en liten grota i den stora roten, så det är helt hopplöst att fota det. I det stora akvariet har jag ett par Regnbågsciklider som lekte på bakgrunden, men tyvärr försvann rommen på dag två.

Nästa steg för mig blir att byta ut det stora (250-liters) akvariet mot ett större, jag funderar på ett Juwel Rio 400 liters eftersom jag tycker om den mera integrerade känslan man får av ett möbelakvarium...återstår dock att se när det kan tänkas bli aktuellt.

Så där var en början i alla fall, känns som om det blev väldigt mycket text, men kanske någon orkar igenom det ändå:)
#2 - 10 november 2013 18:14
Åh vad roligt att se. Kul med så mycket bilder.
#3 - 10 november 2013 19:08
HWH skrev:
Åh vad roligt att se. Kul med så mycket bilder.

Tack så mycket:) Gillar själv trådar med mycket bilder, så jag tänkte att det kunde vara ett bra sätt att börja;)
#4 - 10 november 2013 19:30
Intressant det här hur akvarier förökar sig. Jag skulle också bara ha ett, nu har jag fyra.
#5 - 10 november 2013 19:40
Riktigt fint :) Kul att du delar med dig med så många bilder. Alltid spännande att se hur någon annan tänker gällande inredning. Tycker de där Venezuela Black är riktigt coola.
#6 - 10 november 2013 19:58
HWH skrev:
Intressant det här hur akvarier förökar sig. Jag skulle också bara ha ett, nu har jag fyra.

Mm, det verkar som om behovet växer exponentiellt ju fler man skaffar :)
#7 - 10 november 2013 20:00
Bluewing skrev:
Riktigt fint :) Kul att du delar med dig med så många bilder. Alltid spännande att se hur någon annan tänker gällande inredning. Tycker de där Venezuela Black är riktigt coola.

Tack så mycket:) Dom är lite annorlunda mot mina Corydoras Paleatus i det att dom verkar trivas högre upp i akvariet, alldeles nyss så var det tre stycken som vilade tillsammans uppe på en anubias:
[ATTACH=CONFIG]65270[/ATTACH]
#8 - 10 november 2013 20:03
KJE skrev:
Tack så mycket:) Dom är lite annorlunda mot mina Corydoras Paleatus i det att dom verkar trivas högre upp i akvariet, alldeles nyss så var det tre stycken som vilade tillsammans uppe på en anubias:

[ATTACH=CONFIG]65270[/ATTACH]

Vilken härlig Bild. Får mig att tänka på ungdomar som kastar sig ner i varsin saccosäck.
#9 - 10 november 2013 20:22
Sedan gillar jag verkligen med lite friska grönalger längs stammen. Tycker viss mängd grönalger är snyggt Mitt stim med Otocinclus skulle älska den där grenen.
#10 - 10 november 2013 20:28
HWH skrev:
Vilken härlig Bild. Får mig att tänka på ungdomar som kastar sig ner i varsin saccosäck.

Det var en riktigt bra liknelse, lite så känns dom till beteendet, som ett gäng med ungdomar:)
#11 - 10 november 2013 20:30
Bluewing skrev:
Sedan gillar jag verkligen med lite friska grönalger längs stammen. Tycker viss mängd grönalger är snyggt Mitt stim med Otocinclus skulle älska den där grenen.

Jag tror att algerna snart kommer att börja bli ett problem, det var lugnt i närmare en månad men nu börjar dom dyka upp, undrar om man skulle kunna ha Otocinclus i ett sånt litet akvarium? 120 liter men bara 61x41 i bottenyta...hur många skulle kunna tänkas rymmas i såna fall?
#12 - 10 november 2013 20:31
Ja det är små snabba rackare som fungerar utmärkt i små kar. Men jag har tröttnat lite, de dör ju ofta så fort man får hem dem.
#13 - 10 november 2013 20:34
Jag tror faktiskt lätt 7 st. De är extremt effektiva som algbetare. Speciellt på grönalger. Men de måste ha alger. Annars svälter de ihjäl ganska snabbt. Förresten är de galna i Catappa-blad. De äter tills de storknar av just det.
#14 - 10 november 2013 20:36
HWH skrev:
Ja det är små snabba rackare som fungerar utmärkt i små kar. Men jag har tröttnat lite, de dör ju ofta så fort man får hem dem.
Oftast får de för lite alger och samtliga som säljs är viltfångade. Så de är väldigt känsliga första tiden. Speciellt om det är för lite grönalger (vilket ju inte är ett problem för KJE) De som sedan klarar sig blir ofta tåliga.
#15 - 10 november 2013 20:39
Bluewing skrev:
Oftast får de för lite alger och samtliga som säljs är viltfångade. Så de är väldigt känsliga första tiden. Speciellt om det är för lite grönalger (vilket ju inte är ett problem för KJE) De som sedan klarar sig blir ofta tåliga.

Det håller jag med om, klarar de första månaden så klarar de sig. Dessutom älskar de gurka.
#16 - 10 november 2013 20:41
Precis. Men tror att huvudproblemet är att de är halvt ihjälsvultna i butiken redan när man köper dem tyvärr. Så det är viktigt att kolla om magarna är lite runda eller insjunka i butiken.
#17 - 10 november 2013 20:44
Säkert sant, de har ju knappt alger i butikerna. Och så läste jag någonstans att de förlamar dem med cyanid vid infångandet.
#18 - 10 november 2013 20:45
Det är ju hemskt :(
#19 - 10 november 2013 20:50
De är ju som sagt snabba som attan och lever i totalt igenväxta vatten, riktig algsoppa. Jag provar just nu zebrasnäckor som alternativ till otocinclus som algätare i litet kar. Men jag tycker nästan det verkar som om fjärilarna själva är bättre.
#20 - 11 november 2013 05:48
HWH skrev:
Det håller jag med om, klarar de första månaden så klarar de sig. Dessutom älskar de gurka.

Bluewing skrev:

Det låter ju lovande, hur många bör man satsa på ifall man väljer Otocinclus?
#21 - 11 november 2013 05:58
Mina akvarier

Ta 7 st.
#22 - 11 november 2013 06:15
Bluewing skrev:
Ta 7 st.

Tack:) Då får det bli en tur till Djurmagazinet efter jobbet och se om dom råkar ha några inne.
#23 - 11 november 2013 06:39
Mina akvarier

Kolla magarna på dem. Lycka till!
#24 - 11 november 2013 08:40
Halloj!
Kul med en ny projekttråd att sitta och mysa till! Fina kar och många härliga bilder! Riktigt gôtt!
:)
#25 - 11 november 2013 08:58
Halloj!

