Mina malar dör!

#1 - 31 januari 2007 05:59
Jag har ett 54 liters akvarium. Temperatur runt 25-27 grader och pH värde runt 7. Jag byter ungefär 16-18 liter vatten i veckan.

Nu mitt problem: För några veckor sen köpte jag två ancistrius malar och de dog några dagar senare. Förra veckan köpte jag en till från en annan affär och nu har den dött också.

Vad har jag för fel på vattnet?

Mvh Simon
#2 - 31 januari 2007 06:40
Har du kollat nitriten? Har hört att ancistrusar är extra känsliga för nitrit..
#3 - 31 januari 2007 06:53
Hur mycket kostar såna tester? Borde inte nitriten försvinna när man byter vatten en gång i veckan?
#4 - 31 januari 2007 07:32
Oj vad mycket vattenbyte...

... om du inte har Nitrit så ska du väl inte byta så mycket utan ca 20-30 %?!

På 25 L så blir ju det drygt 7 L i veckan... sen får du tänka på att man har ju sand, sten, rötter, pump mm i karet och då går det bort några liter vatten och dessutom har man ju inte vatten hela vägen upp...;)

Syre???
#5 - 31 januari 2007 11:02
Om man säger att man ska byta 20% i veckan räknar man då på akvariets volym (54 liter) eller ska man dra av plats för sand, rötter, pump etc?
#6 - 31 januari 2007 11:16
Så noga är det inte så det kvittar hur man räknar.
Men nitrit försvinner inte för att man byter vatten, man minskar bara nivån. Utan rätt bakterieflora i filtret kommer nitriten att stiga igen och det kan gå fort, betydligt fortare än en vecka. Drabbas man av nitrit så är det gärna flera vatten byten om dagen för att hålla nitriten nere tills bakterierna växer till sig.
#7 - 31 januari 2007 11:22
Man kan inte påskynda bakterietillväxten utan det är bara att vänta, eller?
#8 - 31 januari 2007 11:45
Finns på flaska...

Defenseman skrev:
Man kan inte påskynda bakterietillväxten utan det är bara att vänta, eller?

... att pytsa i när du byter... så många liter du tar bort häller du i motsvarande dos bakterier varje dag... någon duktig människa här sa att man ska vänta någon timme efter vattenbytet så att kloret hinner avdunsta innan man häller i bakterierna... Inte göra rent filtret i varmvatten, där bor bakterierna och i sanden... ;) Jag tog 30 % av den aktuella vattenmängden per dag när jag hade nitrit.. alltså borträknat sand osv... Lycka till :p
#9 - 31 januari 2007 11:52
Katharina skrev:
... att pytsa i när du byter... så många liter du tar bort häller du i motsvarande dos bakterier varje dag... någon duktig människa här sa att man ska vänta någon timme efter vattenbytet så att kloret hinner avdunsta innan man häller i bakterierna... Inte göra rent filtret i varmvatten, där bor bakterierna och i sanden... ;) Jag tog 30 % av den aktuella vattenmängden per dag när jag hade nitrit.. alltså borträknat sand osv... Lycka till :p

Vad heter de medlen man måste köpa. Är det toxivec som gäller?
Tack för svaren :)
#10 - 31 januari 2007 14:58
Ja...

... visst är det toxivec som har sagts varit bäst?!? Duger bra iaf... Kämpa på, det ger sig till sist men det kan ta 1-2 veckor... ;)
#11 - 31 januari 2007 15:24
Aquatan och Nitrivec använder jag vid vattenbyten
#12 - 31 januari 2007 15:24
toxivec tar bort nitriten men hjälper inte till att bygga upp bakteriekulturen så "behandlingstiden" borde rimligtvis bli längre än om man istället kör nitrivec som hjälper till att snabbt bygga upp bakteriekulturen, dvs åtgärdar orsaken istället för problemet. Kanske en kombination?
#13 - 31 januari 2007 15:41
Lite olika bud här...

heeke skrev:
toxivec tar bort nitriten men hjälper inte till att bygga upp bakteriekulturen så "behandlingstiden" borde rimligtvis bli längre än om man istället kör nitrivec som hjälper till att snabbt bygga upp bakteriekulturen, dvs åtgärdar orsaken istället för problemet. Kanske en kombination?

