Mina malar bara dör! :(

#1 - 3 december 2008 21:58
Jag vet inte varför mina malar bara dör. De verkar inte alls trivas i mitt akvarium. :(

Den första malen var en Pitbull Pleco och han dog efter 11 dagar (annat akvarium då).

Sen köpte jag två ancistrus malar och en dog efter en dag och den andra efter 2 dagar.

Jag fick då nya Ancistrus malar som jag hämtade ut några veckor efter och en dog efter 3 dagar och den andra idag, 5 dagar hann vi ha den. :(

Det är så tråkigt då de dör och jag vet inte varför. Då den första av de två senaste ancistrus malen dog så gjorde jag ett delvattensbyte. Temperaturen är 24 grader och har testat vattnet både med sticktest hemma och tagit med vattnet till djuraffären. Vattnet är bra men kanske lite högt PH värde och så är det lite hårt vatten. Kan det vara det som malarna inte klarar? Eller vad?

Har annars guppy, platy och neontetror i akvariumet som är på 260 L.
Karet är nystartat för ca 1 månad sen. Hade platyn och neontetrorna i ett annat akvarium före det.

Annars så matar jag sparsamt och la ner fodertabletter till malarna nu sist. Tycker det är bra ytcirkulation.

Nu vågar vi inte köpa fler malar eftersom alla bara dör för oss. :( Jättetråkigt för de är så roliga ju. Vill ha malar!

Någon som kan hjälpa mig?
#2 - 3 december 2008 22:01
Hur många av varje fisk har du i karet?
Sticktester är opålitliga, skaffa droptest, främst för nitrit! Karet har bara varit igång en månad, och är inte i balans.

Rengör du filtret något? Gruset? Hur ofta byter du vatten?

Ja, all information är bra, svårt att svara på vad som händer med dina malar annars.
#3 - 3 december 2008 22:09
Välkommen till Zoopet!

fyller på med en fråga, hur gör du innan du släpper ner fiskarna i akvariet?
Bilagor:
#4 - 3 december 2008 23:22
Johanski skrev:
Hur många av varje fisk har du i karet?

Rengör du filtret något? Gruset? Hur ofta byter du vatten?

Ja, all information är bra, svårt att svara på vad som händer med dina malar annars.

Tack för svaret!

Jag har 9 st neontetror, 3 stora platy och många playtyngel i olika storleker, 4 stora guppy och några guppy yngel.

Filtret har jag bara rengjort en gång sen jag startade upp det här karet och det var i går (då en fortfarande levde). Då kramade jag bara ut svampen i akvariumvattnet. Jag tyckte utblåset var lite sämre. Det var ganska mycket smuts där inne.

Gruset har jag bara rengjort då jag har gjort delvattensbyten. Jag har bara gjort två delvattensbyten. Haft karet i en månad men första tiden så hade jag bara växter där.
#5 - 3 december 2008 23:27
smegga skrev:
Välkommen till Zoopet!

fyller på med en fråga, hur gör du innan du släpper ner fiskarna i akvariet?

Tack för det och tack för svaret! :)
Har läst här inne ett tag nu och nu kände jag att det var dags att regga sig själv oxå! :)

När jag släpper ner nya fiskar så lägger jag först ner påsen i karet och efter ett tag så fyller jag i lite vatten från akvariumet (ca ½ dl-1 dl) och gör så ca tre gånger med ca 15-20 minuters mellanrum. När jag sen ska släppa i fiskarna så har det gått ca 1 timme och då fiskar jag upp fiskarna med en håv. Alltså fyller inte i vattnet som är i påsen.
#6 - 3 december 2008 23:51
Hur stora/små är ancistrusarna. Innan dom blir drygt 4-5 cm så är dom känsliga för byte av vatten (behöver alltså inte vara dåligt vatten utan bara annorlunda PH e.d). Som små så är dom också känsliga för nitrit så om du har lite för höga nitritvärden i bottenvattnet så kan malarna stryka med men övriga fiskar må bra.
#7 - 4 december 2008 00:52
Kan du hyffsad engelska skulle jag rekomendera www.monsterfishkeepers.com och gå in på CATFISH avdelningen finns betdyligt mkt kunnigare folk där än här , lycka till :).
#8 - 4 december 2008 06:08
Peter1904 skrev:
Hur stora/små är ancistrusarna. Innan dom blir drygt 4-5 cm så är dom känsliga för byte av vatten (behöver alltså inte vara dåligt vatten utan bara annorlunda PH e.d). Som små så är dom också känsliga för nitrit så om du har lite för höga nitritvärden i bottenvattnet så kan malarna stryka med men övriga fiskar må bra.

Det här var något nytt för mig som jag aldrig hört förut, vart har du hittat den här informationen?

För detta är något som jag aldrig märkt, att dom skulle vara känsligare i en storlek under 5 cm. Har aldrig haft en ancistrus som dött pga ph skillnad, och då har jag flyttat från ph 6,5 till 8,0 och koppat in dom lite slarvigt. Men det är klart att jag kan ha tålligare ancistrus, men koppar man in dom som man ska bör inte pht spela roll.

