Mina Malawi dör :-(

#1 - 31 juli 2010 11:33
Jag vet inte vad som hänt med mitt kar. Men nu har 2 st golden och 4 st demasoni dött inom en vecka.

Lite bakgrundsfakta:

*Karet är på 260 liter och startades upp för ca 2-3 månader sedan
*Jag byter vatten, 20% 1 gång i veckan
*Innehåller (nu när jag räknat bort de döda): 5 golden, 1 demasoni, 5 rödzebra, 7 hongi, 2 blå delfin, 1 ancistrus, 1 pleco, 1 gibbiceps, 2 öronålar.
*växter: endast 5 st crinumlökar
*hålsten, kalksten, svarta platta stenar från akvariebutiken och ett gäng småsten jag plockat vid havet.
*Har kollat nitrit och PH flera gånger och det är ingen nitrit och ph håller sig på 8,5
*temperaturen har legat mellan 26 och 29 grader hela tiden

Jag var bortrest i 4 dagar och då hade jag lampan släckt under tiden, 1 gång fick de lite mat av min man. När jag kom hem var 2 fiskar döda. Efter det har det dött ytterligare 4 st.

Man ser inget konstigt på dem, de ser friska och fina ut. Men så blir de lite apatiska och sen hittar jag dem döda.

Jag ska ner till Tassar o Morrhår idag och lämna ett vattenprov så får vi se om de hittar något men jag vet inte vad jag ska göra annars.

Något förslag??
#2 - 31 juli 2010 12:04
demasonisarna blev nog ihjälslagna av den demasoni som är kvar. om man ska ha demasoni bör man ha mera än 10. de är mycket agressiva inom arten. golden vet jag inte. men de är rätt så kännsliga mot stryk har jag för mig.
#3 - 31 juli 2010 17:20
Hm, jag tror inte det. Den lilla Demasoni som är kvar är en av de minsta och minst färgade. Jag har ALDRIG sett mina Demasoni bråka varken med varandra eller med de andra, trots att jag vet att alla säger att de är så aggressiva. I mitt kar har de varit de lugnaste och Rödzebrahannen den mest bråkiga.

Jag var i akvarieaffären idag och han trodde att de kanske fick för lite syre så han tyckte jag skulle köpa en luftpump och två st syrestenar. Han sade att Malawi vill ha mycket syre.
Så jag köpte en "Air Flow 2, 240 L/H" och 2 st "aqua fizzzz Air stone" Men jag har inte satt i dem ännu för jag ville höra vad ni trodde om det.

Jag har också hällt i 2 dl salt idag för säkerhets skull. Imorgon är det dags för vattenbyte så jag sätter i luftpumpen då isåfall.
Bilagor:
#4 - 1 augusti 2010 10:24
Hej igen.
Snälla hjälp mig!!!! Nu har ännu en fisk dött. Låg på botten imorse när jag gick upp. En Hongi. Min finaste och mest utfärgade hanne. Sätter väl i luftpumpen idag, har ju inte fått några kommentarer om det men jag provar vad som helst bara de slutar dö för mig :-(
#5 - 1 augusti 2010 11:05
Vad har du för cirkulation i karet?
#6 - 1 augusti 2010 11:15
Jag har det filtret och pumpen som följer med juwel vision 260 lit. Den är på 1000 liter. Jag har den vinklad snett uppåt så ytan krusar.
#7 - 1 augusti 2010 11:26
Jag tycker att du ska dubbla cirkulationen, skaffa en powerhead.
#8 - 1 augusti 2010 11:28
trist för dig torreador... Jag tycker du ska göra lite större vattenbyten, alltid med vattenberedning (om du inte redan gör det) stoppa i syrestenarna! Jag skulle stoppa i en pump till också för att få lite mer drag i karet (typ ett aquael uni 1000)!
#9 - 1 augusti 2010 11:48
Okej, mer än 20% i veckan? Hur mycket mer tycker du? Jo, använder alltid både vattenberedning och bakteriekultur vid vattenbyten.
Håller på att byta nu, sätter i syrestenarna. hittade ännu en död Hongi :-(

Okej, ska kolla på pumpar och köpa en till.

Annons