Mina fiskar dör!

#1 - 19 december 2007 06:10
Hej!

Nu behöver jag expert hjälp! jag startade upp mitt 100 liters kar i maj 2007,sen dess har 9 st sebrafiskar,3 st silvermolly,3 st guppy,2 st svärdbärare,1 st skalare,2 st pansarmalar,2 st platy dött?,jag har en riktigt pump med filter,samt en hel del växter,byter 1/3 vatten var fjortonde dag och använder då aqua safe i vattnet,har 26 grader i karet.
vad händer med fiskarna? gör jag något fel eller är det dåliga fiskar?
#2 - 19 december 2007 08:31
vad är dina vattenvärden?
När jag startar upp ett kar så gör jag vattenbyten (ca 10%) varje vecka i 2-3 månader för att sen om testerna visar ok värde å fiskarna ser ok ut byta var 14de dag.
Var 14de dag kramar jag ur filtermassan i hinken med uttaget akvarievatten.
Så gör jag och om man kollar runt lite tex här på ZP så finns det lite olika verisioner av hur akvaristerna gör. Tror man helt enkelt får ta grunden och sen forma den lite efter det som funkar för en själv och just sitt akvarium.
Eftersom du haft ett ganska stort bortfall sen maj så kanske tätare byten?
Sen slog det mej: hur ser fiskarna ut som dör? prickar? uppsväldhet? ngt avvikande?
#3 - 19 december 2007 09:01
Dom som dött har simmat snett och sedan legat på botten och flämtat,
en del har varit magra.men det syns ingenting på kroppen.:confused:
pansarmalen låg död på botten i går kväll.har inte gjort något vattentest,har nämligen inte såna saker.
#4 - 19 december 2007 09:31
Har du satt in något nytt på senare tid? Doppvärmare, fiskar, nya växter, nya stenar, rötter eller något annat?
#5 - 19 december 2007 09:39
Jens A. skrev:
Har du satt in något nytt på senare tid? Doppvärmare, fiskar, nya växter, nya stenar, rötter eller något annat?

Det är nog 1,5 månad sen jag satte ner nya växter(med en fin samling av snäckor[:(!]),doppvärmaren 2 månader sen,kan påpeka att dom första 5 månaderna bytte jag vatten utan aqua safe.
#6 - 19 december 2007 12:46
Då lär det inte vara förgiftning, ifall inte vattenverket hittar på något mysko, iallafall.
Nå, köp vattentester för pH, ammoniak/ammoniak och nitrit/nitrat och testa. Det är väldigt svårt att svara vad som kan vara fel utan den infon. Kan rekommendera Tropic Marines tester - de är kombinerade för NH3/NH4 och NO2/NO3, så man behöver inte köpa olika tester för allt.
#7 - 19 december 2007 13:00
Jag tror inte på att det är något fel på vattnet,blir det förgiftning i vattnet bör fler fiskar dö i samma veva,skaleren och en guppy har överlevt sen maj månad.dom dör i omgångar 3 st på en vecka,sen är det lugnt i tre till fyra veckor sen kommer samma dilemma igen.jag tror det är helt enkelt dåliga fiskar:confused:
#8 - 19 december 2007 14:32
Lillis666 skrev:
Jag tror inte på att det är något fel på vattnet,blir det förgiftning i vattnet bör fler fiskar dö i samma veva,skaleren och en guppy har överlevt sen maj månad.dom dör i omgångar 3 st på en vecka,sen är det lugnt i tre till fyra veckor sen kommer samma dilemma igen.jag tror det är helt enkelt dåliga fiskar:confused:

hade en sådan incident för något år sedan men mindre koikarpar i ett 200L, hade jätte mycket med växter och koi ynglen trivdes för fullt. Men sen en dag hittade jag en koi död på bottnen, tänkte mer att det var slumpen för alla dom andra andades helt normalt och simmade som vanligt. Sen nästa dag såg jag att 2fiskar låg och skakade på bottnen och sen vände buken uppåt. Jag kunde inte fatta var det var kollade tester och sånt o allt som det skulle. Sen så kom jag på att jag hade kanske överdoserat med växtpiller till växterna, låter jäkligt knepigt håller jag med om men när jag bytte vatten på 50% och sen lät det vara så var allt frid och fröjd, sen nästa dag testade jag och stack iväg o köpte 2neoner la i en hink med vatten från ett annat akvarium släppte i ett piller (växt piller då) när jag kom ner 2h senare så låg den ena neonen död. Så du har inte kanske råkat överdosera med järntabletter eller järnmedel i vattnet till växterna? något sådant.
#9 - 19 december 2007 15:26
matlo skrev:
hade en sådan incident för något år sedan men mindre koikarpar i ett 200L, hade jätte mycket med växter och koi ynglen trivdes för fullt. Men sen en dag hittade jag en koi död på bottnen, tänkte mer att det var slumpen för alla dom andra andades helt normalt och simmade som vanligt. Sen nästa dag såg jag att 2fiskar låg och skakade på bottnen och sen vände buken uppåt. Jag kunde inte fatta var det var kollade tester och sånt o allt som det skulle. Sen så kom jag på att jag hade kanske överdoserat med växtpiller till växterna, låter jäkligt knepigt håller jag med om men när jag bytte vatten på 50% och sen lät det vara så var allt frid och fröjd, sen nästa dag testade jag och stack iväg o köpte 2neoner la i en hink med vatten från ett annat akvarium släppte i ett piller (växt piller då) när jag kom ner 2h senare så låg den ena neonen död. Så du har inte kanske råkat överdosera med järntabletter eller järnmedel i vattnet till växterna? något sådant.

Jag använder inga järntabletter eller järnmedel inte ens växtgödning,bara aqua safe när jag gör delvatten byten,så mysteriet fortsätter:confused:
#10 - 19 december 2007 15:32
när det stryker med fisk lite då och då är det väl vattnet man bör kolla först! den vanliga frågan då! vad och hur stort filter har du?
#11 - 19 december 2007 15:49
Skulle du skriva lite mer om akvariummet?
Hur många fiskar och vilka sorter?
Hur mycket matar du?

Vill också råda att inte ha skalarer i det akvariummet då dom ska, enligt artbersrivningen ha minst ett akvarium på 275 liter. Men jag förmodar att det bara var unga skalarer och inte fullvuxna?

Här står lite om skalarer:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196
Hoppas du får bukt på problemet! Du kan om du vill ta med lite akvariumvatten i en ren glasburk till en bra zoo/akvariumaffär och be dom testa värdena. Detta kostar normalt inget!
#12 - 19 december 2007 16:11
Uddaveka skrev:
Skulle du skriva lite mer om akvariummet?

Hur många fiskar och vilka sorter?

Hur mycket matar du?

Vill också råda att inte ha skalarer i det akvariummet då dom ska, enligt artbersrivningen ha minst ett akvarium på 275 liter. Men jag förmodar att det bara var unga skalarer och inte fullvuxna?

Här står lite om skalarer:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196

Hoppas du får bukt på problemet! Du kan om du vill ta med lite akvariumvatten i en ren glasburk till en bra zoo/akvariumaffär och be dom testa värdena. Detta kostar normalt inget!

100 liters kar
pump aqua el fan 3 plus (700 l/h)
tetra doppvärmare
1 st sebrafisk
3 st platy
1 st guppy
1 st guldskalar
1 st pansarmal
5 st svarta neontetror
1 st svärdbärare
2 st algätare (kan inte namnet)

26 grader i karet
en hel del växter
ger dom foder så att dom äter upp inom ett par minuter,2 gånger/dag
lyset tänt ca 10 timmar/dygn
#13 - 19 december 2007 17:25
Prova att kolla ifall pH skiljer sig åt mellan ditt eget vatten och det som de har i din zoobutik.
#14 - 22 december 2007 13:43
Ytterligare en fisk död! en platy hona :confused::confused::confused: snart ger jag upp med mitt akvarium.man kanske måste hälla i fler medel än bara aqua safe? något förslag?
#15 - 22 december 2007 14:35
Vad är det för foder?