man lär så länge man lever... det diskuterades här förut... då sas nitrivec ta så lång tid på sig att verka och då rekommenderades toxivec... :confused: Jag har precis lärt mig att de finns snälla bakterier på flaska... Det jag köpte som skulle vara samma heter Stress Zyme... är det bra eller??? Står att det är dubbelverkande levande bakterier... ;)
#14 - 31 januari 2007 16:05
Jag köpte ett nitrit test på väg hem från jobbet idag och det visade noll. helt gult var det. Vad ska jag göra då. Jag har haft fiskar som har dött lite då och då utan anledning. Vad göra?
#15 - 31 januari 2007 16:50
Hur stora var malarna? yngel?
#16 - 31 januari 2007 17:25
hfh75 skrev:
Hur stora var malarna? yngel?

De var inte särskilt stora. Men jag har haft andra fiskar som har dött också. Har nog hållt på i nästan ett år. Det har dött platys, svärdbärare, mollys och två palettciklider. Jag har testat att ändra "vanorna" för att se om det blev bättre, men nej. Och nu när det inte är nitrit vet jag inte vad det kan vara.

Vad tror ni? Jag börjar bli trött på det här nu.
#17 - 31 januari 2007 21:51
Katharina skrev:
man lär så länge man lever... det diskuterades här förut... då sas nitrivec ta så lång tid på sig att verka och då rekommenderades toxivec... :confused: Jag har precis lärt mig att de finns snälla bakterier på flaska... Det jag köpte som skulle vara samma heter Stress Zyme... är det bra eller??? Står att det är dubbelverkande levande bakterier... ;)

toxivecen tar säkert ner nitrit nivån fortare men den förhindrar inte på samma sätt som nitrivecen att det bildas ny nitrit. Som jag sa toxivecen tar bort problemet inte orsaken. Det var det jag menade med längre "behandlingstid" dvs man får köra toxivecen under en tid innan bakteriefloran vuxit till sig. Nitrivecen hjälper ju till att öka på bakteriemängden.
#18 - 1 februari 2007 08:07
Ingen som vet vad det kan var aför fel på mitt akvarium? :(
#19 - 1 februari 2007 08:33
Tjena!
Det som är med mindre akvarier är att man har oftast små filter och pumpar.Dvs filtervolymen är liten därför är det extra känsligt när du gör rent filtret att du använder akvarievatten med samma temp så man inte dödar de stackars bakterier man har.
Sedan kan det ju vara syrebrist men det hade du ju märkt om fiskarna andades häftigt,rikta utblåset från pumpen mot ytan.
#20 - 1 februari 2007 08:40
1. Har du kollat upp ledningsvattnet, innehåller det en amin källa kan det vara lurigt att byta 30 % speciellt om vattnet i akvariet inte är surt (strax under 7)

2. Kanske har du något i akvariet som bildar toxiner eller frigör det. Aktivt kol skulle ju hjälpa för stunden i så fall men orsaken måste tas bort.

Båda är lite långsökta medger jag men det kan vara bra att utesluta lite grejer...

Tycker att 27 gr i akvariet är i överkant de flesta malar behöver inte detta
#21 - 1 februari 2007 08:40
Defenseman skrev:
Ingen som vet vad det kan var aför fel på mitt akvarium? :(

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Hur mycket fisk och vad för fiskar har du i??[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Kanske är det överbefolkan = dåliga eller svajande vattenvärden eller stressade fiskar.[/COLOR][/FONT]
#22 - 1 februari 2007 08:53
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Hur mycket fisk och vad för fiskar har du i??[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Kanske är det överbefolkan = dåliga eller svajande vattenvärden eller stressade fiskar.[/COLOR][/FONT]

Nu har jag 10 kilfläcksrasboror, 1 svärdbärare, 1 black molly och en som jag inte vet vad den heter. Den äter alger och är från thailand i alla fall :) .
#23 - 1 februari 2007 09:38
Defenseman skrev:
Jag har ett 54 liters akvarium.

Nu mitt problem: För några veckor sen köpte jag två ancistrius malar och de dog några dagar senare. Förra veckan köpte jag en till från en annan affär och nu har den dött också.

