Mina kardinaler dör!

#1 - 13 januari 2005 10:36
Jag har ett 180 l som jag haft igång sen i våras. Har sedan starten haft 10 kardinaltetror tillsammans med ett par ancistrus, 4 guramis och 4 eldbukar. Det har funkat ganska bra, de enda som inte trivts är de pansarmalar jag haft i. De har dött efter hand..

Nu i helgen köpte jag till 14 st kardinaler för att få ett lite större stim, de fiskarna var mindre än de jag haft innan. Igår hittade jag en av de "gamla" död, imorse 2 till och jag kan bara se 6 stycken levande kardinaler totalt!

Vad har hänt!!

Jag byter ca 20 % varje vecka och matar lite ett par ggr om dan. Har mycket växter som jag göder.

Vad ska jag göra!
#2 - 13 januari 2005 10:40
Det är inte mycket att göra när man fått kartdinalsjukan. Vänta ut och se om någon klarar sig, vänta sen läänge innen du köper nya. Finns tyvärr inga botemedel om det är kardinalsjukan.
MVH
Magnus
#3 - 13 januari 2005 10:45
Det skulle i så fall kommit med de nya fskarna då?!
Hur vet man om det ä kardinalsjuka?
#4 - 13 januari 2005 10:48
Sjukdommar "kommer" inte bara in med andra fiskar. Det är mer avancerat än så. Förmodligen har alla kardinaler denna sjuka latent och det är en "krock" mellan två bakteriekulturer som får det att blomma ut. Man kan aldrig skylla sjukdommar på affären där man köpt ny fisk, för det kan lika gärna vara dina fiskar som smittat dom nya.

Kardinalsjukan, då bleknar fisken för att dö inom 2 dygn.
MVH
Magnus
#5 - 13 januari 2005 11:02
De 6 som är kvar har fina färger, får hoppas de klarar sig då.. Blir tomt nu bara. Hur länge ska man ha "karantän"? Om det nu var kardinalsjukan så borde väl dessa fiskar också ha den latent på något sätt och det borde va stor risk att nya fiskar drabbas också. Om jag skulle köpa nya kardinaler så är risken ganska stor att sjukan skulle bryta ut då med !?

Tack för alla svar!
#6 - 13 januari 2005 16:21
Var tar de vägen!?

Jag funderar på var alla döda fiskar tar vägen, det är ca 15 som dött nu senaste dygnen och jag har hittat 3. Äts de upp så snabbt eller vad händer?!
#7 - 13 januari 2005 16:28
Om jag skulle köpa nya kardinaler så är risken ganska stor att sjukan skulle bryta ut då med !?

som jag skrev innan så måste du vänta länge innan du köper nya. Har du inte lågt ph i ditt kar tycker jag dock att du skall titta på, någon annan fisk. Kardinalsjukan är inte lika vanlig/lika stort problem i surt vatten.
MVH
Magnus
#8 - 13 januari 2005 17:40
[QUOTE=glittertind]Jag har ett 180 l som jag haft igång sen i våras. Har sedan starten haft 10 kardinaltetror tillsammans med ett par ancistrus, 4 guramis och 4 eldbukar. Det har funkat ganska bra, de enda som inte trivts är de pansarmalar jag haft i. De har dött efter hand..

Nu i helgen köpte jag till 14 st kardinaler för att få ett lite större stim, de fiskarna var mindre än de jag haft innan. Igår hittade jag en av de "gamla" död, imorse 2 till och jag kan bara se 6 stycken levande kardinaler totalt!

Vad har hänt!!

Jag byter ca 20 % varje vecka och matar lite ett par ggr om dan. Har mycket växter som jag göder.

Vad ska jag göra![/QUOTE]
Tja, ser de ut som Tropfrog beskrev innan de dör ?
(Alltså att de tappar färgen och sedan faller av pinn)

Du verkar iaf ha andra problem i karet också
(Corydoras som dör).
Ett tips : Skaffa Metronidazole ! När du fått tag i denna
medicin, så mailar du mej ,så skall jag beskriva hur du skall använda denna . Föresten! Göder du dina växter med
extra gödning ? Har du kollat nitrathalten
någongång? ;-) -Gezzer-
#9 - 13 januari 2005 22:21
Har du kollat så du inte har nitrit i akvariet? Vad ligger PH:t på för värde? Det är mycket annat än neonsjukan som kan döda kardinaler. Om inte corysarna klarar sig så är det nåt annat som är fel.
#10 - 14 januari 2005 13:51
[QUOTE=glittertind]Jag funderar på var alla döda fiskar tar vägen, det är ca 15 som dött nu senaste dygnen och jag har hittat 3. Äts de upp så snabbt eller vad händer?![/QUOTE]

Du skriver att du har fyra eldbukar. Där har du svaret, dem har stora och hungriga munnar! =)
#11 - 14 januari 2005 13:57
Eller så är det eldbukarna som blivit intresserade av de nya och mindre individerna och därmed också anfaller hela församlingen.
#12 - 14 januari 2005 15:34
Ja, eldbukar tycker om kardinaltetror.
MVH
magnus
#13 - 14 januari 2005 16:39
Om Eldbukarna är de skyldiga, så verkar det som om de i sånna fall inte äter upp alla. Glittertind har ju funnit några döda på bottnen; de kan ju ifs vara ett nidadåd av dem. Ni har ju rätt i att en vuxen eldbuk bör se en kardinaltetra som en mumsbit. -Geezer-

Annons