Mina fiskar dör, en och en; hjälp!

#1 - 9 januari 2007 22:23
Kort info:
Jag har ett 160-liters akvarium, 25 gradigt vatten, doppvärmare och någon grön vanlig pump som sitter på insidan.
Det var från början 33 tetror (neon, glödbands och svarta neon, 11+11+11), två små guldmalar och två pitbull-pleco, en kamphane, fem kamphonor, tre killihanar och fyra killihonor, samt ett gäng växter jag inte kan namnet på.

Jag byter 30% av vattnet en gång i veckan, och tillsatte Sera Nitrivec Biostarter en gång extra då det fanns kvar efter uppstarten för ca 6 veckor sedan.
Senaste bytet var i fredags eller lördags.
Jag matar fiskarna så det tar slut på runt 40 sekunder, och jag matar runt 3 ggr per dag. Malarna får en algtablett om dagen (som kamphonorna älskar att äta av). Fiskarna får blandat, ibland sånadär röda eller svarta larver, ibland vanlig fiskmat på burk; en sort för kampfiskar och en för alla fiskar, sera är märket.

Jag hade för kanske två veckor sedan massa flytalger i hela karet, så jag skaffade Algenkiller Hobby (Dohse aquaristik?), och efter det försvann det.

Nu till problemet: Fiskarna dör. Jag hitar dem i karet, en och en, uppochner och tuggade på, men innan de dör är de hela och så. Detta började för kanske fem dagar sedan (innan sista vattenbytet).

De som dött är (förutom en kamphane jag köpte som hona som blev ihjälslagen av min älskade Hugo som är min första kamphane) fyra tetror (svårt att se sort och svårare att räkna de som är kvar), en guldmal, en pitbullpleco, och min älskade, vackra hugo (jag är helt förtvivlad över honom, han var en blåröd jättevacker crowntail med enorma fenor och skitroligt sätt :( ) och förmodligen en killihona som jag inte kan hitta någonstans.

Jag kollar ju karet flera ggr per dag, och innan de dött har det lixom sett hela och fina ut såvida de inte gömt sig väldigt väl. När jag hittat dem är fenorna inte främst det som är uppätet, utan huvudet och stjärten (:confused:).

Vad i hela friden ska jag göra? Jag vill ju bara att mina fiskar ska må bra, och jag har läst på en hel del innan jag började med karet just för att kunna göra rätt.
#2 - 9 januari 2007 22:26
Jag skulle tro att du matar för mycket, jag matar mina fiskar varanan dag eller var tredje dag. och malarna får då en algtablett var på natten. Så mata inte imorgon iaf...så du kan ta reda på vad problemet är, är det nitrit ska du absolut inte mata.

Jag hade nitrit när jag startade upp mitt kar, och fiskarna fick inte mat på en vecka. så gjorde jag ett delvattenbyte på 20% varjedag i en vecka. sen hade jag i vattenberedningsmedel och efter ett par timmar tillsatte jag Nitrivec. Har man i Nitrivec direkt efter vattenbyte, dödar Kloret som finns i vattnet många bakterier...

Om jag var dig skulle jag gå iväg med ett vatten prov till närmaste zoo butik, skulle nästan kunna lova dig att du kommer ha mycket nitrit och det är då detta som gör att dina fiskar dör, Kan även vara ph:t som spökar...
#3 - 9 januari 2007 22:34
Hmm, det lät intressant, kan man göra så? Alltså, ta med ett prov till en djuraffär?

Ingen råkar veta VILKEN djuraffär i GBG som är bra? Jag har märkt en väldigt bristande kvalité på fiskar, service och personal.
Jag är väl annars lite inne på zoo-kompaniet i bäckebol.
#4 - 9 januari 2007 22:36
Miss Candi skrev:
Hmm, det lät intressant, kan man göra så? Alltså, ta med ett prov till en djuraffär?

Ingen råkar veta VILKEN djuraffär i GBG som är bra? Jag har märkt en väldigt bristande kvalité på fiskar, service och personal.

Jag är väl annars lite inne på zoo-kompaniet i bäckebol.

