Mina malar bara dör... = (

#1 - 28 juni 2007 19:33
Vad ska jag ta mig till med mina malar?? Inte en enda Ancistrus har överlevt, vad är felet??? Har varit i butiken och gjort stickprover på vatttnet och allt ser bra ut. Man blir så ledsen...
#2 - 28 juni 2007 20:28
Berätta mer om karet, vilka fiskar, matning, hur länge det varit igång, vattenbyten och allt annat du kan komma på så är det lite lättare att hjälpa dig;).
#3 - 28 juni 2007 21:34
Ja då ska vi se...
Det är samma i flera av mina kar. Har 6 st och i två dör malarna. Måste säga att jag har prövat med snäckor och de klarar sig inte någonstans. I ett av de karen där det verkar funka med min nuvarande mal dog två pansarmalar över samma natt. Har pansarmalar även i de andra och de mår bra.
Karen är ganska nystartade typ 3 mån.

Jag har mest levandefödare, mollys, guppis, svärdbärare och platys, 3 kyssgurami och 7 praktbotior. Jag matar med Aquatic Nature 1 gång per dag, sparsamt. Maten äts upp inom 10 sek. Mina yngel är i separata kar där jag matar med tetra min men där har jag inte haft problem ännu.

Vattenbyten gör jag 1-2 ggr per månad. I yngelkaren sker det oftare. Karens storlek är runt 100 liter var. Har kommunalt vatten och det anses som ett väldigt bra vatten av akvariekunniga.

Har haft svårt med vissa växter oxå men sen har jag vissa som växer jättebra tex sumatraormbunke. Bytte dock mina lysrör nu till Grolux + satte i reflektorer i två av karen så får vi se om det gör nån skillnad för växterna.

Använder Esylife numera som vattenberedningsmedel när ngn verkar hängig och det har jag tyckt har varit bra.

Vet inte vad mer jag ska skriva...
#4 - 28 juni 2007 21:43
Vad har du haft för snäckor som dött?
#5 - 28 juni 2007 21:47
Hur stora har Ancistrusarna varit?
De är ganska känsliga när de är mindre och får de då för lite mat kan det vara ett problem. Du bör stödmata minst varannan dag med algtabletter och/eller grönsaker. Förvälld broccoli, squash och gröna ärtor brukar vara favoriter för malarna så testa det.
Jag förmodar att du har bra syresättning i karen som är ganska viktigt för malarna.
#6 - 28 juni 2007 23:00
Metalmaid skrev:
Vad har du haft för snäckor som dött?

Några gula och några bruna, vet inte vad de heter...
#7 - 28 juni 2007 23:02
ansjo skrev:
Hur stora har Ancistrusarna varit?

De är ganska känsliga när de är mindre och får de då för lite mat kan det vara ett problem. Du bör stödmata minst varannan dag med algtabletter och/eller grönsaker. Förvälld broccoli, squash och gröna ärtor brukar vara favoriter för malarna så testa det.

Jag förmodar att du har bra syresättning i karen som är ganska viktigt för malarna.

De har varit 5-6cm. Någopn extra mat har jag inte gett dem men det har funnits alger på rutorna fast det kanske inte räckt? Men kan de svälta ihjäl på 2,3 dagar??

Syresättningen känns som om den är bra.
#8 - 28 juni 2007 23:40
Frida Fisk skrev:
De har varit 5-6cm. Någopn extra mat har jag inte gett dem men det har funnits alger på rutorna fast det kanske inte räckt? Men kan de svälta ihjäl på 2,3 dagar??

Syresättningen känns som om den är bra.

Så det går på bara ett par dagar? Ja då är det inte det, men visst behöver de extra käk då bara alger inte räcker till.
Har du kollat dels så de inte har insjunkna magar vid köpet, dels affärens pH mot ditt?
#9 - 29 juni 2007 00:35
Ska kolla på det.. Är så trist när de aldrig klarar sig..
#10 - 29 juni 2007 05:58
Malar kan vara känslig mot nitrit så gör nitrit värde test.
#11 - 29 juni 2007 06:46
Jag tror de har dött av svält... Algerna räcker inte, de måste få extra algtabletter som är gjorda för den typen av malar. Man ska självklart inte mata för mycket, men dom måste få mat ofta precis som alla andra fiskar. Man kan bryta en sån tablett i ganska små bitar så man är säker på att allt äts upp. Mata helst när ljuset har varit släckt ett tag, så att dom andra fiskarna inte äter upp tabletterna.
#12 - 29 juni 2007 07:11
toccata skrev:
Jag tror de har dött av svält... Algerna räcker inte

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ingen fisk i god kondition dör av svält på 2-3 dagar, så det tror inte jag på.[/COLOR][/FONT]
#13 - 29 juni 2007 14:40
Nitritvärdena ligger bra så det är det inte.. Tror inte heller att de svälter, det är ju nog med alger så att jag måste skrapa rutorna då och då? Och som sagt inte så snabbt..
#14 - 29 juni 2007 15:00
Där du köper malarna är det alger i de karen? ser du om de fått ngn mat i butik?
De är känsliga vid flytt från ett vatten till ett annat inkoppningen hur har den gått till?
Att stöd mata är A o O de lär inte dö av svält som Sjöjungfrun säger men brister kan göra att de far illa vid just flytt..
#15 - 29 juni 2007 19:54
har du köpt alla från samma butik?? det kan ju vara så att du har köpt dom sjuka...
butiken kanske fick in en dålig leverans, och att dom sedan blir stressade vid flytten och den nya miljön så att sjukdomen blir värre och dom dör.
spekulerar bara lite... lita aldrig på något jag säger :D
#16 - 30 juni 2007 12:58
Vad jag menade med mitt inlägg är bara att du i fortsättningen måste mata malarna med fodertabletter, för endast algerna i akvariet räcker inte i längden.
Visst, det låter konstigt att dom skulle ha dött av svält på 2-3 dagar, men om dom inte hade matats bra i affären innan, och sen kanske blir lite försvagade på grund av att de kommer till ett nytt akvarievatten, så kan det säkert hända! Då är det alltså ont om mat + försvagning som gjorde att dom dog... Detta är bara min teori.

De har rätt att bli mätta och belåtna precis som dom andra fiskarna :) Så köp några riktigt bra algtabletter för fiskar som lever av vegetabilisik föda.

Annons