Mina malar dör

#1 - 25 mars 2007 07:50
Först hade jag köpt 2 stycken Ancistrus (Skäggmunsmal). Sedan dog båda två utan någon anledning:confused: . Jag köpte sedan 4 skäggmunsmalar. 1 stor, 2 medelstora och 1 liten. Först dog en medelstor, sedan den största. Då hade jag kvar den lilla och en medelstor. De började växa och visade inget tecken på att dö. Sedan dog den stora och efter en vecka dog den lilla.[:(]
Jag fattar ingenting. Hur kommer detta sig?
#2 - 25 mars 2007 08:13
jag hade samma "stora" problem när jag startade upp mitt första kar.
Köpte en mal efter att karet varit igång i 2-3 månader. 2 dagar efter att han stoppats ner dog han.
Jag gick till djuraffären o "fick" faktiskt en ny!
Den dog efter 3 dagar!
Djuraffären sa till mig att göra ett Ph test då djuraffären hade väldigt mjukt vatten så kunnde de bli fel för malen som enligt grabben i djuraffären var mycket känsliga för hårt/mjukt vatten o hur rent vattnet är,de vill inte ha värsta skit vattnet som folk tror utan de kräver renare vatten änn de flesta fiskar.
Jag gjorde ett test o vattnet var för hårt.
Fixade till detta o har sen dess haft 2 malar i mitt kar utan problem.
#3 - 25 mars 2007 09:23
alltså särskilt små ancistrusar är känsliga mot dåligt vatten.
hur sköter ni vattenbytena? storlek på akvarie och hur många andra fiskar (vilka sorter)? pumpstorlek?
#4 - 25 mars 2007 09:28
Mrhappy skrev:
Först hade jag köpt 2 stycken Ancistrus (Skäggmunsmal). Sedan dog båda två utan någon anledning:confused: . Jag köpte sedan 4 skäggmunsmalar. 1 stor, 2 medelstora och 1 liten. Först dog en medelstor, sedan den största. Då hade jag kvar den lilla och en medelstor. De började växa och visade inget tecken på att dö. Sedan dog den stora och efter en vecka dog den lilla.[:(]

Jag fattar ingenting. Hur kommer detta sig?

kommer ihåg nu att jag hade liknande problem med litet 40 liter....skulle köpa ancitrusar som skulle hålla rent i karet men felet var att jag hade i dem bara 5 dagar efter start....och de dog en efter en och jag kunde inte fatta vad det var som hände.....men sen så läste jag här ute på zoopet och kom fram till att jag hade fått nitrit (malar är väldigt känsliga för de) och sen efter jag hade fixat till det med nitriten så gick det hur bra som helst sen med att ha malar i där
#5 - 26 mars 2007 13:53
Jag gör vattenbyten 1 gång i veckan. 110 liters akvarie. 2 palettciklider,3 platy, 3 svärdbärare, 10 sebrafiskar och 5 små blågurami. Har inte kollat storlek men filtrerar med kol.

Annons