Hej jag har två dvärg gurami som inte vill yngla. Ska man stänga av pumpen så hanen kan bygga ett skumbo? Jag har ca 27-28 c och flytt växter. Tack för hjälpen på förhand.
Hanen vill ha lågt vatten (ca 1,5dm) och stillastående vatten. Så stäng av pumpen annars så kommer han aldrig att bygga. Du ska gärna även ha andra växter också så att hanen kan välja lite vad han ska bygga av.
alltså billifilter är ett typ bubbelfilter som man kopplar till en luftpump, och det är ingen rist att ynglena sugs in i dessa (som de kan göra om man har innerfilter)
[QUOTE=lenis3]alltså billifilter är ett typ bubbelfilter som man kopplar till en luftpump, och det är ingen rist att ynglena sugs in i dessa (som de kan göra om man har innerfilter)[/QUOTE]
Det lät intressant, jag har aldrig hört talas om detta filter. Du har möjligen ingen bild på ett?
För mig så tog det ca 4-5 dagar innan han hade gjort ett "riktigt" skumbo men det kan ta upp till 1 vecka.
Jo du ska ha ganska mycket flytväxter och andra växter som han kan bygga av. Vissa hanar använder mycket växter och alger att bygga av medans andra inte använder något vilket min gjorde.
Haha. I måndags fick jag ett 112 liters akvariem. Och andra dagen så började han bygga skumbo. det är väl 40 cm högt och har en stark pump dygnet runt. men ändå började han bgga (:
[QUOTE=Bohmiz]Hej jag har två dvärg gurami som inte vill yngla. Ska man stänga av pumpen så hanen kan bygga ett skumbo? Jag har ca 27-28 c och flytt växter. Tack för hjälpen på förhand.[/QUOTE]
Det är ju bäst om man har en hanne och en hona - en eftertanke bara...