mina Bolivianska fjärilsciklider har lekt

#1 - 14 november 2007 16:35
såg idag i 440 karet att mina bolivianer har lekt:D har en fråga
hur är yngelvården hos Boliviansk fjärilsciklid? (vet att den vanliga fjärilscikliden har rått dålig yngevård) jag tror jag låter dom gå kvar i karet så dom få öva sig på yngelvården

kommer och lägga upp lite bilder senare ikväll
#2 - 14 november 2007 16:41
Kul! Boliviansk fjærilciklid ær en hærlig fisk:)
#3 - 14 november 2007 16:41
Mina var duktiga på yngelvård redan vid första leken, de första dagarna.
När det var läggdags så jagade de in de små i en grotta under en sten och höll sten koll på dom hela dagarna.
Efter fyra dagar började hannen få annat i tankarna så då vågade jag inte ha dom tillsammans längre så då flytta jag på föräldrana.
Jag fick upp ca 60st till vuxen strl.

Lycka till! :)
#4 - 14 november 2007 16:59
okej då låter det som dom är rät duktiga yngelvådare när alla yngel är borta (vilket dom troligen kommer och bli för det går rätt mycket fisk i karet men jag ska ha en anattlampa på så dom får en changs och överleva några dar) så ska jag ta och flytta dom til ett eget kar där jag ska försöka odla på dom
#5 - 14 november 2007 21:16
nu när det starka juset släckts så har dom täkt över äggen men sanden jag har i karet 8 biltemas bläster) är det vanligt att dom gör så?
#6 - 15 november 2007 14:18
jag har lagt upp en bild på http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=516459&gid=1678616 bilden är dålig och dom har täckt över äggen med 1 mm sand så jag är inte säker på om dom kommer och kläckas men jag hoppas på det :)
#7 - 15 november 2007 15:25
Hmm... Så gør ju Geophagus sp. Pindaré. Har aldrig hørt om att bolivianare gør så:confused:
#8 - 22 november 2007 14:46
nu har det gått åtta dager sedan dom la rommen och nu har dom börjat bli frisimmande dom är duktiga yngelvådare men vi så se hur länge dom orkar vakta ynglerna
#9 - 23 november 2007 16:16
nu är alla yngel borta
#10 - 17 december 2007 15:18
jag flyttade dom till ett annat kar för och försöka odla lite fast dom vantrivdes och 3 dar efter att jag sälpte tilbaka dom i 440 så leker dom igen :) ska bli skoj och se hur många dar dom klarar ynglerna denna gång
#11 - 18 december 2007 06:49
Angående yngelvården... Ynglena går bra att ha med föräldrarna. Jag har haft en kull som jag nyss sålt som gått tillsammans med föräldrarna hela tiden i ett 100 liters och det har fungerat bra.
De kan dock vara lite dåliga på att försvara ynglena mot andra fiskar. När jag haft mina i mitt stora kar, så har tetrorna lyckats ta alla yngel. Jag har även varit med om att andra bol. fjärilar tagit yngel. Malar (t.ex. ancistrus) är även ett hot mot äggen. Problemet för mig har varit att de håller ynglena på öppna ytor så det finns inte så mycket skydd för dem, även om föräldrarna försöker försvara dem ordentligt.
(Kullen jag drog upp nu gick enbart med föräldrarna samt en ensam dvärgbotia.)

När det gäller sanden, så brukar det bli lite sand på mina ägg också. Så det kan nog vara ett vanligt beteende.

(Mina la förresten ägg igår, 2 dagar efter att jag flyttade tillbaka dem till stora karet. Tyvärr försvann äggen efter bara några timmar, jag är ganska säker på att en ancistrus varit framme... [:o])
#12 - 18 december 2007 13:54
okej jag har krorrmalar i karet och dom är väldigt glupska sen har jag pansarmalar skalarer och silverhajar med så jag räknar med att ynglerna kommer och försvinna, förra gången försvan dom när jag skulle mata ynglerna, då komm alla fiskar och käkade båda mat och yngel fast den här gången så ska jag låta föräldrarna hitta mat åt demm så får vi se hur det går

Annons