mina bolivianer har lagt ägg!!

#1 - 9 september 2004 12:11
Till min förvåning och lycka har mina bolivianska fjärilsciklider lagt ägg, köpte 4 stycken förra helgen och har 2 sedan innan och nu har ett av paren lagt ägg på en rot :)
Jag har också 8 stycken bamse altum i så hur skall detta gå? Vet inte om jag har hjärta och börja rumstrera runt och ta ut ägg och föräldrar och flytta runt på dem,men samtidigt vore det ju kul med lite yngel...antar dom lär bli altum mat om dom lär kläckas..vad tycker ni?

mvh
åhsa
#2 - 9 september 2004 13:53
Oj kom på en fråga till!
Jag skulle behöva byta vatten hos dem idag, men det känns ju inte så kul och röjja runt där och städa botten, det slutar väl med att alla altum simmar rakt in i deras bo...hmmm vad krångligt allt blev fast kul förstås!
Kanske jag bara skall byta vatten lite försiktigt och strunta i bottenstädningen?

mvh
åhsa
#3 - 9 september 2004 15:12
Alltså det här är helt otroligt men nu håller ytterligare ett bolivianskt par precis nu och lägger ägg, vi har suttit och sett på denna helt otroliga händelse där honan och hanen tillsammans lägger ägg och sprutar på mjölke, inte nog med det samtidigt som de gör det så simmar bara några centimeter ovanför dem våra gigantiska altum och de bryr sig inte alls!
Vilken otrolig grejj att få se!!

Åhsa
#4 - 9 september 2004 15:19

grattis.. har ett par själv.. men de verkar inte så kärleksfulla=/
#5 - 10 september 2004 06:41
Ta det lungt med "bottenstädningen" och om du måste byta vatten byt ytterst lite och kanske oftare för att inte störa dem för mycket.

Vänta och se hur det går med kläckning och hantering av ynglen (någon dag).

Lycka till!
/Pär
#6 - 10 september 2004 06:48
ja det var precis det jag gjorde, ett litet vattenbyte i andra hörnan, struntade helt i bottenstädningen, sen får jag göra ett vattenbyte till om 2 dagar.
I morse var båda parens ägg fortfarande kvar så jag låter dom sköta allt själva, kanske man kan fiska upp ynglena om det blir några senare när föräldrarna vaktat dom färdigt.
Hur länge har honorna romen i sin mage innan dom lägger dem? Lite nyfiken då dom paren som lagt bara är 1 vecka gamla i min burk, det är min gamla hane som är far till den ena kullen, snacka om partnerbyte snabbt där ;o)

mvh
åhsa
#7 - 13 september 2004 16:12
Nu har mina bolivianska yngel kläckts och det är säkert minst ett 100 tal tillsammans från båda paren, vi har flyttat över de små till ett litet akvarium med endast en syrepump som går svagt, nu är frågan hur ofta jag skall byta vatten? När är det dags att mata dem och med vad? Jag har sånna där artemia ägg på flaska men det verkar ju så svårt att få dem att kläckas, går det lika bra att smälta fryst artemia och ge?
Vill verkligen lyckas så jag blir jätteglad om alla som läser detta vill hjälpa mig med era tips och råd

mvh
åhsa
#8 - 13 september 2004 18:31
Hej

Bäst resultat verkar man nå om man låter ynglen gå kvar med föräldrarna. Har hört att ciklidyngel som man flyttar för tidigt från föräldrarna växer sämre. Förmodligen är det för att föräldrarna visar ynglen till maten. Dessutom så är det nog för att äggen ofta tagits från föräldrarna av odlare, för att de ska leka snart igen, som har gjort att vanliga fjärilsciklider numera ofta har dålig yngelvård, då ynglen inte blir präglade på föräldrarna. Dessutom sliter det i onödan på paret, eftersom de blir triggade att leka för snabbt igen, och hanen kan gå hårt åt honan om hon inte är lekmogen.

Vad gäller maten så är fryst artemia för stort, då det är vuxen artemia, som är mycket större än ynglen. Ett tips jag har fått om artemiakläckning är att ta t.ex en pajform, för då blir ytan så stor att man inte behöver nå´t extra syre. Det tar ca 24 timmar för äggen att kläckas. Minns inte exakt hur mycket salt man ska ha i dock.

MVH Micke
#9 - 13 september 2004 18:40
Jag kände mig som en förrädare när jag tog ynglena från dem! Men jag vill inte dom skall bli scalare mat!! Om jag inte lyckas få några att överleva denna gång så tänker jag inte göra om det då är det bättre livet får ha sin gång i min burk helt enkelt, får köpa ett eget akvarium till bolivanerna till framtiden där dom kan vara själva istället i så fall.
Hur ofta skall jag byta lite vatten, skall jag ta kranvatten eller ta ifrån mitt stora 720?
skall pröva pajformen att kläcka artemia i men det är väl till deras gulesäck försvunnit om cirka 5 dagar? Nu lär dom väl inte äta?
mvh
åhsa
#10 - 17 september 2004 14:11
Ville bara berätta att jag har nu cirka 20-25 yngel som överlevde "flytten" till ett eget litet kar.
Jag byter ungefär 2 liter vatten per dag i det och det verkar fungera, dom har endast syrepump i.
Jag ger dom yngelfling foder och kämpar på att försöka kläcka artemian, är det någon som har tips hur man lättast skiljer dem från det salta vattnet artemian lever i, dom är ju såååå mikroskopiska?

