Mina fiskar har börjat dö..

#1 - 4 juli 2007 12:19
För fyra dagar sedan tror jag det var så dog min palettciklid. Hon låg först stilla på botten och ville knappt röra sig, sedan började hon välta. Efter ett tag låg hon med magen upp och när jag skulle ta upp henne simmade hon lite halvhjärtat. Sen dog hon. Magen var helt uppsvullen. Det hela var hemskt tråkigt, men övriga fiskar verkade pigga och friska så jag antog att det var något fel på paletten bara.

En eller två dagar senare dog min ena groda. Jag var inte där när det hände, så jag vet inte om den hade några sjukdomstecken, men det kan kanske ha berott på att grodan var nyinköpt och inte klarade flytten. Det var min första tanke, i alla fall.

Så igår när jag besökte mina fiskar låg en platy död i vattnet. Förutom att den var död så såg den inte heller konstig ut. Men jag har inte direkt någon aggressiv fisk som kan ha tagit död på den. Jag har en liten halvvärsting, som är en paradisgurtami, men han brukar bara ge sig på den andra paradisguramin. Och igår upptäckte jag att hela hans underläpp är borta, där är bara ett äckligt sår, och nu bråkar han inte med någon, han gömmer sig bara och har svårt för att äta. Dessutom verkar det som att han har svårt för att andas, för han simmar med jämna mellanrum upp till ytan och nästan hoppar upp, sen simmar han ner igen.

Så idag när jag kom till min mamma så berättade hon att hon hade plockat upp en död sebrafisk idag, som hade hela magen uppsvullen. Och kollar man på sebrafiskarna och platysarna så ser de inte bra ut alls. Sebrafiskarna är pigga och simmar på som de alltid har gjort. Men de har en passa vita prickar på sig, och det är inte vita prick för det har varit så innan och det enda som hjälpte mot det var salt. Men jag är lite rädd för att ha i salt, för jag har metallpansarmalar, fläckiga pansarmalar och någon annan pansarmal-art som jag inte vet vad det är riktigt, och de ska ju vara känsliga mot salt. (Hade dock i en dl igår, akvariumet är på 200 liter.)

Vissa av platysarna ser ut att planera att ramla av pinnen inom de närmaste dagarna. Det är nog bara en eller två som inte visar några sjukdomstecken. De övriga står mycket stilla, någon ligger på botten och någon vid utan. Ibland kan de dock få för sig att simma som vanligt. Men de spärrar bara ut fenorna när de får sina simryck (oftast när jag kommer förbi och de tycker att jag ska sluta glo), annars hänger fenorna bara. Dessutom har de fått bruna fläckar under skinnet, bakom huvudet.

Jag har testat mina vattenvärden, och enligt bruksanvisningen är det inget fel på dem. Jag har väl 30-35 fiskar i karet, och det är som sagt på 200 liter. Tempen ligger på 28 grader. Det finns en massa inredning: grottor, stenar, rötter, växter.

Jag vet inte vad jag ska göra.. Det enda jag känner till är salt överallt, men jag är som sagt lite orolig för mina malar. För övrigt verkar inga andra fiskar vara sjuka. Fast övriga fiskar är väl egentligen bara malar. Ska jag hålla på med en massa vattenbyten ett tag kanske? Värdena var det ju inget fel på, men det kanske hjälper i alla fall om där är någon sjukdom.. Jag vet inte. Jag blir tokig på det här, hade det inte varit för jag är så förtjust i mina malar hade jag tömt akvariumet på fisk och bara haft räkor. :(
#2 - 4 juli 2007 13:04
Ujj...ja nog är det något som inte stämmer allt!

Du skriver bra info om ditt akvarium, men jag har en fråga till:
- hur länge har det varit igång?

Svullna bukar KAN tyda på bukvattensot .....därmed ej sagt att så är fallet!

Har du något "sjukakvarium/extraburk" dit du kan flytta sjuklingar?

Ditt eget förslag med tätare vattenbyten ett tag är aldrig fel - så börja med det i första hand.
#3 - 4 juli 2007 13:58
Healena skrev:
Ujj...ja nog är det något som inte stämmer allt!

Du skriver bra info om ditt akvarium, men jag har en fråga till:

- hur länge har det varit igång?

Svullna bukar KAN tyda på bukvattensot .....därmed ej sagt att så är fallet!

Har du något "sjukakvarium/extraburk" dit du kan flytta sjuklingar?

Ditt eget förslag med tätare vattenbyten ett tag är aldrig fel - så börja med det i första hand.

Uhm.. Det var en bra fråga.. Ett halvår kanske..

Men vad får man bukvattensot av då? Från vad jag har läst så får man det om man matar med gammalt fryst foder eller röda mygglarver tror jag det var... Så det har jag undvikit.

Nej, inte tillräckligt stor. Köpte en liten snarare transportbur när jag behövde isolera en fjärilsciklid, men den är bara på fem liter så där kan man ju knappast stoppa 6 sebrafiskar och 4 platys.
#4 - 4 juli 2007 14:53
Ja men då är det ia.f inte helt nystartat då.

Bukvattensot kan uppkomma av många olika anledningar.
Jag hade ett "anfall" där jag miste 3 platysar, som troligtvis berodde på dålig cirkulation i burken.....

Här kan du läsa mer om sjukdomen
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=123

Kör även en sökning härinne..