Ja de seriösa zoo butikerna brukar testa vatten, annars går det alltid att köpa tester...så du kan prova när du vill hemma...
#5 - 9 januari 2007 22:54
Jag tror det beror på nitrit, hur ofta och hur mkt fisk har du köpt varje gång du har handlat? För du har tillsatt 50 fiskar på 6 veckor vilket jag tycker låter lite mycket.
#6 - 10 januari 2007 17:15
Du har troligtvis startat igång för snabbt och fått nitrit. Byt 50% av vattnet. halvera matningen och köp inga nya fiskar förrän det har gått en månad efter den senaste dog.

När man startar upp ett akvarium bör man börja med några få. Tex en kampfiskhane och sen introducera en sort åt gången per vecka eller så till det efter någon/några månader är fullbefolkat.
#7 - 15 januari 2007 19:12
Så, nu har jag tagit vattenprov i en djuraffär, och "tyvärr" visade det inte ett skit.
Alltså, ingen nitrit, ph-värdet var bra och så även kh.

Nu har även två av mina killihanar försvunnit, och jag börjar bli smått förtvivlad. Jag har nog dessutom blivit av med alla mina malar, för jag kan inte hitta dem.

Jag har flytalger i hela karet och vågar inte ha i algenkiller för att jag är rädd att allt ska gå ännu mer åt helvete, så allt är grönt.

Vad i hela friden ska jag ta mig till? Vad kan problemet vara om nitrit, ph och kh är som det ska? :(
#8 - 15 januari 2007 19:43
Visar de tecken på syrebrist innan de dör, är vid ytan står vid botten.
#9 - 15 januari 2007 20:32
Stackars dig!!!

Fasen vad jobbigt när man inte hittar felet :(

Har du pratat med Akvarielagret i Bromma eller Janne på Södermalm??? I stockholm alltså... Jag skulle ringa dem om ingen här har någon idé...

Som Kramfors sa med syre, kanske är nått... När jag hade dåligt syre i yngelkaret tyckte jag att det luktade unket, inte som akvarium utan mer som när man hade grodyngel när man var liten :p Fiskarna står ju gärna och kippar vid ytan också då... ;) Lycka till....
#10 - 15 januari 2007 20:59
för mycket fisk!!
#11 - 15 januari 2007 21:02
Jag tar och ringer dem imorrn och ser vad de säger, men jag tycker inte att man ska behöva förlita sig på att djuraffärerna i Gbg inte kan? :(

Jag har faktiskt funderat lite över om det kan vara syrebrist, men hur ser jag isf det (fiskarna simmar som normalt etc), och vad gör jag åt det?
Som lock har jag lixom en slags plastkåpa där lysrören sitter fast, och det tävker hela men har som remsor man kan öppna om man vill. Jag har vatten nästan hela vägen upp, fattas typ runt 5 cm, är det dumt?

Jag funderar på om jag ska ta och köpa myggnät och fästa över hålen, så det kan vara öppet. Jag har dels hoppande kamphonor, dels killifiskar och dels tre katter, så att låta det stå helt fritt öppet vore att utmana ödet.

Fan vad dumt om det är det som är problemet, jag har ju funderat på det men avfärdat det då jag tycker att det borde inte bli syrebrist i ett kar som tillverkats proffsigt, och dessutom har jag haft vänner här som kan en hel del om akvarium. :/

Kan man på ngt sätt kolla syrenivån? Det enda jag känner är att det är lite åt det tropiska hållet när jag matar och så, men jag antog att det var i sin ordning med tanke på att det är runt 5 grader varmare i än utanför.
#12 - 15 januari 2007 21:04
lenis3 skrev:
för mycket fisk!!

Vaddå för mkt fisk? Vad grundar du det på? :confused:
Jag har både läst beskrivningarna här på zoopet, på zoonen, samt frågat i djuraffärer innan jag köpt fler fiskar, så jag tror inte att det är problemet. Dessutom verkar fiskarna inte på ngt som helst sätt störa varandra, bortsett från en av kamphonorna som är lite väl tuff.
#13 - 15 januari 2007 21:08
Nystartat???

