mina ciklider gömmer sig alltid!!

#1 - 12 november 2002 00:58
Mina afrikanska ciklider gömmer sig så fort någon passerar karet. Det är lite jobbigt tycker jag.. Värför gör dem så?
Finns det någon som har upplevt samma?

En nybliven biten aqvaristen
#2 - 12 november 2002 10:50
Jag hade samma problem när jag starta upp mitt akvarium. Om det är ett rum där folk sällan är kan dom bli rejält skygga. Men mina små firrar vekar ha vant sig vid allt ståhej. Visst blir dom rädda ibland om man kanske reser ur soffan eller slänger si isoffan. Damsugaren var dom rädda för förut fast inte nu.

Det går nog över när dom har vant sig. tror jag iallfall

Mvh
Erik

#3 - 12 november 2002 13:44
MIna är framme och blir som tokiga när man går förbi, då tror dom det är dags för mat, det blir nog bättre med tiden. Hur länge har du haft dem i akvariet?

/Danjel

5 Praktbotia, 2 Ancistrus, 5 Röda ciklider, 2 Simesiska algätare, 180l MP möbel
#4 - 12 november 2002 15:08
Tack att ni svarade så snabbt!
Jag var lite orolig, fattar ni!!! Jag trodde att dem var sjuka på någon sätt. Det äter bra men det tar alltid lite tid innan dem simmar fram till maten. Dem är försiktiga!!

> Hur länge har du haft dem i akvariet?
- bara i tre veckor (600l kar med 28 st malawi ciklider/ dem flesta vuxnar)
Så jag kan förvänta mig att det vänder med tiden?

En nybliven biten aqvaristen
#5 - 20 november 2002 17:29
Har de tillräckligt med gömställen? Finns det tillräckligt med gömställen känner de sig lite tryggare.
Sen tror jag att det kommer att lösa sig efter ett tag då fiskarna känner sig lite tryggare i sin nya miljö.

Lycka till!

#6 - 20 november 2002 18:24
Minna var lite skygga i början också men efter bara någon vecka vande dom sig.Då var det tvärt om att så fort man kom in i rummet så simmade alla till de stället där jag brukar mata dom.

/Marcus
#7 - 22 november 2002 14:46
Hade samma problem jag med ett tag...Även fastän jag hade 100tals gömställen...nästan iaf =)!...men sen blandae jag ihop dom med lite större malawisar och då vart dom inte rädda för nått...

(Oo)..

Annons