Kul med en ny projekttråd att sitta och mysa till! Fina kar och många härliga bilder! Riktigt gôtt!

Tack så mycket:) Ska försöka fortsätta förse den med bilder allteftersom det händer något intressant, nu närmast blir det till att jaga algätare, antingen Otocinclus eller Ancistrus beroende på vad jag hittar i dom lokala djuraffärerna, hoppas mest på Otocinclus efter att ha läst om dom i Bluewings tråd:)
#26 - 13 november 2013 15:25
Nytt i akvariet:
[ATTACH=CONFIG]65376[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65377[/ATTACH]

Efter tips från Bluewing har sju stycken Otocinclus, Affinis om jag inte minns fel fått flytta in i akvariet, verkar som om Anubias-bladen är lika populära bland Otocinclus som hos Venezuela Black;)

Det ska bli spännande att se hur det går för dom, i nuläget finns det ju rätt mycket grönalger, sen tänkte jag börja stödutfodra dom med Pleco Waffers, hoppas det fungerar med sån mat?
#27 - 21 november 2013 15:15
Mera nytt, fast den här gången utan bild...två Ancistrus som ansluter till dom två som redan finns i det stora akvariet, förhoppningen är att det inte är samma kön på dom alla:)
#28 - 25 november 2013 16:26
Ett försök till en ny inredning i 250-liters akvariet:
[ATTACH=CONFIG]65640[/ATTACH]

Yngelkassen uppe till vänster är inte en del av inredningen[:o]

Sen har också mina Otocinclus upptäckt hur skönt det är att ligga i ett Anubias-blad :D

[ATTACH=CONFIG]65641[/ATTACH]
#29 - 25 november 2013 18:45
Det där "försöket" har du lyckats hur bra som helst med - jättefint :). När jag försöker, så blir det ungefär femtio "försök" och dom lyckas sällan i mitt tycke ;).

//Inger
#30 - 1 december 2013 20:19
Inger H skrev:
Det där "försöket" har du lyckats hur bra som helst med - jättefint :). När jag försöker, så blir det ungefär femtio "försök" och dom lyckas sällan i mitt tycke ;).

//Inger

Tack så mycket:) Missade visst att det hade varit lite aktivitet här inne[:o]
#31 - 1 december 2013 20:23
Nu har det blivit ett tillskott, eller kanske snarare ett utbyte, jag har i helgen kommit över ett begagnat Juwel Vision 450-liters akvarium till ett bra pris, så nu åker det gamla 250-liters akvariet ut och fiskarna får en fördubbling i levnadsutrymme. I liter är det ju inte riktigt en fördubbling men i och med att det nya (för mig) akvariet redan har en slimline-bakgrund så tänker jag inte köra med filter i bakgrunden som jag gjort i det gamla akvariet och där sparar jag säkert 50 liter vattenvolym:)

Än så länge har inte akvariet kommit längre in i lägenheten än så här:
[ATTACH=CONFIG]65786[/ATTACH]
Tanken är att jag ska köpa sand i morgon och påbörja tömmandet av det gamla och installationen av det nya under tisdag, det kanske är en glädjekalkyl men det är i alla fall planen:)

Och på tal om planer så öppnar måtten på det nya akvariet upp lite nya vägar när det gäller fiskar, det sydamerikanska temat ska dock fortsätta, med Diskus:D
#32 - 1 december 2013 20:30
Mina akvarier

Åh vad kul :)! Grattis till karet. Ska bli spännande att följa det hela.
Vilken typ av Diskus funderar du på?
#33 - 1 december 2013 20:49
Bluewing skrev:
Åh vad kul :)! Grattis till karet. Ska bli spännande att följa det hela.

Vilken typ av Diskus funderar du på?

Tack så mycket:) När det gäller Diskus så har jag två huvudspår i nuläget, ditt eller Ingers, jag väger helt enkelt mellan en grupp av diskusar i samma färg och i såna fall Blåturkos eller så kör jag på Ingers spår med en grupp med diskus i flera olika färger. Båda är ju jättefina på era respektive bilder så det får bli besök i butik för att försöka komma fram till någon slags slutsats tänker jag:)
#34 - 1 december 2013 21:06
Mina akvarier

Åh vilken spännande resa du har framför dig :)
#35 - 2 december 2013 06:43
Jag förstod det! Att det skulle bli ett större kar menar jag ;).

//Inger
#36 - 2 december 2013 06:49
Inger H skrev:
Jag förstod det! Att det skulle bli ett större kar menar jag ;).

//Inger

Sedan känns det kul att bli tagen som inspirerande exempel faktiskt. Eller hur Inger? :D
#37 - 2 december 2013 08:34
inger h skrev:
jag förstod det! Att det skulle bli ett större kar menar jag ;).

//inger

:d
#38 - 2 december 2013 08:35
Bluewing skrev:
Åh vilken spännande resa du har framför dig :)

Det tror jag med, jag har ju sett fram emot den ett bra tag, nu gäller det bara att lösa överflyttningen av fiskar och växter på ett smidigt sätt, men det blir som sagt inte förrän i morgon eller på onsdag:)
#39 - 6 december 2013 20:15
Nu har det nya akvariet varit igång tillräckligt länge för att vattnet ska klarna så jag tänkte att det kunde vara dags för ett par bilder:)
[ATTACH=CONFIG]65931[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65932[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65933[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65934[/ATTACH]
Jag som tyckte att jag hade mycket växter och rötter i mitt tidigare stora akvarium (250 liters), men i 450 liter så ser det väldigt lite ut, men jag har gjort så gott det går med det som fanns, är särskilt nöjd med att jag lyckats dölja Juwels innerfilter rätt bra med Vallisneria:) Men i morgon blir det nog ett besök på Djurmagazinet för att se vad som finns i rotväg, tänkte också passa på att köpa lite fler växter nu när dom har 3 för 99:- kampanj.

Det verkar dock inte som det inbyggda filtret riktigt klarar av att hålla vattnet kristallklart, det är lite partiklar i det, fast det kanske beror på att jag fyllt filtret med filterkuber från min tidigare filterlösning i det gamla karet, som ju var ett bakgrundsfilter? Hursomhelst så har jag skickat efter ett ytterfilter idag, det blev ett Tetratec EX 1200, förhoppningen är att det tillsammans med det inbyggda ska vara tillräcklig filtrering för Diskus. Jag har nämligen köpt 5 stycken fullvuxna Diskusar, färgen Cobalt, eller köpt kanske är för mycket sagt...men i alla fall reserverat dom för hämtning den 30 december, tänkte att det är bra att akvariet varit igång en månad innan dom får komma in:)

Inredningsmässigt är planen annars fler rötter och mer växter, framförallt då i vänstra hörnet där det blev lite tomt med bara lite Hornsärv som är där tillfälligt för att försöka konkurrera ut kommande algangrepp.

