Mina fiskar dör! Hjälp!

#1 - 15 november 2017 10:11
Detta är mitt första inlägg och som rubriken lyder så har jag lite problem.

Detta är mitt första akvarium. Aldrig haft ett tidigare. Det är ett 60 liters akvarie (Komplett sats från Juwel)
Jag började med att hälla i vatten, det fick stå några dagar igång. Jag hällde sedan i vattenberedningsmedel som jag blivit rekommenderad av Zoo affären att ha i. Fick stå ytterligare 2-3 dagar igång. Jag la sedan i inredning med stenar, levande växter, en rot o lite grottor. Hällde även i lite växtnäring på detta. Fick stå ytterligare några dagar igång.

Vi köpte sedan 2st black mollys, 2 st gul molly samt 4st otocinclus malar.
Första gången jag matade dom var efter 2 dagar. Tror det var dagen efter så dog en mal. någon dag senare dog en gul molly och sedan dog en till mal någon dag efter detta.

Jag åkte o köpte vattentest (6 i 1).

Samliga värden visar bra. Nitrat ligger konstant mellan 10-25 beroende på tidpunkt. Nitrit 0, hårdhet mellan 4-6. PH 7. Temp i akvarie är 26 grader.

Vi åkte då till affären igen. Köpte en ny gul molly samt 2 malar och 6st guppys. Jag vet att det är i mesta laget men han i affären tyckte det var OK, men inte mer fisk än så.
Detta var i lördags. Testade vattnet lördag, söndag, måndag. Bra värden. Ingen nitrit. Nitrat har inte stuckit iväg något alls. PH bra osv osv.
Ingen mat på söndag eller måndag. I måndags så dog min "gamla" gula molly.
På tisdagkväll matade jag. Testade vattnet efter en timme. Samma värden som tidigare.
Idag så har en av de "gamla" malarna dött.

Inget vattenbyte är gjort pga bra värden.

Vad är det som händer???
#2 - 15 november 2017 10:37
Ja det är jättesvårt att peka på orsaken för det är ett komplext system och finns saker som vi inte har kunskap om och ämnen som vi inte kan mäta men som fisken reagerar negativt på... Du kanske ska göra ett ganska stort vattenbyte (använd också vattenberedning) ifalll det finns skadliga rester från någon akvarieinredning tex.
#3 - 15 november 2017 10:55
Tack för tipset. Får prova det. Tycker dock det är märkligt att mina "gamla" fiskar dog när jag fick i de nya. Kan det vara stress? Är gul molly känsligare än svart, eller är det bara tillfällighet?
Dagen innan mollyn dog så såg det ut som att den "dammsög" ytan under säkert 1 timmes tid. Jag trodde att det var pga hunger, men det kanske berodde på något annat?

Att malarna dog i första läget trodde han i zoo affären berodde på att det var för nytt. Det var helt enkelt inga alger i akvariet.

Det blev ju förresten lite vattenbyte i samband med att jag satte i de nya fiskarna. Eftersom jag mixade zoo vattnet med vatten från akvariet så gick det åt några liter totalt som jag sedan fick fylla på. Jag beredde det vattnet med vattenberedning också innan jag pytsade i det i akvariet.
#4 - 15 november 2017 15:56
Ett vattenbyte brukar innebära att man byter ungefär en tredjedel av vattnet. Att en fisk "dammsuger" ytan är ett tecken på att något är väldigt fel, kan tex bero på dåligt med syre i vattnet. Hur har du det med yt-rörelse i akvariet... någon pump eller luftpump som sätter fart på vattnet?
#5 - 15 november 2017 17:14
...Fast i det här fallet bör man ha kunskap om arten (molly) och det är helt normalt att dem dammsuger ytan, de jagar helt enkelt mat som kan flyta på ytan!
#6 - 15 november 2017 17:51
Okey... ber om ursäkt.
#7 - 16 november 2017 08:53
åheim // Tack för infon om Mollyn. Det var även en hona som var på o sprätte med stjärten på hanen som var uppe vid vattnet. För en oinsatt så såg det ut som att den ville bli befruktad. Men det kan väl inte haft påverkan ?

Läste någonstans att Mollysarna inte vill ha för mycket rörelse i vattnet samt att man ska undvika att låta pumpen gå för nära ytan så att det blir mycket syre i akvariet. Är det korrekt?
Pumpen är för 80l och vattenutblåset ligger ca 5cm under ytan, så det blir ju hyfsad fart på vattnet. Helst skulle jag vilja ha den högre upp, men efter det jag läste om syret så känns det svårt att få till det.
Du verkar ju väldigt kunnig, Hur skulle du satt upp pumpen ?
#8 - 16 november 2017 08:59
[QUOTE=Deikoo;n2374372]åheim // Tack för infon om Mollyn. Det var även en hona som var på o sprätte med stjärten på hanen som var uppe vid vattnet. För en oinsatt så såg det ut som att den ville bli befruktad. Men det kan väl inte haft påverkan ?

Läste någonstans att Mollysarna inte vill ha för mycket rörelse i vattnet samt att man ska undvika att låta pumpen gå för nära ytan så att det blir mycket syre i akvariet. Är det korrekt?
Pumpen är för 80l och vattenutblåset ligger ca 5cm under ytan, så det blir ju hyfsad fart på vattnet. Helst skulle jag vilja ha den högre upp, men efter det jag läste om syret så känns det svårt att få till det.
Du verkar ju väldigt kunnig, Hur skulle du satt upp pumpen ?[/QUOTE]

Det kan inte bli för mycket syre i vattnet, hur stark pump har du?
#9 - 16 november 2017 10:02
Det är en Juwel bioflow 300. Alltså 300l/timme
#10 - 16 november 2017 11:47
[QUOTE=Deikoo;n2374374]Det är en Juwel bioflow 300. Alltså 300l/timme[/QUOTE]

Då är pumpen iaf inte för stark.
#11 - 22 november 2017 22:00
Du nämnde aldrig ammonium värdet har du kollat det? Ibland sticker det iväg i början. Flytväxter är bra på att hålla ordning på vattnet.
#12 - 23 november 2017 22:06
Rent generellt beteende vid syrebrist är att fiskarna "andas" snabbt, kolla munnen och gälarnas rörelser, om dom har likson en flämtande andnig kan man misstänka syrebrist.
Det där utstömmarröret som du fick med i akvariekiget från Juvel, använd det! Vinkla upp det så att du får utsrömningen så nära ytan som det går, utan att det kaviterar, alltså drar ned sig luft, porlar. Se till all det är rörelse i ytvattnet, där byter syre och koldioxid plats.

