Mina ancistrusmalar dör

#1 - 22 augusti 2008 11:31
Jag har fött upp fyra kullar med ancistrusmalar som nu finns utspridda i olika kar och hos vänner och bekanta.
Plötsligt har de i sällskapsväxtakvariet där flesta av dem bor börjat dö en efter en. Både större och mindre har slutat att äta och ligger plötsligt döda. Övriga fiskar i karet mår utmärkt och ingen ser sjuk ut. Vattnet doftar gott. Föräldraparet lever men "pappan" har lämnat sin grotta där han alltid bodde förut. Märkligt... Har någon en teori?:confused:
Guest
#2 - 22 augusti 2008 11:42
Svårt att råda med så lite info.
Skriv upp mer, gödning, EC, temp, akvarievolym, genomströmmning, medicin, salt, foder, o.s.v....

Försök uppskatta storleken på de som dött? De var alltså inte från samma kull, men de har bara dött i detta kar?
#3 - 22 augusti 2008 13:47
Ta prov på vattnet, NO2, kH och pH, beskriv hur du gör delvattenbyten.
#4 - 22 augusti 2008 14:00
Jag har lagt ner Ancistrus malar.
Har haft 4 stycken och alla har kolat helt mystiskt... verkar vara en vek fisk :p
#5 - 22 augusti 2008 14:13
Nu får du både mig och Lutt på dig Grodan, dessutom ska kvinnor tiga i församlingen.. ;)
#6 - 22 augusti 2008 14:17
Gaffel skrev:
Nu får du både mig och Lutt på dig Grodan, dessutom ska kvinnor tiga i församlingen.. ;)

hahaha.. lite gammal hederlig mansgrisfasoner och kvinnotukt är inte fel nu i dessa "jämnställhetens" dagar :D;)
#7 - 22 augusti 2008 14:39
Tja jag lät i alla fall bli att citera Nietzsche's Zarathustra..
#8 - 22 augusti 2008 14:43
Pfft... vem av oss två är det som har långt hår? :)

Men seriöst.. varför läser man överallt hela tiden om att folks Ancistrus kolar vippen?
Verkar väldans osäkert att köpa exemplar som inte är "fullvuxna"

Dedär små knytten de kränger i butikerna lever ett par veckor å sen vaknar man en morgon och ser att alla andra fiskar kalasar på deras kadaver :p
#9 - 22 augusti 2008 14:44
hehe.. ja håller väl med förutom hans ariska proklamerande :P
#10 - 22 augusti 2008 14:44
Gaffel skrev:
Tja jag lät i alla fall bli att citera Nietzsche's Zarathustra..

hehe.. ja håller väl med förutom hans ariska proklamerande :p
#11 - 22 augusti 2008 15:33
Grodlund skrev:
Jag har lagt ner Ancistrus malar.

Har haft 4 stycken och alla har kolat helt mystiskt... verkar vara en vek fisk :p

jah har 4-5 generationer ancistrus å mina har aldrig varit sjuka. Så klena, det tror ja inte :P Finns det tillräckligt med mat då?
#12 - 23 augusti 2008 14:12
Ja, vattenvärdena tycks det inte vara något problem med. Alla andra fiskar stortrivs. Problemet är att de inte vill äta så mycket. Förr kastade de sig över algtabletter och gurkor. Men nu är de få överlevande gömda bakom filtret. Helskumt.
#13 - 30 augusti 2008 05:28
Jaha, nu har alla dött... suck... Men övriga fiskar mår bra. Jag ska nog starta om det här karet för att få bort eventuella föroreningar, för några slags malar vill jag nog ha.
#14 - 30 augusti 2008 05:35
Ska du inte testa ett stim otocinclus innan du ger upp? Dom äter ju alger som ancistrusarna.
#15 - 30 augusti 2008 08:09
Det kanske hjälper att ge ancistrusarna mer varierad föda, inte bara maltabletter o gurka. De verkar även gilla animalisk föda. Man kan även ge zuccini, morot - mina är iaf allätare. I o för sig tror jag inte det hade kunnat rädda dina ancistrusar - verkar som att de fått någon sjukdom, eller möjligtvis matats för lite?
#16 - 30 augusti 2008 09:43
Jag ställde 2st enkla frågor till dig för 8 dagar sedan som ev hade kunnat ge oss ett svar på varför dina fiskar dör vilket du fullständigt ignorerade och nu yrar du om att "alla andra fiskar stortrivs" och att du ska "rengöra karet för att driva ut det onda" är du packad eller?

Testa ditt vatten samt beskriv dina rutiner för delvattenbyte.

Ursäkta den otrevliga tonen men kutym är att man besvarar seriöst ställda motfrågor när man skapat ett inlägg.
#17 - 30 augusti 2008 17:40
Gaffel skrev:
Jag ställde 2st enkla frågor till dig för 8 dagar sedan som ev hade kunnat ge oss ett svar på varför dina fiskar dör vilket du fullständigt ignorerade och nu yrar du om att "alla andra fiskar stortrivs" och att du ska "rengöra karet för att driva ut det onda" är du packad eller?

Testa ditt vatten samt beskriv dina rutiner för delvattenbyte.

Ursäkta den otrevliga tonen men kutym är att man besvarar seriöst ställda motfrågor när man skapat ett inlägg.

Nej, jag ursäktar inte den otrevliga tonen.
Alla vattenvärdena är för övrigt normala. Det behöver jag inte din hjälp för att uppmäta.

Annons