Jag måste säga att det känns som en väldig uppgradering att ha gått från ett 250-liters ramkar till ett 450-liters möbelkar, jag vet inte om det är att frontrutan är välvd som gör det, men det känns som om det är mer än dubbelt så stort:D
#40 - 31 december 2013 14:13
Så var det äntligen dags för lite nytt i akvariet, tyckte det kunde passa bra som Gott nytt års-inlägg även om dom egentligen flyttade in redan i går...Diskusarna är äntligen på plats!:D

Och så här ser dom ut:
[ATTACH=CONFIG]66446[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66447[/ATTACH]
Än så länge är dom tyvärr väldigt blyga och gömmer sig mest bara i ett av hörnen...fast i morse vågade dom i alla fall simma runt lite grann i akvariet. Jag vet ju inte mycket om Diskus men jag tycker att dom ser pigga och glada ut så jag hoppas att det ska gå bra:)
#41 - 31 december 2013 17:19
Grattis till nytillskotten i akvariet - jättefina! Gott nytt år :D
#42 - 31 december 2013 17:56
heba skrev:
Grattis till nytillskotten i akvariet - jättefina! Gott nytt år :D

Tack så mycket, och detsamma till dig:D
#43 - 1 januari 2014 00:23
Hej,
Nu hittade jag din tråd. Snyggt akvarium!! Håller själv på att leta och ett av alternativen är ett rio 400, det med rak ruta. Är du nöjd med ditt?
Mvh Micke
#44 - 1 januari 2014 12:50
Micke L skrev:
Hej,

Nu hittade jag din tråd. Snyggt akvarium!! Håller själv på att leta och ett av alternativen är ett rio 400, det med rak ruta. Är du nöjd med ditt?

Mvh Micke

Hej och välkommen:)

Jag tycker att Juwels möbelakvarium är riktigt snygga och framförallt väldigt lättskötta, jämfört med akvarium med täckglas alltså, jag har ett Vision 450 men Rio 400 är ju precis likadant när det gäller volym, ljusramp och filter+doppvärmare så det är säkert också ett bra köp:)
#45 - 1 januari 2014 19:51
KJE skrev:
Så var det äntligen dags för lite nytt i akvariet, tyckte det kunde passa bra som Gott nytt års-inlägg även om dom egentligen flyttade in redan i går...Diskusarna är äntligen på plats!:D

Och så här ser dom ut:

[ATTACH=CONFIG]66446[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66447[/ATTACH]

Än så länge är dom tyvärr väldigt blyga och gömmer sig mest bara i ett av hörnen...fast i morse vågade dom i alla fall simma runt lite grann i akvariet. Jag vet ju inte mycket om Diskus men jag tycker att dom ser pigga och glada ut så jag hoppas att det ska gå bra:)

Ahh, där är dom ju, saknar dom faktiskt!
Hoppas du blev nöjd med både fisk och rötter.
Roligt att få följa hela processen från tanke till köp ;)
Vet att du fått fisk med kanonkvalitet så det kommer gå bra!
#46 - 1 januari 2014 20:11
jozi81 skrev:
Ahh, där är dom ju, saknar dom faktiskt!

Hoppas du blev nöjd med både fisk och rötter.

Roligt att få följa hela processen från tanke till köp ;)

Vet att du fått fisk med kanonkvalitet så det kommer gå bra!

Hejsan!:)

Än så länge verkar dom trivas rätt bra, fast dom verkar hålla på att etablera någon slags ny rangordning, så det är en del bråk där det framförallt är den stora helblå (Cobalt?) som är på en del av dom andra. Man blir lite orolig när dom bråkar och sen simmar iväg åt alla håll och plaskar upp vatten/simmar in i glaset/rötterna;) Sen har en av dom börjat äta idag, så det går ju åt rätt håll:)
#47 - 1 januari 2014 20:34
KJE skrev:
Hejsan!:)

Än så länge verkar dom trivas rätt bra, fast dom verkar hålla på att etablera någon slags ny rangordning, så det är en del bråk där det framförallt är den stora helblå (Cobalt?) som är på en del av dom andra. Man blir lite orolig när dom bråkar och sen simmar iväg åt alla håll och plaskar upp vatten/simmar in i glaset/rötterna;) Sen har en av dom börjat äta idag, så det går ju åt rätt håll:)

Tror inte du behöver oroa dig, dom måste nog bara göra upp i det nya karet, som känner varandra sen länge så det är nog bara lite gnabb. Låt dom inte hoppa ut bara. Stora är cobolt, och den till vänster på första bilden är en riktig champion, den ryggfenan...
Skönt att dom börjar äta så snabbt, äter en äter snart alla!
#48 - 2 januari 2014 09:49
jozi81 skrev:
Tror inte du behöver oroa dig, dom måste nog bara göra upp i det nya karet, som känner varandra sen länge så det är nog bara lite gnabb. Låt dom inte hoppa ut bara. Stora är cobolt, och den till vänster på första bilden är en riktig champion, den ryggfenan...

Skönt att dom börjar äta så snabbt, äter en äter snart alla!

Så är det nog, jag undrar nästan om det inte är så att Cobolten och en av Solid Turquoisarna håller på att leka, dom darrar bredvid varandra och ser ut att putsa dels en rot och dels silikonsträngen i ena hörnet. Eller jag hoppas i alla fall att det är lekförberedelser, vem vet, dom kanske funderar på kollektivt självmord genom att äta sig igenom silikonfogen;) Ska i alla fall försöka få upp en film på det som jag tog igår innan lamporna släcktes.
#49 - 2 januari 2014 09:53
Här kommer då filmen:

" target="_blank">

Vet inte om jag lyckades med mina försök att redigera den, men annars är det från 1 minut in i filmen som dom håller på med vad jag hoppas är putsning av rot/ruta och lekförberedelser:)