Miss Candi skrev:
Vaddå för mkt fisk? Vad grundar du det på? :confused:

Jag har både läst beskrivningarna här på zoopet, på zoonen, samt frågat i djuraffärer innan jag köpt fler fiskar, så jag tror inte att det är problemet. Dessutom verkar fiskarna inte på ngt som helst sätt störa varandra, bortsett från en av kamphonorna som är lite väl tuff.

Om karet är nystartat finns det inte tillräcklig bakteriekultur och då när man "belaster" karet med många ät och skit invånare :p så blir det obalans. Men du hade ju testat ditt vatten :confused: Ditt kar kanske inte är nystartat heller...
#14 - 15 januari 2007 21:09
Det finns djuraffärsexpiditer överallt som inte kan. Och i många butiker säljer de hellre fisk än tar ansvar. Hobbybutiker brukar vara bäst på att ta ansvar. Var handlade du?

Han menar sannolikt för mycket fisk på en gång i ett nystartat kar. Det har tid att få ett balanserat kar som man kan belasta med ganska mycket fisk.

Det kan vara nitrit även om det inte syntes på testet, ibland visar det fel. Vid diffusa symptom är ett 50%-igt vattenbyte att rekomendera och sen kan man se om det blev bättre eller sämre.

Ju mer ytrörelse desto mer syre i karet.
#15 - 15 januari 2007 21:15
Har du ordentlig ytrörelse, dvs ublåset från pumpen riktad mot ytan ?

Desutom tror jag du matar lite väl mycket, 3 gånger om dan är nog i överkant, prova att låta bli att mata några dar och efter det kan du mata en gång per dag och gärna hoppa över nån dag i veckan.
#16 - 15 januari 2007 21:20
Tror jag med...

albjohn skrev:
Har du ordentlig ytrörelse, dvs ublåset från pumpen riktad mot ytan ?

Desutom tror jag du matar lite väl mycket, 3 gånger om dan är nog i överkant, prova att låta bli att mata några dar och efter det kan du mata en gång per dag och gärna hoppa över nån dag i veckan.

När jag hade nitrit blev det inte gröna alger utan äckliga kiselalger som en slemmig hinna på allt [xx(]
Jag tror att det är för mycket gödning och för lite rörelse, ev även syre... Det vet jag inte riktigt men något proffs här borde veta om flytalger trivs i syrebrist :confused: Å andra sidan var det på ytan, har du grönalger nere i karet också???
#17 - 15 januari 2007 21:23
Ytan rör på sig och grejar, och pumpen sprutar bubblor runt tre cm under den, så det bör inte vara ngt problem, däremot kan jag köpa att jag har stoppat i för mkt fisk för snabbt. Det hade jag inte en aning om att man inte kunde göra.
Men, som sagt, om det som händer då är att man får nitrit lär ju inte det vara problemet, då jag inte verkar ha ngt sådant. Och, om det nu är nitrit, borde inte alla fiskar dö då?
Jag har gjort byten efter att de började dö, men det har uppenbarligen inte hjälpt. Nu är det ifs ingen som dött idag eller igår, men jag vill inte gärna vänta och se alla försvinna heller. :(

Katharina: Nej, alltså, det är som om allt vattnet är grönt, som om ngn hällt i karamellfärg eller ngt. På stenar och våxter växer det även slajmremsor, vilket jag antar är alger. Det var en vän till mig som var här som sa att det var flytalger som gjorde vattnet grönt, och med algenkiller eller vad den hette försvann det ju (beviserligen tillfälligt).
Det är alltså inte saker man kan ta på som flyter runt.
#18 - 15 januari 2007 21:29
Nitrit och andra vattentrubbel - påverkar alltid de svagaste fiskarna först.
Det är alltså inte alltid alla visar symptom samtidigt.

Vattenbyten vid fiskdöd är alltid bra! Ta för vana att alltid göra ett rejält vattenbyte när någon dött IFALL det är något med vattnet.