Labyrintfiskar, alltså guramis, är inte så känsliga för syrefattigt vatten, då dom även andas atmosfäriskt syre, dom snappar luft uppe vid ytan. Det måste dom kunna göra. Deras gälar är inte så effektiva så dom måste kunna snappa luft, det låter motsägelsefullt, men man kan faktsikt dränka dessa fiskar om man fyller upp med vatten ända upp till täckglasen, och dom kan få "lunginflammation" alltså i labyrintorganet om luften ovanför ytan är kall.

Mollynesior är rätt känsliga tycker jag. Dom är mer mottagliga för vita pricken och andra sjukdomar och angrepp.
Men man kan ju bara gissa, då jag inte sett dina döda fiskar... Förgiftning? Något i inredningen som inte var rengjort? Har du limmat fast något med Juwels lim (=silikon) inuti akvariet? Om du också misstänker förgiftning, lägg i det där aktiva kolet som du fick med akvariet, men det är bara verksamt några timmar eller någon dag.
Kabomban är nu inte längre tillåten inom EU men vattenpesten, Elodea densa, är ju bra att ha i nystartade akvarier, den tar upp en del oönskade ämnen.
Ja vattebbyte är redan föreslaget... Men skaffa inga andra fiskar nu, låt det stabilisera sig, lägg i litet snabbväxande växter som exempalvis vattenpesten.
Mata försiktigt.
Nästa gång en fisk dör, undersök den, notera avvikelser, vita prickar? Konstiga gälar? Parasiter som maskar etc i gälar eller från tarmöppningen? Blek färg? Uppsvullen buk? Fenor som inte veckar ut sig? Ja det finns massvis med symptom.
#13 - 24 november 2017 16:50
Björn, vilket lim från Juwel är det som skulle kunna orsaka fiskdöd?
#14 - 25 november 2017 19:10
[QUOTE=hivemindhermit;n2374703]Björn, vilket lim från Juwel är det som skulle kunna orsaka fiskdöd? [/QUOTE]

Ja egentligen inte bara Juwels "lim" utan all form av silikonlim som inte har härdat klart.
När silikon härdar avgår det ättika, och om det blir för höga halter av det så mår fiskarna dåligt eller rent av dör.
Så om man limmat något med silikon (eller annat lim) låt det härda ordentligt och fyll upp akvariet med vatten och töm ut några gånger!

Sedan känner väl alla till att det bara är "akvariesilikon" man kan använda i akvarier, bygg- och speciellt våtrumssilikon innehåller antimögelmedel och det dödar fiskar och skadar växterna.
#15 - 17 december 2017 21:05
Jag läste era inlägg lite sent. Detta är så sjukt, varje gång jag satt i fiskar, då har gamla dött.
De har mått fint sedan sista fiskdöden. Jag har bytt vatten varannan vecka ca. Testerna ser fina ut (som vanligt).
Jag köpte en mal till och en ny gul molly.
Som ett brev på posten så har nu 2 guppys och en svart molly dött. Guppysarna hittar jag inte ens! Svarta mollyn dog ikväll så den ska jag undersöka nu.
Den avslutade livet genom att vara desorienterad, var krokig och skum. Gälarna var öppna nästan hela tiden på henne, men å andra sidan, så som hon betedde sig så ska jag nog inte dra några slut av det.

Ammoniaken är noll btw.
#16 - 17 december 2017 21:50
Lätt att misstänka förgiftning om fiskarna en efter en faller ifrån och innan dess bete sig som du skriver.
Rannsaka dig själv, vad har du inrett akvariet med? Rötter som inte är mangrove? Otvättad sand eller grus?
Eller är det zoohandlarn som säljer sjuka fiskar till dig..?
Om jag hade varit du, hade jag nog tappat sugen vid det här laget.
Men du tycks ha energi kvar... Töm hela akvariet, släng bort inredningsmaterialet, tvätta akvariet med klorinlösning, skölj x flera. Köp ny sand/grus, som du sköljer noggrant innan du lägger i den. Rötter köper du i zoobuiken, skall vara mangrove. Kan tvättas innan den också.
Fyll upp, plantera, lägg i gammalt filtermaterial från etablerat och friskt akvarium, eller köp bakteriekultur på burk och häll i filterbehållaren. Låt det hela vara i gång några veckor, sedan släpper du in billiga fiskar, kanske ett gäng guppy. Om dom klarar sig och ser pigga ut, och kanske får yngel kan jag ju tycka att det verkar vara ok att göra nya försk med dyrare fiskar.

Eller du föresten, vad har du för vatten? Kommunalt ledningsvatten eller från egen brunn? Egna brunnar kan vara luriga... Det kan finnas spårämnen, mineraler som kan vara skadliga. Koppar i vattnet är direkt dödligt för akvariefiskar (ja naturligtvis för andra fiskar också, människor lagrar koppar i kroppen och i stora koncentrationer blir det nervskador).
#17 - 18 december 2017 18:17
Suck, det ser ut som att två guppys till ska lämna in. Kvar är i sånt fall 3 mollys, 2 guppys och 2 malar.

Jag har en mangrove rot i. Den kokade jag innan jag satte i den. Jag har även 2 dekorationsgrottor. Även dessa kokade jag, likaså 3 större stenar från trädgården som också är kokade innan de sattes i.
Det enda jag inte kokat är växterna och botten gruset. Gruset sköljde jag sjukt noga innan jag stoppade i det.

Dessa två guppysar ser ut att vara orkeslösa. Lägger sig under pumpen och håller sig där omkring. Förmodligen för att vattnet är stilla där.