Ska också på en gång be om ursäkt för den dåliga kvaliten på filmen och framförallt för ljudet som jag inte har lyckats lära mig att stänga av än. Sen är det också hög tid att rengöra rutorna från alger (inte gjort sen före helgerna) men jag vill inte störa diskusarna än[:o]
#50 - 2 januari 2014 13:39
Och nu äter alla fem! :D
#51 - 2 januari 2014 16:48
Tycker det ser ut som lekförberedelser. Speciellt när de spänner sig lite och höjer huvudet och sedan börjar plocka lite. Om de är som mina så är det honan i paret som drar igång det där med rotrengöringen som en invit till hannen. Vi får väl se hur trögfattad han är. Alla karlar tänker inte så snabbt ;)
#52 - 2 januari 2014 17:57
Bluewing skrev:
Tycker det ser ut som lekförberedelser. Speciellt när de spänner sig lite och höjer huvudet och sedan börjar plocka lite. Om de är som mina så är det honan i paret som drar igång det där med rotrengöringen som en invit till hannen. Vi får väl se hur trögfattad han är. Alla karlar tänker inte så snabbt ;)

Vad kul, hoppas vi har rätt då...det vore ju kul om dom leker, för då antar jag att dom trivs:D
#53 - 2 januari 2014 18:27
Riktigt läckert, kan inte bli annat än lite avis på Diskusarna :(
#54 - 2 januari 2014 19:36
Fissure skrev:
Riktigt läckert, kan inte bli annat än lite avis på Diskusarna :(

Tackar:)
#55 - 2 januari 2014 20:54
Verkar helt klart att det är kärlek i vattnet ;)

//Inger
#56 - 2 januari 2014 21:07
Inger H skrev:
Verkar helt klart att det är kärlek i vattnet ;)

//Inger

Hoppas det, dom har i alla fall fortsatt att putsa och vibrera/skaka hela kvällen...men dom kommer som aldrig till skott innan lyset släcks;)
#57 - 2 januari 2014 21:08
KJE skrev:
Hoppas det, dom har i alla fall fortsatt att putsa och vibrera/skaka hela kvällen...men dom kommer som aldrig till skott innan lyset släcks;)

Ge dem en nattlampa :)
#58 - 2 januari 2014 22:31
Kul! 14 månader hos mig och sen lek hos dig efter 3 dagar! Jag sa ju att discus var lätt ;)
Glad för din skull!
#59 - 3 januari 2014 09:57
Animaniac skrev:
Ge dem en nattlampa

Kanske får prova med en nattlampa, måste bara hitta någon bra modell, vet inte riktigt vad som är bäst, nattlampa i hela karet eller punktbelysning?
#60 - 3 januari 2014 09:58
jozi81 skrev:
Kul! 14 månader hos mig och sen lek hos dig efter 3 dagar! Jag sa ju att discus var lätt

Glad för din skull!

Tack:D Hoppas nu bara att dom hinner lägga lite rom idag, än så länge har dom bara ägnat sig åt förberedelser :)
#61 - 3 januari 2014 18:09
Det verkar som om det är två honor som lägger rom samtidigt på samma plats, medans dom andra tre (hannarna?) bråkar bredvid och sen turas alla om att äta upp rommen...antar att det tar ett tag innan dom fått ordning på det:confused:
#62 - 3 januari 2014 20:15
KJE skrev:
Det verkar som om det är två honor som lägger rom samtidigt på samma plats, medans dom andra tre (hannarna?) bråkar bredvid och sen turas alla om att äta upp rommen...antar att det tar ett tag innan dom fått ordning på det:confused:

Haha, låter intressant!
Ett klarläggande bara, 4 av dina är cobolt, den minsta tror jag är den enda brilliant turkoise jag hade kvar, dock är det rätt mycket rött i flera av cobolten också :)
#63 - 3 januari 2014 21:21
jozi81 skrev:
Haha, låter intressant!

Ett klarläggande bara, 4 av dina är cobolt, den minsta tror jag är den enda brilliant turkoise jag hade kvar, dock är det rätt mycket rött i flera av cobolten också :)

Okej, då hade jag fått det om bakfoten, trodde det bara var en Cobalt (den blåaste) [:o] På tal om den minsta så var den en av dom som la rom i dag, så två säkra honor i alla fall, återstår att se om någon av dom tre kvarvarande är en hona, hoppas på 2+3:)
#64 - 16 januari 2014 18:46
Och nu leker dom igen...det ska bli spännande att se om dom kan hålla sig från att äta upp rommen den här gången :)
#65 - 2 februari 2014 19:22
KJE skrev:
Och nu leker dom igen...det ska bli spännande att se om dom kan hålla sig från att äta upp rommen den här gången :)

Hur gick det, blev det något av leken?
#66 - 2 februari 2014 20:03
flygrc skrev:
Hur gick det, blev det något av leken?

Tyvärr inte, dom har inte riktigt fått koll på det här med att inte äta upp rommen:confused: Det är fjärde leken nu sen jag koppade in dom den 30 december så med lite tur så kanske det blir bättre nästa gång :)
#67 - 2 februari 2014 20:07
Se det positiva ,mindre jobb om du slipper ta hand om en massa yngel. Och när det väl blir så är upplevelsen större.
#68 - 10 februari 2014 15:27
Det blir väldigt glest mellan uppdateringarna här men jag tänkte att jag i alla fall skulle få till en uppdatering, i form av en film. Läste i någon av projekttrådarna om någon som provade dra en kamera på stativ ovanpå en matta så jag testade det:
&feature=youtu.be"" target="_blank">
&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be

Den gör sig nog bäst i HD:) Tyvärr så blev det lite reflektioner:confused:
#69 - 10 februari 2014 15:53
Vad roligt att äntligen få se ditt kar och alla dina härliga Diskusar. Mixen med Diskus och Nyckelhål är ju verkligen kanon också. Jättefint.
#70 - 10 februari 2014 16:39
Ännu ett fint Diskuskar med vallisar :).

//Inger
#71 - 10 februari 2014 16:49
Ja vallis+discus bland en massa rötter verkar va ett bra koncept. Snyggt är det ialla fall :)
#72 - 10 februari 2014 16:50
Vad kul att få se det. Jättefint
#73 - 10 februari 2014 17:53
Bluewing skrev:
Vad roligt att äntligen få se ditt kar och alla dina härliga Diskusar. Mixen med Diskus och Nyckelhål är ju verkligen kanon också. Jättefint.

Tack så mycket, dom verkar trivas bra tillsammans, Nycklarna är faktiskt skyggare än Diskusarna hos mig...trodde det skulle vara tvärtom :)
#74 - 10 februari 2014 17:54
Inger H skrev:
Ännu ett fint Diskuskar med vallisar :).