Tyvärr är det så att nystartade akvarium ofta är svajjiga och liksom lever sitt eget liv - just för att bakteriefloran o.s.v ej har stabiliserat sig. Och då kan sånthär tyvärr hända..fiskar dör o.s.v fast tester visar "grönt ljus".
Ett akvarium är "färdigt" först efter ett par månader...
#19 - 15 januari 2007 21:41
Prova sök på "grönvatten" i forumet det finns massor av trådar om detta.
Där hittar du säkert bra tips.
#20 - 15 januari 2007 21:45
Attans va jobbigt...

Om jag vore dig skulle jag försöka göra rent stenar och väggar... Proffsen här säger att man ska vara jätteförsiktig med att röra sanden och pumpen i början för det är där de snälla bakterierna bor men jag skulle nog försöka att få bort så mycket fiskbajs jag kan utan att störa för mycket... När jag hade nitrit och bytte en massa vatten tog jag filtret och kramade lite försiktigt ur det i "smutsvattnet" som jag tagit ur akvariet, för att vara rädd om bakterierna.. Men det är jag!!! ;) Man ska tydligen alltid skölja allt i svalt vatten och aldrig göra rent pumpen när man städar resten av akvariet... :)

Mata inte nu på ett tag, jag tror att du har övergött hela burken!?! :p
#21 - 16 januari 2007 00:22
:/ Fler tips är välkomna, jag har läst och det enda jag kommit fram till är att jag ska köpa ny pump och se över mina lysrör, men det har "bara" med flytalgerna att göra, och jag ser det som ett bra mkt större problem att fiskarna dör.
Det jag tycker är konstigt är att det är inte två fiskar av samma typ som dör efter varandra, utan först någon tetra, sedan kampfisk, sedan mal, sedan killi, sedan kampfisk, sedan tetra, sedan mal, etc. Ni förstår min poäng.
Fiskarna som dött har innan sett både friska och pigga ut, kamphanen t.ex. var en av mina finaste i skick s.a.s.
#22 - 16 januari 2007 14:10
jag tycker det låter som för mycket fisk

vad exakt har du för filter?

man kan inte lita på djuraffäerna, vad de säger, de vill bara sälja (egen åsikt)
#23 - 16 januari 2007 14:28
Vet du vad det var för test som affären hade när dom mätte dina värden? Har du inspekterat fiskarna noga så dom inte har tex vita prick eller liknande?
#24 - 16 januari 2007 23:03
miss candy, vet inte om ja förstod dig rätt..du byter 30% av vattnet per vecka vilket är rätt..därefter så häller du i biostarter också???? sedan så säger du att vattnet är grönt, stenar och allt är överväxta med grönt slam, typ alger.

vet inte om det har med saken att göra men vad jag läst så sägs det: skillnaden på medicin och gift är att medicin ges ut i rätt dos & att gift ges ut i fel dos.
inte för att biostarter är gift, men du överdoserar ditt kar med det. det finns ca 1 míljon levande bakterier i biostartdosen =) inte konstigt hehe.
läste nämnligen någonstans att man endast vid fullt vattenbyte, alltså 100% vattenbyte ska använda bio starter och aquasafe osv, detta för att inte förstöra balansen som måste byggas upp i akvariet.

jag vet inte om detta är anledningen till dina problem du haft med ditt kar. men det jag skrivit är iallafall vad jag läst här på zoopet. använd dig av det så kanske det blir bättre.

& GÅ med ditt vatten till zoobutiken och få det testat.

sen vill jag veta hur du gör dina vattenbyten. lägger du in en hink och tömmer 30% av vattnet eller? ett råd till alla som kanske inte tänkt till :

vid delvattenbyte, sug då upp vattnet med en såkallad slamsugare, rikta sugmunstycket mot botten och sug upp allt "skitvatten" istället för att suga upp det rena ytvattnet. genom att göra detta slipper ni ha allt fiskbajs kvar på botten vilket sen leder till större problem. såååååå alltså så byter ni vatten + att ni rengör botten från allt skit. Detta ger er garanterat mindre framtida huvudvärk :D
#26 - 16 januari 2007 23:08
Amaro skrev:

& GÅ med ditt vatten till zoobutiken och få det testat.