mvh
åhsa
#11 - 17 september 2004 15:21
GRATTIS!!! För artemiakläckning: http://www.ciklid.se/fototavling/11.pdf
Jag sköljer mina noga i ett kaffefilter av flergångstyp, sen suger upp artemia+ lite vatten med en doseringsspruta med en bit slang på. Sen kan man "sikta" maten dit den ska :)
VH frida
#12 - 17 september 2004 16:23
Vilken superbra beskrivning av artemia kläckning, till och med en sån oteknisk brud som jag klarar ju av det där![:-54]
Nu skall jag iväg och köpa glass till ungarna och tvinga idem (vilket är jättesvårt ;o) så jag kan kläcka artemia sen!

mvh
åhsa
#13 - 18 september 2004 06:45
Hej Åhsa!
Ville bara tipsa om en länk till mickes tips om artemiakläckning som är superenkel!! Det är faktiskt Klara som visat så all heder åt henne!! Nu för tiden har jag ständigt en pajform med artemia på gång och till och med en sån oteknisk brud som jag fixar det!! Här kommer länken:
http://w1.471.telia.com/~u47104214/artemia.htm
Ursäkta Klara men det funkar så bra att du bara inte får lov att behålla det för dig själv ;)
Mvh/Maria
#14 - 18 september 2004 14:26
Hej Åhsa! De fyra "nya" du köpte, var det två honor o två hanar? Jag har bara ett par nu men är sugen på flera senare till mitt större kar men vet inte om man ska satsa på par eller ngt fler honor. (sen är det inte så lätt med skillnaden när de är små..)Var köpte du dina? Lekte det första paret innan eller kom det igång när fler firrar kom? Har du matat med nåt spec?
vh frida (som gärna vill få lek på sina)
#15 - 18 september 2004 17:39
Tackar och niger för äggkläckningstipsen! Helt underbart när folk delar med sig!
Jo jag har haft ett "par" fjärilsciklider i min burk sedan jag startade det för snart ett år sedan, men inget har hänt mellan dem mer än att dom bara slagits hela tiden, jag tycker dom är så balla och urvackra att titta på så jag hade bestämt mig för att köpa minst 2 till, för jag var ju inte 100% på att mitt par verkligen var ett par, fick tips att zoo affären i Infra City hade några bolivianska, åkte dit och köpte dom 4 som var där (hade inte hjärta att lämna kvar någon), han i butiken trodde det var 2 av varje kön, ja och veckan efter hade dom parat ut sig, varav min gamla hane med en av de nya honorna så lade dom ägg som nu kläckts, jag har ju då tagit upp dem och lagt dom i eget litet kar och det verkar fungera. Idag upptäckte jag att båda paren har lagt nya ägg igen!! Men den här gången får det gå som det går, jag har inte hjärta att sno dem igen och som någon sa så kanske dom till slut dukar under av utmattning av att lägga nya ägg hela tiden. Jag rekommenderar att åka till en större akvarieaffär där personalen är riktigt kunnig på att urskilja könen på dem för det går om man vet vad man skall titta efter.Lättast är ju om man har plats i sitt kar att köpa en grupp så dom får para ut sig själva. Själv har jag nog bara haft tur eftersom jag är nybörjare.
Mina altum scalarer vill däremot inte alls härma sina rumskompisar tyvärr, det hade varit cooolt att vara typ den 3e i världen som lyckas [:-61] /Åhsa
#16 - 18 september 2004 17:53
Oj glömde visst svara på din andra fråga Frida [:I]

Maten dom äter är:
fryst(varieras med en av sorterna/dag: artemia,oxhjärta,mysis,grön och lyxräkmixen, och vita mygg
flingfoder en sort jag köpt i polen som heter Tropical D-50 plus
(1200ml för 70 svenska kronor) helt sjuka priser där!!!
Dit rekommenderar jag alla som vill handla det bästa för det bästa priset att åka!
Ligger en jättezoo butik i köpcentrat Tesco i Gdynia. Tar man en kryssning över Nynäshamn-Gdansk, tar taxi (inte många kronor) till Tesco och storshoppar där och sen åker man tillbaka verkligen att rekommendera om man ändå vill ut och röra på sig lite..
/Åhsa
#17 - 19 september 2004 13:14
Tack för svaren! Mina två var ganska gulliga med varandra för ett tag sen men nu för tiden är hanen en riktig surkart. Men hoppas det ska ändra sig på sikt. Men får nog bli flera ändå, hör av dig när dina är säljklara ;) Jag har en kakadua med yngel som går kvar i karet och antalet har ju minskat men nu är det 10-15 kvar som hon vaktar mot hungriga sambos som alla är större än hon själv. Också himla roligt att se henne valla runt sina telingar så lycka till med nästa kull!
mvh frida
#18 - 19 september 2004 15:31
Jajamensan![:-34]
När dom är stora nog att sälja så hör jag av mig!
Hoppas många överlever
Åhsa
#19 - 21 september 2004 15:50
Ville bara berätta hur otroligt duktiga våra fjärilsciklider är på att ta hand om sina yngel som nu kläckts i båda paren, dom har gjort djupa hål överallt i sanden dit dom flyttar ynglen mellan hålen då och då, hela tiden vakar en av dem rakt över hålan där ynglena ligger tätt och trycker mot sanden. Sen byter dom av varandra så den andra kan äta, skotta sand eller jaga bort någon stackars altum scalare á 30 cm hög som kommit för nära [:-160] Såg inte igår att ynglena låg i en håla så jag kastade i oxhjärta rakt över yngelhålet![:-108] så snacka om dom stackars föräldrarna fick jobba järnet för att hålla alla glupska fiskar borta!
Men det gick bra som tur va, skall bli kul och se hur länge dom klarar sig med föräldrarna.

åhsa

Annons