//Inger

Ja vallis+discus bland en massa rötter verkar va ett bra koncept. Snyggt är det ialla fall :)

Tack, tycker vallisarna är väldigt tacksamma, dom såg för bedrövliga ut efter min saltbehandling i början av januari men efter nedklippning så är dom på rätt väg igen :)
#75 - 10 februari 2014 17:55
HWH skrev:
Vad kul att få se det. Jättefint

Kul att du gillar det :)
#76 - 10 februari 2014 18:36
KJE skrev:
Det blir väldigt glest mellan uppdateringarna här men jag tänkte att jag i alla fall skulle få till en uppdatering, i form av en film. Läste i någon av projekttrådarna om någon som provade dra en kamera på stativ ovanpå en matta så jag testade det:
&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be

Den gör sig nog bäst i HD:) Tyvärr så blev det lite reflektioner:confused:

Fasiken en till med underbart fint kar och discus ;) :D
#77 - 10 februari 2014 19:51
PiaJo skrev:
Fasiken en till med underbart fint kar och discus ;) :D

Tack så mycket :)
#78 - 11 februari 2014 19:45
Finaste discusarna jag sett :D verkar ha haft en stabil uppväxt :)
#79 - 11 februari 2014 20:41
jozi81 skrev:
Finaste discusarna jag sett :D verkar ha haft en stabil uppväxt :)

Hehe :D Mm, dom har nog haft en riktigt bra uppväxt, fast lite vilda när dom slår sig loss ibland ;)
#80 - 20 december 2014 13:05
Tänkte väcka liv i tråden igen då akvariesuget har återkommit:) Börjar med en liten resume över vad som har hänt sen jag senast skrev något här:

Akvarierna i tråden lades ned i samband med en flytt i början av mars, tänkte först att jag skulle starta upp dom igen när vi hade flyttat från lägenheten och kommit till ro i huset men insåg snart att det inte skulle bli av när antalet projekt i huset fortsatte att öka fast vi inte ens hade tillträtt:confused: Så det fick bli nedläggning, försäljning av akvarierna och hitta nya hem till fiskarna. Det gick rätt bra och alla fiskarna fick nya hem, diskusarna fick bosätta sig i ett större kar med andra diskusar i ungefär samma storlek och verkar ha klarat sig rätt bra. En del av dom mindre fiskarna följde med de nya ägarna av akvarierna och resten fick flytta in på barnhemmet (Djurmagazinet).

Vi har också skaffat hund sedan vi flyttade in i huset, det blev en liten Tollarvalp vid namn Baloo och ett tag kändes det som om det var tillräckligt mycket med hund för att jag skulle kunna hålla mig från att börja om med akvarierna igen. Men så för några veckor sedan så trillade jag dit igen och började läsa en massa på Zoopet vilket ledde till att tankarna på att börja om igen väcktes.

Den här gången så tänker jag försöka klara mig med bara ett akvarium, eftersom jag gärna vill känna att det verkligen är en nystart så funderar jag på att köpa en alldeles ny akvariemodell, det blir en Aquael Glossy 120 på 260 liter. Tycker att modellen ser riktigt bra ut och med 120 cm i bredd och drygt 60 cm i höjd så känns det som om det inte kommer att bli alltför begränsade. Det enda problemet är väl egentligen hur jag ska lösa filtreringen, funderar starkt på att köra med ytterfilter och då ett större, lutar just nu mest åt JBL Cristalprofi e1501 eller e1901. Är lite osäker på om ett e1501 räcker för all filtrering då jag tidigare alltid haft två filter i mina större akvarier, så jag startade en tråd om ytterfilter också :) Är också lite otrygg med filterlösningen som sådan men känner mig lugnare efter att frågan stötts och blötts ett tag i den andra tråden.

Hursomhelst så blir det troligtvis beställning av det nya akvariet till veckan, är väl lite längre leveranstid än vanligt nu när det är Jul, men hoppas på att vara igång igen efter nyår:d

[ATTACH=CONFIG]73280[/ATTACH]
#81 - 2 februari 2015 07:12
Nytt projekt: Resumé

Nu har jag äntligen ett nytt projekt på gång, men först en liten resumé! Jag har som man kan läsa i den här tråden haft akvarier två gånger tidigare, först när jag fortfarande bodde hemma och sedan började jag om på nytt för ett och ett halvt år sedan och hade som mest två akvarier som båda var inspirerade av Sydamerikanska biotoper med bland annat Diskus och dvärgciklider. Tyvärr så blev jag tvungen att lägga ned akvarierna i samband med en flytt, mest på grund av att vi skulle inleda flytten med att renovera en del i dom flesta rummen i det nya huset och då fanns det varken tid eller plats för akvarierna, särskilt inte med diskusarna som ju krävde lite fastare rutiner med avseende på vattenbyten och liknande.

Så akvarierna blev alltså nedlagda och såldes, detsamma gällde även diskusarna och dom andra fiskarna även om en del inte hittade några nya hem och därför fick skänkas till Djurmagazinet. Diskusarna var jag noga med att dom skulle få ett bra hem och komma till någon som redan hade diskus och det slutade med att dom fick flytta in i ett 500-litersakvarium med fyra andra diskus av lite mindre storlek, vill gärna tro att "mina" diskus fick en bra start där eftersom dom ju var lite större :)

I somras skaffade vi också en hundvalp, det blev en liten Tollarkille, Baloo som har tagit en hel del tid under sommaren och hösten men när renoveringsarbetet började avstanna och Baloo började bli vuxen och klok så kände jag att jag började bli sugen på att ha ett akvarium igen, av utrymmesskäl så fick det bli ett något mindre akvarium än tidigare. Det blev ett vitt Juwel Rio 300 på 350 liter som fick stå i mitt kontor på ovanvåningen, det känns lite sådär att ha ett så pass stort akvarium på andra våningen i ett hus med träbjälklag men eftersom jag läst om andra som har liknande och större akvarium under samma förhållanden, bland annat om Bluewings Vision 450 så tänkte jag att det borde fungera för mig också :)
#82 - 2 februari 2015 07:30
Blir det Diskus igen?