Jag tycker du skall mata mindre. Gör vattenbyte och efter det matar du en gång varannan dag och ser hur det går, vanligare att fiskar dör av för mycket mat än av svält.

Om du inte har mynningen från pumpen nära vattenytan kan du ta och flytta upp den dit för att få större cirkulation på ytan.
#16 - 22 december 2007 14:51
havre skrev:
Vad är det för foder?

Jag tycker du skall mata mindre. Gör vattenbyte och efter det matar du en gång varannan dag och ser hur det går, vanligare att fiskar dör av för mycket mat än av svält.

Om du inte har mynningen från pumpen nära vattenytan kan du ta och flytta upp den dit för att få större cirkulation på ytan.

Jag matar dom med vanligt flingfoder samt granulat foder även fodertabletter till malen,fast min skalare gillar tabletterna mer än malen?
#17 - 22 december 2007 16:43
Eller så vågar inte malen sig fram förrens det är mörkt och därför ser det kanske ut som om scalaren är mer intresserad.

Mvh Thomas
#18 - 22 december 2007 18:03
Vad händer om du skippar Aquasafe när du byter vatten?
#19 - 22 december 2007 19:41
eriahl skrev:
Vad händer om du skippar Aquasafe när du byter vatten?

dom första månaderna använde jag inte aqua safe,men fiskarna dog före och efter jag började använda aqua safe,så det är ingen skillnad.
#20 - 22 december 2007 19:41
tycker att man ska dosera nitrivec i ett sånt här läge!!
#21 - 22 december 2007 19:45
Skit i aqua safe. Har inte använt de på 5 år och mina fiskar mår prima. Mata dem 1 gång per dag istället. Vad har du för pump? När du rengör ditt kar hur rengör du det då? tar du ut sanden och rengör karet helt eller kör du bara med vattenbyte? om man pillar i karet för mycket och grejar så kan fiskarna bli stressade.
#22 - 22 december 2007 20:37
Kenny89 skrev:
Skit i aqua safe. Har inte använt de på 5 år och mina fiskar mår prima. Mata dem 1 gång per dag istället. Vad har du för pump? När du rengör ditt kar hur rengör du det då? tar du ut sanden och rengör karet helt eller kör du bara med vattenbyte? om man pillar i karet för mycket och grejar så kan fiskarna bli stressade.

Jag har en pump aqua el fan 3 plus (700 l/h)
jag rengör inte karet,byter bara vatten och rengör filtret vid behov,och rengör filtret i gammalt akvarievatten,när jag gör vattenbyte.
#23 - 22 december 2007 21:01
Har nu beställt följande

1 xTetraAqua - NitrateMinus 100 ml1 xTropic Marin - NO2 & NO3 test1 xTetraAqua - PH/KH Minus 250 ml
Bilagor:
#24 - 8 januari 2008 23:06
ingen nitrit eller nitrat i karet efter test,men min guppy hona dog i går:( har inte rengjort gruset sen i augusti,måste man rengöra och hur ofta? ska man en köpa slamhävert kanske?
#25 - 8 januari 2008 23:36
helt klart är ju att nått är fel. Har du köpt nån ny lackad/målad pryl och lagt i vattnet ?
typ ankare eller så? ibland finns det såna som är giftiga!
#26 - 9 januari 2008 07:46
Känner igen det där med leksaker i akvariet made in china, pojken fick en akvarieleksak för 3 år sedan till sitt lilla kar och en morgon 2 1/2 dygn efter nersläpp satt 10 neoner i insuget till filtret, lämnade in vattenprov och det enda som han såg var höga kopparvärden, datte på en kastrull med vatten och kokade den fina blanka sjöhäststatyn varpå den blev nästan helt vit..

1#Våga vägra obscena leksaker i akvariet..
2#Koka allt..
#27 - 9 januari 2008 13:15
Zanders skrev:
helt klart är ju att nått är fel. Har du köpt nån ny lackad/målad pryl och lagt i vattnet ?

typ ankare eller så? ibland finns det såna som är giftiga!

Svar nej!!!

Annons