Det ser dessutom ut som att båda gula mollysarna är gravida (från fiskaffären). Ska bli intressant att se hur det går.
#18 - 18 december 2017 18:18
Förresten så använder vi kommunalt vatten. Har i beredning när jag gör delbyten enligt instruktioner.
#19 - 18 december 2017 19:41
Cu, koppar?
Långskott kanske, men när jag var ung och oerfaren lyckades jag ta död på en massa skalareyngel med en bit koppartråd, som jag hade bundit upp ett utströmmarrör med.... Det glömmer jag aldrig.

Temperaturen? Du kanske har skrivit det, men vad har du för temp? Både för varmt och för kallt vatten kan ta kål på fiskarna.
#20 - 18 december 2017 19:52
[QUOTE=Björn J.;n2376369]Cu, koppar?
Långskott kanske, men när jag var ung och oerfaren lyckades jag ta död på en massa skalareyngel med en bit koppartråd, som jag hade bundit upp ett utströmmarrör med.... Det glömmer jag aldrig.

Temperaturen? Du kanske har skrivit det, men vad har du för temp? Både för varmt och för kallt vatten kan ta kål på fiskarna.[/QUOTE]

Inget koppar i vattnet här. Det enda jag har haft i förutom vanliga akvariesaker är fiskelina (band fast en växt). Den är iofs borta eftersom växten tydligen inte gillade det (fast det var butikens råd)

Det verkar som den ena guppysen hämtat sig, men den andra verkar ha det riktigt tungt. Förmodligen någon timme kvar bara.
#21 - 18 december 2017 19:59
Ledsen, beklagar, kan inte komma på något mer.
Men mitt råd kvartsår, töm akvariet och börja om med ny inredning!
#22 - 18 december 2017 20:41
Det känns ju spontant som du inte har nåt att förlora just nu och om jag var i det läget skulle jag tömma 70-80% av vattnet och fylla upp och blanda upp 1 dl salt och hälla i.... sen bara observera!
#23 - 19 december 2017 15:13
Jag har läst om tråden och fick ett par tankar.

Först och främst, Otocinclus är en ökänt känslig fisk. Den behöver bra vattenvärden och framför allt ordentligt med biofilm och mjuka alger att äta. Har en tur kan en lära dem att äta grönsaker och kanske till och med algtabletter, annars måste en aktivt odla alger åt dem, annars kommer de svälta ihjäl om de överlever stressen av flytten. Så att Otosar dör är inget konstigt.

För det andra, mollies är ofta känsliga om de är hårt avlade, och både de och guppies är fiskar som trivs bäst i hårt vatten. Så det kan helt enkelt vara så att du har haft otur med de fiskar du köpt - de har råkat vara extra känsliga och ditt vatten är lite för mjukt och surt för dem.

Om du vill kan du testa att försöka göra vattnet hårdare och mer basiskt, men då kommer Otocinclusmalarna att trivas ännu sämre, eftersom de vill ha mjukt och surt.
#24 - 19 december 2017 15:19
Förresten: Hur gjorde du när du tillsatte dina nya fiskar?
#25 - 27 december 2017 07:55
[QUOTE=hivemindhermit;n2376390]Förresten: Hur gjorde du när du tillsatte dina nya fiskar?[/QUOTE]

Intressant att de malarna är så känsliga.
Från det att jag skrev sist o fram till den 22a dec (vi åkte bort då) så har fler fiskar dött. Däremot så fick mollyn yngel (6st och 3 levde när vi åkte, inget yngelkar eller dyl)
Vi har nu 1 octocinlusmal, en annan mål vad den nu heter. Haha.
Vi har 2 gula mollys och 1 guppy.

Vattenhårdheten ligger på normalvärden enl test. Ph på ganska precis 7 och har legat sjukt stabilt där.

När jag tillsätter fiskarna så lägger jag påsen i vattnet så att vattnet får samma temp (ca30 min). Sedan häller jag i en mugg av akvarievattnet 3 gånger med 5 min mellanrum innan jag sedan tar håven o flyttar över fisken.

Jag misstänker att jag fått över någon sjukdom eller liknande.
Kan man bli av med sjukdomen om jag kokar allt i akvariet, inkl botten gruset, och startar om på nytt, med befintliga fiskar? Eller måste jag ta nya fiskar?

Ska bli intressant att se hur många som lever när vi kommer hem på nyårsdagen.
#26 - 27 december 2017 11:18
Ja man kan koka i princip allt av inredningen som får plats i grytan och tål värme.
De flesta mikroorganismer är döda redan vid 70 grader celcius, definitivt avlidna vid 100 grader.
Stora rötter etc. borde man ju kunna frysa istället, jag är litet osäker på det, men misstänker att dessa tropiska farsoter inte kan överleva någon vecka i frysen... men jag är som sagt osäker.
Bagaget efter utlandsresor till Asien, Afrika och Säffle brukar alltid hamna i frysen vid hemkomsten.
Till Säffle åker jag endast för kaffets skull![:-175]

Du introducerar nya fiskar på rätt sätt!
Som jag skrivit tidigare (och som du också tror) är det ju lätt att misstänka sjukdom eller en parasit som i sin tur orsakar sjukdom.
Man brukar kunna notera avvikelser när man studerar döda fiskar, som jag skrivit innan, studera gälarna, kroppen, resta fjäll, bleka färger, uppsvälld buk, munnen, fenorna...
Låna en relativt färsk akvariebok på biblioteket och se om den har ett kapitel om sjukdomar och parasiter, läs och begrunda.

