Mina ciklider dör en efter en!!

#1 - 27 juni 2007 12:46
Hej!
Jag har aldrig skrivit här förut men blev rekomenderad av en person att ställa frågor här eftersom ni verkar vara duktiga.

För ca 1månad sedan blev en av de oranga (kommer aldrig ihåg vad de heter) cikliden angripen av något, det såg ut som den blivit riven på ett rivjärn, den var alldeles "flagig" på kroppen + att ögonen blev grumliga och nästan försvann!
Den dog efter ett par dagar, nu har tre till gått samma öde till mötes...
Jag har frågat zooaffären där jag köpt fiskarna men de verkar inte veta vad jag menar, så att skriva här är enda utvägen..

Akvariet är ett Juwel 450l som sattes igång dec -06, det sitter filterbakgrund, back to nature.
Vi tillsatte bakterier på flaska i dec.
Ingen ny fisk har kommit de senaste åren för delfincikliderna ynglade av sej ganska ordentligt.

Fiskarna är 4 st silverhajar (symtomfria än så länge..) 2 st scalarer, ca 5 st malar och ca 15 malawiciklider.

Vi byter ca 25 % av vattnet en gång i månaden.

snälla hjälp:(

mvh
Carin
#2 - 27 juni 2007 12:53
Nirak skrev:
Hej!

Jag har aldrig skrivit här förut men blev rekomenderad av en person att ställa frågor här eftersom ni verkar vara duktiga.

För ca 1månad sedan blev en av de oranga (kommer aldrig ihåg vad de heter) cikliden angripen av något, det såg ut som den blivit riven på ett rivjärn, den var alldeles "flagig" på kroppen + att ögonen blev grumliga och nästan försvann!

Den dog efter ett par dagar, nu har tre till gått samma öde till mötes...

Jag har frågat zooaffären där jag köpt fiskarna men de verkar inte veta vad jag menar, så att skriva här är enda utvägen..

Akvariet är ett Juwel 450l som sattes igång dec -06, det sitter filterbakgrund, back to nature.

Vi tillsatte bakterier på flaska i dec.

Ingen ny fisk har kommit de senaste åren för delfincikliderna ynglade av sej ganska ordentligt.

Fiskarna är 4 st silverhajar (symtomfria än så länge..) 2 st scalarer, ca 5 st malar och ca 15 malawiciklider.

Vi byter ca 25 % av vattnet en gång i månaden.

snälla hjälp:(

mvh

Carin

Før det førsta har du en mycket dålig sammansætning af fiskar. Scalarer kommer från Sydameriaka och krøver mjukt, surt vatten medans malawicichlider ska ha hårt och basiskt vatten.

Sen tror jag du byter før lite vatten. Testa med 25% i veckan istællet - det ær passande.
Jag vet inte rigtigt vad det kan vara før sjukdom, men jag gissar på att det ær pga dålig vattenkvalitet
#3 - 27 juni 2007 12:58
Jo jag vet att fiskarna går dåligt ihop. Men jag trodde scalarerna skulle ge upp först men de har hängt med i 3-4 år med yngel och allt.
Ska flytta dem så fort jag får tag i ett mindre akvarium.

Jag provar att byta 25% i veckan och ser vad som händer.
Tack för snabbt svar
Carin
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 27 juni 2007 14:17
Omöjligt att säga vad det är. Vad har du för pH resp. KH, har du kollat nitriten?
Basic tips -som sagt öka på vattenbytena, använd vattenberedningsmedel (typ Aqua Safe) en tid och tillsätt salt (2 dl/100 L vatten). Observera dock att växter inte gillar salt samt att vissa maler inte heller gör det (du har inte skrivit vilka malar du har)
#5 - 27 juni 2007 19:12
#6 - 27 juni 2007 20:12
Irene M skrev:

Megabra sida, men länken pekar inte på den sida du troligen hade framme. På de sidorna finns dock ett "online hospital" med bilder. Bästa fisksjukhuset jag sett hittills! Ska nog börja köpa JBL's mediciner bara därför! :)
#7 - 27 juni 2007 22:14
Jens A. skrev:
Megabra sida, men länken pekar inte på den sida du troligen hade framme. På de sidorna finns dock ett "online hospital" med bilder. Bästa fisksjukhuset jag sett hittills! Ska nog börja köpa JBL's mediciner bara därför! :)

Oj! Det var just fisksjukhuset jag ville visa :) ! JBL har verkligen fantastiskt bra mediciner. Deras hemsida är ovanligt bra också.
#8 - 28 juni 2007 07:23
"Sjukt" bra sida !
Jag har bytt vatten och fiskarna ser redan piggare ut.
Tack för all hjälp!

Annons