För fyra dagar sedan tror jag det var så dog min palettciklid. Hon låg först stilla på botten och ville knappt röra sig, sedan började hon välta. Efter ett tag låg hon med magen upp och när jag skulle ta upp henne simmade hon lite halvhjärtat. Sen dog hon. Magen var helt uppsvullen. Det hela var hemskt tråkigt, men övriga fiskar verkade pigga och friska så jag antog att det var något fel på paletten bara.
En eller två dagar senare dog min ena groda. Jag var inte där när det hände, så jag vet inte om den hade några sjukdomstecken, men det kan kanske ha berott på att grodan var nyinköpt och inte klarade flytten. Det var min första tanke, i alla fall.
Så igår när jag besökte mina fiskar låg en platy död i vattnet. Förutom att den var död så såg den inte heller konstig ut. Men jag har inte direkt någon aggressiv fisk som kan ha tagit död på den. Jag har en liten halvvärsting, som är en paradisgurtami, men han brukar bara ge sig på den andra paradisguramin. Och igår upptäckte jag att hela hans underläpp är borta, där är bara ett äckligt sår, och nu bråkar han inte med någon, han gömmer sig bara och har svårt för att äta. Dessutom verkar det som att han har svårt för att andas, för han simmar med jämna mellanrum upp till ytan och nästan hoppar upp, sen simmar han ner igen.
Så idag när jag kom till min mamma så berättade hon att hon hade plockat upp en död sebrafisk idag, som hade hela magen uppsvullen. Och kollar man på sebrafiskarna och platysarna så ser de inte bra ut alls. Sebrafiskarna är pigga och simmar på som de alltid har gjort. Men de har en passa vita prickar på sig, och det är inte vita prick för det har varit så innan och det enda som hjälpte mot det var salt. Men jag är lite rädd för att ha i salt, för jag har metallpansarmalar, fläckiga pansarmalar och någon annan pansarmal-art som jag inte vet vad det är riktigt, och de ska ju vara känsliga mot salt. (Hade dock i en dl igår, akvariumet är på 200 liter.)
Vissa av platysarna ser ut att planera att ramla av pinnen inom de närmaste dagarna. Det är nog bara en eller två som inte visar några sjukdomstecken. De övriga står mycket stilla, någon ligger på botten och någon vid utan. Ibland kan de dock få för sig att simma som vanligt. Men de spärrar bara ut fenorna när de får sina simryck (oftast när jag kommer förbi och de tycker att jag ska sluta glo), annars hänger fenorna bara. Dessutom har de fått bruna fläckar under skinnet, bakom huvudet.
Jag har testat mina vattenvärden, och enligt bruksanvisningen är det inget fel på dem. Jag har väl 30-35 fiskar i karet, och det är som sagt på 200 liter. Tempen ligger på 28 grader. Det finns en massa inredning: grottor, stenar, rötter, växter.
Jag vet inte vad jag ska göra.. Det enda jag känner till är salt överallt, men jag är som sagt lite orolig för mina malar. För övrigt verkar inga andra fiskar vara sjuka. Fast övriga fiskar är väl egentligen bara malar. Ska jag hålla på med en massa vattenbyten ett tag kanske? Värdena var det ju inget fel på, men det kanske hjälper i alla fall om där är någon sjukdom.. Jag vet inte. Jag blir tokig på det här, hade det inte varit för jag är så förtjust i mina malar hade jag tömt akvariumet på fisk och bara haft räkor. :(