Dessvärre är det ju inte ovanligt att fiskarna är friska och symptomfria bärare av diverse sjukdomar och parasiter när de kommer hem till akvaristen, många gånger går det bra, men dessa sjukdomar kan göra sig gällande vid miljöombyte eller stress. De nya fiskarna kan vara immuna, men sedan kan de smitta befintliga fiskar som redan finns i akvariet.
Jag känner akvarister med dyrbara fiskar såsom exempelvis diskusar och sådana som har korallrevsakvarier, som aldrig skulle komma på tanken att ens försiktigt släppa ned nya fiskar, eller andra djur i det stora huvudakvariet, utan att först haft dem i ett karantänsakvarium i x antal veckor.
#27 - 27 december 2017 21:20
Intressant det du skriver om sjukdomar. Jag har studerat dom så gott som en amatör utan kunskap kan. Det enda jag kan säga om utseendet på dom är egentligen att de är väldigt magra när de dör. För lite föda är det inte då jag uppenbart har överskott pga snäckor som frodas. De är iofs parasiter de också vad jag läst, men de flesta ska det ju inte vara någon fara med att få. Om jag har en snäll eller elak art låter jag vara osagt dock! När jag kokar skiten så lär ju inte dessa överleva heller!!

Kan jag förvara fiskarna i en hink under tiden jag gör iordning akvariumet igen ? Det lär ju ta ett dygn antar jag eftersom man har jobb o småbarn :) eller har du ett annat bättre förslag?
#28 - 28 december 2017 06:46
Det finns ju några olika kända inälvsparasiter som lägger beslag på all näring, eller rent av äter upp fiskarna inifrån.
Visst kan du förvara enskaka fiskar i en hink, ävensom en plastback är bättre då den ger en större vattenyta där gasutbytet sker.
Undet tiden fiskarna är i hinken eller backen så pass på att behandla dem mot förmodade parasiter, du vill ju inte ha tillbka sådant i det sanerade akvariet, ellwr hur?
#29 - 28 december 2017 07:45
Vilken otur du haft med ditt akvarium.! Om du väljer att rengöra ditt akvarium så grundligt som ovan så kan du lägga in rötter i ugnen en stund om de inte ryms i gryta. Nya växter och en liten ny tetra kanske. Om de gamla fiskarna fortfarande lever låt de då bli behandlade och vara kvar där de är(balja) tills du ser att de är pigga och friska. Den mal du valt är lite känslig för flytt så inte så lätt att klara livhanken på tyvärr. Akvariet kommer att vara rätt sterilt efter en sådan behandling, ingen växtmat alltså om du inte väljer att lägga ngt under gruset. Växtnäring i vattenkolumnen är bra att vara försiktig med från början. Tropica.com har guide för uppstart av akvarium. Likaså vilka växter som är ”easy” och förslag på hur ett akvarium kan planteras. Hoppas det ordnar sig.
#30 - 28 december 2017 09:42
Testa droppacklimatisering. Tar längre tid, men om det är stor skillnad mellan dina vattenvärden och affärens kan det vara viktigt.

Börja med att låta påsen ligga i akvariet 20min som vanligt. Sen kan du antingen öppna den och fästa i akvariet kant med en klämma, eller hälla över påsen innehåll i en bunke. Sen tar du en tunn slang, såna som används för luftpumpar, knyter ett par knutar på den, och leder den från akvariet till bunken, eller från en bunke med akvarievatten som du ställer ovanpå akvariet, till påsen med fiskar. Dra upp vatten i slangen med valfri metod för att få igång hävert. Justera knutarna tills du har ett flöde på 3-4 droppar i sekunden. När påsen/bunken börjar bli full, häll ut hälften av vattnet och fortsätt droppa i nytt. Gör om två gånger. Sen håvar du i fiskarna i akvariet!
#31 - 28 december 2017 11:38
På den tiden akvarieföreningen var i gång besökte jag väldigt sällan nån "fiskaffär" alltid var det någon som odlade någon intressant fisk eller växt, det var byteshandel. Alla fiskar och växter var väl anpassade till det "göteborgska akvarievattnet". I stort sett kom allt vatten från samma källa(!) alltså Göta älv och Göteborgs VA-verk. Visst hände det att det uppkom problem när man lanserade nya fiskar i ett etablerat akvarium, men med försiktig lansering enligt tipsen ovan, och en hel del kunskap gick det för det mesta bra.

Akvarieföreningen är avsomnad, och kontaktnätet med andra akvarister något begränsat, varför jag handlar i en fiskinriktad zoobutik väldigt nära där jag bor, vi ligger utefter samma huvudvattenledning, så vattnet i tappkranarna borde vara identiskt.
Varför jag då skriver detta...? Jag har ju inga direkta aquageologiska kunskaper om hur vattnet är på olika orter är, hur olika va-verk bereder sitt vatten, men kan ju gott tänka mig att vattenkvalitén i zoo-butikens vattenledning kan skilja sig från den du har hemma. Men du skriver innan att du har kommunalt vatten, och sannolikt har ju Arken det också, där du inhandlat dina fiskar och växter, så det borde ju inte vara något problem. Sedan kan man ju undra hur ofta arken byter vatten... ?

Sedan om nu du haft otur och drabbats av sjukdoms- eller parasitutbrott kanske du skulle välja annan zoobutik nästa gång..?
Jag skrev i annat inlägg om den lokala Arken butiken som jag ansåg vara rätt kass, och när det flöt döda fiskar i några akvarier, där fiskarnas namn var felaktiga, felstavade eller särskrivna på dymoetiketterna... I just DEN Arkenbutiken, behöver ju inte betyta att alla sådana butiker är kassa... Men så har jag roat mig att besöka andra arken och även butik tillhörande en annan butikskedja... nä, suck, hjälp.... allmäna känslan var väl att jag inte ens skulle köpa tuggben till hunden där.
Jag är väl bortskömd av den goda kvalitet som Tommy med Zootrop på Kaggeledstorget håller, dessvärre har han inte alltid så mycket växter, men de han har är av bra kvalitet. Ja Zootrop är en "fiskaffär" punkt slut! Skall du ha andra djur eller kattsand och hundkoppel går du ut på Kaggeledstorget till den kompletterande zoobutiken där, där finns "allt" utom akvariefisk.

Den aktuella arken ligger några hundra meter därifrån, i ett relativt nyöppnat "Mammons tempel" men det finns väl ingen anledning att gå dit, om du inte skall äta svenska hambugare, hemelktronik, sängar eller vill träna på gym... Ja det finns en ju statlig butik som säljer jästa, brända och destillerade drycker förpackade på flaska, burk eller box, alldeles i närområdet också.