Jag vet inte vad det kan vara för fel för övrigt, men 2 ancistrusar i ett så litet akvarium borde bädda för trubbel vad gäller tillgången till mat - de är ganska så revirhävdande vid matdax. Vad har du gett dem för foder?
Jag har 2 ancistrusar i mitt 115-liters som alltid träter om samma mat-tablett FASTÄN jag släpper ner 2 st i 2 olika hörn. Och då är det ändock en hona och en hane (Harry & RONja :p )vi pratar om här... Ancistrusar vill ha större akvarium och utrymme..

Ser nu att du även har ÄNNU en algätare...

Sen är det ju tyvärr så som någon tidigare sade - att ju mindre akvarium man har destu större är risken för strul vid ändrade vattenvärden/förhållanden..
Det är ju mindre "vattenvolym" att spela på s.a.s, och om det händer något så händer det snabbt. Marginalerna är små. Jättesvårt att säga varför dina fiskar dör :(
#24 - 1 februari 2007 10:26
Defenseman skrev:
Nu har jag 10 kilfläcksrasboror, 1 svärdbärare, 1 black molly och en som jag inte vet vad den heter. Den äter alger och är från thailand i alla fall :) .

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Är det en sådan här kanske[/COLOR][/FONT] http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]I så fall blir den väl stor för ditt akvarium, den är dessutom stimfisk och vill inte gärna vara ensam, dessutom är den ganska aktiv och det kan bli ett stressmoment i ditt lilla akvarium. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ancistrusar är oxå ganska känsliga för svajiga vattenvärden när dom är små. Har du inga ancistrusar kvar nu så skulle jag satsat på några räkor eller snäckor som algätare istället.[/COLOR][/FONT]
#25 - 1 februari 2007 11:05
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Är det en sådan här kanske[/COLOR][/FONT] http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]I så fall blir den väl stor för ditt akvarium, den är dessutom stimfisk och vill inte gärna vara ensam, dessutom är den ganska aktiv och det kan bli ett stressmoment i ditt lilla akvarium. [/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ancistrusar är oxå ganska känsliga för svajiga vattenvärden när dom är små. Har du inga ancistrusar kvar nu så skulle jag satsat på några räkor eller snäckor som algätare istället.[/COLOR][/FONT]

Precis en sån är det. Ska man kanske göra sig av med den då tycker du?
#26 - 1 februari 2007 12:31
Kan räkor äta alger på växter också eller äter de bara på botten. Alltså kan de simma uppåt? Kan man ha räkor tillsammans med fiskar eller blir de uppätna? Vilka räkor rekomenderas?
#27 - 1 februari 2007 12:33
27 grader...

... prova att sänka tempen lite med en grad om dagen, iaf ner till 25 grader... Ju högre temp desto mindre syre i vattnet... om de kippar tänkte jag...
Janne på Södermalms Zoo berättade för mig att på sommaren när det är 30 grader ute så är det inte tempen som tar död på fisken utan syrebristen som följer den höga tempen...
Sitter innefiltret ordentligt uppe vid ytan så det plaskar??? Så att det syrerika ytvattnet trycks ner i karet... ;)
#28 - 1 februari 2007 12:44
Katharina skrev:
... prova att sänka tempen lite med en grad om dagen, iaf ner till 25 grader... Ju högre temp desto mindre syre i vattnet... om de kippar tänkte jag...

Janne på Södermalms Zoo berättade för mig att på sommaren när det är 30 grader ute så är det inte tempen som tar död på fisken utan syrebristen som följer den höga tempen...

Sitter innefiltret ordentligt uppe vid ytan så det plaskar??? Så att det syrerika ytvattnet trycks ner i karet... ;)

Jag tror inte det är nån fara med syret för de är aldrig uppe och kippar vid ytan. Och pumpen sitter högt upp och rör runt på ytan. :)
#29 - 1 februari 2007 12:53
Defenseman skrev:
Precis en sån är det. Ska man kanske göra sig av med den då tycker du?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ja, dom blir rejält stora. Jag hade en som fick flytta ut då den växt ur mitt 180-liters ;) Dessutom är dom stimfisk och går bäst i grupp.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Räkor far omkring lite varstans och äter både matrester och alger och vad som bjuds. :)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Jag har körsbärsräkor tillsammans med Endlers guppy. Jag kan tänka mig att ett och annat räkyngel kan bli mat till dina fiskar, men finns det gott om växter som dom kan gömma sig i så är det i alla fall några som klarar sig. Vill man ha lite större räkor så är ju amano ett alternativ.[/COLOR][/FONT]

Annons