//Inger
#83 - 2 februari 2015 07:32
Det nya projektet

Eftersom jag på grund av en tidigare incident med ett läckande ytterfilter (första gången jag hade akvarium) och efter att ha läst om en del här på forumet som råkat ut för liknande, bland annat en från just Umeå så kände jag att jag inte ville ha ett ytterfilter i det nya akvariet. Samtidigt så tycker jag inte att Juwels filterlådor är särskilt fina så jag började fundera på andra lösningar och landade snart i att bygga upp ett bakgrundsfilter. Eftersom jag än en gång tänker mig att skapa en Sydamerikansk biotop (fuskar dock med växterna!) så fick det bli en Aquaterra Amazon Tree-bakgrund som inte bygger alltför mycket samtidigt som det ryms pump och doppvärmare i den stora håligheten innanför trädstammen. Bakgrunden tar nog ungefär fem centimeter av bottenytan, förutom rotsystemet för själva trädet där den bygger drygt tjugo centimeter. Man kan ju tycka att den stjäl för mycket av botten men jag tänker att det hursomhelst blir kvar bottenyta motsvarande ett Rio 240 samtidigt som jag har den extra höjden hos Rio 300 och därigenom ändå får ganska mycket akvarium kvar :) Sedan gilar jag som sagt tanken på att kunna dölja så mycket av tekniken som möjligt och få ett stort filter enligt BTN-modellen.

Så här ser bakrunden ut:
[ATTACH=CONFIG]73993[/ATTACH]
På grund av att Juwels akvarium är försedda med två stag och att det kändes sådär att såga sönder ett nytt akvarium så valde jag att dela bakgrunden istället, det slutade med att jag fick dela den i fyra delar och limma ihop hela härligheten i akvariet.
[ATTACH=CONFIG]73994[/ATTACH]
Det verkar som om det alltid blir en hel massa inköp när man ska börja om med akvariehobbyn, tror det blev fyra-fem besök på postutlämningsstället och några besök på dom lokala butikerna innan allt var på plats.
[ATTACH=CONFIG]73995[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]73996[/ATTACH]
Men det är ju kul att öppna paket! :)

När det gäller bakgrundsfiltret så körde jag som sagt på guiden från Back to Nature och ägnade en bra stund åt att skära ned filtermattor och sätta ned dom bakom filtret.
[ATTACH=CONFIG]73997[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]73998[/ATTACH]
Jag har också varit lite inspirerad av Juwels filterlådor som jag har goda erfarenheter av sedan tidigare och gjorde så att jag förutom raster också limmade in en överrinningskam i bakgrunden, dessutom är hela bakgrunden något lägre än akvariet (60 cm för bakgrunden och 64 för glaset) så det finns lite extra säkerhet ifall pumpen skulle få för sig att pumpa tomt. Jag valde en Aquael Circulator 2000 för pumpandet och köpte ett utblås som egentligen hör till ett ytterfilter från Hydor, detta för att kunna styra strålen från utblåset bättre än om jag bara ledde en slang rakt ut genom bakgrunden. Det fungerar riktigt bra, och blir lite som utblåset från Juwels egen filterlösning.
[ATTACH=CONFIG]73999[/ATTACH]
Så var det då dags för den lite roligare delen, det andra känns mest som spacklandet och slipandet inför en tapetsering, det vill säga inredningen! Jag har än så länge valt att nöja mig med ganska lite inredning (när det gäller rötter och stenar) och istället ge bakgrunden, som jag tycker är riktigt fin, en mera framträdande roll. Så här blev mitt hardscape:
[ATTACH=CONFIG]74000[/ATTACH]
Sen så skaffade jag reflektorer på en gång den här gången, vis av tidigare erfarenheter, här kommer också en bild på min lilla hjälpreda, eller stjälpreda? Baloo tyckte i alla fall att det var bra mycket mera spännande att hänga med husse och ordna till i och kring akvariet än att vara med matte och titta på TV :)
[ATTACH=CONFIG]74001[/ATTACH]

Incyklingsfiskarna blev ett gäng med Kardinaltetror (cirka 20 st), köpte också ett gäng med växter men utbudet var rätt magert här i Umeå, får nog beställa lite mer växter framöver.

Slutresultatet:
[ATTACH=CONFIG]74002[/ATTACH]
Jag tyckte det blev riktigt bra, gillar framförallt 3D-effekten i bakgrunden :)
#84 - 2 februari 2015 07:33
Inger H skrev:
Blir det Diskus igen?

//Inger

Jag har inte riktigt bestämt mig, men en av anledningarna till att det blev ett Rio 300 och inte ett Rio 240 var att jag ville ha den extra höjden utifall att;)
#85 - 2 februari 2015 07:35
KJE skrev:
Jag har inte riktigt bestämt mig, men en av anledningarna till att det blev ett Rio 300 och inte ett Rio 240 var att jag ville ha den extra höjden utifall att;)

Ok :).

//Inger
#86 - 10 februari 2015 06:50
Lite nytt i akvariet

Så var det dags för en uppdatering, i måndags passerade jag en av dom större akvariebutikerna i norra Sverige och passade på att köpa lite fler fiskar och växter, det blev ett par Electic Blue Acara (Andinoacara pulcher, electric blue) https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1777&SOK=1 . Dom såg väldigt fina ut i butikens akvarium men har ännu inte färgat ut hos mig. Märkte dock efter att ljuset släckts i går kväll att dom tydligen var lite mer rovgiriga än vad jag hade trott, den större av dom simmade runt med en Kardinaltetra i munnen. Så nu hoppas jag att det är en engångsföreteelse eftersom den verkade ha väldigt svårt att svälja den, annars får det bli mer högryggade tetror nästa gång. Jag köpte också tre stycken Ancistrus, små exemplar som förhoppningsvis är rätt sugna på lite alger, får hoppas att inte Acarorna äter upp dom också :)

Lite bilder, inkoppning:
[ATTACH=CONFIG]74140[/ATTACH]

Översiktsbild: Ett par nya rötter och några Anubias på plats tillsammans med en ny svärdsplanta:
[ATTACH=CONFIG]74141[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]74142[/ATTACH]

Och till sist en bild på nyförvärven, som sagt inte alls lika utfärgade som i affären än:
[ATTACH=CONFIG]74143[/ATTACH]

Ser redan fram emot nästa gång det blir fiskinköp, försöker ta det lite lugnare så här i början :)
#87 - 16 februari 2015 06:37
Lite mer nytt

Så var det dags för lite nya fiskar igen, den här gången blev det 7 stycken Corydoras Sterbai och 3 (1+2) Apistogramma Vijeta:
[ATTACH=CONFIG]74192[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]74193[/ATTACH]

Och en ny översiktsbild, tycker växterna inte verkar komma igång men ska snart börja med PMDD och då kanske det går bättre:
[ATTACH=CONFIG]74194[/ATTACH]