Vad jag försöker förmedla, även om jag är partisk, är väl att man skall välja sina butiker där man handlar noga. Jag tror att det kan vara farligt för zoobranchen att stormarknader slentrianmässigt kränger ut fiskar av lägre kvalitet, och där personalen helt eller delvis saknar kunskap om vad det är de säljer.
Exempelvis så kollade jag på flytväst till hunden, och den butiksanställde visste inte vad en "Tysk schäferhund" var för ras, än mindre vilken flytväst den skulle ha. Lika illa var det när samma anställde butiksmedarbetare rekommenderade glödbandstetror till en tonåring som hade skalarer i sitt 200litersakvarium... Och inte heller visste att de små söta "plecosarna" så småningom blir halvmeter stora nattaktiva monster... Så ett stim om tio sådana är direkt olämpligt i samma 200litersakvarium, även om det tar några år innan de är fullvuxna...

Ja hundflytvästen inhandlades senare i en båttillbehörsbutik, storlek L för schäfrar, retirerar, storpudlar och hundar i liknande storlek i 15-40 kg klassen...
Husse och matte fick också nya flytvöstar i rätt storlek, himla tur att det finns specialbutiker för alla intresseområden, eller hur!?

Nåväl, det blev ett långt inlägg, delvis ot, där jag sammanfattningsvis säger:
HANDLA I EN ANNAN BUTIK NÄSTA GÅNG!
#32 - 28 december 2017 13:23
Vattnet i tappkranarna kanske är identiskt, men en har ju ingen aning om vad zoobutiken använder för eventuella vattenberedningsmedel, buffertar eller annat för att få någorlunda stabil miljö. Så nog kan det vara annorlunda trots delat kommunalt vatten. :)
#33 - 28 december 2017 15:21
[QUOTE=hivemindhermit;n2376747]Vattnet i tappkranarna kanske är identiskt, men en har ju ingen aning om vad zoobutiken använder för eventuella vattenberedningsmedel, buffertar eller annat för att få någorlunda stabil miljö. Så nog kan det vara annorlunda trots delat kommunalt vatten. :) [/QUOTE]

Just det, eller om de använder något överhuvudtaget. Jag har sett hur man tappar i direkt från en vattenkran via vattenslang i akvarierna, även i mer seriösa zoobutiker. Och när man inte kan skilja en kardinaltetra från en neontetra har jag svårt att se att man har kunskap om eventuella vattenberedningspreparat, det är förvisso lätt att generalisera.
Men vad jag menar är att från början är ju vattnet kanske identiskt, men vi har ju olika material i våra pumpar och filter, så där kan det ju skilja.
#34 - 29 december 2017 07:25
Har läst tråden från början. Tänkte om det stod något om ifall akvariet och dess utrustning var begagnat eller nytt. Tror inte det stod något konkret om det, eller missade jag det?
Hur som helst, läser denna tråden och tycker den påminner om ett liknade "fall" här på forumet för längesedan. Kan tyvärr inte hitta den tråden. Men just den trådskaparen hade också stora problem med att fiskar oförklarligt dog. Tråden blev längre och länge, folk kom med både vettiga och galna förslag på möjliga orsaker. Alla var angelägna om att vilja finna problemet. Till sist hittade trådskaparen problemet själv. Personen hade satt i en doppvärmare, begagnad. Och på den doppvärmaren fanns en klick med målarfärg som hade missats. Denna färgklick utsöndra tydligen något som tog död på hans fisk. Allt blev frid och fröjd när doppvärmaren kasserades. Med andra ord ett riktigt osannolikt långskott som troligen ingen utomstående skulle komma på eller föreslå som åtgärd.
Det var därför som jag inledningsvis frågar om ditt akvarium är nytt eller begagnat?
Lägger denna texten bara för att tipsa om att tänka utanför boxen, i hopp om att finna orsaken till ditt problem.
#35 - 29 december 2017 08:12
[QUOTE=ICC;n2376797]Har läst tråden från början. Tänkte om det stod något om ifall akvariet och dess utrustning var begagnat eller nytt. Tror inte det stod något konkret om det, eller missade jag det?
Hur som helst, läser denna tråden och tycker den påminner om ett liknade "fall" här på forumet för längesedan. Kan tyvärr inte hitta den tråden. Men just den trådskaparen hade också stora problem med att fiskar oförklarligt dog. Tråden blev längre och länge, folk kom med både vettiga och galna förslag på möjliga orsaker. Alla var angelägna om att vilja finna problemet. Till sist hittade trådskaparen problemet själv. Personen hade satt i en doppvärmare, begagnad. Och på den doppvärmaren fanns en klick med målarfärg som hade missats. Denna färgklick utsöndra tydligen något som tog död på hans fisk. Allt blev frid och fröjd när doppvärmaren kasserades. Med andra ord ett riktigt osannolikt långskott som troligen ingen utomstående skulle komma på eller föreslå som åtgärd.
Det var därför som jag inledningsvis frågar om ditt akvarium är nytt eller begagnat?
Lägger denna texten bara för att tipsa om att tänka utanför boxen, i hopp om att finna orsaken till ditt problem.[/QUOTE]

Precis så kan det vara ICC, ngt som inte ”syns” när man läser text och inte har karet framför sig. En liten detalj..
Jag hoppas trådskaparen på det ena eller andra sättet kommer tillrätta med problemet och får börja njuta av sin hobby.
#36 - 30 december 2017 15:01
[QUOTE=hivemindhermit;n2376747]Vattnet i tappkranarna kanske är identiskt, men en har ju ingen aning om vad zoobutiken använder för eventuella vattenberedningsmedel, buffertar eller annat för att få någorlunda stabil miljö. Så nog kan det vara annorlunda trots delat kommunalt vatten. :) [/QUOTE] Jo så kan det va men jag håller det för mer troligt att dem byter mycket vatten, butiker brukar göra det eftersom systemen kan vara ganska hårt belastade och vatten är billigt. Vattenberedning är däremot mycket dyrt...