Om du läser igenom ordentligt så kan du se att Miss Candi har testat sitt vatten i en zoobutik redan och att dom inte hittade något fel på vattnet.
#27 - 17 januari 2007 09:30
aightt
#28 - 18 januari 2007 23:50
Jag blir jättetacksam för all hjälp jag får, även om jag inte lyckats lösa problemet än. Jag använder slamsugare och tar från botten, men gräver inte runt för mkt i sanden p.g.a. allt snack om bakterier.
Jag vet tyvärr inte vad de använde för tester, då de bara fick en (ren, ursköjd, medelfri) bytta vatten som jag använd för förvaring av fiskar som var olyckliga (trasiga fenor etc), osså gick de iväg och testade.

Njet, jag har inte hällt i biostarter varje gång, utan enbart de två första, men det var en bra poäng du gjorde då jag faktiskt inte tänkt på det. Nu har jag haft karet i typ två månader, så det var alltså runt 5-6 veckor sedan jag hade i det där sist.

Däremot har jag kollat mina lysrör, som ligger på 30W st (och är två), och försökte plocka ut det ena. Det var bara det att de är kopplade på ngt dumt jefla vis så man inte bara kan ha en.

Jag har även kommit fram till att jag har en Eheimpump, jag postar en länk till en sådan jag har:

http://cgi.ebay.de/EHEIM-2012-innenfilter_W0QQitemZ140074381713QQihZ004QQcategoryZ77655QQrdZ1QQcmdZViewItem

Det är alltså inte min på bilden, utan en likadan (Eheim innerfilter 2012 80, 230 volt). Mitt filter ser rätt slitet ut dock.

Kan dessa två saker på ngt sätt påverka?

Jag har en plastkåpa över hela karet som hör till, men jag ska ta och skaffa myggnät imorrn som jag kan fästa på ngt vis, så fiskarna får luft utan att kunna hoppa ur och utan att katterna får för sig att fiska upp dem.
Idag dog för övrigt min fina vackra killihane. :(
#29 - 19 januari 2007 07:34
Det MÅSTE ju vara någonting som ej står rätt till med dina vattenvärden!
Vet du exakt vad det var de testade på affären? Var det "bara" nitrit eller?

Skulle råda dig att i några dagar byta vatten varje dag, och åka & själv köpa grejer för testning av vattenvärdena - eller åka till en annan affär med vattenprov och be om en "second opinion"! Tala om precis vad som pågår/hänt, och ta noga reda på vilka tester de sedan tar!
Läs även gärna här:
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=168&Itemid=88

Det är ju någonting som helt klart inte står rätt till i ditt akvarium!!

Har de inga andra symptom än att de bara dör?? Ifall det skulle vara någon sjukdom menar jag? Men jag tror mer på vattentjall av något slag..
#30 - 20 januari 2007 18:44
Har du nitrit så dör de lite fiskar här och var, jag skulle helt klart köpa ett sånt test (kostar ca 100kr som räcker till 50-60 test)
Jag hade hög nitrit som fasen när jag lite akut fick slänga över fiskarna när de andra karet läckte, då dog de lite fiskar av alla möjliga, dock så rök mina ungfödrare först, Platy och svärdbärare, tetrorna verkade inte bli påverkade alls, de börja dock dö först när jag fått ner värderna till "rätt" nivå, då strök 3st med rätt omgående.

Jag har 2 kar nu med plastkåpa och syret har då alldrig varit något problem, de är ju lite hål för sladdar osv på baksidan där strömmar de in luft, lika så sluter de där oftast alldrig riktigt tätt, du kan ju annars köra med att borra upp lite hål i baksidan på rampen alltså långt in på ovansidan där de inte syns så mycket (förutom ljuset som kanske komemr lysa lite ut då)

men jag hade helt klart börjat med ett nitrittest, jag litar inte specielt på Zooaffärerna då de flesta hellst vill att du ska köpa mer fiskar innan du löst problemet så du får återkommer 4-5 gånger och handla mer....
#31 - 26 januari 2007 23:45
Jo, fler fiskar blir det garanterat inte förrns de slutar dö och håller sig levande ett tag.

