Mina guppys bara dör

#1 - 10 december 2003 17:44
Hej!!
Är en nybörjare på det här. Köpte ett 54 liters för några dagar sen och har gjort allt som dom sa på fisk affären. Men mina Guppys bara dör. Dom ligger vid ytan och ser ut som om dom kippar efter luft. Sen vänder dom upp magen och lämnar in. Vad är det för fel???
#2 - 10 december 2003 17:47
Hur ofta matar du dom?
Har du vattenberedningsmedel som gör om kranvatten till akvarievatten?
#3 - 10 december 2003 17:52
Ursprungligen skickat av JoBoo

Hur ofta matar du dom?

Har du vattenberedningsmedel som gör om kranvatten till akvarievatten?

Nej!!
Vad är det för medel???
I affären så sa han att det duger med vanligt kranvatten!!
#4 - 10 december 2003 17:56
Aquatan och Nitrivec är bra vattenberedningsmedel enligt mig ett måste.
#5 - 10 december 2003 18:03
Ok. Tack för tipset. Det hade han ju kunnat tala om i affären så hade jag sparat några tårar från min dotter. När jag fick beskrivningen till akvariet så stog allting på Tyska så jag fattade ingenting Så en fråga till. Pumpen som är med ska den sitta helt nere i vattnet eller bubbla lite på ytan. Tacksam om nån vet. Vill gärna att dom ska trivas.
#6 - 10 december 2003 18:40
Pumpen ska sitta så att ytvattnet sätts i rörelse. Dvs precis vid ytan om din pump blåser rakt ut. På det sättet syresätts vattnet. Att fiskarna flämtar uppe vid ytan tycker jag tyder på just syrebrist..
Lycka till
#7 - 10 december 2003 18:50
Jag har pumpen vid ytan så ayy det porlar lite. Vet inte vad mer jag ska göra nu.
Tack för tipsen ändå
#8 - 12 december 2003 13:16
om inte nitrivec funkar så skulle jag köpa guppysarna i en annan affär, det kan vara svaga fiskar du köper- "odlingsskadade". Hade du låtit vattnet "mogna" i en vecka innan du släppte ner fiskarna? Lycka till!

Annons