#37 - 31 december 2017 13:27
[QUOTE=ICC;n2376797]Har läst tråden från början. Tänkte om det stod något om ifall akvariet och dess utrustning var begagnat eller nytt. Tror inte det stod något konkret om det, eller missade jag det?
Lägger denna texten bara för att tipsa om att tänka utanför boxen, i hopp om att finna orsaken till ditt problem.[/QUOTE]

Det finns trådar som nu är aktuella som innehåller sjutusen svar, jag har inte ens öppnat dessa.
Men din historia med fägklicken på doppvärmaren påminner mig om en liknande.

Det var på den tiden det ansågs snyggt att måla bakrutan med blå färg, sagt och gjort, en medlem i akvarieföreningen i femtioårsåldern, gjorde sålunda, han målade bakrutan blå.... på insidan..... Ja det kanske blev snyggt efter dåtidens mått mätt, men efter ett tag utsöndrades väl det en del giftiga ämnen i vattnet, fiskarna simmade uppochned, innan de dog, växterna vissnade. Andra som målade sina bakrutor strök på färgen på utsidan....

Samme gubbe hade en ärvt fastighet i skärgården, han hade köpt en aluminiumbåt, det var direkt ovanligt på denna tid att ha aluminiumbåtar i Kattegatts elektrolyt. Denna aluminiumbåt målades med kopparbaserad bottenfärg för att förhindra påväxt av alger och framförallt havstulpaner. Efter en säsong i vattnet hade hade han världens största sil eller durkslag.
Gissa vad han hade för yrkesproffesion? Han var målare, och i akvarieföreningen gick han under smeknamnet "Picasso" (han bodde nämligen granne med en familj som heter Monet, om dom var en släkt till den franske konstnären förtäljer inte historien).
#38 - 7 januari 2018 18:34
Hur har det gått med fiskarna och akvariet? Råkar inte vara så att det är fel på fiskfodert? Fel sort eller helt enkel en dålig burk, kanske övermatning.
Försöker bara spota ut lite ideer.

Inte så att stenen du hämtade i trädgården råkar innehålla för mycket metaller?

Hoppas det löser sig!
#39 - 31 januari 2018 08:28
Läge för en uppdatering igen.

Vill börja med att tacka för alla era svar, höga som låga. Jag har nu provat det mesta kan jag säga. Fiskarna fortsätter att dö :(
Ett stort plus finns dock som är glädjande (även fast fiskarna dör), o det är att vi fick fler yngel i början på året. Det var en liten Molly som fick dom så det blev bara 4st. ALLA har överlevt hittills!! De växer verkligen så det knakar. Tyvärr så är dessa de enda mollysarna som är kvar. Mamman klarade sig inte.
Jag har ju börjat se ett mönster när fiskarna dör. Det är att de blir väldigt slöa. Ofta så är det slöa i 2-3 dagar samtidigt som de inte vill äta innan de dör.

För att svara på lite frågor som kommit upp. Allt i akveriet är splirrans nytt. Vi har inte limmat dit bakgrunden utan tejpat på den på baksidan. 2 dagar innan de sista ynglen kom så kokade jag ALLT!!!, grus, stenar, rötter, prydnader osv (förutom pump och värmare, de skurade jag av så ordentligt det bara gick.) Växterna tog jag upp. Sköljde o "skurade" dom i rinnande vatten. Allt för att få bort ev. parasiter osv. Vi hade ju fått en del snäckor sedan tidigare, dessa är nu helt borta.

Min enda gemensamma nämnare jag har haft under hela tiden, det är en automat matare som står på locket (Juwel). Jag börjar fundera på om det kan hända att det blir mögel eller dyl i fodret eftersom det är en fuktig miljö och att det är det som fiskarna dör av. Matförgiftning helt enkelt! Jag har bara haft den borta i 2 dagar hittills så kan ju inte svara på ännu om det blivit bättre, men någon som har varit med om något liknande?
#40 - 31 januari 2018 13:42
Nej, har inte varit med om liknande, men har och har haft Juwels foderautomater i pluralis, visst fukt går upp i trumman och i denna blir det kondens, jag har kört två sådana under förra veckan då jag var bortrest, med ciklidpellets, flingfoder funkar dåligt i dessa, det klibbar ihop.
-Men visst jag kan förstå din teori. Ställ unden foderautomaten ett tag då och se om mollyynglen överlever.
#41 - 31 januari 2018 14:13
Vad har du för "prydnader"? Kom just att tänka på en episod. Vår husveterinär har med framgång under många år drivit upp malawi-yngel, men så för ett antal år sedan så dog alla yngel en efter en. Han kunde inte förstå vad som hände, men så plockade han bort dessa konstgjorda blommor och sanerade karet, sen blev allt frid å fröjd. Kanske avsöndrades något giftigt från dessa konstgjorda trots tillverkade för akvariebruk - färg eller nåt sånt, vem vet?

//Inger
#42 - 31 januari 2018 14:48
Nej, har inte varit med om liknande, men har och har haft Juwels foderautomater i pluralis, visst fukt går upp i trumman och i denna blir det kondens, jag har kört två sådana under förra veckan då jag var bortrest, med ciklidpellets, flingfoder funkar dåligt i dessa, det klibbar ihop.

-Men visst jag kan förstå din teori. Ställ unden foderautomaten ett tag då och se om mollyynglen överlever.

Jag har kört flingfoder i den enda sen starten. Har inte klibbat ihop i trumman någon gång faktiskt. Dock så fastnar det lite varje gång den kör i luckan som blir äckligt.

[QUOTE=Inger H;n2379293]Vad har du för "prydnader"? Kom just att tänka på en episod. Vår husveterinär har med framgång under många år drivit upp malawi-yngel, men så för ett antal år sedan så dog alla yngel en efter en. Han kunde kunde inte förstå vad som hände, men så plockade han bort dessa konstgjorda blommor och sanerade karet, sen blev allt frid å fröjd. Kanske avsöndrades något giftigt från dessa konstgjorda trots tillverkade för akvariebruk - färg eller nåt sånt, vem vet?