Jag har testat nitrit, natrat, ph och kh i tre olika djuraffärer, visar inte ett skit. :(
#32 - 27 januari 2007 00:09
men vet du om det är stickor som dom har testat med? Dvs en pappersremsa som dom doppar i vattnet, eller om dom har testat med droppvätskor?
#33 - 5 februari 2007 16:36
Glenn skrev:
men vet du om det är stickor som dom har testat med? Dvs en pappersremsa som dom doppar i vattnet, eller om dom har testat med droppvätskor?

De droppade i ngt. Vaddådå?
Nu har en av kamphonorna fått fjällresning eller vad det heter, och en har helt enkelt försvunnit; jag skulle anta att hon är död och uppäten.
Däremot har ingen dött så som innan sedan jag hade i ngt medel jag köpte i djuraffären efter rekomendation; Sera Toxivec. Han sa att det ibland hjälpte när man inte riktigt visste var felet var.
En neontetra har förlorat sin ryggfena på ngt skumt sett, men den simmar, äter och ser pigg ut även om själva simmandet ser lite konstigt ut då han saknar en fena.

Jag har ngn medicin som heter "Waterlife Protozin", och en som heter "Sera Mycopur"; jag funderar på om jag ska ha i en av dem då det verkar ta det mesta som innebär sjukdomar hos fiskarna, och isf, vilken ska jag ha i?

Jag har för övrigt inte köpt någon som helst ny fisk sedan jag startade den här tråden.
#34 - 11 februari 2007 10:46
Miss Candi skrev:
De droppade i ngt. Vaddådå?

Nu har en av kamphonorna fått fjällresning eller vad det heter, och en har helt enkelt försvunnit; jag skulle anta att hon är död och uppäten.

Däremot har ingen dött så som innan sedan jag hade i ngt medel jag köpte i djuraffären efter rekomendation; Sera Toxivec. Han sa att det ibland hjälpte när man inte riktigt visste var felet var.

En neontetra har förlorat sin ryggfena på ngt skumt sett, men den simmar, äter och ser pigg ut även om själva simmandet ser lite konstigt ut då han saknar en fena.

Jag har ngn medicin som heter "Waterlife Protozin", och en som heter "Sera Mycopur"; jag funderar på om jag ska ha i en av dem då det verkar ta det mesta som innebär sjukdomar hos fiskarna, och isf, vilken ska jag ha i?

Jag har för övrigt inte köpt någon som helst ny fisk sedan jag startade den här tråden.

Hej, hur går det ?.

Du skriver att ditt kH och pH var okey, men vilka värden hade de ?.

Har du någon sten i akvariet, typ kalksten eller hålsten ?.

Hur många växter och vilka arter ?.

Har du fortfarande slem på inredningen ?.

Vilken tid på dygnet brukar du hitta döda fiskar, är det oftast på morgonen eller på kvällen ?

MVH/Anita
#35 - 11 februari 2007 11:01
eftersom du startade akvariet med 50 fiskar så borde du fått nitrit.
även om du har bra nitritvärden nu så kanske fiskarna har fått nitritskador vilket gör att de dör efterhand?

det är bara en teori. har inga belägg för det.och hoppas att det vänder åt rätt håll för dig snart.

mvh
annika
#36 - 19 februari 2007 13:05
syrebrist?

Hej!
Hur går det?
Jag är nybörjare och gröngöling och ska precis skaffa akvarium, men undrar ändå lite.

Om det eventuellt är syrebrist så lär det ju inte spela nån roll om du har locket på eller inte - däremot kanske du har för lite växter, som ju producerar syre.

Dessutom tycker jag det låter som på tok för mycket fisk i den karstorleken, efter vad jag har fått lära mej här på zoopet. I "vanliga" butiker vet de sällan särskilt mycket. Någon sålde en stackars kampfiskhanne till en kompis o hävdade att det var helt naturligt för den att bara ha en liter vatten... Goodness!
Vad jag vet så är de enda vettiga butkerna här i stan Herkules Zoo på Hisingen och TropImport på Kaggeledstorget (min favorit!). Tveka inte att rådfråga dem!
Lycka till!!!

Annons