Mina kampfiskyngel är alldeles för små...

#1 - 25 februari 2008 21:29
Hej!

Jag undrar om någon har lite tips på hur man kan få ynglen att växa till sej lite? Trots att olika kullar växer olika så tycker jag att mina 5 veckor gamla yngel borde vara iallafall över en cm långa, men de är mellan 5 och 7 mm...

Kan det vara så enkelt som att de inte har fått levande föda? Kullen var i högsta grad oplanerad och oläglig, så jag har i brist på tid och tålamod matat först med äggula och sen blandat med "nykläckt-fast-död" artemia. Har försökt introducera pulverflingfoder men det går inte så bra... Finns ganska mycket infusorier i akvariet också...

Nu bor de i ett 30-liters akvarium, jag matar tre gånger per dag och slamsuger och byter ca 10% varannan dag.
De verkar inte äta så värst mycket av maten, men något lär de ju få i sej eftersom de inte dör??? De är pigga och verkar friska i övrigt, bara väldans små...

Tacksam för tips :)

/Erika
#2 - 25 februari 2008 22:56
Mina kampfiskyngel var också små i första 2 levnadsmånader. Efter det sätter de fart att växa. Ändå är det hanarna som växer snabbt och honorna ligger efter. Jag matar de fler gånger om dag med nykläckta atermia och pulvmat i små mängden när jag har tid. Annars är det bara 1 eller 2 gånger. Förut när jag matade dem förmycket fick jag massor av småmaskar som heter nematoder. Kampfiskar tyckte inte om. Vattnet bytes ca 14 dar efter de kläcktes. Enlig de artiklar som jag läst ska man försiktigt byta lite vatten ca 1 mån efter för att ynglen är känsliga. men, men..... man ser vilket sätt som är bäst för våra fiskar.
#3 - 27 februari 2008 18:10
Var det många yngel i den lilla kullen? Jag funderar på om det kan ha något samband att de är små när de blev så väldigt många? Vet inte hur många som kläcktes, men nu är de nästan 200 stycken... Största kullen hittils...
Jag har bytt vatten varannan dag hela tiden eftersom jag matat med ägg som skitar ner väldigt. Jag har fortfarande inget filter i heller, så jag får allt lov att fortsätta byta...!
#4 - 27 februari 2008 18:14
Asså jag är jätte nyfisken på hur kampfiskyngel ser ut är det någon som har en bíld??
#5 - 27 februari 2008 19:42
Bessa: Nykläckta kampfiskyngel är välding små och ganska svårt att se dem. När de blir 5-6 v gammal kan man se dem som är påminer som nyfödda guppy yngel. Jag ska försöka ta ngr bilder på dem. Blir bilder bra ska jag visa.
#6 - 27 februari 2008 19:44
Okej tack jätte nyfiken
#7 - 27 februari 2008 20:49
http://www.bettysplendens.com/articles/page.imp?articleid=846

Här hittade jag lite yngelbilder (länken verkar inte ha fungerat idag, men vanligtvis gör den det!). Mina har uppenbarligen ingen aning om att de borde vara dubbelt så stora, men, men... Jag kanske ska vara glad så länge de får plats i akvariet? Jag kommer behöva hyra en bassäng om någon månad har jag på känn...
#8 - 27 februari 2008 21:40
mina kampfiskyngel är bara 7 st som överlever efter 2 kull och det 3:e kullet har jag ngr få kvar. men hur många det var för varje kull har jag svårt säga, kanske 50 st eller mer. Varför det faller ynglen bort så mycketvet jag inte. På en artikel som läst tidigare påstår författaren att det skulle vara bäst under varje lek att hona inte lägger för många ägg, 40 - 45 st. Annars blir det inte bra resutalt. Lycka till med kampfiskynglen!
#9 - 28 februari 2008 08:21
Tack ska du ha!

Ja förra parningen kläcktes ca 30 st, dessvärre dog alla inom 4 veckor, nu när jag hade bestämt mej för att inte ha kampfiskar mer så överlever hundratals... Naturens hämnd för att jag hade tröttnat på kampfiskar?...:rolleyes:
Bilagor:

Annons