//Inger[/QUOTE]

Tack för tipset, men jag har bara riktiga växter i akvariet. Det enda som inte är naturligt i akvariet är en liten termometer, pump med doppvärmare och en magnetstädare för rutorna.
#43 - 31 januari 2018 17:27
[QUOTE=Deikoo;n2379297]
Jag har kört flingfoder i den enda sen starten. Har inte klibbat ihop i trumman någon gång faktiskt. Dock så fastnar det lite varje gång den kör i luckan som blir äckligt.

Tack för tipset, men jag har bara riktiga växter i akvariet. Det enda som inte är naturligt i akvariet är en liten termometer, pump med doppvärmare och en magnetstädare för rutorna.[/QUOTE]

Läste att du hade "prydnader", så därför min undran :)

//Inger
#44 - 31 januari 2018 19:57
Var det möjligtvis en koppartråd i plastväxternas stjälkar?
#45 - 31 januari 2018 21:30
[QUOTE=Björn J.;n2379312]Var det möjligtvis en koppartråd i plastväxternas stjälkar?[/QUOTE]

Har som sagt aldrig haft plastväxter... Tyvärr kanske man kan säga eftersom det kunde varit en trolig orsak då.
#46 - 31 januari 2018 21:34
[QUOTE=Björn J.;n2379312]Var det möjligtvis en koppartråd i plastväxternas stjälkar?[/QUOTE]

Sorry, jo jag har ju 2st plastprydnader. Tänkte inte alls på dom. Dom är köpta på akvariebutik och dessutom kokta 2 gånger utan att de släppt ifrån sig något synligt iaf. Har svårt att se att någon av dessa är problemet.

Jag fick ett tips av en ny kollega som har akvarium att skippa flingfodret o istället köra på någon typ av pellets eller vad man ska kalla det för.

Aja, en sak i taget. Foderautomaten är nu borta. Får se om det hjälper. Annars ska jag byta foder.
#47 - 1 februari 2018 05:46
Jag tror ändå att det är syrebrist som Lilla Damen skrev. En sak att testa skulle vara att köra en luftpump och syresten några timmar på morgnarna.

Alternativt kanske fiskarna blir stressade av något? Hur står akvariet placerat? Står småbarn och slår på rutan konstant?
#48 - 1 februari 2018 07:26
[QUOTE=Sjöhane;n2379347]Jag tror ändå att det är syrebrist som Lilla Damen skrev. En sak att testa skulle vara att köra en luftpump och syresten några timmar på morgnarna.

Alternativt kanske fiskarna blir stressade av något? Hur står akvariet placerat? Står småbarn och slår på rutan konstant?[/QUOTE]

Inget fel på syrestenar, men de syresätter inte vattnet så värst effektivt, syresättning eller snarare gasutbyte sker i vattenytan när denna är i rörelse, se till att pumpens utlopp ligger i, eller strax under vattenytan, så att det blir en del cirkulation där. Syrestenen ger ju förvisso också en viss cirkulation, men många tror att det är bubblorna från denna som syresätter vattnet, kan så vara, i viss mån, men det krävs betydligt mindre bubblor för att syret skall tar upp i vattnet, på molekylnivå.

Symptom på syrebrist är att de flesta fiskarna beter sig som guramier, de står under i vattenytan och kippar efter luft, innan de blir mer apatiska och faller in i medvetslöshet, för att sedan överföras till det eviga akvariet i himlen.

Stör-ande moment, jag tänker då inte på den kaviarproducerade fisken... är av ondo. Blir ju alltid kompromisslösningar med sällskapsakvarium, de skall vara synliga, men det brukar sällan bli bra då det är för mycket liv och rörelse runt ikring. Iofs har jag lånat ut akvarier till caféer, väntrum och en vårdavdelning, har väl fått byta ut stresskänsliga fiskar, men det verkade som om även skalarer vande sig vid att det pågick aktiviteter utanför glasväggarna.

Om det finns någon farlig metall eller annat material i dessa prydnader hjälper ju ingen kokning. Plast kan innehålla mjukgörande ämnen, flammskyddsmedel och jag-vet-inte-vad... jag minns en diskussion i akvarieföreningen för många år sedan, angående slangar och rör av polyvinylklorid, det som förkortas PVC, att det skulle vara farligt, minns nu inte vad i diskussionen mynnade ut, men själv använder jag en jättebillig grön trädgårdslang för vattenbyten, men eftersom jag byter så sällan blir väl aldrig koncentrationerna så värst höga.... Den slangen är nu närmare 40 år gammal, och blir stel som en pinne då man spolat kallt vatten genom den, så alla mjukgörande ämnen är sedan länge borta.
#49 - 1 februari 2018 10:49
[QUOTE=Björn J.;n2379355]

Inget fel på syrestenar, men de syresätter inte vattnet så värst effektivt, syresättning eller snarare gasutbyte sker i vattenytan när denna är i rörelse, se till att pumpens utlopp ligger i, eller strax under vattenytan, så att det blir en del cirkulation där. Syrestenen ger ju förvisso också en viss cirkulation, men många tror att det är bubblorna från denna som syresätter vattnet, kan så vara, i viss mån, men det krävs betydligt mindre bubblor för att syret skall tar upp i vattnet, på molekylnivå.

Symptom på syrebrist är att de flesta fiskarna beter sig som guramier, de står under i vattenytan och kippar efter luft, innan de blir mer apatiska och faller in i medvetslöshet, för att sedan överföras till det eviga akvariet i himlen.

Stör-ande moment, jag tänker då inte på den kaviarproducerade fisken... är av ondo. Blir ju alltid kompromisslösningar med sällskapsakvarium, de skall vara synliga, men det brukar sällan bli bra då det är för mycket liv och rörelse runt ikring. Iofs har jag lånat ut akvarier till caféer, väntrum och en vårdavdelning, har väl fått byta ut stresskänsliga fiskar, men det verkade som om även skalarer vande sig vid att det pågick aktiviteter utanför glasväggarna.