Sen är alla fiskar känsliga för nitrit som är dödligt för alla fiskar, men vissa högre koncentrationer av det än andra. men jag tycker att ancistrus tillhör den mindre känsliga för nitrit...

Nitriten stannar ju inte heller bara i bottenvattnet utan är överallt i vattnet, Det kan ju däremot bli bakterier på bottenskiktet om man inte har tillräckligt med cirkulation.
#9 - 4 december 2008 08:52
Smegga

Mitt svar är inte direkt något som jag läst utan bygger mest på min egen erfarenhet efter att tidigare ha odlat ancistrus under några år.

Kanske har du annan erfarnhet men att ancistrusarna är känsliga för flytt som små (framförallt när dom är mindre än 3 cm) är ganska vedertaget. Om känsligheten sedan har med PH, något annat vattenvärde eller har att göra med stress vet jag inte.

Vad gäller nitrit så är min erfarenhet efter diskussioner med personal i butiker att små ancistrus ofta dör innan övriga fiskar dör. Enligt dom så är det ganska vanligt att nystartade akvarister kommer tillbaka efter några veckor för att köpa nya ancistrus.

Lite kul/intressant att man kan ha så olika erfarenhet.
#10 - 4 december 2008 09:37
Peter1904 skrev:
Smegga

Mitt svar är inte direkt något som jag läst utan bygger mest på min egen erfarenhet efter att tidigare ha odlat ancistrus under några år.

Kanske har du annan erfarnhet men att ancistrusarna är känsliga för flytt som små (framförallt när dom är mindre än 3 cm) är ganska vedertaget. Om känsligheten sedan har med PH, något annat vattenvärde eller har att göra med stress vet jag inte.

Vad gäller nitrit så är min erfarenhet efter diskussioner med personal i butiker att små ancistrus ofta dör innan övriga fiskar dör. Enligt dom så är det ganska vanligt att nystartade akvarister kommer tillbaka efter några veckor för att köpa nya ancistrus.

Ja det är mycket intressant att man kan sa så olika erfarenheter av samma fisk. jag föder också upp Ancistrus och har gjort det under många år nu. Jag har sålt och tagit hem många ancistrus under 3 cm. nån gång blev jag tvungen att stoppa ner dom direkt i akvariet pga läckande påse och alla klarade sig var ca 8 st då.

Att det kommer tillbaka folk och köper nya fiskar som har nystartade akvarium kan jag hålla med om, men det skrev du inte förut så därför gick jag inte med på det då :p
Men att dom dör innan är väl kanske pga att andra fiskar kan ställa sig vid ytan och kippa efter luft för att då klara sig lite längre, kanske?

Så därför ser jag till att dom jag säljer till privat har gjort en bra uppstart av sitt akvarium, men man kan ju inte alltid kontrollera det heller.

Jag skulle vilja att alla butiker skulle ha ett obligatoriskt vattentest innan kunden får köpa fisk till sitt akvarium, men det är ju lite för lätt att fuska tyvärr :p
#11 - 4 december 2008 15:21
Peter1904 skrev:
Smegga

Jag håller med dig...jag tycker småttingar e känsliga för nitrit..vattenbyten verkar dom inte bry sig om...förut hade jag 100liters kar å bytte 25-30 % ett par gånger i veckrona å de var inga problem... temp verkar inte vara så känsligt heller...har dock märkt att matar man med köttigt foder dom första veckorna så kan de gå väldigt åt pipan...
#12 - 4 december 2008 15:29
KoiKe skrev:
Jag håller med dig...jag tycker småttingar e känsliga för nitrit..vattenbyten verkar dom inte bry sig om...förut hade jag 100liters kar å bytte 25-30 % ett par gånger i veckrona å de var inga problem... temp verkar inte vara så känsligt heller...har dock märkt att matar man med köttigt foder dom första veckorna så kan de gå väldigt åt pipan...

Det han menar med vattenbyte tror jag är själva flytten inte om byter vatten i akvariet, det skulle vara jobbigt om fiskarna var känsliga för ett delvattenbyte :P
Guest
#13 - 4 december 2008 16:51
n4red skrev:
Kan du hyffsad engelska skulle jag rekomendera www.monsterfishkeepers.com och gå in på CATFISH avdelningen finns betdyligt mkt kunnigare folk där än här , lycka till :).

MFK???
Det är väl ändå bättre man går in till den bästa www.planetcatfish.com om det måste vara engelska. Annars har vi i norden www.goc.se

Tror faktiskt att det finns kunnigt folk även här på zoopet.
#14 - 4 december 2008 17:00
smegga skrev:
Det han menar med vattenbyte tror jag är själva flytten inte om byter vatten i akvariet, det skulle vara jobbigt om fiskarna var känsliga för ett delvattenbyte :P

Jag menar både delvatten byten å vattenbyten i säg...flytt från kar till kar... Kör seperata kar te ynglena å de brukar inte vara problem å flytta te stora karet sen
#15 - 4 december 2008 19:37
smegga skrev:

Det var precis så jag menade men jag ser att jag skrev lite otydligt.

Annons