Funderar också allvarligt på att ge Electric Blue Acarorna respass då dom på kort tid har satt i sig alla Kardinaltetrorna och även nu trakasserar såväl pansarmalarna som dvärgcikliderna.
#88 - 16 februari 2015 06:48
Då hade jag lämnat tillbaka (eller nä, hade det varit jag hade jag fixat ett kar till)

C Sterbai var min första pansarmalkärlek, de är härliga
#89 - 17 februari 2015 06:02
HWH skrev:
Då hade jag lämnat tillbaka (eller nä, hade det varit jag hade jag fixat ett kar till)

C Sterbai var min första pansarmalkärlek, de är härliga

Kul att någon läser :) Det blev till att lämna tillbaka och byta in mot lite Kardinaler.
#90 - 17 februari 2015 06:04
Utflyttning och inflyttning

Det slutade med att jag lämnade tillbaka paret Electric Blue Acara eftersom dom förutom att äta upp alla Kardinaltetror (typ 20 stycken) också började ge sig på Macmasteri-honorna och dom mindre Sterbai. Eftersom fiskar som inte vill upp ur akvariet är rätt bra på att gömma sig så blev det också rätt rörigt och slutade med att jag fick göra en helt ny inredning, men inbillar mig att den blev bättre än den förra:

[ATTACH=CONFIG]74214[/ATTACH]
#91 - 17 februari 2015 10:25
Hoppas att du inte tar illa upp nu, men det jag saknar i ditt kar för att få dina apistogramma att kanske trivas, är massor av bråte längs bottenregionen (rötter, pinnar, små grottot och lite stenar) :). Fast du kanske tänker fylla på eftersom.

//Inger
#92 - 17 februari 2015 10:46
Inger H skrev:
Hoppas att du inte tar illa upp nu, men det jag saknar i ditt kar för att få dina apistogramma att kanske trivas, är massor av bråte längs bottenregionen (rötter, pinnar, små grottot och lite stenar) :). Fast du kanske tänker fylla på eftersom.

//Inger

Inte alls, alla tips är välkomna:) Rötterna är ett pågående projekt just nu, mest för att akvarieaffärerna här inte har det mest vidlyftiga sortimentet, men några kokosnötter som grottor är tänkt att komma ned innan helgen :) Stenar är svårare, kommer inte åt dom ställen där jag brukar hämta sten (i naturen) och vill helst ha stenar som matchar utseendet hos klippväggen i bakgrunden.

Annars så funderar jag på om det är fullt nu, med en apistogramma-art eller om man kan tänkas rymma en till? Akvariet är ju ändå rätt stort:confused:
#93 - 17 februari 2015 11:21
Nær det gæller rötter tycker jag ofta det kan vara svårt att motstå att lägga dem ner. men min erfarenhet är att fiskarna helst vill ha upp dem så att det går att simma under. Som på roten till vänster så ligger den med det spretiga upp. Har du provat att ställa den med det spretiga ner och därmed bilda en naturligare grotta?
#94 - 17 februari 2015 11:29
HWH skrev:
Nær det gæller rötter tycker jag ofta det kan vara svårt att motstå att lägga dem ner. men min erfarenhet är att fiskarna helst vill ha upp dem så att det går att simma under. Som på roten till vänster så ligger den med det spretiga upp. Har du provat att ställa den med det spretiga ner och därmed bilda en naturligare grotta?

Tack för tipset :) Jag provade det tidigare men tyvärr så är den kapad i den grova änden och kapsnittet var inte så snyggt, men annars så är det ju en bra idé att bygga på höjden, har försökt med lite sånt på rothögen till höger. Om jag bara får tag i lite bättre rötter så funderar jag på att låta en rot komma ned från staget till vänster och ansluta mot den rothögen :)
#95 - 17 februari 2015 11:37
Var heller inte rätt att bygga ihop rötter till klumpar, det brukar bilds fina grottor och strukturer.
#96 - 17 februari 2015 11:57
HWH skrev:
Var heller inte rätt att bygga ihop rötter till klumpar, det brukar bilds fina grottor och strukturer.

Det ska jag ha i åtanke när jag köper in fler :)
#97 - 17 februari 2015 12:11
Många bra tips som väller in i tråden nu! Härligt att läsa!
När du kikar på rötter att använda i karet, så kolla gärna (det har nämnts tidigare) de håligheter som finns naturligt på rotdelen, och lägg denna del platt mot sanden så kan fisken gräva ut små perfeta lekställen.
Kolla på denna Rio Mamore-hona, som vallar lite yngel - hon grävde sig en perfekt lekhåla under en Mopani-rot som ligger platt mot sanden. Löv, pinnar och annan brôte runt omkring är också gynnsamt!

" target="_blank">
#98 - 17 februari 2015 13:24
Ja, du ser där i Mats film KJE hur jag menar :). Sen kan man också använda sig av rosfria skruvar och en såg, för att få till det rotsystem som kanske finns inne i huvvet (huvud här i norrland).

//Inger
#99 - 17 februari 2015 13:40
Många bra tips som väller in i tråden nu! Härligt att läsa!

När du kikar på rötter att använda i karet, så kolla gärna (det har nämnts tidigare) de håligheter som finns naturligt på rotdelen, och lägg denna del platt mot sanden så kan fisken gräva ut små perfeta lekställen.

Kolla på denna Rio Mamore-hona, som vallar lite yngel - hon grävde sig en perfekt lekhåla under en Mopani-rot som ligger platt mot sanden. Löv, pinnar och annan brôte runt omkring är också gynnsamt!

" target="_blank">

Inger H skrev:
Ja, du ser där i Mats film KJE hur jag menar :). Sen kan man också använda sig av rosfria skruvar och en såg, för att få till det rotsystem som kanske finns inne i huvvet (huvud här i norrland).

//Inger

Det var en härlig film, ska se till att få tag i några bra rötter, om jag så ska måsta beställa dom :) Tack för tipsen både Mats och Inger :)
#100 - 17 februari 2015 13:41
Riktigt härligt kar och gillar framförallt höjden på det :D
#101 - 17 februari 2015 14:04
Wiie skrev:
Riktigt härligt kar och gillar framförallt höjden på det :D

Tackar :)
#102 - 9 mars 2015 06:04
Lite nytt

De senaste veckorna har akvariet fått vara med om en nitratspik (som stoppades med vattenbyte och Sera Bionitrivec), det har blivit några dödsfall, två Ancistrus, en Scalar och ett par Kardinaltetror men även lite nya fiskar. Sex Scalarer (minus den som dog) och fyra Gröna Bågfensciklider. Jag gillar särskilt bågfenscikliderna som är väldigt trevliga och aktiva fiskar, verkar dessutom vara fredliga förutom mot varandra när dom jobbar med lekcermonier, det blir också en del bråk med Vijeta-familjen.