Om det finns någon farlig metall eller annat material i dessa prydnader hjälper ju ingen kokning. Plast kan innehålla mjukgörande ämnen, flammskyddsmedel och jag-vet-inte-vad... jag minns en diskussion i akvarieföreningen för många år sedan, angående slangar och rör av polyvinylklorid, det som förkortas PVC, att det skulle vara farligt, minns nu inte vad i diskussionen mynnade ut, men själv använder jag en jättebillig grön trädgårdslang för vattenbyten, men eftersom jag byter så sällan blir väl aldrig koncentrationerna så värst höga.... Den slangen är nu närmare 40 år gammal, och blir stel som en pinne då man spolat kallt vatten genom den, så alla mjukgörande ämnen är sedan länge borta.[/QUOTE]

Nej, jag håller med dig här. Jag har läst en del om syretillförsel i vattnet, o även om jag INTE hade haft något som helst syreutbyte mellan att jag startade upp igen för ca 4 veckor sedan tills nu, så hade mängden syre i vattnet inte varit något problem eftersom det är så få fiskar i vattnet, samt att jag har växter i akvariumet.
Med det sagt så har jag ändå pumpen nära ytan och riktad snett mot ytan för att få så bra cirkulation som möjligt, o därmed så bra syresättning som möjligt.

Klart att det kan finnas konstiga saker i prydnaderna, men å andra sidan, vad är oddsen för det när de är köpta på stor zoo butik? Borde inte väldigt många ha råkat ut för samma problem då känner jag? Det borde vara väldigt mycket snack om att den o den prydnaden, från dessa leverantörer är giftiga osv. Jag menar, det borde kommit fram. Eller skulle jag vara den första? Visst, risken finns alltid, men den känns ju så väldigt minimal!

Akvariet är placerat vid en vägg i vardagsrummet som vi inte går till så ofta. Barnet är inte där heller mer än 2-3 gånger om dagen o tittar. Han har nog aldrig slagit på rutan heller, så stress pga detta är uteslutet.

Vid vattenbyte så använder jag också en vanlig trädgårdsslang, men nu när jag skriver detta så har jag ju konstruerat ett eget typ av filter för att kunna rengöra gruset samtidigt som jag suger upp vatten. Detta har jag satt fast med smältlim. Det låter ju också långsökt eftersom den bara är i kontakt med vattnet i max 1 min och sedan kommer nytt vatten i, så koncentrationerna i ev. gift från smältlimmet blir ju extremt liten... Snacka om att leta efter halmstrån...
#50 - 1 februari 2018 12:33
Växternas syresättningsförmåga är ju inte så stor i ett akvarium, det behövs mycket fler växter per cm2 bottenyta än vad som fysiskt får plats, i förhållande till samma mått som vattenytan och relaterat till dess upptagningsförmåga, om du nu förstår vad jag menar.
Dessutom förbrukar ju växterna syre nattetid, då fotosyntesen går "baklänges", förenklad förklaring.

Är smältlim giftigt? jag vet inte... men man tycker ju inte att det skulle avge några farligheter då det har härdat/stelnat.
Kollade på en akvariväxtsida, http://www.plantswap.se/viewtopic.php?t=11778, där hade man inga toxiska erfarenheter av smältlim, men påpekar att vidhäftningsförmågan kan vara litet si och så med, och att smältlim finns i flera olika fabrikat och kvaliteter.

Huruvida dekorationerna är toxiska är ju svårt att veta, lyft ur den och se om det blir bättre.

Ja det känns nog ungefär som om vi letar efter ett halmstrå i en container fylld med nålar....
#51 - 4 februari 2018 20:11
En liten uppdatering.
Vi var idag på vinsta zoo i vällingby (aldrig pratat med dom innan). Han vi pratade med var riktigt trevlig och jag berättade hela vår historia från start till slut.
Det första han säger är att han tror det är parasiter som drabbat oss. Tydligen så är molly och guppys väldigt känsliga för parasiter. Just eftersom vi startat om akvariet och det ändå har fortsatt så misstänker han att fiskarna blivit smittbärare/smittade. Det är tydligen rätt vanligt enligt honom att det tar någon/några veckor att fiskarna börjar dö ut (utan mer symptom att de blir slöa o slutar äta, precis som våra)

Han tyckte vi skulle ta med oss 4 tetror hem då de står emot parasiterna bra (har jag för mig att han sa).

Skulle dom dock också dö ut inom två veckor så skulle vi ta med vattenprov, men han ville ha feedback oavsett av oss.

Han sa att de två som jobbar med fiskarna där är riktiga nördar och vill självklart att det ska gå bra för oss. De är själva uppfödare och laborerar en hel del med arter osv.

Ska bli intressant att se hur detta blir, men bor ni nära vinsta zoo, åk in o snacka lite med dom. Verkar för mig vara sjukt kunniga, o framförallt trevliga!

Uppdatering kommer till er också!
#52 - 5 februari 2018 15:03
Se där ja.
Lätt att tappa bort sig i långa och utdragna diskussioner. Men redan i inlägg 27 och 28 kom parasiter upp i diskussionen.
Inälvsparasiter förtär ju liksom fiskarna inifrån, dessa parasiter stjäl all näring ifrån fisken, så trots att de äter magrar de och svälter i alla fall, förenklad förklararing.
Jag har nog aldrig sett det själv, men läst och hört talas om akvarister som sett små "maskar" som ibland kommer ut ur fiskarnas ändtarmsöppning. Det skrivs också om tunn vit trådliknande avföring som symptom, sådan avföring hade några av hade mina sjuka fiskar.
Jag har också haft fiskar som drabbats av dessa parsiter för tre-fyra år sedan, har behandlat med Seras Flagellol och samtidigt med dubbel dos av Ektozon salt, enligt rekommendation.
Det var regnbågsfiskar jag försökte behandla, det gick inte så bra, trots att jag hade flyttat över dem i annat akvarium. Men jag körde en behandling i stora akvariet också för att ta död på eventuella parasiter där, men hoppade då över saltet, då jag var rädd att detta skulle skada växterna, hur det nu var med det.
Troligtvis satte jag in behandlingen för sent, hade ett stim på 10 regnbågsfiskar, hälften överlevde, och dessa flyttade sedermera tillbaka och fick nya kompisar.

Annons