Men somsagt är det inte alls säkert att det ÄR det!
Det var bara en tanke...
Kör på vattenbyten till att börja med, och lycka till :)
#5 - 4 juli 2007 15:38
Jag läste om bukvattensot.. Men i så fall så skulle det ju bara vara det sista symptomet som stämde.. Varför kan det inte bara finnas en fiskveterinär?

Men en annan sak jag funderade på.. När jag var ung och gick i skolan så läste vi en kurs som hette sällskapsdjur, och där ingick även fiskar. Jag fick då lära mig att om man har kol i filtert så kommer det samla upp en massa dåliga ämnen, och när det blir fullt så släpper det dem igen. Nu har jag ju inte det, men jag har kolstenar. Kan de också göra så, eller är filterkol något helt annat?
#6 - 4 juli 2007 16:06
Låter som bakterier. Men prickarna på sebrafiskarna är det prickar eller lite som små fält. Annars kan du ju testa att ta kontakt med http://www.sva.se/sv/Malgruppsnavigering/Djursjukdomar/Fisk/Akvariefisk/
#7 - 4 juli 2007 17:13
Här är en jättebra länk till ett onlinefisksjukhus, där du kan identifiera sjukdomen utefter bilder och symptom. http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/index.php

Jag ska inte ta åt mig äran från denna länk, det är en annan medlem som har listat den på sin profil.
#8 - 4 juli 2007 18:59
eriahl skrev:
Låter som bakterier. Men prickarna på sebrafiskarna är det prickar eller lite som små fält. Annars kan du ju testa att ta kontakt med http://www.sva.se/sv/Malgruppsnavigering/Djursjukdomar/Fisk/Akvariefisk/

Alltså, det är ju inte runda prickar. Förra gången växte de till små ränder..

Men om det är bakterier, försvinner de om man gör delvattenbyte dagligen ett tag? Jag har bakteriedödande tabletter, men de tar ju död på de goda bakterierna också, och jag är rädd att allt kan förvärras om de försvinner..
#9 - 4 juli 2007 19:35
Pazappa skrev:
Här är en jättebra länk till ett onlinefisksjukhus, där du kan identifiera sjukdomen utefter bilder och symptom. http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/index.php

Jag ska inte ta åt mig äran från denna länk, det är en annan medlem som har listat den på sin profil.

Fy, vilka vidriga bilder där fanns. [:-99]
#10 - 4 juli 2007 23:18
Hm. De där symptomen är så allmänna, att det kan vara nästan vad som helst. Men en bakterieinfektion ligger nära till hands.
Så jag tycker nog att det vore en bra idé att ta till storsläggan och slå ut alla bakterier i akvariet...inklusive de bra i pumparna. Du lär då även få de vanliga problemen med nitrit osv när du är klar med behandlingen, men köp då en flaska bakteriekultur och pytsa i.
Kolla nitrithalterna OFTA under och efter behandlingen och byt vatten när de blir för höga.
#11 - 5 juli 2007 05:59
...och här ovan har vi för övrigt mannen som skall ha äran för länken Fisksjukhuset :)
#12 - 5 juli 2007 09:44
Jens A. skrev:
Hm. De där symptomen är så allmänna, att det kan vara nästan vad som helst. Men en bakterieinfektion ligger nära till hands.

Så jag tycker nog att det vore en bra idé att ta till storsläggan och slå ut alla bakterier i akvariet...inklusive de bra i pumparna. Du lär då även få de vanliga problemen med nitrit osv när du är klar med behandlingen, men köp då en flaska bakteriekultur och pytsa i.

Kolla nitrithalterna OFTA under och efter behandlingen och byt vatten när de blir för höga.

Men en sak jag har funderat på.. Mina fiskar äter ALLT man stoppar ner i akvariet. Ska jag lösa upp tabletterna först? Vore kanske inte så roligt om en mal satte sig och började suga på dem.
#13 - 5 juli 2007 11:40
Menar du medicintabletterna?

- Lös upp dem i en pyts och ha sedan i den upplösta vätskan i akvariet.
#14 - 5 juli 2007 15:51
Nu har en fisk till dött! Den endaste platyhanen.. :(
#15 - 5 juli 2007 20:43
Nu har jag upptäckt att två av sebrafiskarna har stora rosa partier på sig också.
#16 - 5 juli 2007 22:38
Låter ännu mer som bakterier för mig. Prova med tabletterna och gör som Healena tipsade om.
#17 - 5 juli 2007 22:40
Jo, jag gjorde det idag när jag besökte mor. Ack vilken olycka.. Vad är det som gör att det blir bakterier? Antar att det är jag som har gjort något fel..
Bilagor:
#18 - 5 juli 2007 22:47
Fel och fel. Man kan sköta ett akvarium "perfekt" men ändå råka ut för problem. Det kan bero på att man inte byter vatten tex så att det blir dålig vattenkvalitét.
#19 - 5 juli 2007 22:53
Hmm.. Får kanske byta mer vatten vid vattenbytena då.. Jag gör i och för sig vattenbyten mer än en gång i veckan, men jag bytar inte så mycket varje gång..
#20 - 8 juli 2007 19:26
De där tabletterna verkar inte hjälpa. Igår dog en platy, och idag har en groda och en sebrafisk dött. Dödsfallen accelererar.
#21 - 13 juli 2007 08:16
Hur mycket vatten byter du åt gången och hur ofta?

Annons