Jag tänkte också att det var dags för några nya bilder, en översiktsbild och en bild på Bågfenscikliderna:
[ATTACH=CONFIG]74788[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]74789[/ATTACH]
#103 - 23 mars 2015 06:32
Nya bilder

Akvariet fortsätter och puttrar på lite stillsamt, inga stora förändringar har skett, Apistogramma Vijeta har lekt och honan har lyckats försvara ynglen i fem dagarna nu, misstänker dock att det inte kommer att vara med tanke på mängden predatorer, men hon gör i alla fall ett bra jobb.

I övrigt så har jag köpt tre till Sterbai-pansarmalar och har nu nio efter att en av de ursprungliga sju föll bort kort efter inköpet. Även tio Rosentetror har tillkommit och akvariet är nog rätt så fullt nu, har i alla fall inga fler inköp planerade. Funderar ibland på att skaffa Diskus igen men känner samtidigt att det är rätt så skönt att bara byta vatten varannan till var tredje vecka :)

Så lite bilder också:
[ATTACH=CONFIG]75141[/ATTACH]
Inkoppning av Rosentetror och Sterbai-pansarmalar.

[ATTACH=CONFIG]75142[/ATTACH]
Största Bågfensciklidhannen börjar få riktigt fina färger, hoppas det snart blir lek här, det är i alla fall minst en hanne :)

[ATTACH=CONFIG]75143[/ATTACH]
Scalarerna börjar också få färg, det blev helt vanlig Amazonscalar, sex från början men två har tyvärr fallit bort.

[ATTACH=CONFIG]75144[/ATTACH]
Växtligheten går också framåt, och i högra hörnet av bilden ser man gränsen till Vijetahonans lilla revir, ynglen håller oftast till på insidan av roten.

[ATTACH=CONFIG]75145[/ATTACH]
Här är bussgaraget, Sterbaiernas parkeringsplats, av någon anledning så föredrar dom att vara parkerade här när dom inte är ute och jobbar :)

[ATTACH=CONFIG]75146[/ATTACH]
Gillar att växterna börjar ta fart även om den röda Tigerlotusen inte verkar komma igång än.
#104 - 23 mars 2015 06:38
Vad fint du har det i ditt kar nu :) Verkar som om växterna börjar ta fart nu. Har du någon form av bottennäring i karet?
#105 - 23 mars 2015 06:55
Bluewing skrev:
Vad fint du har det i ditt kar nu :) Verkar som om växterna börjar ta fart nu. Har du någon form av bottennäring i karet?

Tack så mycket :) Nej, bara lerkulor från JBL, några vid varje växt, fick inte tag på bottengödning i tid för uppstarten så det fick bli en nödlösning :)
#106 - 23 mars 2015 06:56
Tycker kulorna funkar kanon och ofta räcker.
#107 - 23 mars 2015 07:07
Ler igenkännande när det gäller sterbaien. Mina står också länge länge parkerade på en liten kulle. Och som på en given signal far alla iväg åt olika håll. Ser ut att vara ett härligt kar
#108 - 23 mars 2015 08:25
HWH skrev:
Ler igenkännande när det gäller sterbaien. Mina står också länge länge parkerade på en liten kulle. Och som på en given signal far alla iväg åt olika håll. Ser ut att vara ett härligt kar

Tack så mycket :) Det är lite samma stil på mina, bortsett från att dom tyvärr aldrig är mer än sex stycken som stimmar samtidigt.
#109 - 22 april 2015 05:08
Lite nytt

Eftersom mina Apistogramma Vijeta har lekt och lyckats behålla ynglen i en dryg vecka innan dom blev mat så blev jag sugen på att se hur dom skulle lyckas med lite bättre förutsättningar. Så jag investerade i ett mindre akvarium, ännu ett Juwel eftersom jag tycker att dom har ett bra förhållande mellan pris och prestanda, den här gången blev det ett Rekord 600 (60 liter) som har den minsta varianten av Juwels filterbox som är fast monterad med värmare etc innanför. Jag lade ned några rötter och ett gäng med stängelväxter från det stora akvariet och flyttade över Apistogramma Vijeta och deras kokosnöthem.
[ATTACH=CONFIG]75464[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75462[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75463[/ATTACH]
#110 - 27 april 2015 05:04
Lite nygammalt

Så har akvariet efter hårda förhandlingar hemma fått flytta ned i vardagsrummet, det kändes lite sådär att ha det på i kontoret på övervåningen, dels för att det blir så sällan man tittar på det men framförallt för att jag tycker att det låter en hel del om bjälklaget framförallt när man byter vatten men också när man står bredvid det. I vardagsrummet är golvet helt stumt och det verkar som om fiskarna också gillar det, dom är i alla fall klart mindre skygga när man rör sig i rummet även om dom förstås fortfarande är lite missnöjda efter att ha fått genomgå flytten i lördags.

Lite bilder på processen :)
[ATTACH=CONFIG]75543[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75544[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75545[/ATTACH]

Och utsikten från soffan, det blir lite konkurrens mellan akvariet och TV:n och Braskaminen, men det blir nog bra :)
[ATTACH=CONFIG]75546[/ATTACH]

Känns som om akvarieintresset redan har fått en nytändning som en följd av flytten av akvariet.
#111 - 30 april 2015 05:39
Klarnat

Tänkte att jag skulle lägga upp en ny bild nu när det har klarnat :)

[ATTACH=CONFIG]75599[/ATTACH]
#112 - 30 april 2015 08:25
KJE skrev:
Tänkte att jag skulle lägga upp en ny bild nu när det har klarnat :)

[ATTACH=CONFIG]75599[/ATTACH]

Snyggt! Lite sent, men kul att du är tillbaka! Bara hojta till om du åker norrut någon gång så får du en kaffe vid dammen och lite aquasnack i garaget!!
#113 - 30 april 2015 08:51
jozi81 skrev:
Snyggt! Lite sent, men kul att du är tillbaka! Bara hojta till om du åker norrut någon gång så får du en kaffe vid dammen och lite aquasnack i garaget!!

Tack så mycket :)

Det ska jag definitivt göra, det vore kul att se allt det fina live, det blir säkert någon sväng uppöver under sommaren :)

Annons