haft dom i en manad fortfarande ingen lek desutom tva av tre par hanar jagar honorna.
vad ska jag gora?:D
tulle89 skrev:Vid 5 centimeter börjar de arter du nämner precis vid könsmogna så bara vänta så ska du se. Dock brukar man hålla mbunas i harem med fler honor än hanar. Den gula cikliden (golden gissar jag) du har är lugn och klarar sig, samma med firefishen som är en auloncora. Men hongin är en aggressiv fisk och kan bli problematisk att hålla i par.
monsieur skrev:tykte mest om hongin trotts hanens agresivitet och vill garna behalla men problemen ar att hanen jagar honan hela tiden!
nar det galler mbuna dom gula par hander samma sak hanen jagar honan ocksa!
vet inte vad jag ska gora?
ska jag lamna tillbaka fire fish paret for att dom som far mest stryk och lags i rangen
ska jag byta dom med tva honor en hongi till hona och en till mbuna?
hannesc skrev:köp ett par hongi-honor till så att hannen kan sprida ut sina aggressioner. annars är risken att du inte har kvar din hona så länge till.
sen är mbunas samlingsnamn för ett antal olika malawi-arter. man brukar dela in det i mbunas och happlisar. ( om jag inte har helt fel)
hur stort är ditt kar?
\tulle89 skrev:Som Hannes säger, skaffa fler honor till både golden och hongi. Fire fisharna kan du ha kvar, om ditt kar är tillräckligt stort för så pass många individer. Är också intresserad att veta hur stort ditt akvarium är!
Aulonocara får vi inte glömma Hannes ;)
hannesc skrev:köp ett par hongi-honor till så att hannen kan sprida ut sina aggressioner. annars är risken att du inte har kvar din hona så länge till.
sen är mbunas samlingsnamn för ett antal olika malawi-arter. man brukar dela in det i mbunas och happlisar. ( om jag inte har helt fel)
hur stort är ditt kar?