mina hamstar bråkar

#1 - 26 maj 2009 15:23
Idag har jag köpt en hane på 1,5 månad gammal men jag har en hona som bott hoss mig i ca 1 månad(hon är 2 månader gammal). Men jag rengjordé buren innan jag skulle släppa in den nya hamstern i en halvtimma själv för att lära känna det nya.
Men sedan när jag skulle släppa in min hona så började dom bråka vad ska jag göra?
är det bara något tillfälligt för att honan ska visa att det är hennes revir?
Kommer do troligen att sluta sen senare när honan är van vid hanen?

svara snabbt innan något riskfullt kan hända
#2 - 26 maj 2009 15:35
Är det vanlig guldhamster så ska de leva ensamma (förutom vid parning), så sära genast på dem.
#3 - 26 maj 2009 15:40
det är dvärg
#4 - 26 maj 2009 15:49
kan någon svara på mina frågor :P
#5 - 26 maj 2009 15:51
Såg en dvärghamster i en zooaffär bli förvandlad till köttfärs mer eller mindre, av en annan dvärghamster, så att ha dem ihop är nog rätt riskabelt.
#6 - 26 maj 2009 16:55
Linn_guppy skrev:
det är dvärg

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det är samma med dvärghamster. Du måste ha dom i varsin bur.[/COLOR][/FONT]
#7 - 26 maj 2009 16:58
Varför vill man ha en hamster!?
#8 - 26 maj 2009 17:01
NIC skrev:

Varför inte?!?
#9 - 26 maj 2009 17:04
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det är samma med dvärghamster. Du måste ha dom i varsin bur.[/COLOR][/FONT]

Är de bara tillräckligt unga när man köper dem så kan det gå att ha dvärghamster tillsammans.
Det är svårare att ha honor ihop, men bara hanar ska gå bra.

Lite info om dvärghamster http://home.swipnet.se/~w-77537/dvarf.htm
#10 - 26 maj 2009 17:20
rödtoppen skrev:
Varför inte?!?

Tja.., äckliga, fula, luktar illa...... :d
#11 - 26 maj 2009 17:22
NIC skrev:
Tja.., äckliga, fula, luktar illa...... :d

som du kanske :D
#12 - 26 maj 2009 17:26
NIC skrev:

Akta dig NIC.. Ikväll när du somnat kanske de söta, ulliga små tussarna förvandlas till monster som kryper under täcket och biter dig i skinkorna :p
Kom över din fobi någon gång!
Vänta bara till du kommer hit.. antar bar att det är en tidsfråga innan du och Stene tittar in :D
#13 - 26 maj 2009 17:57
Här vill jag ha tips men ni bara pratar om någon skinka !!!!!
#14 - 26 maj 2009 18:15
Linn_guppy skrev:
Här vill jag ha tips men ni bara pratar om någon skinka !!!!!

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt [:o]

Ok.. Jag ska delge lite fakta som jag läste mig till när jag skaffade hamster (Läs alltid på innan du skaffar djur).
Dvärghamstrar kan du ha två av men då bör du skaffa antingen två ur samma kull eller två ur olika kullar men lika gamla (helst ur samma kull).
Som rödtoppen skrev så är det lättare att få två hanar att komma överens men gör man som jag skrev ovan så bör det funka vilket som.
Guldhamstrar får man absolut inte ha fler i samma bur om man inte vet vad man sysslar med. De biter ihjäl varandra ifall de inte är i brunst.

Observera att detta jag skrivit endast är fakta som jag läst mig till och inte provat själv.
Har en liten vit ulltuss (dvärghamsterhane) men eftersom han är min första hamster så har jag valt att ha honom ensam. Nästa gång kan det hända att jag skaffar två samtidigt.
#15 - 26 maj 2009 22:31
Som ni redan nämnt ovan så går det utmärkt att ha flera hanar tillsammans som är från samma kull, eller om man har tur funkar det om man sätter ihop dom när dom är små.

När honorna börjar brunsta kan det vara svårt att ha dom ihop, så det rekomenderas inte att ha hona+hona i detta fall.

Jag skulle sära på dom direkt.
#16 - 26 maj 2009 23:07
rödtoppen skrev:
som du kanske :D

Det får stå för dig men jag har en tradition att ALLTID skriva vad jag skrev i första inlägget i gnagartrådar!!!
Mest för att reta Nina och inget annat! :p
Men du, jag vet faktiskt hur du ser ut så passa sig.........
#17 - 26 maj 2009 23:09
Nina82 skrev:
Akta dig NIC.. Ikväll när du somnat kanske de söta, ulliga små tussarna förvandlas till monster som kryper under täcket och biter dig i skinkorna :p

Kom över din fobi någon gång!

Vänta bara till du kommer hit.. antar bar att det är en tidsfråga innan du och Stene tittar in :D

Tidsfråga är det nog ja! :)
Har ingen fobi, tycker bara att det är waste of life! :)
#18 - 26 maj 2009 23:30
En hamster och en rulle silvertejp är ju annars en party pajare, får lov att hålla med dig NIC, stinker gör dom små grisarna..
#19 - 27 maj 2009 16:47
Men jag ska skaffa en bur till hanen nu :-D sedan när båda är redo och avllas ska det bli små hamstrar till världen(mina föreldrar har kunskaper) sedan så ska vi skaffa en bur til ungarna och sedan sälja :D
#20 - 27 maj 2009 16:51
Linn_guppy skrev:
sedan så ska vi skaffa en bur til ungarna och sedan sälja :D

De kan vara rätt svårsålda (om du inte redan har köpare dvs).
köpte mina för 10kr/st av en flicka som desperat ville få bort dem.
#21 - 27 maj 2009 17:23
Jo rå väldigt många av min kompisar är intresserade och får av deras föreldrar så allt är klar måsta bara vänta på dom små liven och sedan tills dom blivit 5 veckor och frakt klara :D

Annons